Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2014 18:49

mealybug schreef:Wat vinden de joden ervan?
het is tenslotte hun taal en cultuur !?

Rabbijn Evers noemde het een eye opener maar wat zou Paulus ervan gevonden hebben?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 19:10

mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener...
... voor wie het wil zien. En dat klopt, als je iets wil zien dan is het een koud kunstje om het met gematria ook daadwerkelijk tevoorschijn te toveren. Je gebruikt gewoon een van de 300 methodes (of je verzint er zelf eentje), en tadaa, daar heb je precies de betekenis die toevallig zo goed past bij je exegese/leerstelling/bijbelstudie/vul maar in.

MaartenB

Berichtdoor MaartenB » 07 jul 2014 20:06

Rozijn schreef:Als er een pagina bestaat waarop dit kort en concreet staat, neem ik daar ook genoegen mee, maar geen lappen tekst waarin de regels nog niet helder gepresenteerd worden.

Beste Rozijn,

Uit wat er intussen allemaal hier is neergepend kun je eigenlijk al meteen concluderen dat je er langs deze weg niet uitkomt.

Zou je mijn advies hebben opgevolgd in deze posting, dan zou je nu al aardig ingewijd zijn. De werking van gematria moet je namelijk geleidelijk ontdekken aan de hand van sprekende voorbeelden die bovendien, buiten de getallenleer om, vanuit andere - dikwijls thematisch corresponderende bijbelpassages -verifieerbaar zijn.

Probeer dus eens de knop om te zetten.
:idea:

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 07 jul 2014 20:47

Wat de gematria betreft heb ik enkele bijzondere voorbeelden gelezen. Wil ik later nog over hebben.
In deze reactie wil ik het hebben over de bron van gematria. Die is uiteindelijk Joods. Dat aspect ben ik nog niet echt tegengekomen bij dit topic.
Een website heeft bijv. deze info:
Some have suggested that the final forms of the letters Kaf, Mem, Nun, Pei and Tzadei have the numerical values of 500, 600, 700, 800 and 900, providing a numerical system that could easily render numbers up to 1000. However, there does not appear to be any basis for that interpretation in Jewish tradition. A cursory glance at any Jewish tombstone will show that these letters are not normally used that way: the year 5766 (2005-2006) is written Tav-Shin-Samekh-Vav (400+300+60+6; the 5000 is assumed), not Final Nun-Samekh-Vav (700+60+6). Indeed, writing it in that way would look absurd to anyone familiar with Hebrew, because a final letter should never appear at the beginning of a word! But even where numerology is used only to determine the numerical values of words, you will not find examples in Jewish tradition of final letters being given different values. For example, in traditional sources, the numerical value of one name of G-d that ends in Final Mem is 86, not 646.
Bron: http://www.jewfaq.org/alephbet.htm
Neem eens in overweging in welk schrift Mozes zou hebben geschreven:
http://www.ancient-hebrew.org/28_chart.html
Zonder sluitletters...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 07 jul 2014 21:03

Beste Maarten,
Die pagina heb ik gelezen. En juist daarom ben ik zo benieuwd naar een set regels/afspraken/wetmatigheden of wat dan ook.
Want nu weet ik wel dat gematria getallen aan letters toekent. Dat je zo van Nero de stap naar 666 kan maken, maar waarom je, als de 10 zonen van Haman 5666 vormen ineens die 5000 niet meer uit een letterwaarde verklaard, maar aan de hand van de ONGEVEER 5000 uit het Evangelie snap ik niet. Mag dat zomaar? Als het niet zomaar mag, wat is dan de reden dat het mag?

Verder vind ik de link Nero naar 666 geen sluitend bewijs dat er echt sprake moet zijn van gematria als bedoelde rekenwijze in Openbaring. Kan dat niet toevallig zijn? Oftewel, is er meer aan bewijs voorhanden?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2014 21:21

mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener...
Jvslooten schreef:... voor wie het wil zien. En dat klopt, als je iets wil zien dan is het een koud kunstje om het met gematria ook daadwerkelijk tevoorschijn te toveren. Je gebruikt gewoon een van de 300 methodes (of je verzint er zelf eentje), en tadaa, daar heb je precies de betekenis die toevallig zo goed past bij je exegese/leerstelling/bijbelstudie/vul maar in.

Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat sommige christenen met de bijbel doen dus. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2014 21:25

Rozijn schreef:Beste Maarten,
Die pagina heb ik gelezen. En juist daarom ben ik zo benieuwd naar een set regels/afspraken/wetmatigheden of wat dan ook.
Want nu weet ik wel dat gematria getallen aan letters toekent. Dat je zo van Nero de stap naar 666 kan maken, maar waarom je, als de 10 zonen van Haman 5666 vormen ineens die 5000 niet meer uit een letterwaarde verklaard, maar aan de hand van de ONGEVEER 5000 uit het Evangelie snap ik niet. Mag dat zomaar? Als het niet zomaar mag, wat is dan de reden dat het mag?

Verder vind ik de link Nero naar 666 geen sluitend bewijs dat er echt sprake moet zijn van gematria als bedoelde rekenwijze in Openbaring. Kan dat niet toevallig zijn? Oftewel, is er meer aan bewijs voorhanden?

Niet alle christenen geloven dat het over Nero gaat, zo schrijft D. Holwerda dat Johannes van Gischala het beest was.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 21:36

mohamed schreef:Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat sommige christenen met de bijbel doen dus. :mrgreen:

Die zijn er inderdaad ja. Helaas.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2014 22:29

Zeer spijtig zelfs.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jul 2014 22:50

mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener maar wat zou Paulus ervan gevonden hebben?

Dat had ik weleens gehoord, ik hoop dat het niet waar is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2014 22:52

mohamed schreef:Rabbijn Evers noemde het een eye opener maar wat zou Paulus ervan gevonden hebben?

Boerin schreef:Dat had ik weleens gehoord, ik hoop dat het niet waar is.

Klik maar op de link.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jul 2014 22:54

mohamed schreef:Klik maar op de link.

Ja had ik gedaan, ik bedoel: ik hoop maar dat het toevallig is of zo, niet echt een lekker idee.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jul 2014 22:57

Ow zo, nee daar hoef je niet over in te zitten, anders had er wel een rekenmachine bij de bijbel gezeten. ;)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 08 jul 2014 07:55

Arco schreef:Wat mij betreft, hoewel ik geen maatfactor ben, mag je getallen gebruiken, zolang de geschreven Boodschap niet tegenspreekt. Voorspellingen en toespelingen zijn wat mij betreft fout.

Schoonheden zoals onderstaande zijn te prachtig om weg te zetten als onzin:
Brood + wijn = Pasen : Lechem (30+8+40) + Jajin (10+10+50) = Pesach (80+60+8)
Vader + moeder = kind : Av (1+2) + Em (1+40) = Jeled (10+30+4)

Het zou niet echt Hebreeuws zijn als er strakke regels zijn om met getallen te werken. Maar, zoals gezegd, moet het de geschreven Boodschap niet tegengesproken worden. Getallen zijn meer een ondersteunend middel, maar zeker geen leer op zichzelf.

Dat klopt, maar dat voorbeeld over Gematria wat Maarten gaf te beginnen bij Openbaring is niet te volgen.
Best moeilijk. Je kunt gewoon het Hebr. ABC nemen daar zijn lijstjes van op internet inclusief de betekenis en de getalswaarde.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 08 jul 2014 08:45

K. Schilder heeft ook iets in die richting geschreven. Heel relativerend:
http://www.dbnl.org/tekst/schi008omwo01 ... 1_0028.php

Maar ook:
2 Sam. 8:17 "... Seraja was סוֹפֵֽר = schrijver."
Gen. 15:5 "Toen leidde Hij hem uit naar buiten, en zeide: Zie nu op naar den hemel, en וספר = tel de sterren, indien gij ze לספר = tellen kunt; en Hij zeide tot hem: Zo zal uw zaad zijn!"
(Genesis 15:5, DutSVV)

Voor schrijver en tellen wordt hetzelfde woord gebruikt., nl:
H5608 caphar saw-far'
a primitive root;
properly, to score with a mark as a tally or record, i.e. (by implication) to inscribe, and also to enumerate; intensively, to recount, i.e. celebrate.
KJV: commune, (ac-)count; declare, number, + penknife, reckon, scribe, shew forth, speak, talk, tell (out), writer.

Toch wel apart ... :-k

Ik weet nog een paar voorbeelden van gematria die iets bijzonders laten zien maar ik moet eerst weer de bron achterhalen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”