Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 16:58

Cicero schreef: Ja dat is jammer voor je inspanningen. Echter hoe lang je ermee bezig bent geweest maakt het niet waar. Het is verspilling van je tijd geweest, waarin je beter iets nuttigs had kunnen doen.

Och al die uren die die Camping erin heeft gestoken en dan gewoon voor niks, hij is geeneens opgenomen zelfs.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 08 jul 2014 17:05

Ik zat al op je te wachten, Cicero.
Het is duidelijk dat Henkie jou, de 'Forumtheoloog', heeft ingehuurd om korte metten met mij te maken. Dat was de enige reden waarom dit topic alsnog geopend werd.

Adieu mensen. * verwijderd door moderator *

Hierbij verzoek ik de leiding mij van dit Forum uit te schrijven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jul 2014 20:14

MaartenB schreef:Ik zat al op je te wachten, Cicero.
Het is duidelijk dat Henkie jou, de 'Forumtheoloog', heeft ingehuurd om korte metten met mij te maken. Dat was de enige reden waarom dit topic alsnog geopend werd.

Adieu mensen. * verwijderd door moderator *
Bij Refoweb huren we geen mensen in om te forummen, dus ook niet Cicero. De enige reden waarom dit topic heropend werd, is om gematria op 1 centrale plek te bespreken. Op de rest van wat je schrijft ga ik maar niet in.
MaartenB schreef:Hierbij verzoek ik de leiding mij van dit Forum uit te schrijven.
Daartoe dien je een pb aan henkie te sturen.

Verder: ontopic mensen!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2014 12:58

MaartenB schreef:Ik zat al op je te wachten, Cicero.

De dag dat Henkie mij inhuurt, zou het einde van de wereld zijn. Dat had je trouwens toch wel kunnen uitrekenen? :mrgreen:

On topic:
Dat MaartenB zich terugtrekt, zou je kunnen uitleggen als dat de gematria zoals hij die toepast niet uit te leggen en te verantwoorden zijn. Is er iemand anders die wel een controleerbaar verhaal heeft ten gunste van het uitvoerig betrekken van gematria bij de uitleg van de Bijbel?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jul 2014 13:34

Dat had ik al eerder toegelicht, omdat ik zijn links/blog had gelezen, dus kwam ik met voor mij de Bijbelse uitleg n.a.v. de Hebr. letters en de daartoe behorende getallen, daar reageerde niemand op. Jammer dan, ik ben dat wel gewend, maar om deze oudere meneer zo "uit te fluiten" omdat iemand ergens op getrapt was vanwege een bepaalde kwalificatie vind ik onfatsoenlijk.
Blijkbaar was een "oud zeer" daartoe de aanleiding.

Maar ongetwijfeld heb jij de beste uitleg die er bestaat dus ga je gang, want ik begrijp nog steeds niet waarom dit "spottende" item werd geopend en de serieuze onderwerpen gesloten blijven.
Ik weet nog hoe dit topic ontstaan is en als dat de reden is om dit item onder de aandacht te brengen komt dat niet oprecht op mij over.
Er is veel over getallensymboliek gezegd en mij persoonlijk is het zwijgen opgelegd om maar iets over getallensymboliek in de Bijbel te zeggen.
Nu realiseer ik mij ineens dat ik door de opening van dit topic mij er niet aan heb gehouden dus hang de hakbijl maar weer boven mijn hoofd.
Het zal nooit wennen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2014 13:42

Wilsophie schreef:Dat had ik al eerder toegelicht, omdat ik zijn links/blog had gelezen, dus kwam ik met voor mij de Bijbelse uitleg n.a.v. de Hebr. letters en de daartoe behorende getallen, daar reageerde niemand op.
Al jouw argumenten heb ik allang weerlegd in de eerste paar posts van dit topic. Heb je nog nieuwe?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 jul 2014 13:49

Hoi Cicero,

Kan je iets specifieker zijn met de volgende woorden die je schrijft?

Begin citaat"Is er iemand anders die wel een controleerbaar verhaal heeft ten gunste van het uitvoerig betrekken van gematria bij de uitleg van de Bijbel?"Einde citaat.

