mealybug schreef:Wat vinden de joden ervan?
het is tenslotte hun taal en cultuur !?
Rabbijn Evers noemde het een eye opener maar wat zou Paulus ervan gevonden hebben?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mealybug schreef:Wat vinden de joden ervan?
het is tenslotte hun taal en cultuur !?
... voor wie het wil zien. En dat klopt, als je iets wil zien dan is het een koud kunstje om het met gematria ook daadwerkelijk tevoorschijn te toveren. Je gebruikt gewoon een van de 300 methodes (of je verzint er zelf eentje), en tadaa, daar heb je precies de betekenis die toevallig zo goed past bij je exegese/leerstelling/bijbelstudie/vul maar in.mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener...
Rozijn schreef:Als er een pagina bestaat waarop dit kort en concreet staat, neem ik daar ook genoegen mee, maar geen lappen tekst waarin de regels nog niet helder gepresenteerd worden.
mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener...
Jvslooten schreef:... voor wie het wil zien. En dat klopt, als je iets wil zien dan is het een koud kunstje om het met gematria ook daadwerkelijk tevoorschijn te toveren. Je gebruikt gewoon een van de 300 methodes (of je verzint er zelf eentje), en tadaa, daar heb je precies de betekenis die toevallig zo goed past bij je exegese/leerstelling/bijbelstudie/vul maar in.
Rozijn schreef:Beste Maarten,
Die pagina heb ik gelezen. En juist daarom ben ik zo benieuwd naar een set regels/afspraken/wetmatigheden of wat dan ook.
Want nu weet ik wel dat gematria getallen aan letters toekent. Dat je zo van Nero de stap naar 666 kan maken, maar waarom je, als de 10 zonen van Haman 5666 vormen ineens die 5000 niet meer uit een letterwaarde verklaard, maar aan de hand van de ONGEVEER 5000 uit het Evangelie snap ik niet. Mag dat zomaar? Als het niet zomaar mag, wat is dan de reden dat het mag?
Verder vind ik de link Nero naar 666 geen sluitend bewijs dat er echt sprake moet zijn van gematria als bedoelde rekenwijze in Openbaring. Kan dat niet toevallig zijn? Oftewel, is er meer aan bewijs voorhanden?
mohamed schreef:Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat sommige christenen met de bijbel doen dus.
mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener maar wat zou Paulus ervan gevonden hebben?
mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener maar wat zou Paulus ervan gevonden hebben?
Boerin schreef:Dat had ik weleens gehoord, ik hoop dat het niet waar is.
mohamed schreef:Klik maar op de link.
Arco schreef:Wat mij betreft, hoewel ik geen maatfactor ben, mag je getallen gebruiken, zolang de geschreven Boodschap niet tegenspreekt. Voorspellingen en toespelingen zijn wat mij betreft fout.
Schoonheden zoals onderstaande zijn te prachtig om weg te zetten als onzin:
Brood + wijn = Pasen : Lechem (30+8+40) + Jajin (10+10+50) = Pesach (80+60+8)
Vader + moeder = kind : Av (1+2) + Em (1+40) = Jeled (10+30+4)
Het zou niet echt Hebreeuws zijn als er strakke regels zijn om met getallen te werken. Maar, zoals gezegd, moet het de geschreven Boodschap niet tegengesproken worden. Getallen zijn meer een ondersteunend middel, maar zeker geen leer op zichzelf.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten