Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2014 21:48

Het gedrag van Oekraïne bevalt me dezer dagen ook allerminst. Met het verwijderen van Janoekowitsj is er vooralsnog sprake van "Der Kaiser ging, die Generäle blieben."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 jul 2014 22:46

Tjonge Opti, je begint aardig om je heen te slaan ;-) Je knoopt de hele wereldgeschiedenis aan elkaar, in de hoop dat het voor ons nu duidelijk is. Het wordt steeds lastiger om je beweringen te weerleggen. Niet omdat ze kloppen, maar omdat alleen een ervaren psycholoog er wellicht nog enige lijn in ziet.

Ik schijn ook nog iets tegen homo’s te hebben. Niet dat ik daar een negatieve uitspraak over heb gedaan, maar een boos stemmetje heeft je dat blijkbaar ingefluisterd. Mocht het kereltje een drietand in zijn vuist hebben, dan weet ik in ieder geval wie het geweest is ;-)

En als je het nieuws volgt, dan zul je inmiddels ook vernomen hebben dat de ‘onschuldige’ Oekraïnse regering zich in zijn strijd laat bijstaan door rechts-extremistische milities, die wel even korte metten zullen maken met Russen en joden (letterlijk citaat). Wellicht herinner je je de houding van de Oekraïners tijdens de Tweede Wereldoorlog nog (ik heb daar al eerder een opmerking over gemaakt). Dan heb je misschien een heel klein beetje door dat de geschiedenis zich op dit punt in Oekraïne wel dreigt te herhalen: strijd tegen Russen en joden... En voor dat soort mensen uit jij je sympathie. Beetje veel brrr.

Ik heb ook nog steeds geen antwoord op mijn vraag: over welk soeverein Oekraïne heb je het nu? Die van voor de staatsgreep van maart of daarna? Het Oekraïne dat zaken doet met Europa, de VS en Neo-Nazi’s of het Oekraïne dat meer sympathie heeft voor Rusland? Zeg het maar. Jij mag kiezen.

Je haalt de oorlog in Tjetsjenië aan, maar opnieuw blijkt dat je niet eens weet waar je over schrijft. Tsjetjenië was een onderdeel van de Russische Federatie. Rusland viel die opstandige provincie binnen NADAT er meerdere bomaanslagen werden gepleegd door Tjetsjeense rebellen in Moskou. Vergelijk het met aanslagen in Den Haag door Friese nationalisten van de FNP.

Bovendien lees je nergens dat ik welk geweld dan ook, tegen wie dan ook, goedkeur. Ik verbaas me slechts over je simplistische vergelijkingen en je eenzijdige voorkeuren voor toch wat rechts-extremistische en nationalistische tendenzen die in Oekraïne op dit moment onmiskenbaar terrein winnen. Maar gezien je gebrek aan historische kennis is dat aan de andere kant ook weer niet zo heel verwonderlijk.

Maar zelfs dat meegewogen, vraag ik me af waarom je niet gewoon wacht met je demoniseren van Rusland tot uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat zij achter het neerschieten van het verkeersvliegtuig zitten (wat overigens tegen alle logica indruist, maar dat terzijde). Stel nu dat uit de onderzochte feiten een geheel andere conclusie wordt getrokken? Dan heb je op dit forum toch een serieus probleem, lijkt me. Er is vast wel iemand die je daar t.z.t. fijntjes aan zal herinneren ;-)

En dan ook nog een vraagje aan Hettys. Je schrijft: “De MH17 is uit de lucht geschoten met hulp van Rusland.” Wat is je bron of loop je alvast vooruit op de nog te starten onderzoeken? ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jul 2014 23:50

Omega, de historische gegevens die ik aanlever, zijn gewoon terug te vinden in de betere geschiedenisboeken, bijvoorbeeld "Themes in Modern European History, 1890-1945" van Atkins en Biddiss.

Wat betreft homo's, Omega, daar heb je vis-à-vis nog wel eens vrij duidelijk je mening over gegeven. Je voorliefde voor het huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht is niet bijzonder groot.

Je verwijt Oekraïne dat daar rechts-extremistische milities rondhuppelen, maar daar is men in Rusland ook allerminst vies van: http://mwnw.nl/blog/2014/05/08/afgeluis ... 9gjYstO61s

en hier: https://www.youtube.com/watch?v=IuOVgx3Zh6E

Het soevereine Oekraïne is het Oekraïne van vandaag.

Tsjetsjenië was/is inderdaad deel van de Russische Federatie (overigens ooit door Rusland veroverd, maar daar ga je aan voorbij), zoals de Krim deel was/is van Oekraïne. Wat is precies je punt?

Verder vraag ik me af waarom je ad hominem blijft reageren. C'est dommage.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 30 jul 2014 01:05

Optimatus schreef: om nog maar te zwijgen over het pact tussen de heren Molotow en Von Ribbentrop, waarbij Polen voor de vierde keer werd opgedeeld en de gruwelijke vervolging van christenen door de communisten (uit wier schoot Poetin is voortgekomen, die thans huichelt met de orthodoxie, welke zich - o caesaropapisme - weer laat misbruiken, gelijk in de tijd van de tsaren. Tsaar Nicolaas I liet zelfs uit het Magnificat de zin "Machtigen heeft hij van de troon gestort" verwijderen uit de H. Schrift, want die kwam hem niet zo goed uit.

Je zal maar goed geïnformeerd zijn over de geschiedenis:

Aanvankelijk was Poetin atheïst, tenminste officieel. In werkelijkheid had zijn moeder hem in het geheim Russisch-orthodox laten dopen. In de Sovjet-periode werd lidmaatschap van een religie niet op prijs gesteld. Werknemers van de KGB mochten geen religie aanhangen, maar moesten atheïst zijn. Sinds 1992 werd het religieus actief zijn wel toegestaan en werd Poetin lid van de Russisch-orthodoxe kerk

Bron:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/po ... tsaar.html

En dit is ook wel interessant om te lezen:

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... d_1_626316

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jul 2014 07:37

Omega schreef:Waarvan acte Mealybug en Arco

Het virus van Optimatus is nogal besmettelijk. StillWake heeft inmiddels dezelfde symptomen. Kunnen jullie niet samen in quarantaine, of zo ;-) Iedere hedendaagse vergelijking met Hitler is volslagen misplaatst en getuigt van een griezelig gebrek aan kennis en historisch besef.

Het Westen heeft meer oorlogen tegen Rusland gevoerd dan andersom. Dat er dus in het Oosten een enorm wantrouwen heerst tegen de westerse landen is niet meer dan logisch. En dat roepen en schreeuwen om wraak en sancties getuigt van een rabiate domheid. Santies waarom? Omdat Rusland in de Oekraïne hetzelfde doet als de VS in tal van andere landen? Zullen we dan eerst de Amerikanen maar eens een tijdje boycotten? Of omdat de Russen wapens leveren aan seperatisten? Zoals de Amerikanen ook al tientallen jaren doen aan zogenaamd ‘bevriende’ groeperingen? Ze werden nota bene in Afghanistan door de Taliban beschoten met hun eigen wapens. Of boycotten omdat Putin niet zo blij is met homo’s? Wel, laten we eerst onze ontwikkelingshulp dan maar eens stoppen aan diverse landen in Afrika.

En stel nu dat de andere optie die nog open staat, uit onderzoek blijkt te kloppen: Oekraïnse militairen (of milities) die per vergissing of bewust de MH17 hebben neergehaald. Gaan we dan Oekraïne boycotten, een land dat toch al failliet is en financieel door de Europese belastingbetaler overeind wordt gehouden? Maar het kan natuurlijk dat StillWake al gedegen onderzoek heeft gedaan op de plek van de ramp en bewijslast in handen heeft die wij nog niet kennen. Zou je dat dan misschien met ons willen delen, zodat wij op basis van die feiten onze mening kunnen bijstellen? ;-)

Ik denk dat Optimatus en StillAwake een veel beter statement kunnen maken. Als jullie werkelijk zo bewogen zijn met die arme Oekraïners en zo’n bloedhekel hebben aan Russen, dan ga je daar toch gewoon naar toe. Reis gerust achter minister Timmermans en het Nederlandse journaillie aan en sluit je aan bij een van de nationalistische milities daar. Of ga daar vrijwilligerswerk doen in een ziekenhuis of kinderopvang, maar sleep ons niet mee in de eenzijdige haatgevoelens van de domme massa.

Allereerst: ik voel geen enkele vorm van haat richting Rusland. Geen enkele...
Sterker nog, de keren dat ik er geweest ben (7 keer) heb ik het als een mooi land ervaren., hoewel ik besef dat ik maar een heel klein hoekje van dit land gezien heb (de uitlopers van het Scandinavisch schiereiland...
Oekraïne heb ik slechts éénmaal bezocht, en dat deel waar ik was (Sebastopol) is nu Russisch (waarmee het aantal van mijn bezoekjes aan Rusland met terugwerkende kracht op 8 komt ;-) ).

De laatste keer dat ik zelf direct contact met Rusland had (er loopt een project in Murmansk waar ik verantwoordelijkheid voor draag) was kort na de crash.. De Russen die ik gesproken heb twijfelen geen moment aan de dader, dat is hun eigen president. (Een beetje vergelijkbaar met ons Nederlands Elftal: als ze het goed doen hebben wij gewonnen, maar als ze lopen te harken hebben zij verloren).
Ik probeer alleen te duiden hoe het gedrag van Vladimir Putin in het verleden ook is vertoond. En neem van mij aan dat de vergelijking tussen Hitler en Putin vaker is gemaakt in Rusland dan daarbuiten, hoewel hij intern nog vaker met Joseph Stalin vergeleken wordt.
En vergeet niet dat ook Adolf Hitler in zijn beginjaren op dezelfde manier niet als de tiran die hij was herkend werd.

Van de punten die ik noemde als parallellen tussen Putin en Hitler is alleen het neerhalen van vlucht MH17 controversieel, de rest is gewoon na te kijken.
En zelfs als de separatisten het toestel hebben neergehaald is dat onder Russische verantwoordelijkheid, want met hun wapensysteem, gebeurd.
Toegegeven: het neerhalen van deze vlucht, en de daarbij gevallen Nederlandse slachtoffers, is in mijn optiek reden tot sancties, omdat dit een daad van agressie tegen ons eigen land is.
Amerika heeft nog géén Nederlandse burgers gedood bij mijn weten (hoewel in jouw optiek de mogelijkheid dat de Amerikanen hier achter zitten hoogstwaarschijnlijk ook nog niet mag worden afgeschreven)

Natuurlijk staat ook de optie dat de Oekraïeners dit toestel hebben neergehaald open. De tekenen wijzen echter volledig de andere kant op.

De suggestie dat ik (samen met Optimatus) me maar beter aan kan sluiten bij één van de milities daar getuigt in mijn ogen van een "rabiate domheid" zoals jij dat zelf omschrijft.
Sterker nog, het neerbuigende toontje wat daaruit spreekt komt zelfs enigszins kwetsend over...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 30 jul 2014 08:04

Je blijft om de hete brij heen wandelen Opti en je geeft opnieuw geen antwoord op mijn vragen. Ik zal ze nog maar een keer stellen. Over welk soeverein Oekraïne heb je het? Die van voor de staatsgreep van maart of daarna? Het Oekraïne dat zaken doet met Europa, de VS en Neo-Nazi’s of het Oekraïne dat meer sympathie heeft voor Rusland?

En ongetwijfeld zullen je historische gegevens uit een verantwoord geschiedenisboekje geplukt zijn. Daar twijfel ik niet aan. Het is alleen een zinloze niet terzake doende brij aan feiten en visies. Je betrekt er zelfs homo’s bij. Een beetje kinderachtig om zo de aandacht van het onderwerp af te leiden waar het hier om gaat en dat zijn je ongefundeerde beschuldigingen richting Rusland en je openlijke liefdesverklaring aan een land met rechts-extremistische en nationalistische ideeën en een evenzo omstreden historie.

