The Mattheus Passion

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mar 2004 10:44

Ik wil je wel aanraden om een tekstboekje ofzo mee te nemen, zodat je kunt volgen wat ze precies zingen, anders duurt het wel errug lang.
Ik ben zelf een keer naar de Johannes Passion van Bach geweest en vond dat erg indrukwekkend. Aan het eind was er geen applaus, maar luidden de kerkklokken en zo hoort het ook. Niet gaan klappen dus! De Mattheus wil ik ook wel ooit live horen, maar dan wil ik wel een goede stoel. Ik luister er wel graag naar op cd.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 mar 2004 12:05

Ik vind de opbouw en de tekst van de mattheus passion erg mooi. Ik zie niet in waarom het verkeerd zou zijn. Het is juist goed dat het mattheusevangelie in zijn geheel wordt gebracht, en niet zomaar losse flodders, zoals bij liedjes het geval is.
Ben ook een keer bij een uitvoering geweest in de Vredenburg. Het koor klinkt goed! Ik vind alleen de solostemmen vreselijk. Dat trillende gegalm....
De meeste mensen zeggen dat je er aan moet wennen, maar dat lukt me echt niet. Geef mij maar stemmen, zoals die van Celine Dion.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 12:27

Lalage schreef:Ik wil je wel aanraden om een tekstboekje ofzo mee te nemen, zodat je kunt volgen wat ze precies zingen, anders duurt het wel errug lang.

Krijg je dat er niet vaak al bij?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 16 mar 2004 12:56

caprice schreef:Als je iets niet met het hart zingt is het een gruwel voor Gods aangezicht, eigenlijk een overtreding van het derde gebod.

Dat is een gevaarlijke redenatie. Zegt de HC niet "dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn"? Je zou dan met enige reden kunnen zeggen dat al ons doen en laten een gruwel voor Gods aangezicht is. Dus? Wat dan?
En Caprice, als jij zo graag naar Datheen-samenzangavonden gaat: geloof je nou echt dat daar door iedereen met het hart wordt gezongen? Geloof je nou echt dat die jongelui daar niet een avondje uit zijn, op zoek naar gezelligheid of misschien wel verkering? Dat het daar niet gaat om grote aantallen, goede collectes, want de auto van de organist loopt niet op water? Of het nou een Matthäus Passion is of een Datheen-samenzangavond, overal zijn mensen bij betrokken - en dus is het nooit volmaakt. Maar ontleen aan die onvolmaaktheid dus geen argumenten om vraagtekens te zetten bij de Matthäus Passion - tenzij je ze ook wilt zetten bij elke andere vorm van menselijk bezig zijn.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mar 2004 13:45

Tabitha schreef:Ben ook een keer bij een uitvoering geweest in de Vredenburg. Het koor klinkt goed! Ik vind alleen de solostemmen vreselijk. Dat trillende gegalm....
De meeste mensen zeggen dat je er aan moet wennen, maar dat lukt me echt niet. Geef mij maar stemmen, zoals die van Celine Dion.

Huh? Bij barokmuziek moet je juist heel spaarzaam zijn met het gebruiken van vibrato, het is een versiering en je moet niet alles met vibrato spelen of zingen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 13:48

SDG schreef:
caprice schreef:Als je iets niet met het hart zingt is het een gruwel voor Gods aangezicht, eigenlijk een overtreding van het derde gebod.

Dat is een gevaarlijke redenatie. Zegt de HC niet "dat ook onze beste werken in dit leven alle onvolkomen en met zonden bevlekt zijn"? Je zou dan met enige reden kunnen zeggen dat al ons doen en laten een gruwel voor Gods aangezicht is. Dus? Wat dan?
En Caprice, als jij zo graag naar Datheen-samenzangavonden gaat: geloof je nou echt dat daar door iedereen met het hart wordt gezongen? Geloof je nou echt dat die jongelui daar niet een avondje uit zijn,

En ouwelui...die het weer eens lekker vinden op die oude vertrouwde melodieen te galmen..

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 mar 2004 14:00

Lalage schreef:
Tabitha schreef:Ben ook een keer bij een uitvoering geweest in de Vredenburg. Het koor klinkt goed! Ik vind alleen de solostemmen vreselijk. Dat trillende gegalm....

Huh? Bij barokmuziek moet je juist heel spaarzaam zijn met het gebruiken van vibrato, het is een versiering en je moet niet alles met vibrato spelen of zingen.

De vraag is of zij vibratie niet verwart met coloratuur natuulijk, die fout maken wel meer mensen!
Laatst gewijzigd door RECI-TATIVO op 16 mar 2004 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jaop

Berichtdoor jaop » 16 mar 2004 14:09

dit heb ik nog nooit meegemaakt, dat de mattheus in twijfel werd getrokken? ik sta perplex.
ik heb zelfs niet eens zin om daar argumenten tegen aan te gooien (goed bezig)

bah

(waarbij het me niet gaat om het feit dat de mattheus in twijfel wordt getrokken, maar het feit oftie verantwoord is of niet...)

absurd!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 16 mar 2004 14:10

Aragorn schreef:Ik vind het altijd zo'n gezocht argument, over dat medelijden opwekken.

Daar had ik tot nog toe nog nooit van gehoord. Aparte gedachte, beslist niet waar
Ken uzelf.

Mijn web-log!

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 16 mar 2004 14:32

Gisteren stond er in Talent van het RD nog een artikel over de Passion. Hoofdgedachte was dat er veel publiek was, maar weinig inhoudelijke interresse.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

jaop

Berichtdoor jaop » 16 mar 2004 15:40

dat neemt niet weg, dat de intentie waarmee het stuk geschreven is uitermate positief is.
het werd niet geschreven om medelijden op te wekken met Jezus, maar om te laten zien dat Jezus medelijden heeft met ons! kyrie eleison

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 16 mar 2004 17:02

Vinden jullie het wel goed dat de persoon van christus wordt gezongen door iemand! (netzoals de discussie of je het wel goed vindt dat iemand de persoon van Jezus speelt in THe Passion of Christ)

Mag je Jezus uitbeelden/naspelen?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 mar 2004 17:15

Claire schreef:Vinden jullie het wel goed dat de persoon van christus wordt gezongen door iemand! (netzoals de discussie of je het wel goed vindt dat iemand de persoon van Jezus speelt in THe Passion of Christ)

Mag je Jezus uitbeelden/naspelen?

Ik zie geen verschil in het nazingen van de woorden van Jezus uit het evangelie of het voorlezen van diezelfde woorden. Het evangelie wordt letterlijk geciteerd, Jezus wordt niet gespeeld, zijn woorden worden weergegeven, ik vind dat nogal een verschil.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 mar 2004 17:24

Het evangelie wordt letterlijk geciteerd, Jezus wordt niet gespeeld, zijn woorden worden weergegeven, ik vind dat nogal een verschil.

Dat lijkt me iets te simpel. Hoewel er geen sprake is van toneelspel is er wel degelijk sprake van dramatiek. De zanger kruipt wel degelijk in de huid van Jezus om z'n partij te kunnen zingen. In die zin is de vergelijking met de kritiek op The Passion wel degelijk relevant lijkt me.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 mar 2004 17:40

Klaas schreef:
Het evangelie wordt letterlijk geciteerd, Jezus wordt niet gespeeld, zijn woorden worden weergegeven, ik vind dat nogal een verschil.

Dat lijkt me iets te simpel. Hoewel er geen sprake is van toneelspel is er wel degelijk sprake van dramatiek. De zanger kruipt wel degelijk in de huid van Jezus om z'n partij te kunnen zingen. In die zin is de vergelijking met de kritiek op The Passion wel degelijk relevant lijkt me.

Klaas

Dan verschillen we van mening, overigens als je ziet wat voor een dramatiek sommige predikanten aan de dag leggen met hevige armgebaren en bulderstemmen.... Maar goed ook dat is een andere discussie. Je kunt overigens een hollywoodfilm onmogelijk vergelijken met de mattheus, verdiep je dan eerst eens in de ontstaansgeschiedenis van beiden en de vorm en essentie van die passie. HEt komt veel meer op zangtechniek aan dan op het spelen van rollen, het is kerkmuziek, verhalend notabene, geen opera met kostuums en dergelijke.

Terug naar “Archief”