"Laat ons den rustdag wijden, met psalmen tot Gods eer!"

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MoesTuin
Generaal
Generaal

Re: "Laat ons den rustdag wijden, met psalmen tot Gods eer!"

Berichtdoor MoesTuin » 02 jul 2014 08:05

off topique-smile ;/

On-topic en dan kunnen we gelijk tot rust komen met onderstaande link, er staan veel mooie overdenkingen in combinatie met Psalmen en Geestelijke Liederen bij, naar keuze aan te klikken.

http://www.eo.nl/radio5/programmas/laat ... dagwijden/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2014 10:27

schelpje3 schreef:En weer een topic om zeep geholpen, nu weer over het kapsel van oudvaders. ](*,)
Mijn vader kon prachtig orgel spelen, mijn moeder was een zuivere sopraan.
Ik heb helaas beide talenten niet geërfd.
Wij zongen op zaterdag- en zondagavond heel vaak rondom het orgel.
Ik sprak later een buurvrouw, die zei dat zij altijd heel erg had genoten. Als in de zomer de ramen open stonden kon ze meeluisteren.
Wij hebben dit nooit geweten.
Ik dacht: dit is eigenlijk ook een manier van evangeliseren, net zoals Paulus zong in de gevangenis.

Die neiging (zingen met open ramen) hebben onze ex-achterburen ook.
zo verschrikkelijk hard en tot een uur of 12 's avonds dat de hele buurt zich eraan ergert, dus of je dat nu evangelisatie kunt noemen...?
Je kunt op een normale zomeravond nauwelijks meer op je gemak in de tuin zitten, en als je in je bed ligt hoor je het nog.
Het komt (op mensen bij ons in de straat) meer over als antireclame voor het geloof!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2014 10:46

StillAwake schreef:Die neiging (zingen met open ramen) hebben onze ex-achterburen ook.
zo verschrikkelijk hard en tot een uur of 12 's avonds dat de hele buurt zich eraan ergert, dus of je dat nu evangelisatie kunt noemen...?
Je kunt op een normale zomeravond nauwelijks meer op je gemak in de tuin zitten, en als je in je bed ligt hoor je het nog.
Het komt (op mensen bij ons in de straat) meer over als antireclame voor het geloof!

Niet meteen zo negatief reageren S.A.
Ten eerste stond het orgel in de achterkamer, dus het betrof de ramen naar onze tuin.
En buurvrouw stond dan in haar tuin te luisteren. Dit kon alleen als de temperatuur mild was.
Aan de andere kant woonde een groot gezin waar moeder LdHssoldaat van was, zij zong ook altijd.
Wat is daar in vredesnaam mis mee, hoe kun je dit zeggen als christen?
Wij moeten allerlei zooi aanhoren in winkels, gebonk in auto's, muziek bij de bbq, muziek (nou ja, volksdeuntjes) rondom voetbalwedstrijden, als het LEDscherm in de tuin gezet wordt.
Ik zou het nu ook niet meer doen, maar wij hebben geen orgel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2014 13:06

schelpje3 schreef:Niet meteen zo negatief reageren S.A.
Ten eerste stond het orgel in de achterkamer, dus het betrof de ramen naar onze tuin.
En buurvrouw stond dan in haar tuin te luisteren. Dit kon alleen als de temperatuur mild was.
Aan de andere kant woonde een groot gezin waar moeder LdHssoldaat van was, zij zong ook altijd.
Wat is daar in vredesnaam mis mee, hoe kun je dit zeggen als christen?
Wij moeten allerlei zooi aanhoren in winkels, gebonk in auto's, muziek bij de bbq, muziek (nou ja, volksdeuntjes) rondom voetbalwedstrijden, als het LEDscherm in de tuin gezet wordt.
Ik zou het nu ook niet meer doen, maar wij hebben geen orgel.

Ik ben niet negatief over jullie vroegere gezang, ik heb het nooit gehoord, dus geef me één reden om negatief te zijn.
Als jij echter op maandagochtend om 4u00 je bed uit moet, maar om 24u00 nog steeds naar zo hard mogelijk gezongen psalmen moet luisteren baal ik daarvan, en wekt dat wrevel (en niet alleen bij mij, maar bij de hele straat).
Verder hoor ik (verjaardagen uitgezonderd) nooit muziek van mijn buren, en als ik het al hoor zijn ze erop aan te spreken.
Niet bij de bbq, niet bij een voetbalwedstrijd, alleen op zondagavond van 18u00 tot 24u00... (en deze mensen zijn er diverse malen op aan gesproken, maar nooit met resultaat).
En muziek in winkels: als de muziek je niet bevalt kun je er voor kiezen naar een andere winkel te gaan. Deze keuze hadden zij niet. Uiteindelijk hebben wij er (onder andere) om deze reden voor gekozen om te verhuizen, maar da's in de huidige markt een lastig verhaal!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jul 2014 13:09

Heb je het al een keer tegen je zingende buren gezegd dan?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2014 13:10

meribel schreef:Heb je het al een keer tegen je zingende buren gezegd dan?

Ja, herhaalde malen...
Het enige wat je dan te horen krijgt is dat het goed voor mij zou zijn om er naar te luisteren.
Ik heb echt de neiging moeten onderdrukken de week erna keihard mijn muziek erdoorheen te draaien... :-({|=

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 jul 2014 13:14

StillAwake schreef:Ik ben niet negatief over jullie vroegere gezang, ik heb het nooit gehoord, dus geef me één reden om negatief te zijn.
Als jij echter op maandagochtend om 4u00 je bed uit moet, maar om 24u00 nog steeds naar zo hard mogelijk gezongen psalmen moet luisteren baal ik daarvan, en wekt dat wrevel (en niet alleen bij mij, maar bij de hele straat).
Verder hoor ik (verjaardagen uitgezonderd) nooit muziek van mijn buren, en als ik het al hoor zijn ze erop aan te spreken.
Niet bij de bbq, niet bij een voetbalwedstrijd, alleen op zondagavond van 18u00 tot 24u00... (en deze mensen zijn er diverse malen op aan gesproken, maar nooit met resultaat).
En muziek in winkels: als de muziek je niet bevalt kun je er voor kiezen naar een andere winkel te gaan. Deze keuze hadden zij niet. Uiteindelijk hebben wij er (onder andere) om deze reden voor gekozen om te verhuizen, maar da's in de huidige markt een lastig verhaal!

Okay, dan heb ik je verkeerd begrepen. :D
Maar eerlijk gezegd hoor ik dan liever snachts iemand Psalmen, desnoods opwekkingsliederen zingen, dan het gebonk van de bass van de buurjongen, die probeert in de buurt van Eric Clapton te komen, maar daar jammerlijk in faalt.
Bij het mooie gezang van geestelijke liederen kun je toch inslapen?

En wij zongen na het avondeten, een uurtje, dus tot ong 8 uur.

Muziek ontlopen in winkels lukt niet, want of ik nu naar AH of de Plus ga, overal klinkt diezelfde Skyradio rommel. (of 538)
Omdat ik vaak smorgens vroeg mijn boodschappen doe, luister ik ongewild naar Eversstaatop.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 jul 2014 13:29

meribel schreef::shock:

In dat geval na tienen gewoon de politie bellen ivm geluidsoverlast.

Als je het echt een aantal keer geprobeerd hebt te zeggen,

Neem van mij aan dat ook dat gebeurd is.
We hebben echt niet zomaar besloten om te gaan verhuizen hoor...
Inmiddels hebben we een ander huis, het ander is (onder voorbehoud) verkocht. Geloof me, de rust wordt door mij, maar ook door mijn (refo opgevoede) vrouw als weldaad ervaren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2014 11:24

Spreeuw schreef:Aan de vooravond van de rustdag, deze keer tevens Pinksteren, schoot me Psalm 92:1 (berijmd) te binnen.

Psalm 92:1 (Berijming 1773)
Laat ons den rustdag wijden
Met psalmen tot Gods eer.
't Is goed, o Opperheer,
Dat w' ons in U verblijden;
't Zij d' ochtendstond, vol zoetheid,
Ons stelt Uw gunst in 't licht,
't Zij ons de nacht bericht
Van Uwe trouw en goedheid.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=1&s=rit

In hoeverre leeft de inhoud van deze psalm nog bij ons?
Ik wil er niet over oordelen, maar zelfs vele mensen in de gereformeerde gezindte doen op zondag vele dingen voor zichzelf, zonder deze dag te wijden met psalmen tot Gods eer.

