Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor xsidd » 10 jul 2014 09:54

@Faramir

Dat snap ik heel goed. En je hebt er ook gelijk dat het occult is.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 jul 2014 10:37

Jammer dat men Bijbelse getallensymboliek niet weet te onderscheiden van de joodse kabbala.
Wikipedia kent kennelijk ook dat onderscheid niet, wat overigens te verwachten is van een dergelijk onbetrouwbare "informatie" site.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jul 2014 11:11

ineke-kitty schreef:Jammer dat men Bijbelse getallensymboliek niet weet te onderscheiden van de joodse kabbala.
Wikipedia kent kennelijk ook dat onderscheid niet, wat overigens te verwachten is van een dergelijk onbetrouwbare "informatie" site.

Wat let je om het aan te passen op Wikipedia?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 jul 2014 11:45

ineke-kitty schreef:Jammer dat men Bijbelse getallensymboliek niet weet te onderscheiden van de joodse kabbala.

Misschien kun je (kort)* aangeven wat je bedoelt met:
- Bijbelse getallensymboliek
- kabbala
- en het verschil daartussen.

* Het mag wel lang, maar ik wil je niet vragen om al je vrije tijd in het forum te stoppen...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 jul 2014 12:24

Rozijn

Dat is al lang uitgelegd, maar het is mij en Wilsophie verboden over Bijbelse getallensymboliek te spreken.
Ik heb in het verleden bijv. gesproken over het getal 50 en wat dat betekent, en binnen de kortste keren werd het topic gesloten, met de mededeling dat dit niet "strookt" met de regels van het refoweb.
Maar jammer blijft het, dat men het verschil niet weet tussen kabbala en Bijbelse letter/getallen symboliek.

Aan "gegoochel met getallen" doe ik niet mee.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 jul 2014 12:30

Het grote verschil zit hierin:

- Getallensymboliek: dat is wanneer getallen een bijzondere rol spelen in het bouwwerk wat we Heilsgeschiedenis noemen. Maar het Woord is de Hoofdrol, getallen ondersteunen dat.

- Kabbala: dat is met getallen profetieën willen ontcijferen en voorspellen. Dit is op hetzelfde niveau als het voorspellen van de datum van Christus' terugkomst.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jul 2014 12:40

Ineke

Groot gelijk dat ze jullie tegen hielden.. Hoe komt het toch? Ik heb je nu ongeveer 9 keer gesproken, en naar mijn mening heb ik, 5 keer een dwaling gehoord.

Dit is mijn mening zeg ik erbij, voordat jij me zo bestempeld.

Ik heb een heel aantal vragen gesteld, waar je niet op ging als het te benauwd werd. Dan wilde je het laten rusten.. Maar als je zuster Willsophie wat zei, begon je ineens weer ineens te spreken, en anderen te bombaderen.

Weet je waarom ik je telkens liet gaan, als je niet recht antwoordde, of je vragen van mij ontweek?

Omdat ik vrede wilde, maar dat is blijkbaar niet mogelijk. Je gaat maar door, en gaat maar door...

Weet je, ik ben deze onzin gewoonweg zat.

Als je dit niet vind kunnen, dien je maar een verwijderingsverzoek van mijn reaktie in, maar nogmaals ik ben er goed klaar mee.

Voor de rest succes, en een fijne dag verder!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 10 jul 2014 12:41

Arco

ALLE getallen die genoemd worden in de Bijbel hebben een betekenis, geen enkele uitgezonderd, en zijn onlosmakelijk verbonden met het Woord van God.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 jul 2014 12:44

Klopt. Als er een ezelin staat, wordt er 1 ezelin bedoeld.
Als er 12 discipelen staat, zijn dat 12 volgelingen.

Zo heeft elk getal zijn eigen betekenis. Heel bijzonder.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 jul 2014 13:16

ineke-kitty schreef:Arco

ALLE getallen die genoemd worden in de Bijbel hebben een betekenis, geen enkele uitgezonderd, en zijn onlosmakelijk verbonden met het Woord van God.

Maar ga daar niet de toekomst mee voorspellen, dat is kabbala.

Tante Pollewop schreef:Klopt. Als er een ezelin staat, wordt er 1 ezelin bedoeld.

Zo heeft elk getal zijn eigen betekenis. Heel bijzonder.

1 God, 1 Messias en 1 Geest
1 man en 1 vrouw zullen 1 zijn
3 dagen en 3 nachten
5 boeken van de Torah, 5 leerstukken in Mattheus
7 dagen, 7 Geesten rondom de troon
10 Woorden op 2 stenen tabletten
Op de 14e dag van de 1e maand is het Pesach
12 stammen, 12 discipelen, 24 ouderlingen.
Izaäk was 30 jaar toen hij bijna geofferd werd, Jezus was 30 jaar toen Hij het offer volbracht.
40 jaren wandelde het volk in de woestijn, 42 pleisterplaatsen
40 dagen verbleef Jezus in de woestijn, 42 geslachten tussen Abraham en Jezus
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 10 jul 2014 16:52

@Tantepollewop

Begin citaat"Klopt. Als er een ezelin staat, wordt er 1 ezelin bedoeld.