Het zal waar zijn dat er in Rusland ook enge Neo-Nazi’s rondlopen, net als in Nederland trouwens. Maar waar het om gaat is of je daar afstand van neemt, of dat je vaandelzwaaiend achter hen en minister Timmermans aanrent omdat deze extremisten ‘toevallig’ in het zielige Oekraïne verblijven.
Het punt is Opti -en ik had gehoopt dat je dat inmiddels opgepikt zou hebben- dat er behoudens de inzittenden van het neergeschoten vliegtuig, geen onschuldigen zijn in het conflict in de Oekraïne of waar dan ook. De Krim heeft een overwegend Russische bevolking. De voertaal is er Russisch en Sebastopol hoort verdragsmatig tot 2017 bij Rusland. Vanuit het perspectief van Putin gezien is het volkomen logisch dat de Russen willen voorkomen dat deze oorlogshaven in handen van de Navo valt. En nog een punt is dat tal van landen, waaronder de VS, vele malen erger zijn in het anexeren van andermans grondgebied. En daarom ben ik verbaasd dat jij je alleen maar druk maakt om Rusland. Op deze -en de eerder gestelde vragen- zou ik graag eens antwoord willen.

Met Sabra ben ik trouwens van mening dat sancties tegen Rusland een averechts effect zullen hebben, waar met name Nederland grote economische en politieke schade door zal lijden. En het lost niets op, dan behalve dat het conflict zich verscherpt en we (opnieuw) meegesleept dreigen te worden in een (koude) oorlog.

Op StillAwake reageer ik later. Eerst even naar Den Haag voor een spoeddebat ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jul 2014 08:39

Omega schreef:Je blijft om de hete brij heen wandelen Opti en je geeft opnieuw geen antwoord op mijn vragen. Ik zal ze nog maar een keer stellen. Over welk soeverein Oekraïne heb je het? Die van voor de staatsgreep van maart of daarna? Het Oekraïne dat zaken doet met Europa, de VS en Neo-Nazi’s of het Oekraïne dat meer sympathie heeft voor Rusland?

En ongetwijfeld zullen je historische gegevens uit een verantwoord geschiedenisboekje geplukt zijn. Daar twijfel ik niet aan. Het is alleen een zinloze niet terzake doende brij aan feiten en visies. Je betrekt er zelfs homo’s bij. Een beetje kinderachtig om zo de aandacht van het onderwerp af te leiden waar het hier om gaat en dat zijn je ongefundeerde beschuldigingen richting Rusland en je openlijke liefdesverklaring aan een land met rechts-extremistische en nationalistische ideeën en een evenzo omstreden historie.

Het zal waar zijn dat er in Rusland ook enge Neo-Nazi’s rondlopen, net als in Nederland trouwens. Maar waar het om gaat is of je daar afstand van neemt, of dat je vaandelzwaaiend achter hen en minister Timmermans aanrent omdat deze extremisten ‘toevallig’ in het zielige Oekraïne verblijven.
Het punt is Opti -en ik had gehoopt dat je dat inmiddels opgepikt zou hebben- dat er behoudens de inzittenden van het neergeschoten vliegtuig, geen onschuldigen zijn in het conflict in de Oekraïne of waar dan ook. De Krim heeft een overwegend Russische bevolking. De voertaal is er Russisch en Sebastopol hoort verdragsmatig tot 2017 bij Rusland. Vanuit het perspectief van Putin gezien is het volkomen logisch dat de Russen willen voorkomen dat deze oorlogshaven in handen van de Navo valt. En nog een punt is dat tal van landen, waaronder de VS, vele malen erger zijn in het anexeren van andermans grondgebied. En daarom ben ik verbaasd dat jij je alleen maar druk maakt om Rusland. Op deze -en de eerder gestelde vragen- zou ik graag eens antwoord willen.

Met Sabra ben ik trouwens van mening dat sancties tegen Rusland een averechts effect zullen hebben, waar met name Nederland grote economische en politieke schade door zal lijden. En het lost niets op, dan behalve dat het conflict zich verscherpt en we (opnieuw) meegesleept dreigen te worden in een (koude) oorlog.

Op StillAwake reageer ik later. Eerst even naar Den Haag voor een spoeddebat ;-)

Welk grondgebied heeft de VS geannexeerd?
Daarnaast moet ik je er op wijzen dat ik net zo'n fel tegenstander was van de inval in Irak dan van de annexatie van delen van de Oekraïne...

Geheel met je eens dat de huidige Oekraïense regering niet veel soeps is (hoewel de voorgaande regering niet veel beter was).
Het argument dat de Krim Russisch was is, (hoewel jij niet zo'n fan bent van vergelijkingen met het Duitsland van voor de oorlog) gold eveneens voor Sudeten-Duitsland.
Sterker nog: met deze argumentatie zouden wij Vlaanderen mogen annexeren (en vanwege de vlaamse biercultuur is dat best een interessante optie ;-)).
De Krim is als zelfstandige natie geannexeerd door de SovjetUnie, en er is een actieve politiek gevoerd om de niet-Russisch sprekenden in de minderheid te brengen (Krim-Tartaren).
Het verdrag aangaande Sebastopol is een éénzijdig verdrag geweest (in hoeverre je dat een verdrag kunt noemen is natuurlijk een ander punt van discussie).
Als Kalinigrad/Königsbergen zich zou aansluiten bij Duitsland, zou mijnheer Putin dat met dezelfde retoriek verwelkomen? Historisch gezien is het Duits, de voertaal is er Duits (hoewel er vanuit Rusland een redelijk regressief beleid gevoerd wordt om de Duitse taal daar te onderdrukken).

Natuurlijk snap ik best dat Rusland zijn Zwarte Zeevloot niet in NATO handen wil laten vallen.
De onteigening van de Krim is dan ook in mijn ogen geen punt van deze discussie (hoewel ik er hierboven toch wél wat kanttekeningen bij heb gezet), omdat het relatief los staat van het geweld in de regio rond Donetsk. De bewuste politiek van destabilisatie van een buurland, waarbij de rebellen (terrorist/vrijheidsstrijder, doorhalen wat niet van toepassing is) van dergelijke wapensystemen voorzien worden (dat de separatisten konden beschikken over de BUK-installatie is namelijk wél aangetoond, wat ze ermee gedaan hebben is niet aangetoond, hoewel ze de schijn nogal tegen hebben).

Rusland stuurt aan op een (koude?) oorlog met het Westen. En dat is, na de "bezetting" van Polen, Oost Duitsland, Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Moldavië, Oekraïne, Wit Rusland, Estland, Letland, Litouwen en misschien nog wel meer staten in de Sovjettijd een slecht vooruitzicht.

Dat sancties Nederland ook raken is duidelijk. Dat wij onze eigen economische en financiële belangen laten prevaleren boven mensenrechten is iets waar ik principieel niet achter kan staan.
En ik ben één van de eersten die een dergelijke boycot zou voelen, omdat ik voor een groot gedeelte van mijn werk met Russen te maken heb. Geroep vanaf de zijlijn is mij in dezen dus niet te verwijten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jul 2014 09:07

StillAwake schreef:En neem van mij aan dat de vergelijking tussen Hitler en Putin vaker is gemaakt in Rusland dan daarbuiten, hoewel hij intern nog vaker met Joseph Stalin vergeleken wordt.
En vergeet niet dat ook Adolf Hitler in zijn beginjaren op dezelfde manier niet als de tiran die hij was herkend werd.

Deze uitspraak lijkt mij in contrast met de populariteit van Poetin en duiding van de houding van de Russen door o.a. Derk Sauer, iemand die al 25 in Rusland woont.

Van de punten die ik noemde als parallellen tussen Putin en Hitler is alleen het neerhalen van vlucht MH17 controversieel, de rest is gewoon na te kijken.

Ik denk dat indien je willekeurig een politiek leider neemt, er altijd vergelijkingen vallen te maken met Hitler. Kortom, ik vind de door jou genoemde argumenten niet bepaald overtuigend.

En zelfs als de separatisten het toestel hebben neergehaald is dat onder Russische verantwoordelijkheid, want met hun wapensysteem, gebeurd.
Toegegeven: het neerhalen van deze vlucht, en de daarbij gevallen Nederlandse slachtoffers, is in mijn optiek reden tot sancties, omdat dit een daad van agressie tegen ons eigen land is.

Ik vind dat er een groot verschil is tussen bewust een vliegtuig neerhalen en dit per abuis doen. Ik kan me niet voorstellen en kan geen enkele reden verzinnen waarom de separatisten zelfstandig dan wel in opdracht van Rusland het vliegtuig bewust hebben neergehaald. Op basis van een noodlottige vergissing sancties instellen is een veel te vergaande maatregel.

Amerika heeft nog géén Nederlandse burgers gedood bij mijn weten (hoewel in jouw optiek de mogelijkheid dat de Amerikanen hier achter zitten hoogstwaarschijnlijk ook nog niet mag worden afgeschreven)

Volgens mij stelt niemand dat de Amerikanen verantwoordelijk zijn voor de doden van vlucht MH17. Afghanen en Pakistanen zullen echter anders over de Amerikanen denken, omdat middels Amerikaanse aanvallen met drones veel onschuldige burgerslachtoffers vallen.

Natuurlijk staat ook de optie dat de Oekraïeners dit toestel hebben neergehaald open. De tekenen wijzen echter volledig de andere kant op.

Vooralsnog lijkt dit inderdaad een onwaarschijnlijke hypothese.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 jul 2014 09:12

In principe is de Zwarte Zee vloot al afhankelijk van de NATO. Turkije heeft toch de sleutel tot de Bosporus in handen.

Met sancties is het wel goed om te wachten tot er meer bekend is over de toedracht van de ramp en de EU moet zeker niet flirten met Oekraine op het moment. Het lijkt er op dat er wel extreem partij gekozen wordt in een heftig verdeeld land.

Verder zijn de mensenrechtenschendingen in Rusland niet zo heel groot op een wereldwijde schaal. Als je daar naar kijkt dan denk ik dat we ook geen olie meer moeten kopen uit het Midden-Oosten, de made in China producten moeten boycotten en nog wat meer landen als handelspartner kunnen afschrijven. Misschien is dit goed, maar een eenzijdige focus op Rusland is niet goed.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jul 2014 09:19

StillAwake schreef:Welk grondgebied heeft de VS geannexeerd?

Ik weet niet of annexatie van gebieden het issue is. De VS zijn het afgelopen decennium twee landen binnengevallen met alle nare gevolgen van dien, zoals onschuldige burgerslachtoffers en permanent ontwrichte landen.

Daarnaast moet ik je er op wijzen dat ik net zo'n fel tegenstander was van de inval in Irak dan van de annexatie van delen van de Oekraïne.

Dus hadden we ook sancties moeten instellen tegen de VS? Oh nee, we leverde zowel politieke als militaire steun.

Het argument dat de Krim Russisch was is, (hoewel jij niet zo'n fan bent van vergelijkingen met het Duitsland van voor de oorlog) gold eveneens voor Sudeten-Duitsland.

Het verschil is wellicht dat er een referendum is gehouden waarom blijkt dat de inwoners van de Krim in meerderheid voor aansluiting bij Rusland waren.

Sterker nog: met deze argumentatie zouden wij Vlaanderen mogen annexeren (en vanwege de vlaamse biercultuur is dat best een interessante optie.

Niet als de Vlamingen dat niet willen.

Het verdrag aangaande Sebastopol is een éénzijdig verdrag geweest (in hoeverre je dat een verdrag kunt noemen is natuurlijk een ander punt van discussie).

Volgens mij huurde Rusland de haven van Oekraïne. Volgens wikipedia loopt dit contract (inmiddels opgezegd vanwege annexatie) tot 2042.

Als Kalinigrad/Königsbergen zich zou aansluiten bij Duitsland, zou mijnheer Putin dat met dezelfde retoriek verwelkomen? Historisch gezien is het Duits, de voertaal is er Duits (hoewel er vanuit Rusland een redelijk regressief beleid gevoerd wordt om de Duitse taal daar te onderdrukken).

Dat zou Poetin niet toestaan.

Rusland stuurt aan op een (koude?) oorlog met het Westen. En dat is, na de "bezetting" van Polen, Oost Duitsland, Tsjecho-Slowakije, Hongarije, Bulgarije, Roemenië, Moldavië, Oekraïne, Wit Rusland, Estland, Letland, Litouwen en misschien nog wel meer staten in de Sovjettijd een slecht vooruitzicht.

Ik ben van mening dat door invoeren van de sancties er wordt aangestuurd op een Koude Oorlog. Daarmee overigens de acties van Rusland niet te willen goedpraten.

Dat sancties Nederland ook raken is duidelijk. Dat wij onze eigen economische en financiële belangen laten prevaleren boven mensenrechten is iets waar ik principieel niet achter kan staan.

Welke mensenrechten zijn in het geding dan? Persoonlijk vind ik het ronduit onverstandig om sancties in te stellen die ons economisch schade toebrengen, omdat dit grote gevolgen gaat hebben voor onze economie en daarmee de werkgelegenheid en de financiële toekomst van komende generaties.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jul 2014 09:55

Wer lesen kann ist klar im Vorteil, Omega. De huidige regering uiteraard. Die verkiezing was in elk geval betrouwbaarder dan het fake referendum op de Krim. Dat was net zo democratisch als dat van Oostenrijk in 1938.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2014 10:06

parsifal schreef:In principe is de Zwarte Zee vloot al afhankelijk van de NATO. Turkije heeft toch de sleutel tot de Bosporus in handen.

Vergeet niet dat ook daar, in dat verderfelijke Turkije van vandaag, een Hitler zit, die zijn kans afwacht, Twitter en youtube blokkeert, maar als je in de Navo zit dat, mag dat allemaal.
Ook noord Cyrus bezetten, allemaal geen probleem in de Navo....
Iets met boter op het hoofd....

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jul 2014 10:08

Sabra schreef:Persoonlijk vind ik het ronduit onverstandig om sancties in te stellen die ons economisch schade toebrengen, omdat dit grote gevolgen gaat hebben voor onze economie en daarmee de werkgelegenheid en de financiële toekomst van komende generaties.
Economie is niet alles. Soms zijn er dingen belangrijker dan onze portemonnee. Dat blijkt ook uit een opiniepeiling onder Nederlanders na de crash: men wil de handelsbetrekkingen op een lager pitje zetten, ook al zou dat geld gaan kosten. Nu is het ook weer niet de bedoeling om doelbewust de eigen economie kapot te maken, maar er zijn gewoon grenzen aan wat je politiek aanvaardt van een ander land. Rusland heeft in de ogen van velen nu wel een aantal van die grenzen overschreden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 30 jul 2014 10:16

mealybug schreef:
Vergeet niet dat ook daar, in dat verderfelijke Turkije van vandaag, een Hitler zit, die zijn kans afwacht, Twitter en youtube blokkeert, maar als je in de Navo zit dat, mag dat allemaal.
Ook noord Cyrus bezetten, allemaal geen probleem in de Navo....
Iets met boter op het hoofd....

Ik ben ook niet zo heel gelukkig met Turkije bij de Navo. Op zich zijn de landen die nu bij de EU en/of Schengen horen nog niet zo beroerd als het op mensenrechten aankomt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 30 jul 2014 12:18

elbert schreef:Economie is niet alles. Soms zijn er dingen belangrijker dan onze portemonnee. Dat blijkt ook uit een opiniepeiling onder Nederlanders na de crash: men wil de handelsbetrekkingen op een lager pitje zetten, ook al zou dat geld gaan kosten. Nu is het ook weer niet de bedoeling om doelbewust de eigen economie kapot te maken, maar er zijn gewoon grenzen aan wat je politiek aanvaardt van een ander land. Rusland heeft in de ogen van velen nu wel een aantal van die grenzen overschreden.

Zoals je ziet heb ik het niet enkel over economische groei, maar direct daar aan verbonden werkgelegenheid en financiële stabiliteit van de Staat en daarmee de financiële zekerheid van komende generaties.

Dat men vindt dat Rusland grenzen heeft overschreden komt louter door het feit dat er Nederlanders aan boord van het vliegtuig waren. Mochten het mensen van een andere nationaliteit zijn geweest dan was de ophef in Nederland niet zo groot geweest, wellicht wel helemaal afwezig. Dat impliceert mijns inziens dat men handelt of wenst te handelen op basis van emotie.

Persoonlijk vind ik het nogal wrang dat nationaliteit reden is om verontwaardigd te zijn, en dat er geen ophef is in Nederland omtrent burgerslachtoffers waarvoor wij (de NAVO) verantwoordelijk zijn in landen zoals Afghanistan. Blijkbaar is dat gewoon collateral damage.

Terug naar “Archief”