Crisis Oekraine

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Crisis Oekraine

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2014 17:59

Optimatus schreef:Vluchtelingen (zoals homoseksuelen en politieke vluchtelingen en anderen, die hun leven daar niet meer zeker zijn) uit Rusland zijn te allen tijde welkom en kunnen mijns inziens hier blijven totdat de rat uit het Kremlin is verjaagd.

Ik pleit ook niet voor interneringstoestanden, zoals destijds in de VS. Ik pleit voor uitwijzen van Russische staatsburgers, anders dan de genoemde vluchtelingen. Dit is een van de sancties die ik graag zou zien, net als een totale stop van economische, politieke, culturele en sportieve contacten.

Die overige sancties vind ik prima, maar ik vind niet dat je mensen die wellicht al 10 jaar in Nederland wonen en werken uitwijzen omdat het moederland zich misdraagt. Ook omdat je daar Poetin niet eens mee raakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 22 jul 2014 19:13

Je standpunt is ons nu wel duidelijk Optimatus.

Over economische sancties:
Of het zo ver komt? Nederland is een klein land....
De "sancties" werden hedenavond al weer enigszins "genuanceerd".
Denk je echt dat alle EU-landen de economische betrekkingen verbreken in een tijd van een economie die zich met tienden achter de komma aan het herstellen is?
Dat vind ik net als jij schande maar ben toch bang dat dit de realiteit is.

Malaysian airlines intussen leidde haar vluchten na dit incident ook om; zo vloog MH4 over: Syrië(!)
Vind ik toch vreemd.
Ik las dit op de site van de ARD - 1es Deutsches Fernsehen, omdat ik eens wilde kijken hoe buitenlandse media berichten over deze misdaad.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 jul 2014 19:22

moderngelovige schreef:Je standpunt is ons nu wel duidelijk Optimatus.

Over economische sancties:
Of het zo ver komt? Nederland is een klein land....
De "sancties" werden hedenavond al weer enigszins "genuanceerd".
Denk je echt dat alle EU-landen de economische betrekkingen verbreken in een tijd van een economie die zich met tienden achter de komma aan het herstellen is?
Dat vind ik net als jij schande maar ben toch bang dat dit de realiteit is.

Malaysian airlines intussen leidde haar vluchten na dit incident ook om; zo vloog MH4 over: Syrië(!)
Vind ik toch vreemd.
Ik las dit op de site van de ARD - 1es Deutsches Fernsehen, omdat ik eens wilde kijken hoe buitenlandse media berichten over deze misdaad.

Ik was hier ook verbaasd over. Niet dat Malaysian over Oekraine vloog, dat deden alle maatschappijen behalve Qantas. Ik weet trouwens niet of bekend is of in Syrie de rebellen de wapens hebben om een vliegtuig op 10 km hoogte te raken, of dat de rebellen vliegtuigen hebben waardoor de regeringstroepen hun luchtafweer zouden willen gebruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 jul 2014 19:24

moderngelovige schreef:Malaysian airlines intussen leidde haar vluchten na dit incident ook om; zo vloog MH4 over: Syrië(!)
Vind ik toch vreemd.

Er wordt gevlogen over Damascus, Bagdad, Gaza en Kaboel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 19:58

rotterdam schreef:Er wordt gevlogen over Damascus, Bagdad, Gaza en Kaboel.

baghdad is een hele drukke route, Gaza gaan ze omheen hoor.

http://www.flightradar24.com/CLX758/3e1443c

Westerse maatschappijen stoppen ook vluchten op TLV, behalve ELAL
(Maar die hebben afweergeschut op hun verkeersvliegtuigen)
Laatst gewijzigd door mealybug op 22 jul 2014 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 jul 2014 23:29

Premier Rutte heeft vandaag, woensdag 23 juli, uitgeroepen tot dag van nationale rouw. Vanmiddag komen de eerste slachtoffers van de vliegramp met vlucht MH17 aan in Eindhoven.

Van alle overheidsgebouwen hangt de vlag halfstok. Verder worden op verschillende momenten klokken geluid. Dat gebeurt ook gedurende 5 minuten voor aankomst van de vliegtuigen. Dat is waarschijnlijk om 16.00 uur.

