Kan je daar een voorbeeld van geven?EenVasteBurcht schreef:Gaan we nu Jezus soft noemen? Want ik kan genoeg teksten noemen die bepaald niet 'soft' zijn.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Kan je daar een voorbeeld van geven?EenVasteBurcht schreef:Gaan we nu Jezus soft noemen? Want ik kan genoeg teksten noemen die bepaald niet 'soft' zijn.
rotterdam schreef:Het is overigens wel zo, ik heb geen idee wat je met soft bedoeld.
boanerges schreef:Gelukkig was d(i)e boodschap wel hoorbaar op deze bijeenkomst.
"was jouw kerk erbij?" woensdagavond, of schitterde deze door afwezigheid ?
Boanerges schreef: Dat zegt vast meer over mij dan over haar
Daar ben ik ook bang voor, daarom reageerde ik.
vind ik helemaal niet belangrijk. Mijn punt is namelijk niet dat ik deze mevrouw veroordeel omdat mijn kerk superieur zou zijn.
Weet je Boanerges, het houden van dit soort openbare diensten (TV) is niet eenvoudig, denk aan de nabestaanden, de TV kijkers. Dit soort activiteiten is meestal in handen (en in kerken) van de P.K.N. of R.K.K.
Vaak wordt de inhoud achteraf onder een vergrootglas gelegd.
Daar kan Claudia de Breij nog een puntje aan zuigen!
Als je rechtstreeks de woorden van Christus citeert dan kan iedereen daar een puntje aan zuigen, ook jij en ik. Verder, ik ken Claudia niet persoonlijk dus heb zeker geen oordeel.
Het gedicht vind ik wel mooi.
Boanerges schreef: Dat zegt vast meer over mij dan over haar![]()
rotterdam schreef:Daar ben ik ook bang voor, daarom reageerde ik.
rotterdam schreef:Weet je Boanerges, het houden van dit soort openbare diensten (TV) is niet eenvoudig, denk aan de nabestaanden, de TV kijkers. Dit soort activiteiten is meestal in handen (en in kerken) van de P.K.N. of R.K.K.
Vaak wordt de inhoud achteraf onder een vergrootglas gelegd.
rotterdam schreef: ik ken Claudia niet persoonlijk ……..Het gedicht vind ik wel mooi.
Boanerges schreef:Daar ben ik ook bang voor, daarom reageerde ik.
Jij bent niet geroepen om mijn mening te beoordelen en naast jouw eigen overtuigingen te leggen, zoals ik dat andersom niet ben.
O ja, beste Boanerges, is dat zo? En jij ? Ben jij geroepen om deze predikante op basis van een speciale herdenkingsdienst "soft en wazig" te noemen ?
Fijn kerel, dat gun ik je van harte. Zeker wanneer je het mij vergund het in relatie tot deze herdenkingsdienst niks te vinden.
Klopt daar heb je gelijk in, ik ben wel erg geïnteresseerd wat jouw alternatief zou zijn.
rotterdam schreef:
De benaming "softe" prediking kwam niet bij mij vandaan, gekker nog 'k heb geen idee wat er mee wordt bedoeld.
De kritiek was gericht op de toespraak van doopsgezinde predikante tijdens de herdenkingsdienst.
En dat vond ik ietwat vreemd niets meer of minder.
Als jij dit soort kerkdiensten "niet kan waarderen" o.k. dat kan, dan ga je toch niet.
Dat de dominee een dubbele naam heeft en bekakt praat zegt niets over de inhoud.
Misschien heb je het gemist maar een paar maanden geleden was er een discussie over het stemgeluid van een refo dominee, veel mensen vonden dat ongepast.
De vraag is derhalve of dit in het geval van een refo dominee niet zo mogen maar dat er kennelijk andere normen zijn voor vrijzinnige predikanten.
Kan je daar een voorbeeld van geven?
EenVasteBurcht schreef:
Dat de dominee bekakt praat zal me een worst wezen
ls dat zo ? Waarom benoem je het dan ? Beetje zinloos lijkt me.![]()
Want als je God op deze manier uitholt en reduceert, dan blijft er zo weinig over dat er nauwelijks nog reden is om naar zo'n kerk te gaan.
Dit is een persoonlijke mening en heeft verder geen waarde.
Is dit niet een beetje vragen naar de bekende weg?.... Lees marcus 5:17-37 maar eens, is dat soft?
Ik denk dat je het verkeerde gedeelte citeert, dit heeft n.l. er niets mee te maken.
