Refowebkids deel 19

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bakvis
Mineur
Mineur

Re: Refowebkids deel 19

Berichtdoor bakvis » 30 jul 2014 09:43

Hier ook kinders die zichzelf prima vermaken! Hele dagen buitenspelen! Jongste binnen of buiten in de box...kan ik ff lekker in het zonnetje met een boek!Jongste vind het ook heerlijk om in de zandbak te spelen hij loopt sinds een week of 2 los dus t wordt wel lastiger want overal heen wandelen is héél interessant :wink:
De middelste moet ik vaak wel even aan het spelen zetten; even beginnetje maken om z'n hut te bouwen, of een fantasiespel bedenken...En regelmatig beginnende ruzies in de kiem smoren. m'n twee ADHD'ertjes kunnen nogal opvliegend zijn :wink:
Loomen en lezen zijn hier ook favoriet bij de oudste 4.
En we hebben 3 weken op vakantie voor de boeg...altijd leuk om voor de boeg te hebben!
Zaterdag even proef vouwwagen opzetten gedaan...vonden ze allemaal bere leuk!
Verder doe ik deze 6 weken niet meer dan het nodige in huis; wassen, alleen de hoognodige dingen strijken, wc en badkamer bij houden en savonds even zuigen en dweilen. boodschappen doen we gezellig met z'n allen. (zijn we gelijk weer anderhalf uur zoet)
Die 6 weken vliegen echt om!

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 30 jul 2014 09:51

Wat heb je liever dat je kinderen later zeggen: 'het was thuis gezellig en fijn, mijn moeder nam de tijd voor ons en vooral die vakanties waren heel speciaal' of dat ze zeggen 'ik heb het niet slecht gehad thuis, het was er netjes, maar mijn moeder was bijna altijd bezig en had amper de tijd voor ons'.

Ik vind dat je kinderen er recht op hebben dat je er voor hun bent. Dat is je roeping op dit moment.
Dat betekend niet dat je de hele dag met ze moet spelen. Heerlijk als ze ook leuk alleen kunnen spelen. Maar wensen dat je kinderen zo min mogelijk je aandacht vragen, zichzelf zoveel mogelijk vermaken of ze zelfs wegsturen vind ik eigenlijk een trieste bedoeling...

Hier een mix. Veel rust, tijd, aandacht bij het wakker worden, de maaltijden, badderen, voorlezen, naar bed brengen etc. Af en toe een uitje buitenshuis, regelmatig samen wat doen in en rond het huis. En ze vermaken zich vaak ook erg leuk zelf, in de buurt etc. Dan doe ik mijn huishoudelijke dingetjes.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jul 2014 10:02

Leuk al die verhalen heerlijk genieten van de vakantie!
En degene die nog op vakantie gaan geniet er van!!

Het is niet dat ik niks wil doen met Nina maar als zij zichzelf goed vermaakt ga ik mij niet met haar spel ''bemoeien''
En hoe het hier thuis gaan zo ging het bij ons thuis ook ik heb dan wel een gehandicapte vader en op mijn moeder kwam bijna heel het huishouden terecht en ze werkt erbij als hoofdverpleegkundige en toch hadden ze alle tijd voor ons.
Vaak zeiden ze dan tegen mijn ma ik snap niet dat je tijd hebt om weg te gaan of te spelen met je kinderen of lekker te zitten lezen of borduren...
Het is gewoon een kwestie van je huis bijhouden dit deed mijn moeder 's morgens voor wij uit bed waren en als we op school waren.
Voor de rest genoot ze van haar welverdiende vrije tijd.
En zo doen wij dat ook en ik moet zeggen wij voelen ons daar super bij.
(ben ook niet zo een poetswonder hoor :lol: ben meer van het bijhouden)
En strijken doe ik al helemaal niet :oops:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 jul 2014 10:39

ik probeer al de hele vakantie een spelletje te doen met de kinderen, maar steeds als ik ze vraag willen ze niet :lol: :lol: dus ik moet mezelf maar vermaken :lol: :lol:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 jul 2014 10:39

Evelien schreef:Op welke leeftijd hebben kinderen door hoe je moet trappen op een fiets? Of is dat niet echt leeftijd gerelateerd?

hier kon de ene dat veel sneller dan de andere. Volgens mij staat er niet echt een leeftijd voor

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2014 11:27

Gelukkig :wink: :D

Hier is het ook vooral zelf laten spelen een belangrijk item. Wij denken vaak kinderen te moeten motiveren. Laat ze uit zichzelf gaan spelen en als ze er behoefte aan hebben dan vragen ze er echt wel om. Een tijdje geleden is daar een artikel over verschenen: http://www.trouw.nl/tr/nl/30020/Uitgeli ... kken.dhtml

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jul 2014 15:33

Wat fietsen betreft staat geen leeftijd voor lijkt mij de een heeft dat sneller door als de ander...

Nina moest net op controle bij de kinderneuroloog. Alles oke we hoeven niet meer terug erg fijn! Ze is na die 2de keer ook nooit meer weggevallen/flauwgevallen.

bakvis
Mineur
Mineur

Berichtdoor bakvis » 30 jul 2014 16:09

Zo, pffft!
dat was me het middagje wel! Kinders kwijt!! Politie en al aan het zoeken geweest.
Middelste (7,ADHD) met de jongste twee (4 en 1). jongste in de buggy. Waren in het slop aan het voetballen en kleinste in de buggy aan het kijken; waren ze opeens verdwenen. Bleken ze naar mijn ouders maar die waren niet thuis dus zaten ze daar op de stoep. Ze waren via het park, via het centrum 'gezellig langs de winkels' zoals ze zelf zeiden(echt een omweg van hier tot Jericho dus)......We hebben hier best veel water in de buurt dus ik was echt bang! Gelukkig werden we na 2 uur gebeld dat ze terrecht waren! Pffft! nog nooit zo opgelucht geweest!(en ik heb nog n ooit zo hard en ver in zo'n korte tijd gefietst... heb de hele wijk 3 keer gezien:wink: )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jul 2014 16:18

oooo dat is schrikken zeg. pppffff :shock: Gelukkig weer veilig terug.

@Liefie, wat fijn zeg dat ze niet meer terug hoeft en dat ze geen wegvallen heeft gehad.

Wij hebben een abonnement op de dierentuin, net weer even een paar uurtjes geweest. Zo leuk daar.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jul 2014 16:26

Bakvis Whooh dat lijkt mij echt het ergste je kinderen kwijt brrr Gelukkig is het goed afgelopen!

Evelien Leuk de dierentuin! Ja zeker heel fijn...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 jul 2014 16:28

Oh bah Bakvis, wat naar! Fijn dat ze weer terecht zijn
Liefie, gelukkig dat alles goed was. Nooit duidelijk geworden wat het was of wel?

Goed stuk Evelien, het is me uit het hart gegrepen. Hoeveel tieners ik niet tegengekomen ben in mijn werk die zich totaal niet wisten te vermaken. Waren ze een weekend thuis, was het hele weekend gevuld met dingen doen met pap en mam. Nooit geleerd om zelf te spelen.

Aandacht en liefde geven is iets heel anders dan ze de hele dag vermaken, aandacht en liefde is klaarstaan als ze het nodig hebben, en dat is niet de hele dag met ze op pad gaan, denk ik, maar de kleine momentjes van individuele aandacht, een gesprekje, een aai over hun bol.

654321, je schetst nu wel meteen 2 uitersten. Er is zo'n groot grijs vlak gelukkig.
Er zijn maar weinig moeders die écht alleen maar met hun huishouden bezig zijn en hun kinderen wegsturen, dat is misschien een halve procent van alle moeders. Er zijn gelukkig erg veel kinderen, zoals ik, die kunnen zeggen: mijn moeder was veel in het huishouden bezig, maar ze was voor ons de perfecte moeder, gewoon door haar aanwezigheid, en voor de aandacht op de juiste momenten i.p.v. ons de hele dag vermaken

Maargoed, ik sta in wel meer dingen heel anders dan anderen, merk ik steeds weer. Gister een hele discussie met schoonzussen over hun pubers. Zij verbazen zich over mijn opvoeding, haha. Levert wel leuke discussies op. Ben benieuwd, als onze koters puber worden... ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jul 2014 16:36

MissF Nee daar zijn ze niet achter gekomen maar in haar hoofdje was alles oke en haar hart filmpje was ook helemaal goed.
Het is zeer waarschijnlijk flauwvallen geweest van de pijn.
Ben het met je eens wat aandacht en liefde betreft...

Ik ben benieuwd hoe jij tegen pubers aankijkt :D

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 jul 2014 17:57

oh niet bijzonder hoor, maar van mij mogen pubers puber zijn. Die willen lekker lang uitslapen, die willen lanterfanten, die willen gewoon 'chillen'. Dat mocht ik vroeger ook, 7 weken niks doen, toen ik 12 of 13 was, en toen ik met 14 wílde werken in de zomervakantie mocht dat, maar het hoefde niet perse. Mijn kamer hoefde ik echt niet elke week op te ruimen, het was toch mijn domein? Mijn moeder maakte eens in de week schoon en mikte dan alles op mijn bed, ik mikte het dan 's avonds weer ernaast. Vaak maakte ik ook wel zelf schoon, en daarna was het al snel weer een troep. Maar dat geeft toch niks? Huiswerk kon ik ook prima doen tussen de troep, blijkbaar, want ik ben nooit blijven zitten en met aardige cijfers mijn diploma gehaald.
Mijn schoonzussen denken over al die dingen anders ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 30 jul 2014 18:40

MissF schreef:Aandacht en liefde geven is iets heel anders dan ze de hele dag vermaken, aandacht en liefde is klaarstaan als ze het nodig hebben, en dat is niet de hele dag met ze op pad gaan, denk ik, maar de kleine momentjes van individuele aandacht, een gesprekje, een aai over hun bol.

Daar ben ik het helemaal mee eens ;-)!
Mijn stukje was inderdaad een beetje zwart wit. Maar ik zie het soms wel een beetje om mij heen; moeders die liever hun kinderen kwijt zijn dan rijk... En mijn man kijkt ook wel een beetje zo terug op zijn jeugd: nooit echt tijd en aandacht voor je. Ouders altijd druk met werk (binnen- en buitenshuis). Nooit samen leuke dingen doen. Echt een band met ouders heeft hij ook niet.

Ik heb juist dierbare herinneringen aan vakanties, fietsen met paps, het bos in met zn allen, een moeder met thee uit school, samen knutselen met moeder enz.enz.

Ik vind het ook belangrijk hoor als kinderen lekker zelf spelen. Soms gebeurt dat ook 'uren' achter elkaar. Allerlei fantasie, zonder dat moeder of vader zich daarin mengt. Heerlijk!

Vakantieritme bevalt mij ook uitstekend. Kids laat naar bed (rond 21u/210u) en laat wakker (rond/ na 8u). Heerlijk om niet op de klok te leven. Alles in slowmotion.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 jul 2014 19:42

Ben ik nu de enige die niets met een vakantieritme heeft? Ik kan mij er niets van voorstellen om alles in slow motion te doen. Dat past ook niet echt bij ons. Onze kinderen leven ook altijd vol overgave en doen alles met 180 km per uur.

Ik ben het met je eens missf. Kinderen mogen zich ook wel eens eindeloos vervelen zonder dat hun gelijk wat aangedragen wordt om te doen.

@654321 Wij zijn ook altijd druk, maar nemen wel de tijd voor de kids in het weekend en 's avonds. Later naar bed doen wij ze eigenijk nooit, want dat vind ik zelf niet fijn. Ik wi 's avonds zelf ook wel rust hebben. Daarentgen vind ik vroeg opstaan, rond 6 uur ook helemaal niet erg.

@ fietsen Fietsen leren ze volgens mij op verschillende leeftijden, maar er moet wel geoefend worden. Wij hielpen ze eerst met het ronddraaien, totdat ze de slag te pakken hadden. J hebben wij nergens mee hoeven helpen en wij denken er zelfs over om hem al zonder zijwieltjes te laten fietsen. Hij heeft het zichzelf aangeleerd.

Terug naar “Archief”