Grappig hoe de teksten uit Efeziërs en zo hier goed worden gepraat.
Wanneer ik hetzelfde type teksten uit Plutarchus zou citeren, zou iedereen het achterhaalde onzin vinden.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
maaarten schreef:Ik zou niet weten waarom het niet meer zou gelden, mits hij maar niet gebruikt wordt om vrouwen te onderdrukken of om alle vervelende huishoudelijke klusjes op je vrouw af te schuiven.
Overigens, zomaar een gedachte: ik denk dat het tot op een zekere hoogte behoorlijk vanzelf gebeurt. Als ik kijk naar relaties/huwelijken om me heen, ook bij seculiere mensen met heel geemancipeerde ideeen, dan is het over het algemeen toch echt de man die het meeste initiatief neemt, die bij moeilijke beslissingen uiteindelijk de knoop doorhakt en is het over het algemeen de vrouw die minder gaat werken als ze kinderen krijgen etc.
Dat eerste herken ik absoluut niet, ook niet bij de mensen die ik ken.maaarten schreef:Overigens, zomaar een gedachte: ik denk dat het tot op een zekere hoogte behoorlijk vanzelf gebeurt. Als ik kijk naar relaties/huwelijken om me heen, ook bij seculiere mensen met heel geemancipeerde ideeen, dan is het over het algemeen toch echt de man die het meeste initiatief neemt, die bij moeilijke beslissingen uiteindelijk de knoop doorhakt en is het over het algemeen de vrouw die minder gaat werken als ze kinderen krijgen etc.
Ik ben er nog nooit één tegen gekomen. Ze hebben (net als vrouwen trouwens) vooral hun eigen geluk op het oog.Boaz schreef:De man is het hoofd in de zin van voorgaan in het goede, niet in de zin van de lakens uitdelen maar op een dienende manier leiding geven en het goede zoeken voor de ander.
Als een man leiding geeft zoals Jezus het hoofd is van de gemeente, zal geen vrouw daar moeite mee hebben.
Ze weet dan dat ze veilig is, haar man heeft haar geluk voor ogen.
Boaz schreef:De man is het hoofd in de zin van voorgaan in het goede, niet in de zin van de lakens uitdelen maar op een dienende manier leiding geven en het goede zoeken voor de ander.
Als een man leiding geeft zoals Jezus het hoofd is van de gemeente, zal geen vrouw daar moeite mee hebben.
Ze weet dan dat ze veilig is, haar man heeft haar geluk voor ogen.
Mortlach schreef:Laatst nog een vraag in de vragenrubriek waar de vrouw geen geld mag uitgeven en als ze daarover wil praten, zegt de man dat ze niet mag 'heersen'.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/218 ... r-tienden/
Feit is dat deze tekst (en religie in het algemeen) zich nogal goed leent om vrouwen te onderdrukken.
Mortlach schreef:Hahahaha. Moet je eens in mijn huwelijk komen kijken. Als wat je zegt al gebeurt, is dat omdat vrouwen vanaf kind af aan worden opgevoed om maar stil, gedwee en gehoorzaam te zijn. Dit is als zeggen dat zwarte mensen graag en 'vanzelf' katoen plukken omdat ze nu eenmaal vaak op plantages te vinden zijn. - goed, een ietwat achterhaalde metafoor, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.
Ik geloof in je goede bedoelingen, maar de conclusie die je maakt -alsof een vrouw een onbenul is- dat is precies zoals het voelt.Boaz schreef:Dit vers staat in de Bijbel, ik geef aan hoe ik dat uitleg.
Jij doet nu net alsof ik een vrouw een onbenul vind, die zelf geen keuzes kan maken. Geef ik daar aanleiding toe?
maaarten schreef:Ik bedoel; ook bij mensen die geen religieuze achtergrond hebben, die helemaal niet opgevoed zijn met het idee dat een vrouw stil, gedwee en gehoorzaam moet zijn, zie ik het nog steeds. Misschien zit dat patriarchale toch ietsje dieper in onze samenleving dan dat soms gedacht wordt. En ik heb het niet over stil blijven en gehoorzamen, maar toch ietsje subtieler dat het vaak de man is die het meeste initiatief/leiding neemt, voor zover ik dat kan zien.
Verder weet ik dat het een feit is dat in het algemeen in Nederland ook jonge hoogopgeleide seculiere vrouwen vaak minder/niet gaan werken als er kinderen komen. Ik herinner me nog dat er onderhand al een poosje geleden een klein relletje in de media was toen een minister zei dat dat allemaal zo slecht was en dat die vrouwen het geld wat de samenleving in ze gestoken heeft met hun opleiding verspillen. De meeste geinterviewde vrouwen met kinderen reageerden in de trant van; waar bemoeit die minister zich mee, ik mag toch zeker zelf wel weten of ik minder ga werken om mijn kinderen op te voeden. En blijkbaar zijn er ondanks het feit dat in de Nederlandse samenleving het patriarchale geluid al enige decennia gemarginaliseerd is,
toch nog een hele hoop vrouwen die daarvoor kiezen, uit eigen beweging.
Overigens, zomaar een gedachte: ik denk dat het tot op een zekere hoogte behoorlijk vanzelf gebeurt. Als ik kijk naar relaties/huwelijken om me heen, ook bij seculiere mensen met heel geemancipeerde ideeen, dan is het over het algemeen toch echt de man die het meeste initiatief neemt, die bij moeilijke beslissingen uiteindelijk de knoop doorhakt en is het over het algemeen de vrouw die minder gaat werken als ze kinderen krijgen etc.
Dit lijkt me een typisch gevalletje van onderdanig zijn om je man te winnen voor het geloof te winnen.Boerin schreef:Ik had vroeger een favoriet boek: Me? Obey him? met zo'n poetsersvrouwtje op de voorgrond, al zwetend boven een emmer. Echt een heel goed boek en zij zei ook dat dat de manier was om een niet-gelovige man tot Christus te winnen en het werkt echt. Maar laatst zei m'n moeder tegen de kinderen: 'Nou, trouwen is niet alleen maar leuk. Je moet alles doen wat ie zegt.' en dat is echt zo in haar geval. Hoe ze dat haar hele leven uit heeft gehouden is echt wonderbaarlijk, m'n pa geloofde niet en was extreem bazig altijd. Hij maakte haar altijd belachelijk met d'r geloof maar ze bleef gewoon doen wat God zei en eerde 'm en was onderdanig, serieus, zonder klagen en het werkt. Nu blaft ie alleen naar d'r als ze de vaat wil doen dat dat niet mag, hij doet dat. LOL, de kinderen zaten 'm na te doen waar ie bij was. Hij doet echt alles voor d'r, vroeger deed ie niks in de huishouding. Hij is er echt door veranderd, hij is niet zo bazig meer, luistert naar d'r, gaat mee naar de kerk, ze mag erheen gaan en de hele dag halleluja prijs de Heer zeggen, maar niet te vaak lofprijsmuziek, LOL, dat dan weer niet.
naamloos schreef:Dit lijkt me een typisch gevalletje van onderdanig zijn om je man te winnen voor het geloof.
Dat zou ik persoonlijk reuze moeilijk vinden (vanuit mezelf nooit op te brengen, daar zou ik turbo-kracht van boven voor nodig hebben). Echter is dit nog steeds iets anders dan onderdanig-onderworpen zijn vanwege je geslacht.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten