Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap staan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Volledig achter de grondslag van een kerkgenootschap sta

Berichtdoor Teus » 21 jul 2014 21:43

Spreeuw schreef:Je moet volledig achter de grondslag (kerkorde) van het kerkgenootschap, waar je lid van bent, kunnen staan. Dit horen we regelmatig zeggen. Ook al doet je plaatselijke gemeente het iets anders dan zoals in de grondslag/kerkorde vermeld staat, dat doet er niet toe, want je bent lid van het landelijke kerkgenootschap. Is deze redenatie terecht? Is het zo, dat je als lid bent van een bepaald kerkgenootschap, je volledig achter de grondslag/kerkorde van je "eigen" kerkgenootschap moet staan? Of is dat niet noodzakelijk?

We weten niet meer of we achter een bepaalde kerkorde kunnen staan, het is in het kerkelijke gebeuren zo,n verwarring, satan heb er zo huisgehouden dat we alleen een keuze met God kunnen maken. Als het je nood is, vraag je God wat je moet doen.
Als je zelf lid wil worden, naar eigen goeddunken of om de reden dat die kerk in je woonplaats staat of zo'n mooi gebouw is dan moet je je gewoon aan de regels of kerkorde houden. Als er veranderingen komen en je bent er niet mee eens en leeft er niet naar, moet je de boel verlaten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Brandnetel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brandnetel » 21 jul 2014 22:08

Ik heb er ook niets mee. Misschien is het voor sommigen een handig naslagwerk. Veel meer waarde zou ik er niet aan toekennen. Je geloof kun je beter op de Bijbel funderen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 jul 2014 22:15

Daarom zou ik ook aan een pas bekeerde de bijbel laten lezen, gewoon bijvoorbeeld het Johannes evangelie.

Volgens sommigen hier, ik weet niet eens meer wie, die hebben liever dat je de heidelbergse catechismus kunt geven.
Ben ik het niet mee eens, maar ja. :roll:

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 jul 2014 09:09

@Anoniem: heb je de Catechismus eigenlijk wel eens gelezen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 10:11

Rozijn schreef:@Anoniem: heb je de Catechismus eigenlijk wel eens gelezen?
Misschien is het een idee om de HC hier eens een keer in zijn geheel te behandelen.. en dan iedere week één zondag. Als daar behoefte toe is wil ik het initiatief daar wel toe nemen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 12:25

Rozijn schreef:@Anoniem: heb je de Catechismus eigenlijk wel eens gelezen?

Ja heel kort, ik zag nergens verwijzingen naar bijbelteksten, dat maakt het voor mij niet echt interessant.
Daarnaast kan leer ik liever op een manier waarbij de Geest mij inspireert dan iemand die iets jaren geleden opgeschreven heeft.

Jvslooten schreef:Misschien is het een idee om de HC hier eens een keer in zijn geheel te behandelen.. en dan iedere week één zondag. Als daar behoefte toe is wil ik het initiatief daar wel toe nemen.

Ik heb er eigenlijk niets mee, maar misschien zal ik me er wel wat meer in verdiepen.
Het enige wat ik me serieus afvraag, wat heb ik eraan?
De vragen zijn goed, maar ik kan zelf ook wel antwoorden op mijn manier (van geloven)..

Brandnetel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 12:32

Anoniem_89 schreef:Ja heel kort, ik zag nergens verwijzingen naar bijbelteksten, dat maakt het voor mij niet echt interessant.
Daarnaast kan leer ik liever op een manier waarbij de Geest mij inspireert dan iemand die iets jaren geleden opgeschreven heeft.
.

Onvolledige catechismus blijkbaar. In mijn catechismus, die voornamelijk stof staat te vangen, staan er juist allerlei verwijzingen in.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 22 jul 2014 13:38

Jammer dat hij stof hapt, maar de Catechismus staat inderdaad juist vol met tekstverwijzingen. Ik snap alleen niet Anoniem, dat je zo stellig bent over iets dat je nauwelijks onderzocht hebt.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 13:45

Jvslooten schreef:Misschien is het een idee om de HC hier eens een keer in zijn geheel te behandelen.. en dan iedere week één zondag. Als daar behoefte toe is wil ik het initiatief daar wel toe nemen.

Speciaal voor jou als ''neo'', in een notedop en nog muzikaal ook.
Enjoy:

http://www.youtube.com/watch?v=AXpAoIZPzOA

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 14:00

mealybug schreef:Speciaal voor jou als ''neo'', in een notedop en nog muzikaal ook.
Enjoy:

http://www.youtube.com/watch?v=AXpAoIZPzOA
Bedankt zeg! Ken je Shai Linne ook?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 14:23

Brandnetel schreef:Onvolledige catechismus blijkbaar. In mijn catechismus, die voornamelijk stof staat te vangen, staan er juist allerlei verwijzingen in.

Heb je een linkje naar een site waar het ook staat?

@Jvanslooten,
Shai Linne behoort tot de kerk van Mark Dever, die weer verbonden is aan Rick Warren..
Over Rick Warren zullen we het maar niet hebben, ook een berg kritiek over.

Brandnetel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 14:34

http://www.theologienet.nl/documenten/overig/hc1.htm

Zo hoort ie eigenlijk te zijn met al die verwijzingen ertussen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 14:48

Anoniem_89 schreef:@Jvanslooten,
Shai Linne behoort tot de kerk van Mark Dever, die weer verbonden is aan Rick Warren..
Over Rick Warren zullen we het maar niet hebben, ook een berg kritiek over.
Ik heb mij niet verdiept in de persoon en het gedachtegoed van Rick Warren, dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Wat is de relatie tussen Mark Dever en Rick Warren? De enige verbintenis die ik zou kunnen verzinnen dat ze allebei conecties hebben met de Southern Baptist Convention, maar dat zegt inhoudelijk natuurlijk helemaal niks. De leer en de manier van kerk zijn verschilt immers letterlijk van gemeente tot gemeente in dat kerkgenootschap.. de autonomie van de plaatselijke gemeenten wordt daar heel belangrijk geacht. Een beetje net als in Nederland de VPE en de PKN dus.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 jul 2014 14:52

Brandnetel schreef:http://www.theologienet.nl/documenten/overig/hc1.htm

Zo hoort ie eigenlijk te zijn met al die verwijzingen ertussen.

nooit zoiets gezien, mijn dank daarvoor.

Maar laat de antwoorden eens weg en geef in je eigen woorden een antwoord.
Dat kan toch ook?

Vragen over ellende kan ik beter overslaan, sinds ik tot geloof kwam heb ik geen ellende gekend.
Misschien geloof ik dan nu helemaal niet goed wil je zeggen? =;

Nou vraag 3 dan; waaruit kent gij uw ellende?
Mijn antwoord, die ken ik niet, ik val niet onder de wet.

@Jvanslooten, oke ik dacht dat ze dezelfde gedachtes deelden

Brandnetel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Brandnetel » 22 jul 2014 15:02

.
Laatst gewijzigd door Brandnetel op 22 jul 2014 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”