De engelen tijdens de kerkdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 11:44

In de vragenrubriek stelt iemand een vraag over foto's maken tijdens kerkdiensten.
De laatste zin in het antwoord van de predikant trof mij:

Mocht jij Gods nabijheid wel eens ervaren in een kerkdienst? En wat brengen de engelen van jouw aanwezigheid daar over aan God?

(Mooie vraag trouwens!)

De engelen, vaak onderbelicht, alleen tijdens de kerstdiensten wordt er aandacht aan hen besteed.
Zijn wij ons bewust van de aanwezigheid van de engelen, ook tijdens de kerkdienst?

Jvslooten

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 12:06

Herkenbare vraag ook, ik kreeg gisteren hetzelfde gevoel toen ik de foto´s op Twitter zag. Ik weet niet of het in dezelfde dienst was als diegene die de vragensteller heeft bijgewoond, maar het was wel een doopdienst in een CGK-gemeente. Wat de engelen betreft, ik vind 2 Kon. 6 v.17 een hele mooie tekst: En Elisa bad en zei: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 12:15

Jvslooten schreef:Herkenbare vraag ook, ik kreeg gisteren hetzelfde gevoel toen ik de foto´s op Twitter zag. Ik weet niet of het in dezelfde dienst was als diegene die de vragensteller heeft bijgewoond, maar het was wel een doopdienst in een CGK-gemeente. Wat de engelen betreft, ik vind 2 Kon. 6 v.17 een hele mooie tekst: En Elisa bad en zei: HEERE, open toch zijn ogen, zodat hij ziet. En de HEERE opende de ogen van de knecht, zodat hij zag; en zie, de berg was vol paarden en strijdwagens van vuur rondom Elisa.

Uhh, die vraag bedoelde ik niet. 8-[
Ik bedoelde: de vraag van de dominee.
Nu gaan we (bijna) off topic.

Heeft dat laatste ook betrekking op de engelen tijdens de kerkdienst denk jij?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2014 12:36

schelpje3 schreef:In de vragenrubriek stelt iemand een vraag over foto's maken tijdens kerkdiensten.
De laatste zin in het antwoord van de predikant trof mij:

Mocht jij Gods nabijheid wel eens ervaren in een kerkdienst? En wat brengen de engelen van jouw aanwezigheid daar over aan God?

(Mooie vraag trouwens!)

De engelen, vaak onderbelicht, alleen tijdens de kerstdiensten wordt er aandacht aan hen besteed.
Zijn wij ons bewust van de aanwezigheid van de engelen, ook tijdens de kerkdienst?

Vraag:
Afgelopen zondag werd er bij ons in de kerk (CGK) een kind gedoopt. Tijdens de doop werden er vanaf de galerij foto's gemaakt om zo het dopen vast te leggen. Ik kreeg hier een naar en onbestemd gevoel van, temeer omdat dit de eerste keer was dat dit bij ons in de gemeente gebeurde. Is het niet erg ongepast en oneerbiedig om tijdens de doop foto's te maken? Of zou dit moeten kunnen zolang het maar onopvallend gedaan wordt?

Antwoord:
Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Ik begrijp je gevoel. En ik deel dat gevoel ook met je. Ik ben zelf voor zoveel mogelijk eerbied in een kerkdienst. Daar wil de HEERE namelijk Zijn volk ontmoeten en zijn de engelen in grote getale aanwezig om erop toe te zien of alles volgens Gods wil verloopt. Daar past de hoogste eerbied bij. Vervolgens kan het maken van foto’s tijdens de dienst de mensen ook afleiden, zeker als er geflitst wordt. Ik ben er dus niet voor dat er tijdens kerkdiensten foto’s worden gemaakt. In mijn gemeente is het zo, dat voor en na een kerkdienst er foto’s mogen worden gemaakt. Maar zodra de dienst begonnen is, mag dat niet meer. Ik vind dit een duidelijke en goede regel.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/218 ... -van-doop/

Heb je de vraag misschien verkeer gesteld?
de engelen van jouw?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 12:49

benefietdiner schreef:
Heb je de vraag misschien verkeer gesteld?
de engelen van jouw?

Mijn vraag was dus deze:

:D

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 jul 2014 12:58

schelpje3 schreef:Mijn vraag was dus deze:
wat een mooie vraag Schelpje.
Als ik eerlijk ben denk ik daar heel weinig aan. Eigenlijk weet ik er ook niet zoveel van, maar ik wil er wel graag meer over weten, bijbels gefundeerd. Nu je die vraag stelt vind ik het ook wel mooi om daar lectuur over te gaan lezen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 14 jul 2014 13:11

schelpje3 schreef:Mijn vraag was dus deze:

:D
Ik geloof niet in de aanwezigheid van engelen in de kerk of kerkdienst of…… of…… toch wel….
Sinds de wetenschap een hoge vlucht genomen heeft spreek ik lever over de gedachte die worden beïnvloed, over geesten en indacht-makende geesten. Dan heb ik het in principe over engelen maar ik zeg het zo niet. Paulus sprak immers ook over ‘boze geesten in de lucht’. Tegenwoordig spreekt men van een trend en hype. Hyper = 'boven'.
In de kerk beperk ik mij tot het zeggen en beleven dat ik beïnvloed wordt door God Geest in mijn gedachten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 13:13

Ik moet eigenlijk denken aan Col2:18
Laat u niet de prijs ontzeggen door iemand die behagen schept in nederigheid en engelenverering, intreedt in wat hij niet gezien heeft, zonder reden gewichtig doet door zijn vleselijke denken...

Als de Bijbel er verder weinig of niets over zegt, kunnen we ons beter niet bezighouden in het wroeten in zaken die we niet gezien hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 13:14

Kan iemand op grond van de Bijbel aantonen dat er engelen in de kerkdiensten zijn en wat precies hun functie daar is? Misschien wel goed om dit eerst uit te werken voor we er verder over nadenken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 13:16

Ik kwam op dit gedeelte terecht, op Hervormde Gemeente Nijkerk

Engelen dichtbij Ds. J. M. J. Kieviet

Het is alweer enkele jaren geleden dat het boek van dr. S. D. Post "Duivels dichtbij" verscheen. Het heeft terecht veel aandacht getrokken. En nog wordt het gelezen, met name door jonge mensen. Voor hen is het ook geschreven. Zelf verwees ik er bij diverse gelegenheden naar.

De macht van de boze is niet ver weg, zo wil dit boek duidelijk maken. Hij is dichter bij dan je denkt. Als je niet alert bent, merk je hem niet op. Dat is een gevaarlijke positie. Want al zie je hem niet, hij is er wel! En hij heeft het op je ondergang gemunt.

Eerder deze week besprak ik met een groep catechisanten het thema "engelen". De goede, niet gevallen engelen welteverstaan. We lazen een aantal Bijbelplaatsen. Het bleek ons dat de engelen bepaald geen randverschijnsel in de Bijbel vormen. Je komt hen dikwijls tegen. Alleen de vermelding engel staat er al ongeveer 250 keer in, naast de andere aanduidingen.

In twee derde van de Bijbelboeken komen engelen ter sprake. Verreweg het meest in de Openbaring van Johannes. Maar ook overvloedig in de evangeliën en in de brief aan de Hebreeën. Ik denk ook aan de Psalmen en aan de profetenboeken van Ezechiël en Zacharia.

De engelen, de boden uit de hemel, komen we -ten eerste- tegen als boodschappers aan de Bijbelheiligen in het Oude Testament: aan Abraham, Mozes en de profeten. Daarnaast hebben ze een plaats bij de grote heilsfeiten: zowel voor als bij de geboorte van de Heere Jezus, bij Zijn verzoeking in de woestijn, bij Zijn lijden en Zijn sterven, bij Zijn opstanding en Zijn hemelvaart.

Ten derde: in Zijn onderwijs noemt de Heere Jezus hen dikwijls. Ooit zal Hij wederkomen met Zijn engelen. De engelen zijn de maaiers als de tarwe wordt ingezameld. De engelen zijn degenen die de rechtvaardigen en de onrechtvaardigen zullen scheiden. En als vierde: over de taak van de engelen in het laatste der dagen spreekt vooral het boek Openbaring. De engelen zijn betrokken bij het bekendmaken en uitbeelden van de dingen die alsdan gebeuren zullen.

Maar wat mij (en ons) het meest trof -ik heb het nog steeds over die catechisatieles van maandag- is de actualiteit van de engelendienst. Ook heden ten dage, in onze tijd, treden de engelen op. De schrijver aan de Hebreeën doet geen enkele poging de dienst van de engelen tot het verleden te beperken. Integendeel, hij zet hen helemaal in het heden: "zij zijn allen gedienstige geesten die tot dienst worden uitgezonden ter wille van degenen die de zaligheid beërven zullen." Zo staat het er! Zo is het dus ook! Het is onbevattelijk. De heilige God zendt Zijn hemelse knechten gedurig uit om Zijn kinderen op aarde te dienen. Engelen dichtbij! Gelukkig, niet alleen duivels dichtbij, maar ook engelen dichtbij.

