De twee gezalfden des Heeren.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

De twee gezalfden des Heeren.

Berichtdoor xsidd » 24 jul 2014 16:58

Hoi allemaal,

Ik loop al een tijd met een vraag rond, maar ik heb het antwoord nog niet gevonden. Het gaat over de twee gezalfden, die voor de Heere van de aarde staan. Mijn vraag is kort en bondig. Wie zijn die twee gezalfden??

Hier het stuk tekst uit Zacheria 4 vers 11 t/m 14 (Herziene Statenvertaling)

11 Daarna antwoordde ik en zei tegen Hem: Wat betekenen die twee olijfbomen aan de rechterkant van de kandelaar en aan de linkerkant ervan?
12 En voor de tweede keer antwoordde ik en zei tegen Hem: Wat betekenen die twee olijftakken die door twee gouden buisjes gouden olie uit zich weg laten lopen?
13 Toen sprak Hij tot mij: Weet u niet wat deze dingen betekenen? Ik zei: Nee, mijn Heere.
14 Daarop zei Hij: Dat zijn de twee gezalfden, die bij de Heere van heel de aarde staan.

Wie weet wie hier bedoeld worden?

Anoniem_89

Re: De twee gezalfden des Heeren.

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 jul 2014 17:11

xsidd schreef:Hoi allemaal,

Ik loop al een tijd met een vraag rond, maar ik heb het antwoord nog niet gevonden. Het gaat over de twee gezalfden, die voor de Heere van de aarde staan. Mijn vraag is kort en bondig. Wie zijn die twee gezalfden??

11 Daarna antwoordde ik en zei tegen Hem: Wat betekenen die twee olijfbomen aan de rechterkant van de kandelaar en aan de linkerkant ervan?
12 En voor de tweede keer antwoordde ik en zei tegen Hem: Wat betekenen die twee olijftakken die door twee gouden buisjes gouden olie uit zich weg laten lopen?
13 Toen sprak Hij tot mij: Weet u niet wat deze dingen betekenen? Ik zei: Nee, mijn Heere.
14 Daarop zei Hij: Dat zijn de twee gezalfden, die bij de Heere van heel de aarde staan.

Waren dat niet Mozes en Elia?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 jul 2014 17:27

Anoniem_89

Ik weet het echt niet wie het zijn... Ik vond het wel indrukwekkend in de Bijbel staan. Tenminste, zo kwam het over op me, maar wie het zijn? Misschien die 2 profeten die allerlei plagen kunnen oproepen, om de wereld daarmee te raken. Zij worden beschreven in het boek Openbaring..

Maar ik kan niet echt geloven dat het die twee profeten zijn, omdat het als een soort heilsboodschap word gebracht, alsof zij met kracht met de aarde, voor de Heere staan!!

Misschien trek ik een scheve conclusie, en dan hoor ik het graag, maar nogmaals, ik tast in het duister wie het zijn.. Misschien vraag je, jezelf af waarom ik dat wil weten.

Ik wil het weten, omdat het telkens eraan denk.. Ik heb nu al 5 keer op het punt gestaan om een topic te openen hierover... Maar ik deed het niet, want ik dacht het is een simpele vraag....

Uiteindelijk een pb gestuurd aan Moderators, en gevraagd of er een topic was hiervoor, of een plaats om dit te vragen. Zij adviseerden me een topic te openen, dus zodoende.

Groet

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jul 2014 17:50

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 24 jul 2014 17:57

Mealbug,

Woow... das echt een boel tekst en informatie :) Dankjewel in ieder geval. Maar waarop kan je baseren, dat het om dezelfde mannen gaat?

Deze twee profeten verschenen toch op de berg, in een helder Licht bij Hem? Dat Petrus, Jakobus, en Johannes zeer bevreesd waren?

Maar waren deze twee profeten, ook de twee gezalfden?

Jezus Christus is de Gezalfde. Dat staat ook beschreven! Maar nog een gezalfde??? Je hebt me nog niet overtuigd vriend!! Ik krijg net nog een idee....

Hoe kunnen Henoch en Mozus, of Elia voor de hele wereld staan?? Dat was toch beperkt voor de Joden?? Of bij Henoch voor zijn tijdsgenoten?? Hij, Jezus Christus staat voor de hele aarde.

Want een ieder die vergeving smeekt aan God, in de Naam van Jezus zal vergeving van zonden ontvangen. Hij zegt dit in Zijn Woord.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jul 2014 18:39

xsidd schreef:Hoi allemaal,

Volgens de gangbare schriftuitlegging worden daarmee Jozua en Zerubbabel bedoeld.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jul 2014 18:40

xsidd schreef:Mealbug,

Woow... das echt een boel tekst en informatie :) Dankjewel in ieder geval. Maar waarop kan je baseren, dat het om dezelfde mannen gaat?

