Situatie in Israel (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Situatie in Israel (deel 2)

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 11:43

elbert schreef:Terug naar de onderhandelingstafel zou mooi zijn, ik ben helemaal voor. Maar Hamas heeft geen zin om te onderhandelen. Die wil heel Israël veroveren en het afschieten van raketten hoort daarbij. Wat is in dat geval dan jouw alternatief?

Denk je nu echt dat Hamas/Gaza stad kans maakt heel Israël te veroveren ? Dat is toch retoriek ?
Of verwacht je dat de Westbank (P.L.O.) de hamas zich bij Hamas zal voegen ?

Israël houdt al jaren krap 2 miljoen mensen achter een hek, heeft de haven
(betaald met NL geld #-o ) gebombardeerd, airport GAZA stad aan barrels geschoten en de wegen geblokkeerd. De toekomst voor deze mensen is uitzichtloos dus dan grijpen (dat is altijd en overal) de extremisten de macht.
wikipedia ; Israel has restricted or allowed goods and people to cross the terrestrial border and handles vicariously the movement of goods in or out of Gaza by air or sea. Israel largely provides for Gaza's water supply, electricity and communications infrastructure.
Het gevolg ; de werkloosheid is onmeetbaar hoog.

Het blijft natuurlijk vreemd dat Israël bommen afschiet maar wel telefoonverbindingen en elektriciteit levert, gewoon leveren, factureren en Hamas betaald de factuur aan Israël.
Maar ja "handel is handel".

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jul 2014 11:48

Arco schreef:Hamas greep de macht en begon met raketbeschietingen.

rotterdam schreef:Correctie ; Hamas werd democratisch gekozen door de bevolking

Correctie: Der bevolking heeft gekozen voor de hamas-terroristen.
B.t.w. Ook het naziregime is ooit democratisch gekozen. Een legitieme club dus. (begrijp me goed, ik vergelijk beide regimes niet met elkaar, het gaat me om de redernatie: democratisch gekozen en DUS legitiem.)
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 11:57

rotterdam schreef:Het blijft natuurlijk vreemd dat Israël bommen afschiet maar wel telefoonverbindingen en elektriciteit levert, gewoon leveren, factureren en Hamas betaald de factuur aan Israël.

Nog vreemder is hoe dan toch weer al dat wapentuig en raketten uit Iran etc toch haar bestemming weet te vinden in Gaza..
Dat hamas democratisch is gekozen vergroot alleen maar de legitimiteit van een militaire bestraffing.
Het volk koos de leiders .

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 11 jul 2014 12:02

"Dat hamas democratisch is gekozen vergroot alleen maar de legitimiteit van een militaire bestraffing."

wat een griezelige redenatie.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jul 2014 12:07

rotterdam schreef:Ja, ook met hamas zal moeten worden onderhandeld - onderhandelen doe je n.l. met je vijanden, met je vrienden kom je er wel uit.
Zoals je zelf zegt, er is geen alternatief.
Uiteraard, onderhandelen doe je met je vijanden. Logisch. Maar hamas is méér dan een vijand: een terroristische organisatie. Herinner je je nog dat hamas van oorsprong de moslimbroederschap was die ooit Egypte uitgetrapt werd, de Gazastrook in (die toen bezet werd door Egypte)?

rotterdam schreef:Tweede vraag is makkelijk, Israël wil gezien en gerespecteerd worden als een volwaardig democratisch land dus zullen ze de VN resoluties moet naleven.
Op zich een terechte opmerking. Alleen heeft Israël de pech met een vijand van doen te hebben die niet bij de VN wil behoren (hamas) en zich daarom kennelijk niet aan regels hoeft te houden. Israël heeft gewoon de pech met niet-gebonden terroristen te maken te hebben. Jammer Israël, jij bent gebonden door resoluties, je vijand niet.

rotterdam schreef:Trouwens wat is dat nederzettingenbeleid anders dan pure pesterij.
Ik denk dat hier de meningen over blijven verschillen. Het zij zo (dat verschil van mening dan).

rotterdam schreef:Laatste opmerking ; Ben je wel eens in Gaza geweest ? De mensen daar leven in een totaal uitzichtloze situatie. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Nee, nog nooit geweest. En zeker, de uitzichtloze situatie is er. Dat vind ik ook diep en diep triest. Vraag is vervolgens wel waar die situatie vandaan komt. Het is erg gemakkelijk dit aan Israël te wijten (wat doorgaans doorgaans wel gedaan wordt).

Enkele feitjes/vragen over (de andere kant) van Gaza:

Vanaf 2007 is er 7 miljard in Gaza geïnvesteerd. Wat is er met dat geld gebeurd?
Palestijnen hebben per hoofd van de bevolking inmiddels een bedrag gekregen dat 25x hoger ligt dan

Het bedrag dat Europeanen per hoofd van de bevolking kregen vanuit het Marshall plan.
Wat voor Europeanen kennelijk genoeg was om weer een economie op te bouwen. Voor de Palestijnen kennelijk niet. Een bron. Wellicht niet voor iedereen onverdacht die bron, maar toch.

De EU geeft EUR 3.000.000 per dag (!) aan de Palestijnen en weet niet waar het geld blijft.
(Bron.)

Wat doet de Arabische wereld met z'n oliedollars om hun Palestijnse mede-broeders-en-zusters-die zij-zo-graag-steunen uit die shit te helpen?

Google eens op: luxurious gaza. Zelfs de linkse Israëlische krant Haaretz schrijft niet al te positief over de luxe (lees decadente) kant van Gaza.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 12:10

rotterdam schreef:Het blijft natuurlijk vreemd dat Israël bommen afschiet maar wel telefoonverbindingen en elektriciteit levert, gewoon leveren, factureren en Hamas betaald de factuur aan Israël.

Was het maar handel. Nee, dit het gevolg van de Oslo-akkoorden.

Pas geleden was er een verhaal over waterleveringen aan de Palestijnen op de 'Westbank'. Want door het Israëlisch hooggerechtshof is geoordeeld dat de Israëlische waterbedrijven niet het water naar de Palestijnen mogen afsluiten, ondanks de torenhoge opstaande factuur.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2014 12:12

rotterdam schreef:Denk je nu echt dat Hamas/Gaza stad kans maakt heel Israël te veroveren ? Dat is toch retoriek ?
Of verwacht je dat de Westbank (P.L.O.) de hamas zich bij Hamas zal voegen ?
Dat denk ik niet, dat denkt Hamas en nog een aantal organisaties. Daarbij zullen ze wel denken dat de tijd aan hun kant is, wat demografisch gezien nog weleens kan kloppen ook. De aanhouder wint, in die optiek.
rotterdam schreef:Israël houdt al jaren krap 2 miljoen mensen achter een hek, heeft de haven
(betaald met NL geld #-o ) gebombardeerd, airport GAZA stad aan barrels geschoten en de wegen geblokkeerd. De toekomst voor deze mensen is uitzichtloos dus dan grijpen (dat is altijd en overal) de extremisten de macht.
Deze mensen hadden een toekomst voor het grijpen, maar kozen voor geweld. Overigens: Gaza grenst ook aan Egypte en dat land houdt de grens ook potdicht. Ik geef ze geen ongelijk, want wie wil er nu zaken doen met een bewind dat extremisten naar je land stuurt om daar de boel op stelten te zetten? Denk aan de Sinaiterroristen.
Israel krijgt geen cent voor de telefoonverbindingen en de elektriciteit die het gratis en voor niks aan Gaza levert. Niet echt een goede "handel".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 12:14

FrankB schreef:"Dat hamas democratisch is gekozen vergroot alleen maar de legitimiteit van een militaire bestraffing."

wat een griezelige redenatie.