Wat die dienst inhoudt, laat de Heilige Schrift ruimhartig weten. Psalm 91 zegt: ze bewaren u in uw wegen, ze dragen u op de handen, ze zorgen ervoor dat u uw voet aan geen steen stoot. Psalm 34 zingt er ook al van: "De engel des Heeren legert zich rondom degenen die Hem vrezen." Ze vormen een vurige muur om de beschermelingen van de hemel. Immers, voor hen wordt de eeuwige erfenis bewaard en zij worden voor de erfenis bewaard. Wie doen het? De engelen. Engelen dichtbij Wat een uitnemende troost!

Wat mij in dit verband nog het meest aangrijpt, is het volgende. Ik zeg het eerst met woorden van Calvijn in diens Institutie: "God heeft de engelen willen belasten met de zorg voor onze zaligheid. Daarom komen ze in de heilige vergaderingen. De kerk is hun een schouwplaats, waar ze de verscheidene en veelvuldige wijsheid Gods bewonderen" (Institutie III, 20, 23). Ze zijn aanwezig in de heilige vergaderingen.

Wie zijn ze? Ze zijn de boden van God; of de rapporteurs. Ze brengen in het hof van de hemel verslag uit van wat er plaatsvindt als het goede Woord van God wordt verkondigd.

Dat mag ik me wel aantrekken; evenals alle andere dienaren van het Woord. Is wat wij brengen, wel overeenkomstig dat Woord van God? De engelen leggen elke zondag hun oor te luisteren en ze brengen bij de heilige God hun rapport uit. Me dunkt, deze werkelijkheid is voor de predikers een reden te meer zich voortdurend en ernstig af te vragen of hun prediking wel naar de zin en mening van de Geest is. De engelen, als getrouwe dienaren van de grote God, leggen de maatstaf en brengen het bij hun Zender ter sprake.

Maar niet minder zien de engelen erop toe dat de prediking weerklank ontvangt in de harten. Petrus schrijft zelfs dat de engelen begerig zijn in deze dingen in te zien. Ja, ze leven intens mee met de kerk op aarde (B. Smijtegelt). De engelen hebben God lief. Ook zij zien uit naar vrucht op de prediking. Want zodra iemand zich tot de Heere bekeert, is er vreugde niet alleen bij God, maar ook bij Zijn heilige engelen.

De engelen bemoeien zich ook met de eerbied en de stijl in de eredienst. Of toch het onderscheid tussen man en vrouw in de samenkomst van de gemeente wel naar Gods gebod betracht wordt: "om der engelen wil", zo schrijft Paulus aan de Korinthiërs. Al met al: niemand ontkomt aan hun scherpe blik en hun gespitste oor.

Engelen dichtbij: Iets om bij stil te staan.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 13:18

mealybug schreef:Als de Bijbel er verder weinig of niets over zegt, kunnen we ons beter niet bezighouden in het wroeten in zaken die we niet gezien hebben.
Het geloof is een vaste grond van de dingen die men niet ziet..

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 jul 2014 13:23

Engelen helpen wel bijv. bij nood.
Heb dat boek van dhr Post gelezen.
Bijvoorbeeld:

Er was een dominee in een zendingsgebied en een groep dorpelingen wilden de kerk in brand steken.
Maar toen ze daar aan kwamen, stonden er engelen om het gebouw heen die zo groot waren als een huis en die hadden zwaarden bij zich.

Een ander verhaal ging over een dominee in Zeeland.
Die werd op een dag bij het sterfbed van een man geroepen.
Die man had nog iets op te biechten.
Hij vertelde dat hij de dominee samen met een paar vrienden 's avonds op straat wilde overvallen.
Maar toen ze op hem zaten te wachten in de bosjes, zagen ze tot hun verbazing de dominee vergezeld van 2 andere mannen.
Dit verbaasde de dominee, want hij was die avond alleen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 13:28

En dan komt in dit verband de hoed van de vrouw ook in een bepaald licht:
Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 13:30

*Off topic*

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 13:46

schelpje3 schreef:Heeft dat laatste ook betrekking op de engelen tijdens de kerkdienst denk jij?
Ja, dat denk ik wel. De Schrift zegt: ''Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen.'', zullen zij dan ook niet daar zijn, waar de gemeente verzameld is? Paulus zweert ten overstaan van de uitverkoren engelen (1 Tim 5:21) en de Hebreeënschrijver dat we genaderd zijn tot tienduizendtallen van engelen en tot een feestelijke vergadering en de gemeente van de eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en dat sommigen zonder het te weten engelen onderdak hebben geboden (Heb. 13:2).

Terug naar “Archief”