Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor learsi » 05 aug 2014 19:02

Jvslooten schreef:Helemaal mee eens Learsi, alhoewel ik de aanname van 1 preek per week erg laag vind. Dit moet toch wel minstens 2,15 zijn lijkt mij, rekening houdend met het kerkelijk jaar. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik kerkte eerst in mijn geboorte(1952)dorp.
Sinds 2008 (kort na het ontstaan van de PKN) kerk ik in Est(geref bond).
Daar wordt er 2 maal op een zondag gepreekt.
Dan verdubbelt de telling dus :!:

h.g.
Learsi

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2014 19:35

mealybug schreef:
De paar preken die ik hoorde (Een was er van Gh Kersten) waren zo insubstantieel en oppervlakkig, ik durf het niet eens een preek te noemen.
,

Hoe dan wel?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 20:14

learsi schreef:De bijbel bestaat uit 66 boeken.
Het jaar heeft 52 weken. We gaan even uit van 1 preek per week.
Bij een evenwichtige verdeling uit het Woord, heb je 66 weken nodig om uit elk bijbelboek een tekst te preken.
Dat is 1 maal per 66 weken 1 tekst uit elk boek 1.
Dat is in 10 jaar=520 weken gedeeld door 66 ongeveer 8 preken over elk bijbel boek in 10 jaar.
Dat is in 100 jaar 80 preken over Openbaringen.
Waarom uit Openbaring vaker preken?
Het kan wel zijn dat je in een gemeente staat, die niet begrijpt waar Christus voor gekomen is.daar zou ik niet van opkijken nee, in een ''oudtestamentisch christelijk''georienteerde gemeente...Calvijn gting tenslotte ook tekeer als Mozes .
Dan moet(!) de basis gepreekt worden.
Daarnaast is belangrijk waar de Heere de predikant over onderwijzen wil.
Dat zou wel eens levensnoodzakelijk voor de Gemeente kunnen zijn.
Calvijn preekte hele bijbelboeken achter elkaar.(kwaliteit gaat meestal ten koste van kwaliteit)
Ik ken iemand die zo goed en zo kwaad(hij werd er volkomen afhankelijk van van de Heere) 10 jaar bijbelstudie gaf over het Johannesevangelie.
Dat was dus in 10 jaar keer 10 maanden, 2 keer per week, zo ongeveer 10 maal 2 maal 40 is
800 bijbelsstudies over het Johannesevangelie.
En nog steeds moest hij tegenover de Heere erkennen dat hij weinig van Zijn Woord verstond!Als hij had geweten aan wie het Eavngelie van johannes gericht was en in welke tijd het werd gepreekt, de uitnodiging stond nog open voor de joden), had at wellicht tot een beter begrip geleid. Ook al gaf de Heere hem allles wat hij nodig had.
Ik wil maar zeggen, er wordt als het goed is, gepreekt over teksten die de gemeente op dat moment nodig heeft.
Of kijken jullie daar anders tegen aan?
Luther zei, en ik ben het helemaal met hem eens, dat in tijden van afval het voor de Gemeenten noodzakelijk was om het Johannesevangelie te lezen en te bestuderen, juist om in tijden van afval opgebouwd te worden door het onderwijs uit dit evangelie.
Hij had volkomen gelijk.
Niet helemaal mee eens.
Paulus zegt dat alleen zijn Evangelie bestemd is voor ons, want Christus heeft Zich in hem geopenbaard en hij is niet vlees en bloed te rade gegaan.
Johannes schreef zijn evangelie nog onder het oude verbond.

h.g.
Learsi

Bambi

Berichtdoor Bambi » 05 aug 2014 20:23

==

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:16

Arco schreef:Inderdaad. Alleen de vraag is: hoe heb je God lief?

Door Zijn geboden te bewaren.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:20

xsidd schreef:Ik denk nu...

Laat elke dominee, of ander gezaghebbende de reden in jou bericht goed lezen. Misschien, dat er verandering komt....

Ik hoor wel eens Christenen zeggen, Jezus vecht voor mij.. Ja, dat klopt, maar we hebben ook nog onze eigen verantwoording In het leven, en als Paulus de wapenuitrusting aantrekt, laat dat ook zien, dat er strijd is.. Sommigen beweren alleen van stand houden, maar er word duidelijk gesproken over de strijd, en strijd is mijn inziens tweezijdig.

Waarom zou Hij, de Koning der Koningen, dit gezegd hebben? Hier worden echt de mensen aangesproken, in de gemeente.

Openbaring 2, vers 7 (Herziene Statenvertaling)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik te eten geven van de Boom des levens, die midden in het paradijs van God staat.

Openbaring 2 vers 11 (Herziene Statenvertaling)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, zal zeker geen schade toegebracht worden door de tweede dood.

Openbaring 2 vers 17 (Herziene Statenvertaling)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie overwint, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt.

Openbaring 2 vers 26 (Herziene Statenvertaling)
En wie overwint en wie Mijn werken tot het einde toe in acht neemt, hem zal Ik macht geven over de heidenvolken.

Openbaring 3 vers 5 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, zal bekleed worden met witte kleren en Ik zal zijn naam beslist niet uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.

Openbaring 3 vers 12 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, hem zal Ik tot een zuil in de tempel van Mijn God maken, en hij zal daaruit niet meer weggaan. En Ik zal de Naam van Mijn God op hem schrijven en de naam van de stad van Mijn God, het nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel, bij Mijn God vandaan, en Mijn nieuwe Naam.

Openbaring 3 vers 21 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.

Openbaring 21 vers 7 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn.

Ik kreeg ineens het idee om het neer te zetten, omdat er dus wel degelijk strijd is, anders kan je ook niet overwinnen.

