Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 20:37

Marnix schreef:Je reactie wordt per biertje iets trager. Autorijden is gevaarlijk omdat reactiesnelheid van levensbelang kan zijn. Maar na vijf biertjes ben je echt je verstand en coordinatie niet kwijt.

Effecten alcohol
Het effect van alcohol neemt toe met het aantal glazen dat men drinkt. Mensen die niet regelmatig drinken kunnen al bij minder glazen sterkere effecten verwachten.

1-3 glazen (0 - 0,5 promille): Ontspannen - ontremd – vrolijk
De polsslag en ademhaling versnellen. Er ontstaat een warm gevoel. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit. De eetlust neemt toe en men moet vaker plassen.
3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Zelfoverschatting kan optreden. Geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van de gezichtsas neemt men steeds minder waar (tunneleffect).
7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat - dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Men gaat zich overdreven emotioneel gedragen en zelfkritiek verdwijnt. Er ontstaat een rood opgezwollen gezicht en de pupillen vergroten. Misselijkheid en braken.
15-20 glazen (3 tot 4 promille): Laveloos
Zintuigen verdoven en warrig en afwezig; wat men hoort en ziet dringt nauwelijks door.
20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out
Ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat men in coma kan raken en zelfs doodgaan: de ademhaling stopt of men krijgt een hartstilstand.

http://www.trimbos.nl/onderwerpen/alcoh ... n/effecten

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jul 2014 20:49

Voor de bevlekten is alles verkeerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 21:25

Ik zeg niet dat er geen bijeffecten zijn, hoewel ze hier wel wat overdreven zijn. Ik heb best wel eens een biertje of 8 (flesjes) gedronken en dan word ik niet misselijk en ga ik ook niet braken. En na 5 biertjes fiets ik overigens ook nog zonder handen aan het stuur naar huis. Maar goed als je 5 bier in drie uur drinkt ben je na die 3 uur ook alweer 2 glazen bier kwijt. Heb je effectief 3 biertjes in je bloed. Lijkt mij geen punt als je dan niet met de auto naar huis gaat.

Overigens is het natuurlijk zo dat iedereen verschillend reageert op alcohol. Ik ken mensen wij wie je na twee drankjes al merkt dat ze gedronken hebben en mensen bij wie je dan niets merkt. Heeft te maken met je hoeveelheid bloed, postuur, functioneren van organen, of je gewend bent te drinken of het zelden doet enz.

Wat de Bijbel betreft, die noemt dus ook positieve gevolgen van alcohol en roept op om er verstandig mee om te gaan en niet dronken te worden. Ik vind dat een goede maatstaf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 jul 2014 01:19

Dat overzicht gaat over de hoeveelheid Glazen bier.
Een flesje is 1,5 glas.
Dus 5 flesjes staat gelijk aan 7,5 glas.
En 8 flesjes aan 12 glazen.

Als jij daar geen last van hebt zegt dat veel over de frequentie van je drinken.
dan drink je niet alleen te veel, maar ook te vaak.
Ik dronk vroeger ook iedereen onder tafel.
Omdat ik te vaak in de week grote hoeveelheden dronk.
Als ik me misselijk voelde stak ik op de wc mijn vinger in mijn strot, dronk een glas cola en ging weer verder.

Als ik nu 1 drankje drink, voel ik al zo veel dat ik geen behoefte heb aan meer..........

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jul 2014 01:45

Bambi schreef:Dat overzicht gaat over de hoeveelheid Glazen bier.
Een flesje is 1,5 glas.
Dus 5 flesjes staat gelijk aan 7,5 glas.
En 8 flesjes aan 12 glazen.

Als jij daar geen last van hebt zegt dat veel over de frequentie van je drinken.
dan drink je niet alleen te veel, maar ook te vaak.
Ik dronk vroeger ook iedereen onder tafel.
Omdat ik te vaak in de week grote hoeveelheden dronk.
Als ik me misselijk voelde stak ik op de wc mijn vinger in mijn strot, dronk een glas cola en ging weer verder.

Als ik nu 1 drankje drink, voel ik al zo veel dat ik geen behoefte heb aan meer..........
Ja maar Bambi, jij kunt je persoonlijke ervaringen toch niet projecteren op anderen?
Ik merk ook heel goed verschil wanneer ik een paar maanden niks gedronken heb, en dan..... yes bij het H.A. een slokje wijn neem.
Pffft, dan krijg ik direct zware benen.
En mijn man snapt in de verste verte niet waar ik het over heb, die drinkt niet veel maar wel regelmatig.
Maar in de vakantie als ik meer drink dan normaal, dan vraag ik me na een paar dagen af wat ik ook al weer bedoelde :!: :!: :!:

Jij zegt dat Marnix te veel en te vaak drinkt, maar misschien heeft hij jouw ervaringen helemaal niet.
Dan is hij hooguit een beetje aangeschoten, maar nog volkomen toerekeningsvatbaar.
Ik hoef ook niet elke dag, week of maand. Maar iemand die er goed mee kan omgaan moeten we niet veroordelen hoor.

De maatstaf moet nooit automatisch bij onszelf liggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 07:34

Het wordt wel steeds mooier: hier moet je last van hebben een zo niet, dan drink je te veel. Ik ben een vrij regelmatige drinker, ik drink doorgaans twee dagen in de week niets. Thuis drink ik een if twee glazen, op een feestje, na het sporten enz af en toe wat meer.. Ik heb nog nooit in mijn leven een vinger in mijn keel gestopt (bah.) en ben op twee keer in mijn tienerjaren na nooit over mijn nek gegaan van alcohol...

Masr goed, als jij al veel voelt na 1 drankje en daarom deze maatstaf hanteert voor jezelf is dat prima, je moet et alleen niet mee aankomen dat christenen na 2 drankjes horen te stoppen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2014 07:56

Marnix schreef:Ik zeg niet dat er geen bijeffecten zijn, hoewel ze hier wel wat overdreven zijn. Ik heb best wel eens een biertje of 8 (flesjes) gedronken en dan word ik niet misselijk en ga ik ook niet braken.

Ik heb dat nooit begrepen eigenlijk. Je dorst is toch wel gelest na een een flesje of 2?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jul 2014 07:57

Marnix schreef:Ik zeg niet dat er geen bijeffecten zijn, hoewel ze hier wel wat overdreven zijn. Ik heb best wel eens een biertje of 8 (flesjes) gedronken en dan word ik niet misselijk en ga ik ook niet braken. En na 5 biertjes fiets ik overigens ook nog zonder handen aan het stuur naar huis. Maar goed als je 5 bier in drie uur drinkt ben je na die 3 uur ook alweer 2 glazen bier kwijt. Heb je effectief 3 biertjes in je bloed. Lijkt mij geen punt als je dan niet met de auto naar huis gaat.

Vervelende is alleen dat je met alcohol in je bloed zelf slecht kunt inschatten in hoeverre je reactiesnelheid nog "chauffeurswaardig" is...
Ik ben ooit door een volslagen bezopen kerel aangereden, die zelf claimde broodjenuchter te zijn (hoewel hij, na bloedproef, een promillage van 1,9 bleek te hebben, waar hij zo luidkeels over in discussie ging dat ik dit getal hoorde).
Als je 5 bier in drie uur drinkt kun je die avond beter geen auto meer besturen.
Maar dronken ben je dan nog niet.
Marnix schreef:Overigens is het natuurlijk zo dat iedereen verschillend reageert op alcohol. Ik ken mensen wij wie je na twee drankjes al merkt dat ze gedronken hebben en mensen bij wie je dan niets merkt. Heeft te maken met je hoeveelheid bloed, postuur, functioneren van organen, of je gewend bent te drinken of het zelden doet enz.

Inderdaad reageert iedereen anders op alcohol. Hangt bijvoorbeeld ook van het tijdstip op de dag af.
Op zondag drink ik na de morgendienst graag een glaasje whisky, waar ik dan meer effect van voel dan wanneer ik dat 's avonds doe.
Met dit warme weer merk je ook dat alcohol harder aankomt dan wanneer je in de winter een paar pilsjes drinkt.
Marnix schreef:Wat de Bijbel betreft, die noemt dus ook positieve gevolgen van alcohol en roept op om er verstandig mee om te gaan en niet dronken te worden. Ik vind dat een goede maatstaf.

