Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jvslooten

Re: Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 10:29

mealybug schreef:Volgens mij heeft het helemaal niets met de wereld te maken die gebroken is (''Ik bid niet voor de wereld''), maar met het stadium waarin de gemeente volmaakt, rijp is geworden.
Het stadium na de moedermelk, wanneer vast voedsel verdragen wordt.
De volmaakte gemeente is boven.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 11:06

xsidd schreef:1 Een profeet of profetes is een medium tussen deze wereld, en de geestelijke wereld.
2 Een profeet of profetes heeft een diep geestelijk inzicht.

Dit is de abstracte invulling van het wezen van een profeet/profetes. Hoewel ik minder van de gedachte ben die onderscheidt maakt tussen deze wereld en de geestelijke wereld.

xsidd schreef:En een echte profeet, of profetes van God, spreekt waarheid, en zal altijd elke keer naar de Heere Jezus willen leiden. Want alleen door Hem worden mensen gered.

Dit is juist, alleen ik vraag mij af of dit niet te minimaal gesteld is. In Deut. 13 wordt nadrukkelijk aangegeven wat een valse profeet is. Omdat in de boeken van het Nieuwe Verbond niet verder gesproken wordt over de invulling van de rol/taak/kenmerken van een profeet/profetes, alleen het bestaan ervan (ook van valse profeten), lijkt mij dat Deut. 13 nog geldig is.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 11:08

Jvslooten schreef:De volmaakte gemeente is boven.

je schreef over de gebroken wereld, niet de gemeente

@Boerin, inderdaad:

‘Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaders gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft’

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 11:29

@Arco

Begin citaat"Dit is de abstracte invulling van het wezen van een profeet/profetes. Hoewel ik minder van de gedachte ben die onderscheidt maakt tussen deze wereld en de geestelijke wereld."Einde citaat.

Juist, dit is de abstracte invulling, en dat deed ik bewust. Want dat iemand profeet of profetes is, houd niet automatisch in, dat hij of zij de woorden van God spreekt. Daarom hield ik het bij de abstracte basis invulling.

En is er is onderscheid in tussen deze wereld, en de geestelijke wereld. Wat bedoel je te zeggen, met je woorden in het tweede gedeelte van dit citaat?

Begin citaat"Dit is juist, alleen ik vraag mij af of dit niet te minimaal gesteld is. In Deut. 13 wordt nadrukkelijk aangegeven wat een valse profeet is. Omdat in de boeken van het Nieuwe Verbond niet verder gesproken wordt over de invulling van de rol/taak/kenmerken van een profeet/profetes, alleen het bestaan ervan (ook van valse profeten), lijkt mij dat Deut. 13 nog geldig is."Einde citaat.

Hier staat wat voor tekenen een valse profeet kenmerkt. Hij verwijst naar andere goden. Nogmaals, een profeet van God, wijst op Jezus Christus! Dat komt omdat de Heilige Geest in hem of haar verwijst naar Jezus!!

Deuternomium 13 vers 1 t/m 4 (Herziene Statenvertaling)
1 Als in uw midden een profeet opstaat of iemand die dromen heeft, en u een teken of wonder geeft,
2 en dat teken of dat wonder waarvan hij tot u gesproken had, komt en hij zegt: Laten we achter andere goden aan gaan, die u niet kent, en laten we die dienen,
3 luister dan niet naar de woorden van die profeet of naar hem die die dromen heeft! Want de HEERE, uw God, stelt u dan op de proef om te weten of u de HEERE, uw God, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel.
4 Achter de HEERE, uw God, moet u aan gaan, Hem moet u vrezen, Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen; Hem moet u dienen en u aan Hem vasthouden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 aug 2014 11:35

Arco schreef:
Dit is juist, alleen ik vraag mij af of dit niet te minimaal gesteld is. In Deut. 13 wordt nadrukkelijk aangegeven wat een valse profeet is. Omdat in de boeken van het Nieuwe Verbond niet verder gesproken wordt over de invulling van de rol/taak/kenmerken van een profeet/profetes, alleen het bestaan ervan (ook van valse profeten), lijkt mij dat Deut. 13 nog geldig is.

