Altijd (kunnen) danken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Altijd (kunnen) danken?

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 13:41

N.a.v. een artikel in de Wekker, dat zo begon:

Spreken ging haast niet meer. Zijn lichaam was ernstig verzwakt door de ziekte die hem getroffen had. Al eerder had hij zijn vrouw en één van zijn kinderen verloren, en zo oud was hij nog niet. De dominee had hem al vaak bezocht, maar wist niet meer wat hij moest zeggen. Zullen we bidden ... vroeg hij, aarzelend. Zacht, maar wel overtuigd klonk het antwoord: ... ook danken, dominee!

Het zal niet iedereen gegeven zijn om op deze wijze te kunnen spreken. Ze zijn me altijd bijgebleven, deze woorden van mijn oom, zoals zijn dominee ze doorgaf bij de begrafenis. Kostbare woorden.

Altijd danken?

Zou ik dat in zulke omstandigheden kunnen zeggen? Zou u dat kunnen? Ze doen denken aan wat we vinden bij Habakuk: Al zou de vijgeboom niet bloeien, al zou er geen vrucht aan de wijnstok zijn, nochtans zal ik juichen in de HERE ... Aan de Filippenzen schrijft Paulus: Verblijdt u in de Here te allen tijde! Wanneer we ze onzorgvuldig hanteren, kunnen deze woorden gemakkelijk schuldgevoelens tot gevolg hebben. "Je zou dankbaar moeten zijn, je bent er immers nog!” "Je mist je man of vrouw, maar je hebt toch je kinderen?” Of: "Je hebt ze niet, dan heb je de zorgen ook niet.”
Je leven ging anders, misschien zo onbegrijpelijk anders dan je ooit had kunnen denken. Je ziekte of handicap is naar, maar het kan altijd erger. "Je zou het wat positiever moeten bekijken ...”. Het kan in min of meer bedekte termen tegen je gezegd worden, je kunt het ook jezelf voorhouden, of denken dat het moet wanneer je in God gelooft. Habakuk en Paulus bedoelen echter niet dat we meer naar het goede been dan naar het slechte moeten kijken. Ze bedoelen niet dat we onze kracht moeten zoeken in het goede dat er toch ook nog is. Ze wijzen een weg die verder omhoog voert!

Tot zover...
Toen ik op ZOEKEN klikte en het woord DANKEN intypte, vond ik maar één oud topic hierover, dat bovendien al na 1 bladzijde gesloten was.
Neemt danken dan een minder belangrijke plaats in, in ieder's leven, dan bidden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Altijd (kunnen) danken?

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2014 07:16

Ik denk dat het wel een valkuil is om vooral veel te bidden, te vragen.. En niet te danken. Ja misschien als alles voor de wind gaat nog wel maar daarna?

Maar zijn we dan niet veel te veel bezig met het hier en nu? Met ons tijdelijke aardse leven? Het geheim van altijd dankbaar zijn is dat je verder kijkt dan dit leven, het leven hier niet als doel ziet. Als je alleen naar het aardse leven kijkt, wat is dan de waarde van het offer Jezis Christus? Wat heb je dan nog aan je geloof als je ziek wordt, dierbaren verliest? Niets. Hoe kan je dan dankbaar zijn in alle ellende? Maar als je vooruit kijkt naar het nieuwe Jeruzalem, bij God zijn en met degenen die je ontvallen zijn, op een plek waar geen dood, ziekte en ellende meer zal zijn, en dat je dat door Jezus Christus krijgt terwijl je het tegenovergestelde verdiende, dat perspectief maakt je diep dankbaar, zelfs in moeilijke tijden. Daardoor kunnen we moeten we altijd danken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 aug 2014 09:31

"dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u"
(1Thess. 5:18)
"dankt te allen tijde in de naam van onze Here Jezus Christus God, de Vader, voor alles"
(Efe. 5:20)

En als dat niet klopt met de leer, klopt de leer niet. :idea:

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Julian Brasser » 08 aug 2014 11:00

Als je dankende ergens voor bidt, zal je de vrede van God in je hart voelen: Filippenzen 4:6-7: Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 aug 2014 18:11

schelpje3 schreef:
Neemt danken dan een minder belangrijke plaats in, in ieder's leven, dan bidden?

In het algemeen neemt danken een belangrijkere plaats in.
Het gaat er om of we menen dat we moeten danken of dat we voelen dat we moeten danken.
Oprecht bidden gaat gepaard met geloven, dan hebben we ook altijd reden om te danken.
We hebben het over bidden en danken maar God wil ook dat we eens een gesprek met Hem aangaan, alleen iets vertellen, dat je zo blij bent dat je Zijn aanwezigheid mag ervaren, dat je er niet over uit kan wat Hij voor je gedaan heeft. Vanzelf ga je dan ook danken maar de eerste insteek is dat je met Hem in gesprek bent.
In elk contact met God hebben we God Zelf nodig.

Hoe zit het bij jou dan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”