Geheel mee eens.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jul 2014 07:59

Marnix schreef:Ik zeg niet dat er geen bijeffecten zijn, hoewel ze hier wel wat overdreven zijn. Ik heb best wel eens een biertje of 8 (flesjes) gedronken en dan word ik niet misselijk en ga ik ook niet braken.

mealybug schreef:Ik heb dat nooit begrepen eigenlijk. Je dorst is toch wel gelest na een een flesje of 2?

Hangt ervanaf hoelang je op zo'n feestje blijft.
Als je om 21u binnenwandelt, en pas tegen 2u30 weer huiswaarts gaat heb je in de 5.5 uur wel iets meer nodig om je dorst te lessen hoor!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 08:25

Alsof je alleen drinkt als je dorst hebt?! Waarom zouden er mensen wijn of whisky drinken? Omdat ze dorst hebben?

Vervelende is alleen dat je met alcohol in je bloed zelf slecht kunt inschatten in hoeverre je reactiesnelheid nog "chauffeurswaardig" is...
Ik ben ooit door een volslagen bezopen kerel aangereden, die zelf claimde broodjenuchter te zijn (hoewel hij, na bloedproef, een promillage van 1,9 bleek te hebben, waar hij zo luidkeels over in discussie ging dat ik dit getal hoorde).
Als je 5 bier in drie uur drinkt kun je die avond beter geen auto meer besturen.
Maar dronken ben je dan nog niet.

Daarom is er een prima norm. Bij beginnersrijbewijs 1 glas alcohol in je bloed, daarna max 2 glazen. En als je meer op hebt niet rijden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jul 2014 08:44

Marnix schreef:Daarom is er een prima norm. Bij beginnersrijbewijs 1 glas alcohol in je bloed, daarna max 2 glazen. En als je meer op hebt niet rijden.

Voor mijzelf houdt ik de norm aan van één biertje aan het begin van de avond, en verder alleen maar fris als ik nog moet rijden.
Ik probeer vanaf anderhalf uur voordat ik achter het stuur stap helemaal geen alcohol meer te nuttigen (al geef ik toe dat dat ook wel eens een kwartiertje korter duurt).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 09:20

Ik drink soms ook gewoon de hele avond fris, en soms 1 of 2 drankjes aan het begin van de avond, afhankelijk van hoe lang de avond duurt. Als het grootste deel dan maar weer uit het bloed is als we teruggaan en promillage niet meer dan 1 glas.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 jul 2014 09:23

Marnix schreef:Bij beginnersrijbewijs 1 glas alcohol in je bloed, daarna max 2 glazen. En als je meer op hebt niet rijden.

De alcohol limiet voor beginnende bestuurders is vastgesteld op 0,2 promille. Dit is zeer weinig: in de praktijk betekent het dat je helemaal geen alcohol mag drinken als je nog moet rijden! Neem dan ook geen risico, want rijden onder invloed is een misdrijf.

bron:rijbewijsinfo

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2014 09:41

Klopt natuurlijk van geen kant. Op diverse andere sites lees ik:

Voor misbruik van alcohol in het verkeer geldt voor beginnende bestuurders een maximum 0,2 promille (ongeveer één standaardglas alcohol)

En ja, geen risico nemen lijkt me verstandig. Dus niet meer dan dat, waarbij je natuurlijk wel rekening kan houden met de afbraak van alcohol door je lichaam. Als je twee biertjes drinkt en 3 uur later in de auto stapt is er natuurlijk ook niets aan de hand. Gewoon zorgen dat je promillage niet hoger is dan die 0,2 promille.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 jul 2014 11:29

Marnix schreef:Het wordt wel steeds mooier: hier moet je last van hebben een zo niet, dan drink je te veel. Ik ben een vrij regelmatige drinker, ik drink doorgaans twee dagen in de week niets. Thuis drink ik een if twee glazen, op een feestje, na het sporten enz af en toe wat meer.. Ik heb nog nooit in mijn leven een vinger in mijn keel gestopt (bah.) en ben op twee keer in mijn tienerjaren na nooit over mijn nek gegaan van alcohol...

Masr goed, als jij al veel voelt na 1 drankje en daarom deze maatstaf hanteert voor jezelf is dat prima, je moet et alleen niet mee aankomen dat christenen na 2 drankjes horen te stoppen)

Ik zeg het niet om je te veroordelen, ook niet om je mijn maatstaf op te leggen, maar alleen maar om je na te laten denken en te waarschuwen.
Wat je er mee doet, is jouw keus.

Terug naar “Archief”