Woede na dumpen van baby in glasbak

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Woede na dumpen van baby in glasbak

Berichtdoor benefietdiner » 13 jul 2014 07:59

Wim2600 schreef:Ik zie het precies zo als Mortlach, en ik zie mezelf niet bepaald als blind.
En bovendien: het is niet omdat abortus legaal is dat je er als christen gebruik van MOET maken. Ben je er principieel tegen, dan zal heus niemand je tot een abortus dwingen (identieke redenering voor euthanasie, homohuwelijk, enzovoort...). Alleen, en daar hebben sommige christenen het blijkbaar moeilijk mee, mag je jouw gewetensbezwaar niet dwingend opleggen aan een ander.
Daar gaat het mij helemaal niet om.
Het gaat mij om het prilste begin van het leven de embryo wat wordt gedood.
Het gaat mij om de rechten van dat embryo, het kind en de rechten van de moeder.
Abortus moet niet normaal gezien worden en dat is het wel in onze maatschappij.
Even terzijde, omdat jij er over begint, homo zijn is niet normaal ook al wordt je zo geboren.
Een pedofiel wordt ook zo geboren maar is niet normaal.
Een Siamese tweeling wordt zo geboren maar is niet gewoon.
Een kind met het syndroom van Down wordt zo geboren maar is niet gangbaar.
Ik wil het nog sterker zeggen. We worden allemaal slecht geboren, de één een beetje erger dan de ander. Als wij onze kinderen niet goed opvoeden krijgen wij een moordende maatschappij.
Er moet veel gewezen worden op het niet normaal is om euthanasie te plegen.
Een embryo moet rechten krijgen en moeders opgevoed. Wij raken onze verzorging samenleving met al de technische hoogstandjes totaal kwijt.
Abortus is een kind in de prullenpak gooien en de moeder die het ondergaat houd daar haar leven lang een trauma aan over.
Onze maatschappij is totaal verziekt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jul 2014 08:02

Wim2600 schreef:
Ik zie het precies zo als Mortlach, en ik zie mezelf niet bepaald als blind.
En bovendien: het is niet omdat abortus legaal is dat je er als christen gebruik van MOET maken. Ben je er principieel tegen, dan zal heus niemand je tot een abortus dwingen (identieke redenering voor euthanasie, homohuwelijk, enzovoort...). Alleen, en daar hebben sommige christenen het blijkbaar moeilijk mee, mag je jouw gewetensbezwaar niet dwingend opleggen aan een ander.

Dan mag die vrouw haar kind ook gewoon in een glasbak dumpen en heb je je daar niet mee te bemoeien, het is haar kind, dat mag ze zelf weten.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2014 09:13

benefietdiner schreef:Abortus is een kind in de prullenpak gooien en de moeder die het ondergaat houd daar haar leven lang een trauma aan over.
Onze maatschappij is totaal verziekt.

En je denkt echt dat dat beter wordt als die moeder een kind moet opvoeden dat ze nooit wilde? Goed voor moeder én kind?

Het is wel grappig dat anti-abortussen zowel beargumenteren dat je van abortus een levenslang trauma overhoudt én dat er vrouwen zijn die fluitend een abortus laten doen omdat ze op vakantie willen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2014 09:14

Boerin schreef:Dan mag die vrouw haar kind ook gewoon in een glasbak dumpen en heb je je daar niet mee te bemoeien, het is haar kind, dat mag ze zelf weten.

Ware het niet dat er een verschil is tussen een embryo van een paar weken en een daadwerkelijk geboren kind. Voor Christenen niet, natuurlijk, maar voor de rest wel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 jul 2014 09:39

Wim2600 schreef:Ik zie het precies zo als Mortlach, en ik zie mezelf niet bepaald als blind.

Het is helemaal niet haar kind.
Afgezien van de vader, die technisch gesproken ook de eigenaar is voor 50 % , is iedereen van God, het leven behoort Hem toe, niemand is van een ander of zelfs van zichzelf.

Als ik tegen jouw zeg, dat je moeder jou gerust op je eerste levensdag in een glasbak had mogem gooien en dat niemand zich daar heeft mee te bemoeien, hoe had je dat gevonden?
Bepaalde ouders zouden hun foetus in de wetenschap dat het een homo wordt, graag laten aborteren.
Maar gewoon doen dan?
Een land hoort een wetgeving te hebben wat het zwakke respecteert en bescherming biedt tegen kwaadaardige elementen, zoals mensen die een baby bij het vuil gooien.
Te vondeling leggen kan nl. ook.
En dit heeft niets met tolerantie te maken of christenfundamentalisme, of het opleggen van je wil aan een ander, maar met fatsoen en respect voor het leven en een degelijke wetgeving.

