De eerste Nederlandse abortuskliniek (Ebenhaëzerstraat)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: De eerste Nederlandse abortuskliniek (Ebenhaëzerstraat)

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 19:34

Mortlach schreef:Alleen als je ervan uitgaat dat er een groepjes mensen in een achterkamertje met een wegenkaart van Nederland zit te zoeken naar straatnamen waar ze de volgende kliniek kunnen openen.

Nee, dus. In dit geval is een gewoon een wrang toeval.

Nou, ze hebben wel bewust voor deze locatie in die straat gekozen hoor!

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 20:34

Spreeuw schreef:Nou, ze hebben wel bewust voor deze locatie in die straat gekozen hoor!
Hoe weet je dat? Hebben 'ze' dat gezegd in een interview bijvoorbeeld?
"Een libelle zweeft over het water..."

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 21:26

Pcrtje schreef:Hoe weet je dat? Hebben 'ze' dat gezegd in een interview bijvoorbeeld?

Weet ik niet, maar dat doet er niet toe. Als je een abortuskliniek opent, dan doe je dat bewust en niet onbewust. Ook over de locatie is nagedacht, toen viel het oog blijkbaar op de Ebenhaëzerstraat. Dus dat is bewust. Of ze daarmee bewust christenen wilden kwetsen, weet ik ook niet, maar dat denk ik dan weer niet. Waarschijnlijk wist men niet eens wat Eben-Haëzer betekent. Al ze zich daarin hadden verdiept, dan had men abortus misschien wel verboden in plaats van een kliniek geopend.... (met de nadruk op: misschien)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 aug 2014 21:37

Bewust gekozen? Ja, je opent niet 'per ongeluk' een abortuskliniek. Bewust dus. In een straat, met een gebouw beschikbaar.

En die naam? Het is dat je het zegt, anders had ik nooit geweten dat die naam iets christelijks betekent en ik had er niet eens aan gedacht het eens op te zoeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 01 aug 2014 21:39

Spreeuw schreef:Als je een abortuskliniek opent, dan doe je dat bewust en niet onbewust. Ook over de locatie is nagedacht, toen viel het oog blijkbaar op de Ebenhaëzerstraat. Dus dat is bewust.
Ja, hèhè. Er is ongetwijfeld gekozen voor die straat wegens bouwtechnische, architectonische, planologische en andere dergelijke redenen. Dat die straat toevallig Ebenhaëzerstraat heet maakt eigenlijk niet zoveel uit. Er zijn ongetwijfeld honderden bakkers die hun bakkerszaakje aan de Kerkstraat hebben. Doelbewust? Tja... In de Kerkstraat kwamen vroeger vast de meeste mensen, het is een centraal punt, enzovoorts. Maar die bakker is daar echt niet gaan zitten omdat hij op welke manier dan ook een bepaalde verwijzing wilde hebben naar de betekenis van de straatnaam. #-o

Spreeuw schreef:Al ze zich daarin hadden verdiept, dan had men abortus misschien wel verboden in plaats van een kliniek geopend.... (met de nadruk op: misschien)
Ongetwijfeld misschien. Er zijn immers duizenden mensen in Nederland die zich verdiepen in de betekenis van straatnamen en daardoor tot bekering komen. ](*,)

Sorry, Spreeuw, als ik nu niet recht doe aan je goedbedoelde intenties die je hebt bij het openen van al deze topics. (In ieder geval dit topic.) Maar ik vind je vragen die je nu stelt behoorlijk vergezocht...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 10:11

Ja, hèhè. Er is ongetwijfeld gekozen voor die straat wegens bouwtechnische, architectonische, planologische en andere dergelijke redenen. Dat die straat toevallig Ebenhaëzerstraat heet maakt eigenlijk niet zoveel uit. Er zijn ongetwijfeld honderden bakkers die hun bakkerszaakje aan de Kerkstraat hebben. Doelbewust? Tja... In de Kerkstraat kwamen vroeger vast de meeste mensen, het is een centraal punt, enzovoorts. Maar die bakker is daar echt niet gaan zitten omdat hij op welke manier dan ook een bepaalde verwijzing wilde hebben naar de betekenis van de straatnaam. #-o

De naam Ebenhaëzerstraat ligt toch wel wat gevoeliger dan Kerkstraat, denk je ook niet?

Ongetwijfeld misschien. Er zijn immers duizenden mensen in Nederland die zich verdiepen in de betekenis van straatnamen en daardoor tot bekering komen. ](*,)

Sorry, Spreeuw, als ik nu niet recht doe aan je goedbedoelde intenties die je hebt bij het openen van al deze topics. (In ieder geval dit topic.) Maar ik vind je vragen die je nu stelt behoorlijk vergezocht...

De naam van een straat kan heel wat doen, maar vaak wil men juist van een naam af, omdat deze bijvoorbeeld vernoemd is naar iemand met een ontuchtverleden... Mijn vraag reikte wel wat verder dan alleen de straatnaam. Ik wilde ook weten of mensen abortus toestaan met als een van de doelen het christelijk geloof te ondermijnen. Ik heb trouwens ook gereageerd op je reactie over 9 dagen na de bevruchting, de juridische setting e.d.. Heb je dat gelezen?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 02 aug 2014 12:03

Spreeuw schreef:De naam Ebenhaëzerstraat ligt toch wel wat gevoeliger dan Kerkstraat, denk je ook niet?
Vind je? Ik niet hoor.

Spreeuw schreef:De naam van een straat kan heel wat doen, maar vaak wil men juist van een naam af, omdat deze bijvoorbeeld vernoemd is naar iemand met een ontuchtverleden...
Dat lijkt mij wel een goede zaak, toch?

Spreeuw schreef:Mijn vraag reikte wel wat verder dan alleen de straatnaam. Ik wilde ook weten of mensen abortus toestaan met als een van de doelen het christelijk geloof te ondermijnen.
Ja, natuurlijk is dat zo! De secularisering in Nederland is één groot complot tegen het christendom! Oh, wat zijn christenen in Nederland toch weer zielig. :cry:

Nee, natuurlijk niet. Ik hoop dat je ook snapt dat wanneer een land seculariseert de normen en waarden veranderen. Ze zijn niet langer meer conform (de) normen en waarden van de protestantse traditie. De verschuiving van het zwaartepunt in het normen-en-waarden-vlak resulteert in nieuwe en andere wetten waarin de wens van de meesten der bevolking het meest naar voren komt.

Spreeuw schreef:Ik heb trouwens ook gereageerd op je reactie over 9 dagen na de bevruchting, de juridische setting e.d.. Heb je dat gelezen?
Ja, en ik verwees je door naar de oudere topics over abortus provocatus. Daar staat nog veel meer te lezen over de voors-en-tegens, ook van mijn hand. Ik help je wel even. Kijk eens hier, hier, hier, hier, hier en hier.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 aug 2014 12:50

Spreeuw schreef:De naam Ebenhaëzerstraat ligt toch wel wat gevoeliger dan Kerkstraat, denk je ook niet?

Hoe ver moet je zoeken voordat je erachter komt wat die naam betekent? Ik bedoel, het ligt toch niet direct voor de hand dat het met iets goddelijks te maken heeft. Als ik die naam zie, denk ik als eerste dat er een of andere botanicus is geweest die zo heette ofzo.

De naam van een straat kan heel wat doen, maar vaak wil men juist van een naam af, omdat deze bijvoorbeeld vernoemd is naar iemand met een ontuchtverleden...

Dat is uiteraard wat anders. Iemand die in de Dutrouxstraat 24 woont, zal die naam inderdaad waarschijnlijk willen veranderen.

Mijn vraag reikte wel wat verder dan alleen de straatnaam. Ik wilde ook weten of mensen abortus toestaan met als een van de doelen het christelijk geloof te ondermijnen. Ik heb trouwens ook gereageerd op je reactie over 9 dagen na de bevruchting, de juridische setting e.d.. Heb je dat gelezen?

Abortus is toegestaan om vrouwen te helpen die zichzelf anders van de trap moeten werpen of met een breinaald aan de slag moeten. In het bepalen van mijn standpunt over abortus is het christendom totaal irrelevant. Je begint een beetje paranoïde te klinken.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 20:47

Mortlach schreef: Abortus is toegestaan om vrouwen te helpen die zichzelf anders van de trap moeten werpen of met een breinaald aan de slag moeten. In het bepalen van mijn standpunt over abortus is het christendom totaal irrelevant. Je begint een beetje paranoïde te klinken.

In het bepalen van je standpunt over welk onderwerp is het christendom dan wel relevant?
Nou nou, paranoïde....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2014 00:16

Spreeuw schreef:In het bepalen van je standpunt over welk onderwerp is het christendom dan wel relevant?

Geen enkel.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 aug 2014 11:00

Mortlach schreef:In het bepalen van je standpunt over welk onderwerp is het christendom dan wel relevant?
Mortlach schreef:Geen enkel.
Misschien in het bepalen van een standpunt ten opzichte van christendom? :mrgreen:

Maar, Spreeuw, je moet even weten dat Mortlach geen claims doet christen te zijn.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 03 aug 2014 11:59

Voor de volledigheid moeten we even vermelden dat:
Katholieken, randkerkelijken en ja zelfs seculiere niet gelovige mensen niet altijd "pro-abortus" zijn.
Ik ken in mijn werkkring mensen die die niet gelovig zijn en toch tegen abortus zijn.

Denk ik dat je niet gelijk moet gaan wijzen naar schrijnende verkrachtingsgevallen.
Voor je het weet zit de vrouw in positie van voor 1950: Ze was "zelf" medeschuldig aan haar verkrachting(!) Standpunt werd door bevindelijk gereformeerden, rkk en heden ten dage door streng-islamieten gehuldigd (Treffend eigenlijk die overeenkomsten.)

Dan nog de jonge vrouwen (en vergeet de mannen ook niet!!) die jaren later spijt, wroeging en berouw hebben van deze onomkeerbare daad.

Of de amerikaanse prolife-beweging echter helemaal goed bezig is waag ik dan weer te betwijfelen.
Men schuwt zware intimidatie, verdraaiing van de feiten en zelfs geweld niet.

Zoals je merkt zitten er nogal wat aspecten aan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 aug 2014 12:32

Pcrtje schreef: Misschien in het bepalen van een standpunt ten opzichte van christendom? :mrgreen:

Akkoord. Ik was gisteren niet echt meer in staat die nuance articuleren.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 16:02

Mortlach schreef: Geen enkel.

Tja, nu komt de aap wel uit de mouw. Het blijkt nu dat je bewust geen christelijke standpunten overweegt, ook al zouden die weleens goed kunnen zijn.

Het christendom is dus wel relevant voor jou, maar dan in de zin dat je bewust geen standpunten van dit geloof overweegt!

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 04 aug 2014 17:27

Spreeuw schreef:Tja, nu komt de aap wel uit de mouw.
Nu pas? Mortlach is al zo'n zes jaar actief op Refoweb en heeft zich altijd uitgesproken als niet-christen.
Spreeuw schreef:Het blijkt nu dat je bewust geen christelijke standpunten overweegt, ook al zouden die weleens goed kunnen zijn.
Goed voor wie? Dat is subjectief. Ik kan me goed voorstellen dat, om weer even op het onderwerp terug te komen, abortus provocatus een goede oplossing kan zijn voor mensen.
Spreeuw schreef:Het christendom is dus wel relevant voor jou, maar dan in de zin dat je bewust geen standpunten van dit geloof overweegt!
Het geloof heeft niet per se standpunten in normen en waarden; slechts in dogmatiek en theologie. Kijk eens om je heen: zóveel verschillende normen en waarden binnen het christendom!

Terug naar “[Religie] - Open forum”