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zullen op vliegbasis Eindhoven aanwezig zijn als de eerste lichamen terugkeren in Nederland. Ook premier Rutte en vicepremier Asscher zijn erbij, evenals als vertegenwoordigers van andere landen met slachtoffers.

Minuut stilte
Na de landing van de twee militaire vliegtuigen klinkt er een trompetsignaal. Daarna zal er een minuut stilte in acht worden genomen.

Het is niet verplicht om mee te doen met de rouw. Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar het kabinet hoopt wel dat burgers de minuut stilte in acht nemen. Ook kunnen mensen hun vlag halfstok hangen.

De overheid bepaalt niet dat winkels gesloten en evenementen afgelast moeten worden. Het is aan de winkeleigenaars en de organisatoren om te bepalen hoe er met de rouw wordt omgegaan.

De Tweede Kamer heeft de voor vanmiddag geplande commissievergaderingen voor Buitenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie uitgesteld.

De hele dag is er geen STER-reclame op radio en televisie.

Maandag pleitten verschillende partijen in de Kamer voor een dag van nationale rouw. Rutte zei dat hij eerst met de nabestaanden wilde overleggen. "Nationale rouw kennen we eigenlijk niet, maar als er behoefte aan is, veranderen we dat", zei hij gisteren.

De laatste dag van nationale rouw was 8 december 1962, de dag dat koningin Wilhelmina werd bijgezet. Toen werden veel evenementen afgelast

http://nos.nl/artikel/678095-vandaag-da ... -rouw.html

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2014 03:26

Mortlach schreef:
Die overige sancties vind ik prima, maar ik vind niet dat je mensen die wellicht al 10 jaar in Nederland wonen en werken uitwijzen omdat het moederland zich misdraagt. Ook omdat je daar Poetin niet eens mee raakt.

Dan vragen ze asiel aan op humanitaire gronden. Of ze leveren hun Russische paspoort in.y Bij strafmaatregelen lijden de goeden helaas onder de kwaden en mijns inziens is het onschuldig vergoten bloed van groter gewicht dan het eventuele leed van een enkele Rus in Nederland. In Ned. Indië werden Duitse staatsburgers na de Duitse inval in NL ook aangepakt, zonder onnozele nuancering. Bij thuiskomst in het evil empire kunnen ze actief in verzet gaan tegen hun Führer. Of zijn er geen Staufenbergs meer?

Als de sancties na de val van de rat van het Kremlin zijn opgeheven, kunnen ze een aanvraag tot terugkeer doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2014 05:57

Optimatus schreef:
Dan vragen ze asiel aan op humanitaire gronden. Of ze leveren hun Russische paspoort in.y Bij strafmaatregelen lijden de goeden helaas onder de kwaden en mijns inziens is het onschuldig vergoten bloed van groter gewicht dan het eventuele leed van een enkele Rus in Nederland. In Ned. Indië werden Duitse staatsburgers na de Duitse inval in NL ook aangepakt, zonder onnozele nuancering. Bij thuiskomst in het evil empire kunnen ze actief in verzet gaan tegen hun Führer. Of zijn er geen Staufenbergs meer?

Als de sancties na de val van de rat van het Kremlin zijn opgeheven, kunnen ze een aanvraag tot terugkeer doen.

Even het effect van je maatregel: Voornamelijk hoogopgeleide mensen worden terug in de armen van moeder Rusland gedreven, ik denk dat Putin daar alleen maar blij mee is. Daarbij worden ook nog wat huwelijken uit elkaar getrokken blijkbaar met als enige reden vroeger deden we het ook zo. (Want wat het nut van de maatregel is is nog steeds volkomen onduidelijk).

Ik woon in Zweden en stel dat er conflicten zijn tussen Nederland en Zweden, waarbij ik weet dat Nederland fout zit, dan nog zou het voor mij een hele stap zijn om alle banden met Nederland door te snijden door te zeggen "Nederland deugd niet en ik verbrand mijn paspoort en het is zo erg daar dat ik me nu asielzoeker noem". waarbij ik nog niet eens de nationalistische opvoeding heb gehad die veel Russen hebben gehad. En nee door dit soort maatregelen komt waarschijnlijk niet de von Staufenberg naar boven, eerder mensen die een behoorlijke hekel aan Nederland krijgen, omdat Nederland het nodig vond hun huwelijk te vernietigen, ze te scheiden van hun kinderen etc. (met als enige mogelijkheid de vernedering van een asielaanvraag), aangezien het om veel hoogopgeleide mensen gaat, geeft je eerder Rusland een Erwin Rommel terug, een respectabel man (Rommel werd gerespecteerd als strateeg en als mens door de geallieerden) met heel veel inzicht die zijn land (niet Putin) dient en veel schade veroorzaakt aan de vijanden van zijn land.