Zo heeft elk getal zijn eigen betekenis. Heel bijzonder.Einde citaat.

Wat wil je hiermee zeggen dan?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 jul 2014 17:42

Ineke, je geeft een voorbeeld over 50, maar ik zocht meer iets als het antwoord van Arco.

Maar heb ik het dan nog niet goed begrepen dat gematria te maken heeft met de getalswaarde van de letters? Of is dat kabbala?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 jul 2014 20:06

Arco schreef:[
1 God, 1 Messias en 1 Geest
1 man en 1 vrouw zullen 1 zijn
3 dagen en 3 nachten
5 boeken van de Torah, 5 leerstukken in Mattheus
7 dagen, 7 Geesten rondom de troon
10 Woorden op 2 stenen tabletten
Op de 14e dag van de 1e maand is het Pesach
12 stammen, 12 discipelen, 24 ouderlingen.
Izaäk was 30 jaar toen hij bijna geofferd werd, Jezus was 30 jaar toen Hij het offer volbracht.
40 jaren wandelde het volk in de woestijn, 42 pleisterplaatsen
40 dagen verbleef Jezus in de woestijn, 42 geslachten tussen Abraham en Jezus

Al eerder is uitgelegd wat de Aleph betekent als kop van een rund in verhouding tot de Eén.
Man en vrouw zijn niet één, want de vrouw is de Beth met als betekenis "huis" dat wat omvangt....en dus de 2 en de man is de één, de Aleph, betekenis kop van een rund.

De 3 gaat niet niet over drie dagen of nachten, maar over vormwording of gestalte krijgen en is de Gimmel ( kameel) de 4 is de deur, de daleth.
Vijf boeken of de thora hierin is de 5 de HEE en heeft de betekenis van een open venster, het is het getal van genade.

10 woorden op 2 tafelen is het getal 10 de jod en dat staat in verband met de hand in ruste ( jat)
14 nisan is een belangrijke datum maar geen getal in de reeks van 22 letters.
12 stammen idem spreekt over heerschappij maar maakt geen onderdeel uit van die 22 letters en getallen.
30 = de Lamed staat voor een prikstok
40 =de Mem staat voor water , Majem en Jajem, (water en sterk water)
enz...
Wat Arco noemt zijn betekenissen van tijdseenheden die typerend zijn in de Bijbel maar dat is niet wat de getallensymboliek is conform de letters en de betekenis van zowel de letter als het getal in het Hebr. Alpha Beth.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 jul 2014 20:33

Deze getalsymboliek, is dat nu gematria of niet?
Is het verwerken van letterwaardes, zoals onze Maarten doet, nu gematria of niet?
Is gematria een onderdeel van Kabbala of niet?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 10 jul 2014 21:21

Het gaat om de structuur van de taal van de Bijbel. De lettertekens van het Hebreeuws zijn beelden van de inhoud van de dingen, dus ze gaan ver boven de betekenis en functie van leestekens uit.
Daarbij gaat het in de Bijbel om de hoogste, diepste en breedste dimensies in verband met God, de mens , de wereld en over de betrekkingen tussen God enerzijds en de mens en de schepping anderzijds.

Het is Prof. Weinreb die deze systematiek en methodiek in de Hebr. taal ontdekt heeft. Zoek op internet naar zijn verdienste in deze. Zelf heb ik het boek "De Bijbel als Schepping" waarin deze structuur wordt uitgelegd.

Niet alleen in lettertekens, maar ook de lettertekens en combinaties dus hun getalswaarde.
Achter de woorden gaat een patroon van getallen schuil.
Wanneer getallen in een bepaalde relatie tot realiteiten staan, zoals bijvoorbeeld de getallen van atomen in chemische elementen dan leent zich dat heel goed om waarheden en wezenlijkheden uit te drukken die betrouwbaar zijn. Cijfers en getallen zijn objectiever dan woorden en begrippen.

In de Hebr. taal kun je woorden en getallen wel onderscheiden maar niet scheiden. Zij vormen een eenheid en vormen a.h.w. elkaars vertaling.

Deze wijze van kennis van de Schrift zoals Weinreb dat in zijn boeken uitlegt aan de hand van de Bijbel maken dat ze nog meer vertellen over de heilige en meest wezenlijke waarden van het leven.
De structuur van de Tenach is daar een voorbeeld van. En zo wordt er een verband gelegd tussen de Tenach en het Nieuwe Testament.
En zo blijken deze een eenheid te vormen.
Het gaat dus wat mij betreft om de "Symboliek van het Hebreeuws" en wat gematrie en kabbalisme is weet ik niet, heeft ook mijn interesse niet.
Mijn kennis is zeer beperkt tot de 22 letters van het Alpha Beth en haar getalswaarde en betekenis.
Ik kan de Hebr letters niet schrijven wel een beetje herkennen van rechts naar links.

Terug naar “[Religie] - Open forum”