Deze twee profeten verschenen toch op de berg, in een helder Licht bij Hem? Dat Petrus, Jakobus, en Johannes zeer bevreesd waren?

Maar waren deze twee profeten, ook de twee gezalfden?

Jezus Christus is de Gezalfde. Dat staat ook beschreven! Maar nog een gezalfde??? Je hebt me nog niet overtuigd vriend!! Ik krijg net nog een idee....

Hoe kunnen Henoch en Mozus, of Elia voor de hele wereld staan?? Dat was toch beperkt voor de Joden?? Of bij Henoch voor zijn tijdsgenoten?? Hij, Jezus Christus staat voor de hele aarde.

Want een ieder die vergeving smeekt aan God, in de Naam van Jezus zal vergeving van zonden ontvangen. Hij zegt dit in Zijn Woord.

O, het is ook maar een link.
Ik heb het zelf ooit eens gelezen, maar weet de helft al niet meer.
De 2 gezalfden in Openbaring zijn een joodse aangelegenheid, denk ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2014 08:08

xsidd schreef:Anoniem_89

Ik weet het echt niet wie het zijn... Ik vond het wel indrukwekkend in de Bijbel staan. Tenminste, zo kwam het over op me, maar wie het zijn? Misschien die 2 profeten die allerlei plagen kunnen oproepen, om de wereld daarmee te raken. Zij worden beschreven in het boek Openbaring..

Maar ik kan niet echt geloven dat het die twee profeten zijn, omdat het als een soort heilsboodschap word gebracht, alsof zij met kracht met de aarde, voor de Heere staan!!

Misschien trek ik een scheve conclusie, en dan hoor ik het graag, maar nogmaals, ik tast in het duister wie het zijn.. Misschien vraag je, jezelf af waarom ik dat wil weten.

Ik wil het weten, omdat het telkens eraan denk.. Ik heb nu al 5 keer op het punt gestaan om een topic te openen hierover... Maar ik deed het niet, want ik dacht het is een simpele vraag....

Uiteindelijk een pb gestuurd aan Moderators, en gevraagd of er een topic was hiervoor, of een plaats om dit te vragen. Zij adviseerden me een topic te openen, dus zodoende.

Groet

Jezus Christus is niet de enige gezalfde. (wel DE gezalfde). Maar priesters werden ook gezalfd, profeten ook en koningen vaak ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jul 2014 09:23

@xsidd

Heb je het al wat duidelijker voor jezelf? ;-)
Ik weet er zelf ook weinig vanaf.

@Jvanslooten,
Wij kunnen ook gezalfd worden als we ziek zijn. Dan zullen we genezing ontvangen.
14 Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren. 15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 25 jul 2014 10:30

@Marnix

Ja, ook koningen en profeten werden gezalfd. Maar als je de tekst leest, staan die 2 gezalfden allebei voor de Heere, en het komt over, of ze allebei gelijkwaardig zijn. En samen voor de Heere staan.

@Anoniem_89
Nee, ben er nog niet uit... Er worden allerlei verschillende inzichten aangedragen, en ik ben er degenen die reageren dankbaar voor, alleen nogmaals ik heb het de betekenis van deze tekst niet duidelijk gekregen voor mezelf.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jul 2014 19:47

xsidd schreef:Nee, ben er nog niet uit... Er worden allerlei verschillende inzichten aangedragen, en ik ben er degenen die reageren dankbaar voor, alleen nogmaals ik heb het de betekenis van deze tekst niet duidelijk gekregen voor mezelf.

Kun je niet je eigen voorganger vragen zondag?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 25 jul 2014 19:53

@Anoniem_89

Nee, ik heb op dit moment geen vaste gemeente.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 jul 2014 19:57

xsidd schreef:Nee, ik heb op dit moment geen vaste gemeente.

Als ik er aan denk zal ik het wel vragen :)

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 25 jul 2014 20:43

Marnix schreef: Jezus Christus is niet de enige gezalfde. (wel DE gezalfde). Maar priesters werden ook gezalfd, profeten ook en koningen vaak ook.

Zelfs een steen werd gezalfd.

Zalver=God
Gezalfde=Christus
Zalving= Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 jul 2014 20:51

xsidd schreef:Wie weet wie hier bedoeld worden?

Lees Openbaringen 11 erbij.

Terug naar “Archief”