Verder was er een klein verschil met de situatie in 1940. Namelijk dat Nederland daadwerkelijk in oorlog was met Duitsland, terwijl nu niet eens duidelijk is of Rusland direct betrokken is bij het neerhalen van een Maleisisch vliegtuig waarin veel Nederlanders zaten. ( http://www.nu.nl/vliegramp-oekraine/383 ... sland.html )

Premier Rutte pakt het m.i. beter aan, met eerst oog voor het verdriet van mensen en daarna proberen uit te vinden wat nu daadwerkelijk is gebeurd en over mogelijke maatregelen na te denken.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2014 08:28

Rutte doet het prima. Eerst de slachtoffers terug. Daarna mogen m.i. de harde maatregelen van kracht worden. Huwelijken worden niet ontbonden. Dat heb ik al uitgelegd. Asiel aanvragen en/of paspoort inruilen en anders mer het gezin emigreren. De "vernedering" van een paar Russen valt in het niet bij het leed dat duizenden nabestaanden is aaangedaan. Hun leed telt. Dat sancties ook invloed op de eigen economie hebben, is evident. Dat is met alle sancties zo. Zie ook Ian en de hoge(re) olieprijs.

Rusland is begonnen met het bezetten van delen van Oekraïene en met actieve steun aan rebellenscum en dus schuldig. De rat van het Kremlin moet naar het tribunaal.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2014 09:04

Optimatus schreef:Rutte doet het prima. Eerst de slachtoffers terug. Daarna mogen m.i. de harde maatregelen van kracht worden. Huwelijken worden niet ontbonden. Dat heb ik al uitgelegd. Asiel aanvragen en/of paspoort inruilen en anders mer het gezin emigreren. De "vernedering" van een paar Russen valt in het niet bij het leed dat duizenden nabestaanden is aaangedaan. Hun leed telt. Dat sancties ook invloed op de eigen economie hebben, is evident. Dat is met alle sancties zo. Zie ook Ian en de hoge(re) olieprijs.

Rusland is begonnen met het bezetten van delen van Oekraïene en met actieve steun aan rebellenscum en dus schuldig. De rat van het Kremlin moet naar het tribunaal.

Leg me dan een keer uit waarom je met het uitzetten van alle russen, Rusland aanpakt? Je pakt individuele Russen aan, sommige met een gezin en sommigen die al jaren werken in Nederland. Putin wordt door dit soort acties eerder geholpen dan tegengewerkt (hoog opgeleide mensen komen terug in Rusland, met daarbij een gerechtvaardigde afkeer van Nederland).

Wat je zegt over gezinnen is ook onzin. Stel het zou over Indonesie gaan in plaats van Rusland en ik zou met mijn vrouw in Nederland wonen. Dan kan zij uitgezet worden of in een asielprocedure komen, tijdens welke ze niet mag werken (zo is de Nederlandse wet nu eenmaal) of we moeten samen naar Indonesie gaan, waar ik een verblijfsvergunning moet aanvragen (en daarmee ben ik afhankelijk van de procedure van een regering waar we ruzie mee hebben).

Ook zou het leuk worden op de Nederlandse Universiteiten, waar relatief veel russen werken. Zelfs als ze allemaal asiel zouden aanvragen, mogen ze tijdens de procedure niet werken, dat betekent dat het komend semester aardig wat overgewerkt moet worden door de anderen (als die anderen er voor de betreffende vakken al zijn). En dat allemaal omdat we Russen willen straffen (want weer de Russische regering voelt hier echt niets van).

Ja soms moeten de onschuldigen onder de schuldigen lijden, maar in dit geval voelt de schuldige er helemaal niets van. Het is duidelijk dat je voor goede symboolpolitiek staat. Als er maar gestraft wordt, het maakt niet uit of de echte daders er iets van voelen. Het doet me een beetje denken aan Kuifje in Amerika vrij vertaald: "meteen werden 10 zwarten gelynched, maar de daders zijn nog voortvluchtig".

En ja je afkeer van Rusland gaat wat ver. Zullen we ook meteen alle Chinezen, Indonesiers, Marokkanen etc uitzetten (die landen bezetten tenslotte ook omstreden gebied) en de Amerikanen die ook nog al eens bezig zijn geweest met opstandelingen bewapenen en Fransen omdat die graag de rebellen in Syrie wilden bewapenen?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 23 jul 2014 09:09

Optimatus schreef:Rutte doet het prima. Eerst de slachtoffers terug. Daarna mogen m.i. de harde maatregelen van kracht worden. Huwelijken worden niet ontbonden. Dat heb ik al uitgelegd. Asiel aanvragen en/of paspoort inruilen en anders mer het gezin emigreren. De "vernedering" van een paar Russen valt in het niet bij het leed dat duizenden nabestaanden is aaangedaan. Hun leed telt. Dat sancties ook invloed op de eigen economie hebben, is evident. Dat is met alle sancties zo. Zie ook Ian en de hoge(re) olieprijs.

Rutte doet het prima: Dat is hem geraden ook, hij stond in februari nog zij aan zij met Poetin, terwijl belangrijke wereldleiders thuisbleven, weet je nog, dus heef 'ie sowieso nog wat goed te maken.

Over de economie:
Ben ik bang dat het geld voor de eieren gaat in dit geval.
Gisteravond werd er per Europees land een overzicht gegeven van import/export van/naar Rusland.
En dan wordt er nu voor de buhne sancties en schande geroepen maar is de realiteit wss stukkie weerbarstiger.
Dit politieke gerollebol krijgen de nabestaanden dan ook nog voor hun kiezen....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 jul 2014 09:23

Dankzij Rusland zijn onze landgenoten dood. Dat is het verschil.
Ik heb een aantal keren uitgelegd hoe en waarom ik van mening ben dat Rusland snoeihard moet worden aangepakt. Als je het niet begrijpt, lees dan nog eens wat ik schreef. Ik zal je Vangaalismen besparen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jul 2014 09:29

Optimatus schreef:Rutte doet het prima. Eerst de slachtoffers terug. Daarna mogen m.i. de harde maatregelen van kracht worden. Huwelijken worden niet ontbonden. Dat heb ik al uitgelegd. Asiel aanvragen en/of paspoort inruilen en anders mer het gezin emigreren. De "vernedering" van een paar Russen valt in het niet bij het leed dat duizenden nabestaanden is aaangedaan. Hun leed telt.

Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben over je 'oog-om-oog' mentaliteit.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 jul 2014 09:35

Optimatus schreef:Dankzij Rusland zijn onze landgenoten dood. Dat is het verschil.
Ik heb een aantal keren uitgelegd hoe en waarom ik van mening ben dat Rusland snoeihard moet worden aangepakt. Als je het niet begrijpt, lees dan nog eens wat ik schreef. Ik zal je Vangaalismen besparen.

Maar dat geeft geen antwoord op de vraag waarom in Nederland wonende Russen moeten worden aangepakt (en hun partners). Ik ben niet tegen sancties tegen Rusland, ik ben tegen deze sanctie waarbij je Russen aanpakt en niet de Russische regering, omdat alle menselijkheid uit het oog wordt verloren. Je inventiviteit met scheldwoorden voor Putin doet daar niets aan af.

Het is van het niveau om een openbare boekverbranding te houden in Nederland: Alle Dostojevski's en Tolstojs worden verboden! O ja, ik ben ook gestopt met Russische roulette spelen. Dat zal Putin leren.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 23 jul 2014 10:12

Optimatus schreef:Ik pleit ook niet voor interneringstoestanden, zoals destijds in de VS. Ik pleit voor uitwijzen van Russische staatsburgers, anders dan de genoemde vluchtelingen. Dit is een van de sancties die ik graag zou zien, net als een totale stop van economische, politieke, culturele en sportieve contacten.

Wat een domme onrechtvaardige wraakzucht. mijn buurman is een Rus. Ik hoop niet dat hij Nederlanders als jij ontmoet.

Terug naar “Archief”