Misschien is het moeilijk om de rustdag te heiligen. Maar deze psalm is duidelijk over wat we moeten doen: "Laat ons den rustdag wijden, met psalmen tot Gods eer!"

Aangezien dit om een berijming gaat lijkt het me goed om naar de originele tekst te kijken. Dit om verwarring te voorkomen. "Zijn dag zij hem gewijd" staat centraal in je reactie. Maar dit staat helemaal niet in het origineel. Er staat:

1 Een psalm, een lied, op de sabbatdag.
2 Het is goed om de HEERE te loven
en voor Uw Naam psalmen te zingen, Allerhoogste;
3 in de morgen Uw goedertierenheid te verkondigen
en Uw trouw in de nachten,
4 op het tiensnarig instrument en op de luit,
bij snarenspel op de harp.

Dat leeft wel bij me. Maar het weerhoudt me er niet van om op zondag ook andere dingen te doen. De Psalm roept niet op om de hele dag alleen maar Psalmen te zingen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laata. Wel om het te doen... maar er wordt ruimte gelaten voor andere dingen. Rusten, ontspannen, genieten en goed te doen.

Hoe zou jij "de rustdag wijden" concreet invullen? 3 kerkdiensten en tussendoor slechts Psalmen zingen, bidden en Bijbellezen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 jul 2014 15:31

Marnix schreef:Hoe zou jij "de rustdag wijden" concreet invullen? 3 kerkdiensten en tussendoor slechts Psalmen zingen, bidden en Bijbellezen?

Zou goed zijn ja!

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 jul 2014 15:34

Marnix schreef:Aangezien dit om een berijming gaat lijkt het me goed om naar de originele tekst te kijken. Dit om verwarring te voorkomen. "Zijn dag zij hem gewijd" staat centraal in je reactie. Maar dit staat helemaal niet in het origineel. Er staat:

1 Een psalm, een lied, op de sabbatdag.
2 Het is goed om de HEERE te loven
en voor Uw Naam psalmen te zingen, Allerhoogste;
3 in de morgen Uw goedertierenheid te verkondigen
en Uw trouw in de nachten,
4 op het tiensnarig instrument en op de luit,
bij snarenspel op de harp.

Is het dus een verzinsel van de berijmers van 1773?
De berijming van 1967 heeft het in Psalm 92 helemaal niet over een rust- of sabbatdag.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 jul 2014 15:50

Spreeuw schreef:
Is het dus een verzinsel van de berijmers van 1773?
De berijming van 1967 heeft het in Psalm 92 helemaal niet over een rust- of sabbatdag.

Of een verkeerde vertaling in 1967?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2014 16:01

Spreeuw schreef:
Zou goed zijn ja!

Dat denk ik niet. De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.... zegt Jezus als Hij en zijn discipelen er op worden aangesproken dat ze op de sabbat een beetje door de weidevelden wandelen en hongerig geworden wat aren gaan plukken. De rustdag is goed om samen te komen en God te loven en te prijzen, waar daarnaast ook gewoon om te rusten van je werken, te ontspannen en te genieten. Naast het samenkomen is daar gewoon ruimte voor... om een mooie wandeling te maken, samen gezellig wat te eten en te drinken, uit te rusten enz.

Wat de vertaling betreft, in de aanhef staat duidelijk en bij iedere vertaling: Een lied voor de sabbatdag. Dat staat er wel degelijk in. Het "zijn dag zij Hem gewijd" staat er echter niet in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 06 jul 2014 21:12

Marnix schreef:De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.... zegt Jezus als Hij en zijn discipelen er op worden aangesproken dat ze op de sabbat een beetje door de weidevelden wandelen en hongerig geworden wat aren gaan plukken.

Ja, maar het moet wel tot eer van God zijn.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 jul 2014 21:43

Marnix schreef:De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.... zegt Jezus als Hij en zijn discipelen er op worden aangesproken dat ze op de sabbat een beetje door de weidevelden wandelen en hongerig geworden wat aren gaan plukken.

Spreeuw schreef:Ja, maar het moet wel tot eer van God zijn.

Romeinen 14 (:)

Terug naar “[Religie] - Open forum”