Een beetje zelfbeheersing en verantwoordelijkheidszin bijbrengen zou ook niet misstaan in de gemiddelde opvoeding tegenwoordig, waardoor abortussen voorkomen zouden kunnen worden.
Maar goed alles draait om lust en het momentum, de rest ''verkoopt'' niet.
Laatst gewijzigd door mealybug op 13 jul 2014 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 10:31

Mortlach schreef:
En je denkt echt dat dat beter wordt als die moeder een kind moet opvoeden dat ze nooit wilde? Goed voor moeder én kind?

Het is wel grappig dat anti-abortussen zowel beargumenteren dat je van abortus een levenslang trauma overhoudt én dat er vrouwen zijn die fluitend een abortus laten doen omdat ze op vakantie willen...

Er zijn ook mensen die hun kind in de kelder opsluiten en misbruiken en dan fluitend op vakantie gaan.

Die moeders die fluitend op vakantie gaan na abortus, daar is iets mis mee..............
Die schelen al niet veel van de isis-strijder die vol trots naast onthoofde lichamen staat.
Die mensen zien de waarde van een ander mensenleven al niet meer.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2014 10:34

Laat er geen misverstand over ontstaan dat ik absoluut tegen abortus ben, maar volgens mij hebben een aantal mensen hier behoorlijk last van tunnelvisie. Neem even wat passen afstand en bekijk het even neutraal zou ik zeggen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 10:50

Faramir schreef:Laat er geen misverstand over ontstaan dat ik absoluut tegen abortus ben, maar volgens mij hebben een aantal mensen hier behoorlijk last van tunnelvisie. Neem even wat passen afstand en bekijk het even neutraal zou ik zeggen.

Nee, de mens die niet meer ziet dat een embryo een mens is met een ziel, heeft een tunnelvisie

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2014 10:55

Bambi schreef:Nee, de mens die niet meer ziet dat een embryo een mens is met een ziel, heeft een tunnelvisie

En het heeft heel veel zin om dat keer op keer zo bot te herhalen? Als een uitleg niet werkt, niet begrepen wordt is het in ieder geval in het onderwijs niet meer dan logisch dat je het op een andere manier probeert uit te leggen. En rekening mee houden dat wat jij geloofd wellicht nooit zal landen bij de ander omdat hij/zij er simpelweg anders over denkt.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2014 10:56

Bambi schreef:Die moeders die fluitend op vakantie gaan na abortus, daar is iets mis mee..............

Die mensen bestaan dan ook alleen in de christelijke anti-abortuspropaganda.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jul 2014 11:04

Bambi schreef:Nee, de mens die niet meer ziet dat een embryo een mens is met een ziel, heeft een tunnelvisie

Grappig, want ik zie het meer als bredere blik die rekening houdt met méér dan alleen het welzijn van het embryo. Met het welzijn en de rechten van de moeder, bijvoorbeeld; met het welzijn van dat embryo als het wél gedwongen uitgedragen wordt en hoe dat dan gaat met de rest van zijn/haar leven.

Nogmaals, niemand staat te juichen bij abortussen, maar een maatschappij waar legale abortus is uitgebannen en waar vrouwen dus zelf in achterkamertjes aan de slag gaan, is in mijn ogen pas echt gruwelijk.

En de houding van sommige christenen - gewoon niet n***en - is voor mij echt onbegrijpelijk star en volledig bezijdens de realiteit gezien het enorme leed waar we mee te maken hebben.

Wat ik al helemaal niet begrijp, zijn mensen die zowel tegen abortus als tegen voorbehoedsmiddelen zijn. Als het je écht te doen was om de hoeveelheid abortussen terug te dringen, werden er elke zondag bij de collecte gratis condooms uitgedeeld. Maar nee, het is dus géén voorbehoedsmiddelen, géén abortus, dus gewoon niet n***en, totaal onrealistisch.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 11:11

Mortlach schreef:
Grappig, want ik zie het meer als bredere blik die rekening houdt met méér dan alleen het welzijn van het embryo. Met het welzijn en de rechten van de moeder, bijvoorbeeld; met het welzijn van dat embryo als het wél gedwongen uitgedragen wordt en hoe dat dan gaat met de rest van zijn/haar leven.

