Spreeuw schreef:Is dat zo moeilijk dan?
Geloof mij niet, doe de test en oordeel dan.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Is dat zo moeilijk dan?
tandem schreef:Geloof mij niet, doe de test en oordeel dan.
Anoniem_89 schreef:Dat komt omdat wij christenen (ja ik ook) ons soms schamen voor het evangelie. Stel dat je op straat loopt en iemand vloekt, grote kans dat wij niets zeggen. Of dat we niet zomaar op iemand afstappen om over Jezus te vertellen. Dan kunnen mensen wel negatief reageren, maar je hebt het in ieder geval gezegd. Zouden we meer moeten doen.
tandem schreef:Waar Jezus naar verwijst is het feit dat we allen wel weten waar het probleem zich situeert maar dat weinigen bereid zijn hier ook verantwoordelijkheid in te nemen. En dat is een verwijzing naar het het grote 'Ja, maar' verhaal, het weegt als een psychische blokkade dat zich uit in allerhande rationaliseringen en het aanduiden van schuldigen voor de situatie waarin de mensheid zich bevindt. 'Wie zonder zonde is werpe de eerste steen' kan begrepen worden binnen dezelfde context, net zoals 'heb je vijand lief'. We hebben angst om onze zekerheden op te geven, net hierdoor blijft de oogst zeer karig. Jezus riep in een woestijn waar mensen als zandkorrels zijn, strijdend om een stukje strand en zichzelf hierdoor verblindend, alsmaar strijd waardoor we letterlijk blind blijven voor al het moois dat God ons schenkt. Het ligt er, gratis voor wie de vrucht proeven wil, niet voor wie zich wil blijven verschuilen achter een mistgordijn dat elk waarachtig geloof ondermijnt en schaadt.
Geen idee eigenlijk, kan het hem niet meer vragen. Echter, als we dat plaatsen binnen de tijd waarin we vandaag leven, lijkt er niets veranderd te zijn en net daarom dat de Bijbel zo krachtig is, het is tijdloos, zo blijkt.Spreeuw schreef:Oke, ik zal een poging wagen. Maar belangrijker is de vraag: kon Johannes op Patmos ook zo moeilijk tellen dan?
Anoniem_89 schreef:Hoe is jouw ervaring?Zoals je schrijft?
Wilsophie schreef:God roept allen, dat leert Joh. 3 vers 16, maar God verkiest geloof, geen personen en dus als Hij allen roept , omdat de Bijbel zegt: 'Allen die de Naam des Heere aanroepen zal behouden worden" dan is dat een belofte waar een ieder op basis van geloof Hem mag aanroepen. En de conclusie is helaar dat velen of allen zijn geroepen maar dat het altijd een gelovig overblijfsel is die op basis van geloof wordt uitverkoren. Ik denk dat we die teksten goed moeten lezen en onbevoordeeld zonder kennis van de religieuze of traditionele opvatting van het begrip "an sich".
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten