Marnix schreef:En ik heb zeer geregeld in de stad in cafe's gezeten.
Ik heb zeer geregeld in een dorp in cafe"s gezeten. Toen vond ik het leuk, maar ik kan er nu niet meer naar toe. Ik begrijp dan ook wat Bambi schreef:
Dan is de vraag: "Mag ik daar heen?" niet meer wat telt, maar: "Ik wil er niet meer heen, want ik voel me daar niet meer tussen passenIk kan niet voor anderen spreken. Maar dit is ook hoe ik het heb ervaren. De oppervlakkigheid en de schuine moppen gingen me tegenstaan. Het voelde niet goed meer. Ik bedoel het echt niet om boven iemand te gaan staan, of te veroordelen. Ik kan alleen maar aangeven ik er niet meer kan zijn.
Ik ben het wel met Schelpje eens:
schelpje3 schreef:Het gaat mij niet zozeer om het wijn drinken of cafébezoek, maar het goedpraten hiervan.
Er wordt nu van alles bijgehaald, vrome gesprekken, bekeringen, onder het mom van.
Ik heb het niet meegemaakt, dat christelijke jongeren in het cafe kwamen om goede gesprekken te hebben. Wel kwam het soms tot een goed gesprek, maar dat was niet de intentie waarmee men naar het café was gekomen. Dat was gezelligheid, slap ouweh... en bier/wijn drinken.
naamloos schreef:De bijbel waarschuwt ons dat we niet moeten doen zoals de wereld, die jaagt naar geld, macht en lust. Daarmee moeten we ons niet vermengen.
Er staat nergens dat we de mensen zelf moeten mijden, juist het tegenovergestelde: Jezus ons de opdracht gegeven de wereld in te gaan om het evangelie te verkondigen.
En om een licht te zijn in de wereld Mat. 5: 13-16.
Ja dit is waar. We moeten een zoutend zout zijn. We hoeven ons niet buiten de normale leefwereld te plaatsen! De normale wereld is niet die van de kroeg. Maar we moeten ons ook niet vereenzelvigen met de wereld.
naamloos schreef:dus in de kroeg is het onmogelijk om een goed motief te hebben?
Waar moeten we de 'tollenaars en zondaars' van nu dan zoeken? Volgens mij gewoon waar ze zich bevinden. En dat is niet alléén in de kroeg!
Het evangelie verkondigen door naar de kroeg te gaan kan wel, net als het Leger des Heils. Maar dan ga je wel met God, en heb je vooraf gebeden, om samen met Hem daar naar toe te gaan, in Zijn Naam. Zo doen zij dat, en zo zouden wij dat misschien ook wel meer moeten doen. Zij gaan daar niet naar toe om een avondje te relaxen met vrienden en dan misschien ook nog te evangeliseren.