Nogmaals, niemand staat te juichen bij abortussen, maar een maatschappij waar legale abortus is uitgebannen en waar vrouwen dus zelf in achterkamertjes aan de slag gaan, is in mijn ogen pas echt gruwelijk.

En de houding van sommige christenen - gewoon niet n***en - is voor mij echt onbegrijpelijk star en volledig bezijdens de realiteit gezien het enorme leed waar we mee te maken hebben.

Wat ik al helemaal niet begrijp, zijn mensen die zowel tegen abortus als tegen voorbehoedsmiddelen zijn. Als het je écht te doen was om de hoeveelheid abortussen terug te dringen, werden er elke zondag bij de collecte gratis condooms uitgedeeld. Maar nee, het is dus géén voorbehoedsmiddelen, géén abortus, dus gewoon niet n***en, totaal onrealistisch.

Dat is het gevolg van een maatschappij waar niet God, maar de mens centraal staat.
De mens wil God in zijn eigen leven zijn.
De mens wil niet een kind van God ontvangen en zijn leven daar naar inrichten, nee de mens wil een leven inrichten en God moet zich daar maar aan aanpassen.
Doet God dat niet?
Dan halen ze toch die vrucht uit hun buik weg, want geen God zal hun dwingen om de macht over hun eigen leven uit handen te geven.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 13 jul 2014 12:02

Bambi schreef:Dat is het gevolg van een maatschappij waar niet God, maar de mens centraal staat.
De mens wil God in zijn eigen leven zijn.
De mens wil niet een kind van God ontvangen en zijn leven daar naar inrichten, nee de mens wil een leven inrichten en God moet zich daar maar aan aanpassen.
Doet God dat niet?
Dan halen ze toch die vrucht uit hun buik weg, want geen God zal hun dwingen om de macht over hun eigen leven uit handen te geven.

Ik ben ook geen 'fan' van abortus - ik kan me overigens niet inbeelden dat er veel mensen vrolijk van worden, en al helemaal niet de mensen die er van dichtbij mee te maken krijgen - maar je kan nu eenmaal niet jouw visie (dat er een God bestaat en dat die God centraal zou moeten staan in de maatschappij) dwingend gaan opleggen aan de mensen om je heen die daar helemaal anders over denken.
Zo werkt onze maatschappij niet, en dat is - ironisch genoeg - een heel goede zaak voor de christenen die zo fulmineren tegen 'het wereldse', want dankzij die 'wereldse' maatschappij is er vrijheid van godsdienst, kunnen jullie openlijk uitkomen voor jullie geloof, kunnen jullie kerken bouwen van 1001 verschillende strekkingen, enzovoort.
De prijs die jullie daarvoor betalen is dat een ander óók recht heeft op diezelfde vrijheid, en dat die ander dus vanuit zijn of haar referentiekader keuzes kan en mag maken die jij als christen niet zou maken en die je zelfs betreurt.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 13 jul 2014 12:05

Geen tunnelvisie, gewoon een ander referentiekader, waarin er bijvoorbeeld niet zoiets bestaat als een 'ziel'.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 13 jul 2014 12:17

Boerin schreef:
Dan mag die vrouw haar kind ook gewoon in een glasbak dumpen en heb je je daar niet mee te bemoeien, het is haar kind, dat mag ze zelf weten.

Toch niet. Nu doe je precies alsof (poging tot) moord niet erg is, en ongestraft zomaar moet kunnen gebeuren. Ik denk dat er maar heel weinig mensen het met zo'n standpunt eens zouden zijn.

Nog even voor alle duidelijkheid: er zijn mensen - en ik ben daar één van - die vanuit hun levensvisie abortus en euthanasie niet zien als moord. Abortus niet, omdat ze een niet-levensvatbare foetus niet beschouwen als een mens (en ook niet geloven in het bestaan van een 'ziel'). Euthanasie niet, omdat ze vinden dat iedereen mag beschikken over zijn of haar eigen levenseinde (en omdat ze niet geloven dat er een God bestaat die beslist over leven en dood).
Dit impliceert echter niet dat zulke mensen - waaronder ik dus - geen moreel besef hebben, en niet gekant zijn tegen het pijn doen of doden van een medemens. Een baby als een stuk afval in een glasbak gooien is een afschuwelijke, gruwelijke en moreel verwerpelijke daad. Ook in de ogen van iemand woor wie er geen God bestaat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”