Hoe zag Jezus er als mens uit?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Hoe zag Jezus er als mens uit?

Berichtdoor Faramir » 04 aug 2014 12:15

mealybug schreef:Op het moment dat je ''nu'' typte stond de reactie er nog helemaal niet.
je liegt dus weer eens.
Wel heel erg dom hoor, dat het zo lang duurde voordat je het doorhad dat ik het was..Bijna aandoenlijk :wink:

Laatste reactie op jou: ik heb wel degelij ge-edit. Binnen een paar seconden. Probeer maar uit, dan komt er geen melding. Je bent ook een stuk uitschot ook met je valse beschuldiging.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2014 12:16

Heerlijk, die naastenliefde... :?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 12:23

Spreeuw schreef:Klopt. In het westen (dus ook in Nederland) wordt Jezus vaak afgebeeld als een blank of (licht) getint persoon, met (vrij) lang haar.

Is het wel Bijbels om Jezus af te beelden?

Ik zie in de Bijbel geen teksten die het verbieden om Hem af te beelden. Dus een kleurplaat van Jezus en de discipelen lijkt me niet verkeerd, net als de afbeeldingen in de kinderbijbels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2014 12:36

De precieze uitleg van de Tien Woorden, dat zou eventueel kunnen leiden tot een verklaring dat afbeeldingen maken niet mag.

Alleen, wat ook een issue is: als we afbeeldingen maken van Jezus, hetzij een kleurplaat of iets anders, krijg je dan geen verkeerd beeld van Hem? We weten niet hoe Hij eruit zag, dus waarom zouden we Hem dan afbeelden naar onze inzichten?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 12:48

Faramir schreef:Je bent ook een stuk uitschot ook met je valse beschuldiging.

Tijd voor weer een pauze, denk ik.
Nog steeds burn-out verschijnselen...

Als jij typt, ''oh nu staat het er al'', staat het er nog niet.
Die leugen refereer ik na.
maar misschien is dat net iets te veel denkwerk :wink:
Het is je vergeven hoor.
Je moet eens niet zo gauw op de kast gaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 aug 2014 13:09

mealybug schreef:Tijd voor weer een pauze, denk ik.
Nog steeds burn-out verschijnselen...

Ik ben inmiddels al weer meer dan een jaar geleden volledig genezen verklaard. Dat je dit erbij moet trekken zal wel aan die autistische kortsluiting in je bovenkamer komen. Het is je vergeven dus.
Als jij typt, ''oh nu staat het er al'', staat het er nog niet.
Die leugen refereer ik na.
maar misschien is dat net iets te veel denkwerk :wink:

Met die zin refereer ik natuurlijk aan datgene wat er boven staat. Vervolgens zag ik dat jij het was, heb op de edit knop gedrukt en het door jouw geciteerde zinnetje toegevoegd.
Zo simpel, maar schijnbaar nog wat te hoog gegrepen voor je en kon je het niet laten een bijdehante opmerking te plaatsen.
Het is je vergeven hoor.
Je moet eens niet zo gauw op de kast gaan.

Jij moet eens normaal doen. Dat zou dit forum zo veel prettiger maken. Maar aangezien jij het forum vrijelijk mag vernachelen en daarmee het forumplezier bij velen ontneemt wens ik je veel plezier met de verdere afbraak van dit forum. Ik zal zeker zwaar minderen in aanwezigheid hier. Voornamelijk door mensen zoals jou en jou in het bijzonder. Ik ben niet de eerste en zal niet de laatste zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 aug 2014 13:21

mealybug schreef:Is het wel bijbels om Jezus ''naar het vlees'' te gedenken?

2Kor5:16:
''Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.''

En daarom geen afbeeldingen ? Hoe verzin je het ](*,)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 13:29

Faramir schreef: Maar aangezien jij het forum vrijelijk mag vernachelen ..
en jij vrijelijk mag schelden,, mensen ''uitschot'' noemen, ''christengekkies'' etc...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 13:30

rotterdam schreef:
En daarom geen afbeeldingen ? Hoe verzin je het ](*,)

Hoe vesta jij deze tekst van Paulus?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 13:44

Tja, wat zal ik zeggen. In een van onze kerkgebouwen zijn ook afbeeldingen van Jezus aangebracht, twee schitterende houtsnedes. Een statie van Jezus tussen de misdadigers gekruisigd en nog een houtsnede van Maria Magdalena aan de voeten van de verheerlijkte Christus bij het open graf. Maarja, dat was eind jaren zeventig.. ik denk niet dat zoiets vandaag de dag nog steeds doorgang zou vinden als er weer een kerk bij zou moeten worden gebouwd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 14:01

Jvslooten schreef:Tja, wat zal ik zeggen. In een van onze kerkgebouwen zijn ook afbeeldingen van Jezus aangebracht, twee schitterende houtsnedes. Een statie van Jezus tussen de misdadigers gekruisigd en nog een houtsnede van Maria Magdalena aan de voeten van de verheerlijkte Christus bij het open graf. Maarja, dat was eind jaren zeventig.. ik denk niet dat zoiets vandaag de dag nog steeds doorgang zou vinden als er weer een kerk bij zou moeten worden gebouwd.

Daar is de tijdsfaktor weer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 aug 2014 14:09

mealybug schreef:Hoe vesta jij deze tekst van Paulus?

Nou Hij is niet gewoon maar een mens, maar God denk ik en wat te groot om vast te leggen in een afbeelding. Maar ik zie niet wat er verkeerd aan is om een Jezus film te maken bijvoorbeeld. Ik heb Jezus een keer gezien en Hij had een kort hip baardje en een scherpe neus, de rest weet ik niet meer.
Als een geschiedschrijver heeft beschreven hoe Hij eruit zag is toch leuk en interessant, meer niet. Een zei dat Hij geen rimpels had in Zijn voorhoofd weet ik nog. Ik las net ergens dat Hij zomaar verdween in de menigte, Hij zag er gewoon uit denk ik. Saul kon zich niet verbergen, die stak er een hoofd bovenuit. In 'Jezus spreekt' heb ik weleens gelezen dat Hij er niet te bijzonder uit moest zien.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 04 aug 2014 14:16

Boerin schreef:Een zei dat Hij geen rimpels had in Zijn voorhoofd weet ik nog.
Staat dat ergens beschreven in de bijbel?

Boerin schreef: Maar ik zie niet wat er verkeerd aan is om een Jezus film te maken bijvoorbeeld.
Ik vind dat toch weer net een stap verder dan een tekening voor de kinderen ofzo. Een film, daar zit altijd méér in, menselijke factoren, drama enz.

Boerin schreef:Saul kon zich niet verbergen, die stak er een hoofd bovenuit.
Laatst las ik het boek: Paulus, over de vroege kerk. Daar stond juist in dat hij een klein manneke was...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 14:17

mona schreef:Laatst las ik het boek: Paulus, over de vroege kerk. Daar stond juist in dat hij een klein manneke was...
Ik denk dat Boerin koning Saul bedoeld. 8)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 14:29

mealybug schreef:Daar is de tijdsfaktor weer.
Hoe bedoel je? Onze gemeente is gewoon met de jaren wat verrechtst. Dat kan toch?

Alhoewel, ook in onze nieuwste kerk uit 2009 hebben we verschillende beelden. Drie houten beelden (twee levieten en koning David) en verschillende glas-in-lood-ramen:

- De ontmoeting van Mozes met IK BEN bij de brandende braambos;
- IK BEN het Licht der wereld;
- IK BEN de goede Herder;
- IK BEN de Deur;
- IK BEN het Brood des Levens;
- IK BEN de ware Wijnstok;
- IK BEN de Opstanding en het Leven;
- IK BEN de Weg, de Waarheid en het Leven;
- IK BEN de Alpha en de Omega.

Terug naar “[Religie] - Open forum”