De bouw van (grote) moskeeën in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

De bouw van (grote) moskeeën in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 29 jul 2014 12:13

Dit is de Essalammoskee aan het Vredesplein in Rotterdam.

Afbeelding

Deze Marokkaanse moskee is december 2010 geopend. De moskee is ontworpen door WAM-architecten. In de gebedsruimte kunnen minimaal 1500 personen terecht. Het is hiermee de grootste moskee van Nederland. Zie ook: http://www.wam-architecten.nl/nieuws/Es ... e_open.php

Er zijn meerdere grote moskeeën in Nederland. Omdat het aantal moskeeën in ons land toeneemt, ben ik benieuwd naar jullie mening. Moslims bouwen (grote, opvallende) moskeeën in ons land, wat vinden jullie hiervan?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Re: De bouw van (grote) moskeeën in Nederland

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 12:59

Ik vind de architectuur spuuglelijk en niet in Nederland thuishoren.

Maar dat er behoefte is aan een moskee, dat hou je natuurlijk niet tegen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jul 2014 13:03

Spreeuw schreef:Dit is de Essalammoskee aan het Vredesplein in Rotterdam.

Afbeelding

Deze Marokkaanse moskee is december 2010 geopend. De moskee is ontworpen door WAM-architecten. In de gebedsruimte kunnen minimaal 1500 personen terecht. Het is hiermee de grootste moskee van Nederland. Zie ook: http://www.wam-architecten.nl/nieuws/Es ... e_open.php

Er zijn meerdere grote moskeeën in Nederland. Omdat het aantal moskeeën in ons land toeneemt, ben ik benieuwd naar jullie mening. Moslims bouwen (grote, opvallende) moskeeën in ons land, wat vinden jullie hiervan?

Beetje ''Fatima in de Efteling'' gehalte.... :wink:

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 29 jul 2014 13:18

Je kunt het ook anders bekijken:

Dit is in feite een door en door Nederlandse moskee. Heel anders dan moskeeën in de Arabische wereld.
Dat komt omdat deze moskee weliswaar wat uiterlijke kenmerken heeft van de bouwstijlen uit Marokko, Turkije of andere landen uit het Midden-Oosten, maar verder geheel en al moet voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving:
De moskee moet passen in het bestemmingsplan, er moet een bouwvergunning (tegenwoordig WABO) voor worden aangevraagd, waarbij eisen voor constructie, Bouwbesluit en energieprestatie worden getoetst. Brandveiligheid, duurzaamheid, noem maar op. Er is een welstandscommissie die toetsemming moet geven. Er zijn alle mogelijke inspraakmogelijkheden rond de bouw van zo'n gebedshuis.
In het gebruik moeten de activiteiten in en vanuit de moskee ook stroken met de wetgeving van Nederland. Denk aan scheiding van kerk en staat, juiste financiering, belasting, afdragen van de kosten voor nutsvoorzieningen, regelingen over bestuur, beheer, onderhoud, parkerken, geluisoverlast, enzovoorts, enzovoorts.

Reken maar dat dat een geheel andere situatie oplevert dan bij een moskee in een willkeurig moslimland elders.
Deze moskee staat stevig ingebed in onze democratisch rechtsorde. Ondanks dat ik hem niet mooi vind. Maar ja, vind je de Bijlmer dan wel mooi......

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2014 13:49

Wat Gravo zegt.

Ik ben blij dat onze islamitische medelanders gewoon plekken hebben om hun geloof te bedrijven. Het lijkt me al lastig genoeg te weten dat je door velen wordt beschouwd als inferieur en eigenlijk enkel wordt getolereerd om je geloof. Ik vind het een zeer goede ontwikkeling dat deze mensen hun geloofsgebouwen niet meer hoeven te verbergen. Dat lijkt me de intergratie alleen maar ten goede komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 29 jul 2014 13:55

Mortlach schreef:Wat Gravo zegt.

Ik ben blij dat onze islamitische medelanders gewoon plekken hebben om hun geloof te bedrijven. Het lijkt me al lastig genoeg te weten dat je door velen wordt beschouwd als inferieur en eigenlijk enkel wordt getolereerd om je geloof. Ik vind het een zeer goede ontwikkeling dat deze mensen hun geloofsgebouwen niet meer hoeven te verbergen. Dat lijkt me de intergratie alleen maar ten goede komen.

Komt het de Nederlandse cultuur ook ten goede?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 15:09

Dat men aan de regeltjes heeft moeten voldoen (overigens valt dat ook wel mee want op Zuid zitten er voornamelijk moslims in de deelgemeenteraad, en da's in wel meer deelgemeentes het geval, en daar komt ook veel gekonkel en 'door de vingers zien' van) zal best, maar is en blijft dat deze moskee qua architectuur in Nederland niet thuishoort. Wat dat betreft is deze moskee veel beter:

Afbeelding

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 15:12

Mortlach schreef:Wat Gravo zegt.

Ze hebben in Nederland sinds dat er een substantiëel aantal moslims woont nooit hun geloofsgebouwen moeten verbergen.

En beweer je serieus dat zo'n geïmporteerde woestijnmoskee de integratie bevordert? Echt serieus?!!?!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 jul 2014 15:12

Een citaat van moskeebouw in Nederland:
Dan zie je dat de term traditioneel voor de Marokkaanse Essalam moskee in Rotterdam helemaal geen hout snijdt. Want de keuze voor ronde minaretten en voor koepels is niet ingegeven door traditie, maar het is een bewust signaal om zich af te zetten tegen de Marokkaanse staatsislam, die erg aan de koning hangt. Daar gelden strakke bouwvoorschriften. ‘Door juiste afwijkende vormen te kiezen, nemen ze positie in’, zegt Roose.

In dat licht is ook de wens om de minaretten te verbieden redelijk zinloos. Kijk naar het ontwerp van de nieuwe As Soennah moskee in Den Haag, zegt Roose. Het ziet er uit als een bedrijfspand. Geen minaretten, geen koepels, Pastors-proof, zou je zeggen. ‘Maar het zijn salafisten, de meest puristische moslimstroming, die teruggrijpt naar de eerste moskee, het huis van Mohammed, dat ook geen tierelantijnen of minaretten had.’ Het was in de As Soennah dat een imam filmer Theo van Gogh en Hirsi Ali dodelijke ziektes zou hebben toegewenst. Het is een moskee die op het lijstje van de AIVD staat.

Voor wie meer wil weten: http://www.villapalladio.nl/recensies/m ... -nederland

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2014 15:38

Spreeuw schreef:Komt het de Nederlandse cultuur ook ten goede?

Natuurlijk. Misschien niet de Nederlandse cultuur van 50 jaar geleden, maar cultuur is constant in beweging. Een cultuur krampachtig proberen stil te zetten in het verleden is funest.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2014 15:40

EenVasteBurcht schreef:En beweer je serieus dat zo'n geïmporteerde woestijnmoskee de integratie bevordert? Echt serieus?!!?!

Ja. Integratie lijkt me het beste verlopen als de groep die zich moet integreren zich op zijn minst geaccepteerd voelt. Dat accepteren gaat twee kanten op. Zij accepteren dat ze zich moeten aanpassen aan de Nederlandse gewoonten, en wij accepteren dat die Nederlandse gewoonten door deze nieuwe inbreng kunnen en zullen veranderen. Anders is het geen integratie maar assimilatie.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 29 jul 2014 16:10

Wat zouden de Maori's hebben gedacht toen deze kerk werd gebouwd?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 29 jul 2014 17:03

Mortlach schreef: Ja. Integratie lijkt me het beste verlopen als de groep die zich moet integreren zich op zijn minst geaccepteerd voelt. Dat accepteren gaat twee kanten op. Zij accepteren dat ze zich moeten aanpassen aan de Nederlandse gewoonten, en wij accepteren dat die Nederlandse gewoonten door deze nieuwe inbreng kunnen en zullen veranderen. Anders is het geen integratie maar assimilatie.

Dat is mooi gezegd, maar onmogelijk volgens mij.
Het wordt al snel "zij tegen wij". Hoe kun je dit ooit zover krijgen dat beide partijen het met elkaar eens zijn? Het is een algemeen feit dat weinig mensen van veranderingen (in o.a. gewoonten) houden.
Zo'n grote moskee duidt op een nieuwe inbreng, dat strijdig is met de Nederlandse gewoonten.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 29 jul 2014 17:25

Dat het iets anders is dan de originele moskees in Marokko is leuk, maar het is en blijft nog altijd geen Nederlandse moskee. Het gebruik van baksteen zou bijvoorbeeld al helpen, en iets anders verzinnen voor de minaretten (of gewoon geen minaretten want is helemaal geen essentiëel onderdeel van een moskee). En dan kun je best een leuke tekst in het arabisch eropzetten, zoals bij mijn voorbeeld van de Al-Hijramoskee, maar het moet gewoon neit teveel vloeken met het straatbeeld.

Mortlach schreef:Ja. Integratie lijkt me het beste verlopen als de groep die zich moet integreren zich op zijn minst geaccepteerd voelt. Dat accepteren gaat twee kanten op. Zij accepteren dat ze zich moeten aanpassen aan de Nederlandse gewoonten, en wij accepteren dat die Nederlandse gewoonten door deze nieuwe inbreng kunnen en zullen veranderen. Anders is het geen integratie maar assimilatie.

Ik hoor echt bijna alleen maar dat tweede deel en nauwelijks iets van dat eerste deel, da's het probleem.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jul 2014 17:33

Mij maakt het niet uit dat ze wat bouwen.

Al zou dit betekenen dat wij ons bewuster moeten zijn van onze opdracht.
Dan denk ik aan Mat. 28:19-20
19 Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. 20 En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.

Ja ik weet dat iedereen het anders opvat!!

Terug naar “[Religie] - Open forum”