Deuteronomium 13 geldt nog steeds lijkt me. Een valse profeet moedigt dus aan om andere goden achterna te lopen, nooit geweten overigens. Heel vaak wordt iemand een valse profeet genoemd als ie een profetie had die niet uitkwam. Ik geloof niet dat dat iemand een valse profeet maakt, een profetie kan gewoon verkeerd zijn of wel goed, maar de timing verkeerd. Ook profeten zijn feilbaar. Een herder die een keer iets verkeerds zegt en er later op terugkomt, maar niet dat we andere goden moeten gaan dienen, gewoon een iets minder belangrijk punt, is ook niet meteen een valse herder.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 11:47

Boerin schreef:Deuteronomium 13 geldt nog steeds lijkt me. Een valse profeet moedigt dus aan om andere goden achterna te lopen, nooit geweten overigens. Heel vaak wordt iemand een valse profeet genoemd als ie een profetie had die niet uitkwam. Ik geloof niet dat dat iemand een valse profeet maakt, een profetie kan gewoon verkeerd zijn of wel goed, maar de timing verkeerd. Ook profeten zijn feilbaar. Een herder die een keer iets verkeerds zegt en er later op terugkomt, maar niet dat we andere goden moeten gaan dienen, gewoon een iets minder belangrijk punt, is ook niet meteen een valse herder.

De Bijbel lijkt me compleet en daar hoeven geen nieuwe profetieeen aan toegevoegd te wprden.
jezus' laatste woorden tot de gemeente staan opgeschreven in Openbaringen 2 en3, en daar hebben we onze handen al vol aan.
Vreemd genoeg wordt er minimaal uit gepreekt.
Juist omdat dit de enige woorden zijn, direct tot de gemeenten, die Johannes op moest schrijven.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 11:56

Mealbug,

Ja, daar word weinig uit gepreekt helaas... Er word geloof ik 6 keer naar de woorden, "wie overwint" verwezen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 12:05

xsidd schreef:En is er is onderscheid in tussen deze wereld, en de geestelijke wereld. Wat bedoel je te zeggen, met je woorden in het tweede gedeelte van dit citaat?

Er zijn mensen die stellen dat deze wereld en de geestelijke wereld los van elkaar zijn. Er zijn verschillen, tenminste vanuit onze waarneming, alleen ik denk dat dat die werelden toch hetzelfde zijn.

xsidd schreef:Hier staat wat voor tekenen een valse profeet kenmerkt. Hij verwijst naar andere goden. Nogmaals, een profeet van God, wijst op Jezus Christus! Dat komt omdat de Heilige Geest in hem of haar verwijst naar Jezus!!

Deuternomium 13 vers 1 t/m 4 (Herziene Statenvertaling)
1 Als in uw midden een profeet opstaat of iemand die dromen heeft, en u een teken of wonder geeft,
2 en dat teken of dat wonder waarvan hij tot u gesproken had, komt en hij zegt: Laten we achter andere goden aan gaan, die u niet kent, en laten we die dienen,
3 luister dan niet naar de woorden van die profeet of naar hem die die dromen heeft! Want de HEERE, uw God, stelt u dan op de proef om te weten of u de HEERE, uw God, liefhebt met heel uw hart en met heel uw ziel.
4 Achter de HEERE, uw God, moet u aan gaan, Hem moet u vrezen, Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen; Hem moet u dienen en u aan Hem vasthouden.

En wat met het rood gekleurde?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 12:13

xsidd schreef:Mealbug,

Ja, daar word weinig uit gepreekt helaas... Er word geloof ik 6 keer naar de woorden, "wie overwint" verwezen.

En daarmee geef je gelijk de reden aan, waarom er weinig uit gepreekt wordt. :(

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 12:26

Ik denk nu...

Laat elke dominee, of ander gezaghebbende de reden in jou bericht goed lezen. Misschien, dat er verandering komt....

