Psalm 22

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Psalm 22

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2014 13:12

Arco schreef:U passeert mijn punt. Er staat NIET Joodse feesten MAAR er staat 'gezette tijden des HEEREN' en 'hoogtijden van de HEER'.

Je citeert maar fragmenten die bij je standpunt passen.

1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten:

Het is de Joodse wet. Wat daar door de apostelen over wordt gezegd is bekend. Zo niet, lees Galaten. Lees Kolossenzen 2 enzovoorts. Ik snap je oproep om de offerdienst weer in te stellen en de Joodse wet na te leven niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 jul 2014 13:35

Ik roep niet op tot herstel van de offerdienst, want dat kan niet eens. De Tempel staat er al ca. 2000 jaar niet meer.

Matth. 5:17-20
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 13:42

Jullie dwalen een beetje af jongens :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2014 14:32

Dat is waar. Maar Arco, Leviticus 23 staat midden in een heel boek over offerwetten, reinheidswetten, spijswetten enz. Maar goed, de kanttekeningen van de Statenvertaling die ik heb aangehaald zijn voor mij glashelder.

Terug naar Psalm 22?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 08:38

Over Leviticus heb ik een nieuw topic geopend.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 11 jul 2014 08:53

Kopieer wat hier staat dan maar naar dat topic want anders is het weg. ;-)
Ik zie de link naar de vraag in de beginpost niet zo...

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 10:08

Dat is zo gegroeid, maar als we gewoon nu naar Psalm 22 gaan, lijkt me geen probleem dat de berichten blijven staat.

Psalm 22 wordt gelezen op de vastendag van Esther, de dag voor het Poeriemfeest.

De geleerde David Kimchi zegt dat er in deze psalm geen sprake is van persoonlijk lijden, doch van het lijden van het gehele volk Israël.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 12:19

Arco schreef:Dat is zo gegroeid, maar als we gewoon nu naar Psalm 22 gaan, lijkt me geen probleem dat de berichten blijven staat.

Psalm 22 wordt gelezen op de vastendag van Esther, de dag voor het Poeriemfeest.

De geleerde David Kimchi zegt dat er in deze psalm geen sprake is van persoonlijk lijden, doch van het lijden van het gehele volk Israël.

Als je Psalm 22 leest, dan gaat het wel degelijk over iemand die persoonlijk met lijden te maken heeft. Wie is dat? Wie is degene die het uitroept tot God, dat God hem verlaten heeft?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 12:36

Ik vermoed dat dat David is?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 12:40

Marnix schreef:Ik vermoed dat dat David is?

Dat dacht ik ook. Ik reageerde op Arco, die schreef dat er in deze psalm geen sprake is van persoonlijk lijden. Dat kan niet zo zijn, tenzij je de psalm niet letterlijk opvat.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 13:13

Ik zei dat de geleerde David Kimchi zegt dat het geen persoonlijk lijden vindt, maar van het lijden van het gehele volk Israël. Want ikzelf ben het oneens met deze geleerde, want hoe kan anders dat onze Messias deze psalm citeert aan het kruis?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 14:03

Arco schreef:Ik zei dat de geleerde David Kimchi zegt dat het geen persoonlijk lijden vindt, maar van het lijden van het gehele volk Israël. Want ikzelf ben het oneens met deze geleerde, want hoe kan anders dat onze Messias deze psalm citeert aan het kruis?

Het is ook niet zo verwonderlijk dat David Kimchi deze mening heeft, aangezien hij een Jood was...

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 14:08

Misschien omdat deze geleerde ook wel de christelijke toepassing kent van deze psalm op Jezus, waardoor hij als tegenreactie stelde dat deze psalm niet slaat op persoonlijk lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 14:30

Inderdaad. De Psalm is overduidelijk in de ik-vorm geschreven en gaat over het lijden van een persoon.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 14:39

Arco schreef:Misschien omdat deze geleerde ook wel de christelijke toepassing kent van deze psalm op Jezus, waardoor hij als tegenreactie stelde dat deze psalm niet slaat op persoonlijk lijden.

De Joden hebben wel vaker merkwaardige visies op dit punt.
Denk bijvoorbeeld ook aan Jesaja 52:13-53:12, waar het duidelijk over 1 knecht gaat, die lijdt. Veel Joden denken dat het bij deze knecht gaat om het volk Israël. Dit gedeelte is vervuld in Jezus Christus. In het OT had het wellicht een andere betekenis. Wie die knecht precies was, is niet bekend, het staat er immers niet. Maar er wordt over slechts 1 knecht gesproken, dus is het zeer onwaarschijnlijk dat het over het hele volk Israël gaat.

Terug naar “Archief”