Gaat het negende gebod in alle situaties op?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Gaat het negende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor Spreeuw » 12 jul 2014 10:49

Het negende gebod luidt:
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. (Exodus 20:16, NBG'51)

Maar gaat dit gebod in alle situatie op?
Bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog kon liegen uitkomst bieden om mensen te behouden. Als je Joden in huis had, en als de Duitsers kwamen om te vragen of er Joden in huis waren, dan zou je "ja" moeten antwoorden, maar dan weet je dat de Joden worden meegenomen en ze zeer waarschijnlijk vermoord worden. Als je in dit geval liegt, dan redt je de levens van de Joden die je verborgen hebt.

Kortom: is het in bepaalde gevallen geoorloofd om het negende gebod te overtreden?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Gaat het negende gebod in alle situaties op?

Berichtdoor ineke-kitty » 12 jul 2014 10:58

de Bijbel leert dat als je EEN gebod overtreedt, je ALLE geboden overtreedt.
Gelukkig leven wij in de bedeling der Genade, en leven wij niet onder de WET.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 12 jul 2014 11:07

Spreeuw schreef:Het negende gebod luidt:

...
Kortom: is het in bepaalde gevallen geoorloofd om het negende gebod te overtreden?

Bijbels voorbeeld: het verhaal van Rachab en de verspieders die bij haar bleven. Ze loog toch echt, maar wordt wel in het rijtje geloofshelden in Hebreeën genoemd.
Ik denk dat het spreken van een vals getuigenis mag als het de belangrijkste wetten dient: 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'. Als je door te liegen, levens kan redden (Rachab, WO-II), lijkt mij - maar dat is slechts mijn mening - dat geoorloofd.
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 11:08

Miepje90 schreef:Bijbels voorbeeld: het verhaal van Rachab en de verspieders die bij haar bleven. Ze loog toch echt, maar wordt wel in het rijtje geloofshelden in Hebreeën genoemd.
Ik denk dat het spreken van een vals getuigenis mag als het de belangrijkste wetten dient: 'Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf'. Als je door te liegen, levens kan redden (Rachab, WO-II), lijkt mij - maar dat is slechts mijn mening - dat geoorloofd.

Ook Abraham zei in Egypte dat Sarah zijn zuster was, ipv zijn vrouw !

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 jul 2014 11:55

Bijvoorbeeld in de Tweede Wereldoorlog kon liegen uitkomst bieden om mensen te behouden. Als je Joden in huis had, en als de Duitsers kwamen om te vragen of er Joden in huis waren, dan zou je "ja" moeten antwoorden, maar dan weet je dat de Joden worden meegenomen en ze zeer waarschijnlijk vermoord worden. Als je in dit geval liegt, dan redt je de levens van de Joden die je verborgen hebt.

Of die Duitsers nou echt je naasten waren tijdens WO2 is nog maar de vraag. Verder lijkt het me voor de hand liggen dat je er in dit specifieke geval niet om veroordeeld zult worden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 12 jul 2014 12:51

Miepje90 schreef:Bijbels voorbeeld: het verhaal van Rachab en de verspieders die bij haar bleven. Ze loog toch echt, maar wordt wel in het rijtje geloofshelden in Hebreeën genoemd.

mealybug schreef:Ook Abraham zei in Egypte dat Sarah zijn zuster was, ipv zijn vrouw !

Goed punt, je hebt gelijk. Twee keer zelfs, meen ik me te herinneren..

Bambi

Berichtdoor Bambi » 12 jul 2014 13:58

Dat was geen leugen, want Sara was de halfzus van Abraham.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 14:03

Bambi schreef:Dat was geen leugen, want Sara was de halfzus van Abraham.

Inderdaad, ze hadden dezelfde vader, maar een andere moeder.

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 12 jul 2014 17:02

Bambi schreef:Dat was geen leugen, want Sara was de halfzus van Abraham.

Maar de conclusie die daar twee keer uit getrokken wordt, is dat ze niet getrouwd zijn en dat Sara dus met andere mannen mag trouwen. Misschien is het dan wel niet heel direct liegen, maar meer het bewust achterhouden van een essentieel deel van de waarheid..