Ik hoor wel eens Christenen zeggen, Jezus vecht voor mij.. Ja, dat klopt, maar we hebben ook nog onze eigen verantwoording In het leven, en als Paulus de wapenuitrusting aantrekt, laat dat ook zien, dat er strijd is.. Sommigen beweren alleen van stand houden, maar er word duidelijk gesproken over de strijd, en strijd is mijn inziens tweezijdig.

Waarom zou Hij, de Koning der Koningen, dit gezegd hebben? Hier worden echt de mensen aangesproken, in de gemeente.

Openbaring 2, vers 7 (Herziene Statenvertaling)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, hem zal Ik te eten geven van de Boom des levens, die midden in het paradijs van God staat.

Openbaring 2 vers 11 (Herziene Statenvertaling)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint, zal zeker geen schade toegebracht worden door de tweede dood.

Openbaring 2 vers 17 (Herziene Statenvertaling)
Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie overwint, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt.

Openbaring 2 vers 26 (Herziene Statenvertaling)
En wie overwint en wie Mijn werken tot het einde toe in acht neemt, hem zal Ik macht geven over de heidenvolken.

Openbaring 3 vers 5 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, zal bekleed worden met witte kleren en Ik zal zijn naam beslist niet uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.

Openbaring 3 vers 12 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, hem zal Ik tot een zuil in de tempel van Mijn God maken, en hij zal daaruit niet meer weggaan. En Ik zal de Naam van Mijn God op hem schrijven en de naam van de stad van Mijn God, het nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel, bij Mijn God vandaan, en Mijn nieuwe Naam.

Openbaring 3 vers 21 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.

Openbaring 21 vers 7 (Herziene Statenvertaling)
Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn.

Ik kreeg ineens het idee om het neer te zetten, omdat er dus wel degelijk strijd is, anders kan je ook niet overwinnen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 12:32

Arco,

Mijn mening is dat de materiele wereld stoelt, op de geestelijke wereld.

En over wat je rood hebt gemaakt.. namelijk deze woorden : Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen;

Dat noemt de Heere Jezus ook. Heb de Heere uw God lief, met uw hele hart, verstand en kracht, en de naaste als uzelf.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 aug 2014 12:59

xsidd schreef:Ik denk nu...

Laat elke dominee, of ander gezaghebbende de reden in jou bericht goed lezen. Misschien, dat er verandering komt....

Ik help het je hopen.
De dominees staan echter onder het gezag van Synodes, en kunnen of mogen niet vrij preken, geloof ik.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 aug 2014 13:07

xsidd schreef:Arco,

Mijn mening is dat de materiele wereld stoelt, op de geestelijke wereld.

En over wat je rood hebt gemaakt.. namelijk deze woorden : Zijn geboden moet u in acht nemen en Zijn stem gehoorzamen;

Dat noemt de Heere Jezus ook. Heb de Heere uw God lief, met uw hele hart, verstand en kracht, en de naaste als uzelf.

Dat kan, maar het kan ook minder abstract zijn. Namelijk, wij zijn gebonden aan het waarnemingsniveau van 3D, wat als er nog een dimensie is? Soms wordt tijd als vierde dimensie gezien, maar dat bedoel ik hier niet.

Hier staat 'geboden' in het meervoud, terwijl wat jij noemt, xsidd, het grote gebod is: enkelvoud.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 aug 2014 13:47

Arco,

Er is een geestelijke wereld die je niet met je natuurlijke ogen kan zien.. Bedoel je dat, als 4de dimensie?

Enkelvoud? God lief hebben boven alles, en de naaste als jezelf zijn toch twee geboden? Meervoud dus ;)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 05 aug 2014 13:51

mealybug schreef:Ik help het je hopen.
De dominees staan echter onder het gezag van Synodes, en kunnen of mogen niet vrij preken, geloof ik.
Natuurlijk joh. En marsmannetjes bestaan echt. Heb je nog meer oudwijfse fabelen of was dit het?

Terug naar “[Religie] - Open forum”