Als ik je goed begrijp, vraag je een getal wat terugkomt in andere bijbelteksten, of verhoudingen?

Ik weet er nu twee zo uit mijn hoofd...

het getal 40.

God had 40 jaar geduld met Israël. Mozus was 40 jaar in de woestijn. Jezus was 40 dagen in de woestijn. Jezus wandelde na zijn opstanding, 40 dagen op deze wereld, voordat Hij heenging.

Bedoel je zoiets?

En het getal 7, voor de volheid. Een week heeft zeven dagen, en zo is het ingesteld door God. Ook waren er 7 vette en 7 magere jaren, bij droom van de Farao.

Volgens Joodse jaartelling, leven we nu in het jaar 5773. Zou het misschien mogelijk zijn, dat de aarde 7000 jaar oud zou worden? Als binnenkort het 1000-jarig vrede rijk begint, kom je opgeteld bij het jaar 6773. En wat staat er ook alweer in openbaring 20? Na dat rijk, zal satan een korte tijd worden losgelaten,,, Zou dat de 227 jaar zijn tot de 7000?

Ik laat mijn gedachten even gaan,,,

Ben benieuwd hoe jij het ziet, over wat ik net zeg, en benoem.

Hartelijke groet.
Laatst gewijzigd door xsidd op 09 jul 2014 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2014 13:55

Heel simpel: ik vraag niet het zoveelste verhaal waarin de getallensymbolieken over elkaar buitelen, maar de vraag waar rozijn het al eerder over had. Wat zijn de regels? En wat is het bewijs dat die getallensymboliek daadwerkelijk zo in de Bijbel gelegd is?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2014 14:08

@xsidd

Dat bepaalde getallen in de Bijbel favoriet zijn, en dat getallen zelfs een bijzondere rol spelen bij de compositie van Bijbelteksten, is onomstreden.

Het gaat om gematria, waarbij met a=1, b=2 etc gerekend wordt. Die zitten niet in de Bijbel, behalve bij het getal van het beest in Openbaring.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jul 2014 14:16

Nou dan is jouw visie toch wet en zijn we uitgepraat Cicero.

Als men vindt dat bepaalde getallen in de Bijbel "favoriet" zijn en dat blijft over van al die uitleg over getallensymboliek in de Bijbel, dan is dat een arme conclusie.
Ik weet dat God meer uitdeelt van de rijkdom van Zijn Woord en genade.
Maar ik zal het hier niet meer poneren, Rozijn kan zelf zijn/haar onderzoek doen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2014 14:18

Ik weet dat God meer uitdeelt van de rijkdom van Zijn Woord en genade.
Het punt is nu juist: hoe weet je dat?

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 09 jul 2014 14:21

@Cicero

God is een God van openheid, en eerlijkheid... Ik geloof er geen ene snars van, dat Hij door allerlei gekoppel, van cyfers en letters iets bijzonders zou willen zeggen...

Ik ken God niet zo...

God is open en eerlijk. En als Hij spreekt komt dat door. God weet heel goed hoe Hij, en wanneer Hij tot de mens spreekt. En soms is het glashelder.

En ik zie dit gegoochel in lijn, met waarzeggerij. Want even voor de duidelijkheid... Waarom zouden mensen dit in het woord willen zoeken? Wat is de reden? Willen ze de toekomst weten?

Groet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 jul 2014 14:29

Cicero schreef: Het punt is nu juist: hoe weet je dat?

Eindelijk eens een goede vraag. Dank je wel.
Maar is de vraag relevant binnen "gegoochel met getallen? "
Dat denk ik niet. God is een God van orde en geen god van het goochelen, dus misschien praten wij over verschillende goden?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2014 14:35

Jaja, draai je er maar weer onderuit.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 jul 2014 14:48

xsidd schreef:Want even voor de duidelijkheid... Waarom zouden mensen dit in het woord willen zoeken? Wat is de reden? Willen ze de toekomst weten?
Ze zoeken verzadiging voor het vlees. Iets anders kan ik er niet achter ontdekken, helaas.

Terug naar “[Religie] - Open forum”