Marnix schreef:Nee. Als mijn baas zegt: We doen het zus en zo... dan gebeurt het zus en zo. Iemand moet uiteindelijk de knoop doorhakken. Maar als je een goede baas hebt is dat niet zo'n probleem.
als, ja als... En als je nu eens een oelewapper van een baas hebt?
Dat zegt de Bijbel dus niet. Die zegt dat het hoofd naar het voorbeeld van Christus hoofd moet zijn, op een goede manier, op een dienende manier en niet op een overheersende manier. Als mensen dan misbruik maken van een positie is dat niet Bijbels. De uitgangspositie van die verhouding is liefde (mannen heb uw vrouw lief zoals Christus de gemeente liefheeft) en als die uitgangspositie niet klopt, klopt de rest ook niet. En is het fundament om naar de ander te luisteren ook weg. Als een man met verkeerde motieven je iets verkeerds wil laten doen en zich beroept op zijn positie hoef je als vrouw daar geen gehoor aan te geven.
Dus dan betekent die hele stelling in de praktijk dus niets, als de vrouw zelf kan bepalen wanneer ze luistert en wanneer niet. Of moeten andere mannen haar vertellen en toestemming geven niet te luisteren naar haar 'hoofd'?
Maar goed, wat mij dus zo dwarszit, is dat deze regel ontzettend werd en nog steeds wordt misbruikt om vrouwen stil en zwak te houden. Want ik neem aan dat jij ook wel weet dat een van de eerste dingen waar de gemeente mee komt aanzetten als je huwelijksproblemen hebt dit regeltje is. Huwelijksproblemen en een hork van een man? Nou, dat komt omdat jij niet gehoorzaamt aan het hoofd. En ik schreef al, controlefreaks denken vaak oprecht dat ze het beste met je voor hebben, dus wat hun betreft zijn hun motieven zuiver.
Natuurlijk kan het in de ideale situatie niet zo heel veel praktisch kwaad, al is principiele ongelijkheid op basis van wat je tussen je benen hebt hangen altijd verkeerd. Maar is er liefde en zorg voor elkaar, dan valt daar vast mee te leven. En is die liefde en zorg er niet... tja... wat dan? Gehoorzamen wil/hoef je dan niet, scheiden mag niet. Ervan uitgaand dat de situatie niet te redden is - de man zal nooit tot inkeer komen- dan zit je dus mooi gevangen, en kun je alleen maar hopen op een Godswonder dat nooit zal komen.