Jvslooten schreef:Goede vraag. Je kan dan, zoals de kanttekenaren doen, denken aan wat Paulus aan de Romeinen schrijft: Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Zie ook 2 Kor. 5:
17 Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden.
18 En dit alles is uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening van de verzoening gegeven heeft.
19 God was het namelijk Die in Christus de wereld met Zichzelf verzoende, en aan hen hun overtredingen niet toerekende; en Hij heeft het woord van de verzoening in ons gelegd.
Toch denk ik dat je het ook breder mag zien. Als Johannes ´de wereld´ schrijft, mag je volgens mij ook gewoon heel concreet aan de wereld denken, de kosmos. De schepping. We moeten niet vergeten dat Christus niet alleen geleden heeft als Middelaar van Zijn volk, maar ook als Koning van de gehele schepping. En als Jezus dan in Openbaring 21 vanaf die koningstroon zegt: ´zie, Ik maak alle dingen nieuw´, dan zal Hij dat doen door de kracht van Zijn bloed. Paulus schrijft immer in Kol. 1:20 dat Hij alle dingen, zowel de dingen die op de aarde zijn als de dingen die in de hemelen zijn, met Zichzelf zal verzoenen door het bloed van het kruis. Reikhalzend verlangt de schepping daarom naar die dag, om verlost te worden van de slavernij van het verderf [Rom. 8]. Om verlost te worden, door het bloed van het kruis. Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon voor haar gegeven heeft.
Dankje. Misschien zou je het ook zo kunnen lezen dat iedereen op de wereld, wie dan ook, die in Hem gelooft, het eeuwige leven zal hebben.
Een Bijbeltekst ter vergelijking is een andere tekst uit het evangelie van Johannes.
Johannes 1:29 De volgende dag zag hij Jezus tot zich komen en zeide: Zie, het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. (NBG'51)
Voor "wereld" staat ook hier "kosmos" in het Grieks. Deze tekst moet je denk ik zo opvatten: hoewel niet de gehele wereld zalig zal worden, is het bloed wel toereikend om de gehele wereld zalig te maken. Een ieder, waar ook ter wereld, die in Hem gelooft en dus gewassen is in het bloed van Jezus Christus, zal behouden worden. In dit kader kun je ook Johannes 3:16 lezen.