Mijn afgod?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 16 mar 2004 20:38

hijwel schreef:
Markie schreef:Dat zal wel , maar als je die niet kent dan is je vriendin/partner wel belangrijker voor je waarschijnlijk.

Als jij weet dat er iemand heel veel van je houd wat doe je dan?

Ligt eraan wie het is. :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2004 23:38

Markie schreef:
hijwel schreef:
Markie schreef:Dat zal wel , maar als je die niet kent dan is je vriendin/partner wel belangrijker voor je waarschijnlijk.

jha :D

Maare je vindt de liefde van God voor jou niet de moeite waard?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 17 mar 2004 07:49

hijwel schreef:
Markie schreef:
hijwel schreef:

jha :D

Maare je vindt de liefde van God voor jou niet de moeite waard?

Als iemand die liefde niet kent weet hij niet wat hij veracht. Iemand die bekeerd wordt en met die liefde bedeeld wordt heeft spijt van alle jaren dat hij God niet eerder diende.

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 19 mar 2004 10:13

De gedachte die bij me op kwam bij het lezen van de topic was....overal waar "te" voor staat moet je voorzichtig mee zijn...behalve tevreden :)

Ik denk als jij je auto mooi vind en met plezier erin rij of mee bezig ben prima toch, maar stelt het inderdaad niet boven God..Vergeet God daar niet door..als jij bijvoorbeeld zaterdagavond lang aan het touren ben geweets met je auto en daardoor in slaap valt in de kerk tja dan denk ik...komt het woordje te niet om de hoek kijken...
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

jo
Verkenner
Verkenner

mode

Berichtdoor jo » 31 mar 2004 12:35

ik denk dat mode ook een afgod kan zijn. zelf hou ik ook best van leuke kleding, maar eigenlijk is het totaal niet belangrijk. ik denk dat er ook in onze gezindte veel mensen (vaak meiden) dol zijn op kleding en je ziet ze dan ook vaak volgens de laatste mode lopen. ik vind dat tegenwoordig het lichaam en de kleding erg veel aandacht krijgen in de media en in tijdschriften, volgens mij is dat ook een afgod. iedereen moet er maar volmaakt en perfect uit zien. volgens mij is iedereen wel eens bezig met zijn/haar uiterlijk, maar bij sommigen loopt het volgens mij de spuigaten uit. :?: :!:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 31 mar 2004 13:22

... heeeeelemaal met Jo eens! En het gebeurt onder kerkelijken en niet-kerkelijken. O... dat gekoekeloer, of je de juiste kleuren bij elkaar hebt gezocht en het zeer actueel is en of je iedere dag toch wel wat anders aan hebt... ik word er best zenuwachtig van omdat je toch gewogen wordt... en omdat ik niet erg veel energie heb om door de stad te hobbelen is het ingewikkeld... en dan denken ze dat iedereen kan betalen wat op de prijskaartjes staat... en zo tobben we maar door. Wij hebben in de kerk een lakoniek mens en die draagt na ruim twintig jaar huwelijk alle zondagen, zomer en winter, warmte en droogte, magere en vette jaren gewoon haar alpino... een witte. Wat heeft zo iemand het makkelijk ! (ik heb hoge achting voor haar al maak ik van haar geen afgod :wink: )
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 17:08

Ja kan afgunstig kijken naar dat die vrouw het makkelijk heeft, maar je kunt beter zeggen: wat maakt ze het zich makkelijk. Dat kan iedereen, dus waarom volg je haar voorbeeld dan niet?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 31 mar 2004 18:09

Aragorn schreef:Ja kan afgunstig kijken naar dat die vrouw het makkelijk heeft, maar je kunt beter zeggen: wat maakt ze het zich makkelijk. Dat kan iedereen, dus waarom volg je haar voorbeeld dan niet?

... omdat ik niet zo lakoniek ben als haar (of is het:zij), en dus zou ik me beetje onzeker voelen en zij niet :?
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 18:15

Ach, als je constant denkt: stelletje mutsen, met je nieuwe mutsen! en je denkt aan alle cd's of kratten bier (of wat dan ook, dit zijn mijn referentie punten, jij hebt allicht andere.. :wink: ) die voor het geld ve. nieuwe hoed kan kopen wordt je ongetwijfeld blij.. :mrgreen:

jo
Verkenner
Verkenner

afgod

Berichtdoor jo » 12 apr 2004 20:11

Snorbaarder schreef:Als je het woord afgod goed gaat uitleggen kan een auto nooit je afgod zijn, of je zou je auto moeten aanbidden, een soort van religie hebben rond je auto. Iets is pas een afgod je er echt in geloofd, bijvoorbeeld Baäl in de bijbel.
Maar het kan wel zo zijn dat je er te veel tijd insteekt en altijd en overal bezig bent met je auto, ik denk dat bijna niemand hier onderuit komt, iedereen heeft wel iets waar hij meer tijd en/ of geld in steekt dan verantwoord is.
    Je hoeft echt niet iets te aan bidden hoor! Toch kan het een afgod zijn!! Als (in dit geval) je auto bijna "alles" is en je wil bijvoorbeeld alle nieuwe snufjes hebben die er zijn op dat gebied, en je bent er heel veel mee bezig, dan gaat het toch beetje in de richting van afgod. Veel meiden en vrouwen hebben dat met uiterlijk en kleding. Ik denk dat iedereen wel een klein (of groot) afgodje heeft, ik tenminste wel hoor, Helaas: kleding, loopt niet de spuigaten uit, maar toch....:(

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re: Mijn afgod?

Berichtdoor AikonGirl » 13 apr 2004 17:15

Jeronimuz schreef:Voor de belangstellenden, dit is hem:

Verkapt 'kijk-hoe-mooi-mijn-auto-is'-topic? :wink:

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 apr 2004 11:16

Volgens mij is een afgod alles wat je aanbidt, buiten God zelf. Als we dat woord gaan gebruiken voor alles wat we leuk vinden, verliest het woord vanzelf z'n betekenis!

Belangrijker dan dit soort etiketten plakken is de vraag, hoe jij staat tegenover God. Is Hij de belangrijkste in je leven? Zijn er dingen die je ervan weerhouden om Hem te dienen? Denk aan de gelijkenis in Mat. 22, over de bruiloft. De genodigden kwamen niet, omdat ze allerlei andere dingen belangrijker vonden.
The Lord is the Potter, not Harry!!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 apr 2004 18:06

Peter L schreef:Volgens mij is een afgod alles wat je aanbidt, buiten God zelf. Als we dat woord gaan gebruiken voor alles wat we leuk vinden, verliest het woord vanzelf z'n betekenis!

Belangrijker dan dit soort etiketten plakken is de vraag, hoe jij staat tegenover God. Is Hij de belangrijkste in je leven? Zijn er dingen die je ervan weerhouden om Hem te dienen? Denk aan de gelijkenis in Mat. 22, over de bruiloft. De genodigden kwamen niet, omdat ze allerlei andere dingen belangrijker vonden.

Jah,da's waar. Je kan wel je leven na gaan speuren wat voor jouw eigenlijk belangrijker is dan het zou moeten zijn...maar veel belangrijker is: komt God op de eerste plaats!
Je hoeft echt niet je autootje weg te doen, of andere hobby's of er sloeberig bij gaan lopen...als God maar op de eerste plaats staat.
Ik kan wel heel blij roepen: nee ik heb geen afgod! Ik ben arme student dus er is niks waar ik mn geld in kan stoppen :mrgreen: maar als ik me af gaat vragen staat God onverwaardelijk op de eerste plaats? .....nee.... een vriendin bellen tot savonds laat en dan heel snel een kort stukje in de bijbel lezen....

En nog een belangrijk punt vind ik, ben je bereid om al je materieele bezit achter je te laten? Realiseer je je , dat jouw geld, jouw auto, mobiel en digitale camera in bruikleen zijn? En ook dat je daarom, wanneer je al je rijkdom voor jezelf houdt, diefstal pleegt?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 21 apr 2004 08:03

Ik zal ook even mijn reactie plaatsen. Ik denk dat het absoluut niet zo mag zijn dat er iets hier op aarde is, wat je als een soort god ziet. En ook niet iets wat buiten deze aarde ergens is, als het God niet is.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 25 apr 2004 16:08

Ik vind, dat wanneer je je vertrouwen niet op God stelt, dat je al het andere als afgod kunt bestempelen. Je hebt onbewust, dan wel bewust niet je vertrouwen in en op God.

Terug naar “Archief”