Overigens: ook Izaak speelde zo'n spelletje met Rebekka, zie Gen. 26.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 12 jul 2014 17:15

@Spreeuw

Begin vraag."Kortom: is het in bepaalde gevallen geoorloofd om het negende gebod te overtreden?"Einde vraag.

God ziet alles, en ook de beredenering van het hart. En dat is ook te zien ,in verschillende situaties in het Woord.

Wat denk je van de vroedvrouwen bij de Farao, die het gebod van de Farao negeerden? En logen tegen de Farao, doordat ze geen kleine jongetjes va de Israelieten ombrachten?

God zegend die vroedvrouwen met vruchtbaarheid, en kinderen.

Ander voorbeeld?

David at van de toonbroden, omdat hij honger had. Dit mocht niet normaal gesproken, maar God rekende het David niet toe.

Groet.

P.s ik wil nog iets zeggen... Als je zo de vragen stelt, die je hebt gesteld, kan dat naar voren omdat er een star beeld over God is... God ziet het hart aan! En in een relatie tussen de mens en Hem in, zal Hij je eerlijk, zuiver, oprecht, en rechtvaardig oordelen, in wat je doet.

En als we bestraft worden, worden we door Hem gekastijd, tot ons eeuwig nut. En zo zullen we ook niet met deze wereld veroordeeld worden.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 18:27

De uitdrukking die gebruikt wordt in het Hebreeuws voor "vals getuigenis" is veel breder dan "niet liegen". Iemand verraden of door je taalgebruik valse verwachtingen scheppen valt er net zo goed onder. Ook dingen als valse profetie, het onnodig (of leugenachtig) eedzweren of het voeren van nutteloze, 'ijdele' gesprekken zijn allemaal te vatten in die ene uitdrukking "vals getuigenis". Eigenlijk alle zonden "met de tong".

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 jul 2014 18:32

Jvslooten schreef:De uitdrukking die gebruikt wordt in het Hebreeuws voor "vals getuigenis" is veel breder dan "niet liegen". Iemand verraden of door je taalgebruik valse verwachtingen scheppen valt er net zo goed onder. Ook dingen als valse profetie, het onnodig (of leugenachtig) eedzweren of het voeren van nutteloze, 'ijdele' gesprekken zijn allemaal te vatten in die ene uitdrukking "vals getuigenis". Eigenlijk alle zonden "met de tong".

Juist en dit is ook gelijk het antwoord op de vraag (voorbeeld 2e wereldoorlog) van Spreeuw.

Zodra je iemand verraad of onnodig kwetst wordt je waarheid een leugen.
Er is dus een verschil tussen een "witte en een zwarte leugen".

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 18:33

Jvslooten schreef:De uitdrukking die gebruikt wordt in het Hebreeuws voor "vals getuigenis" is veel breder dan "niet liegen". Iemand verraden of door je taalgebruik valse verwachtingen scheppen valt er net zo goed onder. Ook dingen als valse profetie, het onnodig (of leugenachtig) eedzweren of het voeren van nutteloze, 'ijdele' gesprekken zijn allemaal te vatten in die ene uitdrukking "vals getuigenis". Eigenlijk alle zonden "met de tong".

Ja, en een roman (fictie), een haarstukje om de knot wat voller te maken, het begeren van iets wat niet van jou is, make up om mooier te lijken , het zijn allemaal leugens.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 jul 2014 18:39

mealybug schreef:Ja, en een roman (fictie), een haarstukje om de knot wat voller te maken, het begeren van iets wat niet van jou is, make up om mooier te lijken , het zijn allemaal leugens.

Iedereen die een roman open slaat weet dat er fictie in beschreven wordt, dus ik zou niet weten hoe je de schrijver er van kunt beschuldigen dat hij mensen misleid. Dat wordt natuurlijk anders als ie "gebaseerd op een waargebeurd verhaal" op de voorkant zet, en vervolgens een loopje met de feiten neemt. Helemaal als er ook nog een verborgen agenda achter zit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jul 2014 19:08

Miepje90 schreef:
Overigens: ook Izaak speelde zo'n spelletje met Rebekka, zie Gen. 26.

Dat zit in ieder mens Miepje!
Mooier maken dan het is, of de waarheid verbloemen voor God.

Terug naar “[Religie] - Open forum”