Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:
Maar waarom nu juist dat verhaal? Zijn mensen zo geneigd om Christus te verloochenen? Ik vind dat niet fijn om steeds aan dat verhaal herinnerd te worden.
JeeWee schreef:Een haan deed teveel denken aan het symbool van de Franse haan. En daar wilden ze in Bodegraven niks mee te maken hebben...
Optimatus schreef:Is zo'n afbeelding niet in strijd met het gebod "Gij zult geen gesneden beeld maken"?
Spreeuw schreef:Nee, tenzij de beelden aanbeden worden.
Faramir schreef:Daar is wel een balletje voor op te gooien. Het beeld wordt verhoogt, tot het hoogste punt waar men bij kan zelfs. En wordt van een kostbaar metaal gesmeed. Om het te zien moet je uit nederigheid omhoog kijken en het beeld kijkt als een Griekse god diep op de mensen neer. En zo kan ik er nog wel meer uit de mouw schudden. Vreemd dat je hier niet kritisch naar kijkt maar dat je gebruiken buiten jouw denominatie met een behoorlijk kritische blik wel afwijst.
Optimatus schreef:Waar zou dat uit moeten blijken, spreeuw?
Spreeuw schreef:
Beste Marnix, ik reageerde op Faramir, omdat hij als katholiek zegt dat je bij de haan aan de verloochening van Petrus herinnerd moet worden. En wat ik begreep uit zijn woorden dat hij dit ook terecht vindt. Maar waarom doen juist veel katholieke kerken geen haan niet?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten