Hoe zag Jezus er als mens uit?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Hoe zag Jezus er als mens uit?

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 21:26

Ik heb me weleens afgevraagd: hoe zag Jezus er als mens uit, toen Hij hier op deze aarde rondliep, ongeveer 2000 jaar geleden? En ook: mogen we een afbeelding/tekening maken van Jezus als mens?

Volgens mij is er een Bijbeltekst die iets zegt over Jezus' uiterlijk:

Jesaja 53:2

2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Anoniem_89

Re: Hoe zag Jezus er als mens uit?

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 aug 2014 21:33

Spreeuw schreef:Ik heb me weleens afgevraagd: hoe zag Jezus er als mens uit, toen Hij hier op deze aarde rondliep, ongeveer 2000 jaar geleden? En ook: mogen we een afbeelding/tekening maken van Jezus als mens?

Volgens mij is er een Bijbeltekst die iets zegt over Jezus' uiterlijk:

Jesaja 53:2

2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Het is altijd wel grappig (niet dus) om te zien hoe mensen Jezus afbeelden.
Westen; blank
Oosterse cultuur; geel licht getint[/size]
Enz enz..

Terwijl Jezus er waarschijnlijk uitzag als de Joodse mensen tegenwoordig.
Denk ik...

Als ik eerlijk ben denk ik dat Jezus er voor ons niet knap uit zag.
Er staat inderdaad zoals je zegt (maar dan in een andere vertaling); onopvallend was zijn uiterlijk, Hij miste iedere schoonheid..

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 22:05

Klopt. In het westen (dus ook in Nederland) wordt Jezus vaak afgebeeld als een blank of (licht) getint persoon, met (vrij) lang haar.

Is het wel Bijbels om Jezus af te beelden?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 02 aug 2014 22:29

Spreeuw schreef:Klopt. In het westen (dus ook in Nederland) wordt Jezus vaak afgebeeld als een blank of (licht) getint persoon, met (vrij) lang haar.

Is het wel Bijbels om Jezus af te beelden?

Is het wel bijbels om Jezus ''naar het vlees'' te gedenken?

2Kor5:16:
''Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.''

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 22:39

mealybug schreef:Is het wel bijbels om Jezus ''naar het vlees'' te gedenken?

''Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.''

Ja, dat is wel een goede. Als we Jezus niet meer kennen naar het vlees, kunnen we Hem maar beter niet afbeelden ook.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2014 07:33

Niet alleen wordt Jezus vaak als blanke afgebeeld, maar ook met half lang haar en een korte baard. Nergens in de Schrift wordt iets verteld over de lengte van haar en baard.

Maar wat ik wel weet is dat Jezus niet iemand is die de Griekse orakels raadpleegde. De mensen die dat deden hadden half lang, loshangend, haar en een korte baard.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 aug 2014 09:51

@Arco

Hij was een Nazireeër. En naar wat ik weet, hadden Nazireeërs lang haar.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 10:03

xsidd schreef:@Arco

Hij was een Nazireeër. En naar wat ik weet, hadden Nazireeërs lang haar.

nee, Hij was uit Nazareth.en adn ben je een Nazarener...
2 verschillende begrippen.
Hij dronk ook wijn, tenslotte.
Paulus was een Nazireeer, gelooof ik.
En Samson, Samuel en Johannes de Doper.
Had JvSlooten hier niet al eens een onderwerp over vol geschreven?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 10:25

mealybug schreef:nee, Hij was uit Nazareth.en adn ben je een Nazarener...
2 verschillende begrippen.
Hij dronk ook wijn, tenslotte.
Paulus was een Nazireeer, gelooof ik.
En Samson, Samuel en Johannes de Doper.
Had JvSlooten hier niet al eens een onderwerp over vol geschreven?

Ja klopt inderdaad. Paulus was inderdaad een Nazireeër (Hand 18:18 ; Hand 21:23-26, zie ook Numeri 6 en event. de kantekeningen). Op de vraag hoelang zijn Nazireeërschap duurde (vanaf zijn geboorte of tijdelijk) antwoordde ik:
Zolang als de dagen van zijn nazireeërschap duurden natuurlijk. 8) dat kon slechts één uur zijn (wat natuurlijk heel onwaarschijnlijk is in dit geval) tot levenslang (wat ook heel onwaarschijnlijk is in dit geval, alhoewel vroeg-christelijke bronnen wel zoiets over Johannes de Evangelist schrijven naar ik meen). Normaliter duurde het dertig dagen, waarna de belofte nog èèn of twee keer verlengt werd (dus: tot 60 of 90 dagen)
En ook Johannes was dus een nazireeër, zoals ik al eerder in een ander topic schreef. Zie o.a. Lukas 1:13-16.

Ik vroeg me gisteren trouwens toevallig nog af of er tegenwoordig ook nog Nazireeërs zijn. Weet iemand dat?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 11:22

Jvslooten schreef:
Ik vroeg me gisteren trouwens toevallig nog af of er tegenwoordig ook nog Nazireeërs zijn. Weet iemand dat?

Als ik het goed heb, was dat iets wat de ouders van het nog ongeboren kind al te horen kregen als opdracht van God, dus dan lijkt het antwoord me :''Nee, dat komt niet meer voor''

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 aug 2014 11:25

Spreeuw schreef:Ik heb me weleens afgevraagd: hoe zag Jezus er als mens uit, toen Hij hier op deze aarde rondliep, ongeveer 2000 jaar geleden?

We kunnen aannames maken maar zeker wetend oen we het niet. Het is ook niet zo heel belangrijk of eigenlijk volstrekt niet belangrijk. Vandaar ook de vele, vele verschillende beeltenissen van Hem. Elke cultuur identificeert zich met een net iets ander uiterlijk van Jezus. En zelfs binnen culturen zelf zijn er verschillende beeltenissen van Jezus waarbij de nadruk wordt gelegd op verschillende aspecten. Jezus als verlosser, Jezus als herder, Jezus als koning enz enz.
En ook: mogen we een afbeelding/tekening maken van Jezus als mens?

Jazeker. In feite heeft God zelf een afbeelding gemaakt van Jezus door Hem op deze aarde rond te laten lopen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 11:27

Faramir schreef:Jazeker. In feite heeft God zelf een afbeelding gemaakt van Jezus door Hem op deze aarde rond te laten lopen.

Nog maar een keer voor de hardleerse katholieken, die de woorden van Paulus om de een of andere reden niet begrijpen: :wink:

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2014 11:28

Volgens mij was Jezus geen Nazireeër. Als dat wel zo zou zijn, dan had Jezus geen wijn mogen drinken, maar dan had zijn lange haar net zoals Simsom in zeven staarten geknoopt kunnen zijn. Dat kan natuurlijk ook los van het Nazireeërschap, alleen dan was het zeker niet half lang en loshangend.

Het grappige is dat Nazarener (afkomstig of inwoner van Nazareth) in het Hebreeuws komt van het woord 'spruit'. Jesaja heeft het over een een spruit die voortkomt uit de afgehouwen tronk van Isaï.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 aug 2014 11:33

mealybug schreef:Nog maar een keer voor de hardleerse katholieken, die de woorden van Paulus om de een of andere reden niet begrijpen: :wink:

En natuurlijk ook niet te vergeten de oosters-orthodoxen, kopten, anglicanen. Kortom, zo'n 75% (als het niet meer is) van het christendom.

Mooi staaltje inlegkunde om daaruit te halen dat je geen afbeelding van Jezus mag maken. :wink:

O wacht, jij bent het. Helaas nu staat de reactie al. Had niet door dat je afbeelding gewijzigd was.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 aug 2014 12:10

Faramir schreef:O wacht, jij bent het. Helaas nu staat de reactie al. Had niet door dat je afbeelding gewijzigd was.

Op het moment dat je ''nu'' typte stond de reactie er nog helemaal niet.
je liegt dus weer eens.
Wel heel erg dom hoor, dat het zo lang duurde voordat je het doorhad dat ik het was..Bijna aandoenlijk :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”