Als het om een dictatoriaal regime ging, waar mensen niet voor hun verwerpelijke leider hadden gekozen, zoals Saddam Hoessein, vergeldt de westerse wereld ook...maar o wee als israel het doet...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 12:16

Gaza....zelfs Egypte wil het niet... :roll:

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jul 2014 12:19

@ Rotterdam:

Toen ik dit stukje las moest ik weer even denken aan je vraag wat het alternatief was.
Misschien moeten we wel in de richting van Aviel Schnieder denken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 12:39

Correctie ; Hamas werd democratisch gekozen door de bevolking
Correctie: Der bevolking heeft gekozen voor de hamas-terroristen.
B.t.w. Ook het naziregime is ooit democratisch gekozen. Een legitieme club dus. (begrijp me goed, ik vergelijk beide regimes niet met elkaar, het gaat me om de redernatie: democratisch gekozen en DUS legitiem

Vreemde reactie - iemand zei "hamas heeft de macht gegrepen".
en dat corrigeerde ik.
Het is overigens wel zo dat de U.S.A. en Europa altijd hebben aangedrongen op democratische verkiezingen in Gaza. Er waren voldoende waarnemers om vast te stellen dat deze verkiezingen "volgens de regels" zijn verlopen.
Als je nazi's en Hamas niet wilt vergelijken dan moet je het ook niet noemen. [-X [-X
Laatst gewijzigd door rotterdam op 11 jul 2014 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 11 jul 2014 12:50

rotterdam schreef:Vreemde reactie - iemand zei "hamas heeft de macht gegrepen".
en dat corrigeerde ik.
Excuus, had even niet door dat je de term "de macht gegrepen" corrigeerde. jou correctie was dus terecht.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 13:11

elbert schreef:Israel krijgt geen cent voor de telefoonverbindingen en de elektriciteit die het gratis en voor niks aan Gaza levert. Niet echt een goede "handel".

Aardig van Israël, kunnen ze het licht aandoen tijdens de beschietingen.
Gratis ? bron ?
Omdat het gevoel voor humor bij sommigen nogal onderontwikkeld is zal ik geen grappen maken over Joden die iets gratis weggeven.
Kom kom, elbert, volgens mij weet je wel beter. [-X
Palestijnen zijn gewilde arbeidskrachten in Israël.
Alles wat naar Gaza en de Westbank wordt geëxporteerd loopt via Israël (airport en havens).
Jij weet toch ook dat er invoerrechten moeten worden betaald ? En de omzetbelasting ? Aan wie denk jij ? :-oo
Gaza is een redelijke exporteur van b.v. anjers en rozen, Westbank van van groenten en kruiden, en wat denk je ? via welk vliegveld dit gebeurd ? En welke haven?
El Al vervoerd zonder enig probleem de bloemen uit Gaza gewoon tegen betaling.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 13:21

PS: Abbas is al bezig aan het 9e jaar van zijn 4 jarige termijn van President van de Palestijnse autoriteit.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 13:25

rotterdam schreef:Aardig van Israël, kunnen ze het licht aandoen tijdens de beschietingen.
Gratis ? bron ?
Omdat het gevoel voor humor bij sommigen nogal onderontwikkeld is zal ik geen grappen maken over Joden die iets gratis weggeven.
Kom kom, elbert, volgens mij weet je wel beter. [-X
Palestijnen zijn gewilde arbeidskrachten in Israël.
Alles wat naar Gaza en de Westbank wordt geëxporteerd loopt via Israël (airport en havens).
Jij weet toch ook dat er invoerrechten moeten worden betaald ? En de omzetbelasting ? Aan wie denk jij ? :-oo
Gaza is een redelijke exporteur van b.v. anjers en rozen, Westbank van van groenten en kruiden, en wat denk je ? via welk vliegveld dit gebeurd ? En welke haven?
El Al vervoerd zonder enig probleem de bloemen uit Gaza gewoon tegen betaling.

Tsjah, de meerdere zal den mindere dienen...
"Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve, niet uit de werken, maar uit den Roepende;
Zo werd tot haar gezegd: De meerdere zal den mindere dienen''

Terug naar “Archief”