Herziene Statenvertaling...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:23

xsidd schreef:@Arco

Begin citaat"Mag ik de vraag droppen: waaraan is een echte profeet te herkennen?"Einde citaat.

1 Een profeet of profetes is een medium tussen deze wereld, en de geestelijke wereld.
2 Een profeet of profetes heeft een diep geestelijk inzicht.

En een echte profeet, of profetes van God, spreekt waarheid, en zal altijd elke keer naar de Heere Jezus willen leiden. Want alleen door Hem worden mensen gered.

Groet.

Dus misschien zijn er wel meer profeten dan wij denken?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 14:24

Spreeuw schreef:Herziene Statenvertaling...

Wat bedoel je daar mee?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 aug 2014 14:38

@Spreeuw

Moet dit een steek onder water zijn of wat bedoel je hiermee?

Herziene Statenvertaling, Herziene Statenvertaling...

En op je vraag ingaande"Dus misschien zijn er wel meer profeten dan wij denken?" Misschien wel ja.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 15:37

xsidd schreef:@Spreeuw

Moet dit een steek onder water zijn of wat bedoel je hiermee?

Herziene Statenvertaling, Herziene Statenvertaling...

En op je vraag ingaande"Dus misschien zijn er wel meer profeten dan wij denken?" Misschien wel ja.

Christus is Profeet, Priester en Koning.
Ik heb weleens iemand horen uitleggen dat een christen ook een kleine profeet, priester en koning is.

Dus misschien heb je gelijk?
Zou nog een interessante vraag zijn om over te discussiëren.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 aug 2014 16:44

Spreeuw,

Begin citaar"Christus is Profeet, Priester en Koning.
Ik heb weleens iemand horen uitleggen dat een christen ook een kleine profeet, priester en koning is.

Zou nog een interessante vraag zijn om over te discussiëren. Einde citaat.

Ik ben benieuwd wie dat zegt?

En waarin zou ik misschien gelijk hebben?

En als laatste nogmaals.. Waarom zei je Herziene Statenvertaling.. Herziene Statenvertaling...?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 18:16

xsidd schreef:Spreeuw,

Begin citaar"Christus is Profeet, Priester en Koning.

Zou nog een interessante vraag zijn om over te discussiëren. Einde citaat.

Ik ben benieuwd wie dat zegt?

En waarin zou ik misschien gelijk hebben?

En als laatste nogmaals.. Waarom zei je Herziene Statenvertaling.. Herziene Statenvertaling...?

Ik zette een streep onder "priester", maar dat moest onder "profeet" komen te staan uiteraard, want daar gaat dit topic over. Dat Christus profeet, priester en koning is, wordt o.a. verwoord in Zondag 12 van de Heidelbergse Catechismus, vraag en antwoord 31.

Degenen die aan typologie doen, zeggen dat personen lijken op Christus (een soort kleine Christus zijn). Ze zeggen dan ook dat een christen een kleine profeet, priester en koning is. Ik weet niet of dat terecht is. Ik houd niet van dat soort typologie namelijk, omdat er vaak verkeerde accenten gelegd kunnen worden. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, begrijp me goed.

Je haalde negen keer een Bijbeltekst aan, waarin je telkens vermeldde dat je uit de Herziene Statenvertaling citeert. Ik denk dat het goed is om je bron te vermelden, maar 1 keer is wel genoeg... (je zegt dan gewoon: de Bijbelteksten die ik aanhaal, komen alle uit de HSV).

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 18:23

Spreeuw schreef:Degenen die aan typologie doen, zeggen dat personen lijken op Christus (een soort kleine Christus zijn). Ze zeggen dan ook dat een christen een kleine profeet, priester en koning is. Ik weet niet of dat terecht is. Ik houd niet van dat soort typologie namelijk, omdat er vaak verkeerde accenten gelegd kunnen worden. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, begrijp me goed.

Nou Spreeuw, maak je klaar voor de ommekeer in je leven :D
1 Joh 2:6
6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 18:25

Anoniem_89 schreef:Nou Spreeuw, maak je klaar voor de ommekeer in je leven :D
1 Joh 2:6
6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.

Klopt, maar dat wil toch niet zeggen dat we een kleine Christus zijn?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 18:43

Spreeuw schreef:Klopt, maar dat wil toch niet zeggen dat we een kleine Christus zijn?

Christus was zonder zonde, wij zelf zijn zondig maar geheiligd in Hem.
Als wij in Zijn voetsporen treden dan ga ik er van uit dat we mogen leven zoals Hij dat deed.
Zieken genezen, zegenen, doden laten opstaan.
Kortom eigenlijk wat Jezus deed horen wij na te volgen, want wij zijn in Hem en Hij in ons.
De Heilige Geest zal door ons heen werken door wonderen en tekenen.

Vanmorgen gebeden voor een collega van me gewoon thuis alleen.
Gevraagd of de Heilige Geest door mij heen mocht werken.
We hadden op het werk even goede gesprekken met elkaar.
Omdat ik gisteren zei dat ik binnenkort geen werk meer heb en mijn vrouw ook niet, vond ze me rustig overkomen en was benieuwd waarom ik zo rustig onder alles was.

Ik heb getuigd dat ik christen ben en dat Jezus voor mij zal zorgen.
Het is geen garantie dat het hele leven goed zal gaan.
Maar ik weet rust te vinden door Hem. Hij zorgt voor mij, altijd al gedaan.
Moed in moeilijke tijden, kracht om door het leven te gaan.

Toch geloof ik dat God iets bijzonders gaat doen in haar leven.
Ik wilde eerst voorstellen om met haar te bidden, maar ik denk dat het daar nog even te vroeg voor is. We kennen elkaar pas twee dagen. Nu is ze een paar weken op vakantie.

Ik blijf ervoor bidden, ik geloof heel erg in de kracht van het gebed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”