Marcus 5 : 17-37 - 17 Daarop drongen de mensen er bij Jezus op aan om hun gebied te verlaten. 18 Toen hij in de boot stapte, smeekte de man die bezeten was geweest om bij hem te mogen blijven. 19 Dat stond hij hem niet toe, maar hij zei tegen hem: ‘Ga naar huis, naar uw eigen mensen, en vertel hun wat de Heer allemaal voor u heeft gedaan en hoe hij zich over u heeft ontfermd.’ 20 De man ging weg en maakte in Dekapolis bekend wat Jezus voor hem had gedaan, en iedereen stond verbaasd. 21 Toen Jezus weer met de boot was overgestoken, verzamelde er zich een grote menigte bij hem, en hij bleef aan het meer. 22 Een van de leiders van de synagoge, die Jaïrus heette, kwam naar hem toe, en toen hij Jezus zag viel hij aan zijn voeten neer. 23 Hij smeekte hem dringend: ‘Mijn dochter ligt op sterven; kom haar de handen opleggen om haar te redden en te zorgen dat ze in leven blijft.’ 24 Hij ging met hem mee. Een grote menigte volgde hem en verdrong zich om hem heen. 25 Onder hen was ook een vrouw die al twaalf jaar aan bloedverlies leed. 26 Ze had veel ellende doorgemaakt door de behandeling van allerlei artsen, aan wie ze haar hele vermogen had uitgegeven zonder dat ze ergens baat bij had gehad; integendeel, ze was alleen maar achteruitgegaan. 27 Ze had gehoord over Jezus, en ze begaf zich tussen de menigte en raakte zijn bovenkleed van achteren aan, 28 want ze dacht: Als ik alleen zijn kleren maar kan aanraken, zal ik al gered worden. 29 En meteen hield het bloed op te vloeien en merkte ze aan haar lichaam dat ze van de kwaal genezen was. 30 Op hetzelfde ogenblik werd Jezus zich ervan bewust dat er kracht uit hem was weggestroomd. Midden in de menigte draaide hij zich om en vroeg: ‘Wie heeft mijn kleren aangeraakt?’ 31 Zijn leerlingen zeiden tegen hem: ‘U ziet dat de menigte zich om u verdringt en dan vraagt u: “Wie heeft mij aangeraakt?”’ 32 Maar hij keek om zich heen om te zien wie het gedaan had. 33 De vrouw, die bang was geworden en stond te trillen omdat ze wist wat er met haar was gebeurd, kwam naar hem toe en viel voor hem neer en vertelde hem de hele waarheid. 34 Toen zei hij tegen haar: ‘Uw geloof heeft u gered; ga in vrede en wees genezen van uw kwaal.’
35 Nog voor hij uitgesproken was, kwamen enkele mensen tegen de leider van de synagoge zeggen: ‘Uw dochter is gestorven, waarom valt u de meester nog lastig?’ 36 Maar Jezus hoorde dat en zei tegen de leider van de synagoge: ‘Wees niet bang, maar blijf geloven.’ 37 Hij stond niemand toe om met hem mee te gaan, behalve Petrus, Jakobus en Johannes, de broer van Jakobus.
Een boodschap die de doopsgezinde predikante niet zo gauw zal verkondigen, overigens, en als ze dat al zou doen zou ze hem flink afzwakken lijkt mij zo.
Geen idee wat zij verkondigd, ik ken haar, ben niet doopsgezind.
Wel ken ik de woorden van Christus hierover, Hij zegt "leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden".
EenVasteBurcht schreef:Oeps, ik bedoelde Mattheus, niet marcus. Excuus.
Verder denk ik dat je volledig het punt mist. Het gaat over het gebrek van Boodschap, van de verloren staat van de Mens, de nood en oproep tot Bekering, en het evangelie van Jezus Christus die Gekruisigd. Je hoort dit in dit soort kerken niet of nauwelijks, en als het wordt genoemd in bedekkende, beperkende termen.
rotterdam schreef:O ja, beste Boanerges, is dat zo? En jij ? Ben jij geroepen om deze predikante op basis van een speciale herdenkingsdienst "soft en wazig" te noemen ?
boanerges schreef:Ik snap niet zo goed wat dat met EVANGELIE te maken heeft. Ik veroordeel het niet hoor….. ik vind het persoonlijk soft en wazig omdat ik het religieus gewauwel vind en er al helemaal niks bij voel. Dat zegt vast meer over mij dan over haar![]()
rotterdam schreef:ik ben wel erg geïnteresseerd wat jouw alternatief zou zijn.
boanerges schreef:De vraag was niet “wat vind je van de herdenkingsdienst”? De vraag was “wat vind/weet/voel je van/bij de Doopsgezinde kerk” Ik heb alléén maar gezegd dat ik daar niet onder het gehoor zou zitten wanneer de mevrouw die de herdenkingsdienst leidde representatief zou zijn voor wat daar elke zondag te horen zou zijn. Ik ben zelf verantwoordelijk voor de vergelijking die ik heb gemaakt maar deze vergelijking moet nu niet uit het verband worden gerukt.
rotterdam schreef:
Weet je EenVasteBurcht, deze wijze van beleving heet "vrijzinnig".
Dat bestaat al heel erg lang. Nu alsnog een woordenstrijd beginnen is ten enenmale zinloos.
We hebben daar in de 17e eeuw al een robbertje over gevochten, wil je dat nu nog een keertje zachtjes over gaan doen ?
Het gebruik van termen als "het gebrek van Boodschap, van de verloren staat van de Mens, de nood en oproep tot Bekering, en het evangelie van Jezus Christus die Gekruisigd" is theologische wetenschap, zeer persoonlijk en nooit absoluut.
Niemand kan namelijk de "absolute waarheid" claimen.
Erg interessant voor "op de late avond met een goed glas wijn erbij" maar verder zonder enige zinvolle toevoeging. Of denk je geroepen te zijn deze mensen te waarschuwen omdat ze hun eeuwige ondergang tegemoet gaan?
Boanerges schreef:Let vooral op het laatste beste broeder Rotterdam. Je rukt het uit z’n verband. Het gaat in dit topic toch niet over de herdenkingsdienst!?
EenVasteBurcht schreef: Deze mensen zijn bijna slechter af dan hen, die helemaal niks te maken hebben met de kerk, de almaar groeiende seculiere wereld. Want voor hen is er misschien nog een wonderlijke weg van Godswege tot bekering, van zondaren die uit de wereld worden gegrepen. Maar wat is er voor de vrijzinnigen? Zij weten het immers allemaal al, gaan naar de kerk, horen de woorden van de doopsgezinde predikant(e). Zij hebben niet door wat zij missen !
maar ik denk dat ook de vrijzinnigen wel degelijk één van de zovele groepen zijn waar nog wat 'te winnen valt voor Gods volk', om het zo te zeggen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten