Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Ik had eerder dit topic: viewtopic.php?f=31&t=28108
geopend, over de aanwezigheid van de engelen tijdens de kerkdienst.![]()
Boanerges schreef:
Dag Schelpje,
Ik heb inderdaad niet goed gekeken voordat ik het topic opende. Dat had me wat moeite kunnen schelen. Dom van me(dit is overigens de eerste discussie die ik open….)
De predikant verbiedt het inderdaad niet expliciet maar legt er wel een zware claim op. Hij verbindt het – wat mij betreft - onterecht aan een gebrek aan eerbied en tussen de regels van zijn antwoord is overduidelijk te lezen dat hij het veroordeelt. Sterker nog hij zegt te weten wat Gods wil is op dit gebied. Dat vind ik dan weer een behoorlijk gevaarlijke (arrogante) overtuiging.
Ik vind het wel mooi dat men in de gemeente van deze dominee het fotograferen voor en na de dienst wel toestaat maar jouw stelling dat alle foto’s van het moment suprême er “hetzelfde uitzien” kun je natuurlijk ook van toepassing verklaren op de eerste kus van bruid en bruidegom op het stadhuis, het doorknippen van de navelstreng door de kersverse vader enzovoort….. Dat vind ik nu niet direct een heel sterk argument. Wanneer het jouw leven betreft dan wil je toch graag je eigen (unieke)foto’s?
schelpje3 schreef:Ik vind het geen vergelijk, eerste kus, navelstreng doorknippen, om dat met een doop te vergelijken.
Het is sowieso in de rechts bevindelijke kerken not done om foto's/films te maken. (In sommige kerken moet je zelfs je bruidsboeket en corsages afdoen, alvorens je de kerk betreedt)
Maar over de foto.
Ik heb later, thuis, een paar foto's gemaakt van de baby-in-de-kerk-draagster, en van het kindje in de doopjurk.
Foto's in de kerk nemen is echt iets van de laatste jaren pas, en dan in de links/midden gezindte, verder zie ik het nooit.
Het gaat dominee om de eerbied in de EREdienst, zijn wij ons ervan bewust dat wij naar de kerk gaan tot eer van de Heere en niet van onszelf?
We krijgen een doopbewijs mee, BEWIJS, het woord zegt het al.

We moeten ook niet vergeten dat we steeds meer in een beeldcultuur gaan leven.schelpje3 schreef:Maar over de foto.
Ik heb later, thuis, een paar foto's gemaakt van de baby-in-de-kerk-draagster, en van het kindje in de doopjurk.
Foto's in de kerk nemen is echt iets van de laatste jaren pas, en dan in de links/midden gezindte, verder zie ik het nooit.
Het gaat dominee om de eerbied in de EREdienst, zijn wij ons ervan bewust dat wij naar de kerk gaan tot eer van de Heere en niet van onszelf?
Boanerges schreef:
Ik snap natuurlijk best waar dit vandaan komt. In de rechts bevindelijke kerken heeft men vaak een stevig – al dan niet op tradities en voorvaderen gefundeerd- standpunt en wordt dit standpunt ook vaak onderstreept door de “waarheidskaart” te trekken. In de zin van “Zo is het, Zo is de wil van de HEERE en wie dát tegenspreekt die……vul maar in”
Ten eerste vind ik dat vrij onbehoorlijk, men breekt op deze manier elk gesprek over een dergelijk onderwerp in de knop en in de tweede plaats reflecteert men ook niet meer op het eigen gedrag en de daaruit voortkomende (of daaraan ten grondslag liggende) overtuigingen. Door te claimen dat je de HEERE aan je kant hebt sta je blijkbaar heel sterk.
Ik vind het mooi dat je bij je eigen kinderen een foto van de “draagmoeder”hebt gemaakt. Dat is blijkbaar jouw manier. Ik hoop dat je ook kunt begrijpen dat er andere manieren zijn die net zo valide zijn en die echt niet tegen welk gebod dan ook maar ingaan hoor.
Dingen veranderen nu eenmaal. Zaken die wij vroeger “zeker wisten” blijken nu niet meer zo zeker te zijn. Een mooi voorbeeld in dit geval vind ik altijd de regel dat er voor de eerste automobielen in Nederland een man met een rode vlag uit moest lopen om het gevaar aan te kondigen. Of de zorg die de tegenstanders van de trein aan het begin van de 19e eeuw uitspraken en daarbij claimden dat de koeien er zure melk van zouden gaan geven![]()
Het gaat de ouders van kinderen die tijdens de doop gefotografeerd worden heus niet om hun eigen eer hoor. Dat vind ik ook maar een dooddoener. Gun elkaar de christelijke vrijheid. Wees niet bang voor veranderingen. De God die is, die was en die komt blijft echt onveranderlijk!
Tenslotte, een doopkaart is ook maar een vorm. Het is namelijk het bewijs van HET BEWIJS.
schelpje3 schreef:Nee hoor, het is goed dat je het zo gedaan hebt, want dit is een andere discussie. Maar ik noemde het om te voorkomen dat het hier over de engelen zou gaan.![]()
Ik vind het geen vergelijk, eerste kus, navelstreng doorknippen, om dat met een doop te vergelijken.
Het is sowieso in de rechts bevindelijke kerken not done om foto's/films te maken. (In sommige kerken moet je zelfs je bruidsboeket en corsages afdoen, alvorens je de kerk betreedt)
Maar over de foto.
Marnix schreef:
Waarom is het maken van een aantal foto's door een fotograaf in strijd met eerbied? Je kan prima eerbiedig zijn en op de achtergrond blijvend een aantal foto's maken. Dat is niet in strijd met Gods eer. Je maakt ook geen foto's zodat je er zelf eer aan kan behalen maar zodat de doopouders ze kunnen laten zien aan de gedoopte en aan mensen die er niet bij waren.... tot meerdere eer en glorie van God. Het gaat bij de doop immers om een ZICHTBAAR teken en met een paar foto's is dat ook zichtbaar voor mensen die er niet bijwaren en bovenal voor de gedoopte zelf. Daar is niets oneerbaar aan, het is ook niet in strijd met dat de nadruk op het belang van de doop moet liggen, integendeel. En dat is tegelijkertijd ook het nut ervan.

Dat is totaal off-topic en moet ik jou uitleggen wat het doel van een foto is? kom nou zeg.schelpje3 schreef:Misschien moeten we het eerst maar hebben over het doel en nut van een foto op zich.
Ons gebed NA de doop, om onze kinderen gedurig aan de troon der Genade te brengen, zou belangrijker moeten zijn dan een foto, die vervaagt.
benefietdiner schreef:Dat is totaal off-topic en moet ik jou uitleggen wat het doel van een foto is? kom nou zeg.
Hoe God het wil? Ik denk dat God gruwelt van onze gescheiden / gescheurde kerken. Kijk eens hoe de eerste christen gemeente samen kwamen. Dat was niet in een hoog kerkgebouw met torens en opgepoetste kroonluchters. Ik heb niets tegen een kerkgebouw maar die schieten wel door in luxen tegenwoordig. Niet erg maar dan wel tegen een foto zijn vind ik belachelijk.
Ik heb m'n doop op dvdschelpje3 schreef:Op dit forum wordt de doop uiterst serieus genomen. Velen vechten ervoor om het pas op volwassen leeftijd plaats te laten vinden, na bekering.
En dan, ook foto's nemen?

Nee heb ik niet, maar dat is ook alweer heel wat jaartjes geleden dat ik gedoopt ben. Van mijn, zoals ik zei, dochter heb ik het wel en van een kind heb ook foto’s. Die zijn stiekem gemaakt vanaf de galerij. Toe de kerkenraad er achter kwam moesten we allen voor henn verschijnen. Nou dat was dus geen prettig ontmoeting. Ik zal maar niet verhalen wat er allemaal gezegd is, maar het is wel een van de punten(tjes) geweest dat ik afscheid heb genomen van de Ger.Gem.schelpje3 schreef:Ik vraag het jou ook, heb jij een foto van jouw doop BD?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 839 gasten