Herodussen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Herodussen

Berichtdoor Boerin » 04 jul 2014 19:07

Ik dacht dat er 4 van waren, heb er 3 kunnen vinden op internet en m'n zoon moet persé weten wie de vierde was, hopelijk weet hier iemand het.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: Herodussen

Berichtdoor Jvslooten » 04 jul 2014 19:39

Herodes I de Grote (ca. 63–4 v.Chr.), koning van (delen van) Palestina (37–4 v.Chr.), volgens de Bijbel tijdens de kindermoord te Bethlehem.

Herodes Antipas, koning (tetrarch) van 4 v.Chr.–39 n.Chr., dus volgens de Bijbel ten tijde van Jezus' dood en opstanding.

Herodes Archelaüs ethnarch (4 v.Chr.–6 n.Chr.) van Judea en Samaria.

de tetrarch Filippus, die in sommige secundaire bronnen Herodes Filippus wordt genoemd.

Herodes Agrippa I (10 v.Chr.–44 n.Chr.), kleinzoon van Herodes I en neef van Antipas, koning over delen van het rijk van Herodes I en vanaf 41 over het gehele grondgebied, wordt genoemd in het Bijbelboek Handelingen.

Herodes Agrippa II (27–92), zoon van Herodes Agrippa I, koning (50–92) van delen van Palestina en Libanon.

Herodes Filippus, de vader van Salomé

Herodes van Chalkis, de broer van Herodes Agrippa I

Herodes, de kleinzoon van Herodes van Chalkis (de zoon van Aristobulus en Salomé)

Tiberius Claudius Atticus Herodes (65-137), gouverneur van Judea en de vader van Herodes Atticus.

Tot uw dienst. 8) Op de laatste na is het allemaal familie trouwens. Zie ook Wiki!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 jul 2014 20:55

Geweldig!! Dank je! Wat zal ie blij zijn met deze informatie.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 jul 2014 23:09

Jvslooten schreef: Zie ook Wiki!

je bedoelt: zie Wiki.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jul 2014 23:14

Boerin schreef:Geweldig!! Dank je! Wat zal ie blij zijn met deze informatie.

Wat een slim kind is het toch, hij kan wel een paar geschiedenislessen geven.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 jul 2014 23:52

mohamed schreef:Wat een slim kind is het toch, hij kan wel een paar geschiedenislessen geven.

Ja zal ie wel van mij hebben. Hij vindt geschiedenis ook machtig interessant en geeft z'n oma er les over. Oh ja lachen, mama hoeveel Abrahams ken je? Ik zeg: Nou 2, Abraham uit de Bijbel en vader Abraham.
Ja 2 zegt ie Abraham uit de Bijbel en Abraham Lincoln.
En vandaag zat ie in de Mac Donalds, misschien komt het omdat ik 'm zo goed te eten geef, te filosoferen wat nou bewustzijn was.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 jul 2014 23:59

Ik weet niet zoveel van geschiedenis en houd wijselijk mijn mond, al dan niet met een hamburger er in. Het maakt mij verder niet uit als een kind ergens meer van weet dan ik. Zo heb ik ook wel eens verloren met schaken van een zes- of zevenjarige tot groot vermaak van diens vader. Vervolgens zei ik tegen het kind zonder een spier te verrekken: u schaakt mooi maar uw vader lacht lelijk.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 jul 2014 00:08

mohamed schreef:Ik weet niet zoveel van geschiedenis en houd wijselijk mijn mond, al dan niet met een hamburger er in.

Hij heeft een hele hoop van Klokhuis en nog zo'n programma, leer ik ook nog eens wat af en toe, het is best leuk.
Zach91

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 07 jul 2014 13:52

PS: de naam Palestina werd pas in 175 g.j. geïntroduceerd, feitelijk: Syrio-Palestina.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Berichtdoor antoon » 07 jul 2014 15:33

Palestina is zo genoemd om de Filistijnen in ere te houden , dat hoorde ik op de EO

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 15:50

Arco schreef:PS: de naam Palestina werd pas in 175 g.j. geïntroduceerd, feitelijk: Syrio-Palestina.

Nee hoor, zo werd het duizend jaar voor het begin van de jaartelling al door de Egyptenaren genoemd. Ook in de bijbel komt het een aantal keren voor, zie hier. Het betekend trouwens ´land van vreemdelingen´.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 07 jul 2014 15:55

Dat is het gebied van de Filistijnen, een beetje vergelijkbaar met de huidige Gaza-strook. Dus niet het gehele land Israël.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

antoon

Berichtdoor antoon » 07 jul 2014 16:17

Nee hoor, zo werd het duizend jaar voor het begin van de jaartelling al door de Egyptenaren genoemd. Ook in de bijbel komt het een aantal keren voor, zie hier. Het betekend trouwens ´land van vreemdelingen´.

Toch hoorde ik ook van de EO dat de naam later kwam, ik ga er niet om twisten, zo heel belangrijk vind ik het niet, de EO kan het misschijn mishebben

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 16:23

Arco schreef:Dat is het gebied van de Filistijnen, een beetje vergelijkbaar met de huidige Gaza-strook. Dus niet het gehele land Israël.
Misschien op enig moment in de geschiedenis, maar in de afgelopen 3000 jaar werd de naam voornamelijk gebruikt voor de benoeming van veel grotere gebieden. Bijv. door de Grieken, die het gebied van Poenicië af (Huidig Libanon/Syrië) tot aan de Egyptische grens, (500 v. Chr.) zo noemden. De grenzen varieerden alleen nog wel eens, net als met alle ander landen en gebieden.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 08 jul 2014 13:40

Definitief werd de naam gebruikt in het jaar 175 door keizer Hadrianus, vooral om die 'vervelende' en opstandige Joden af te zijn. Namen als Jeruzalem en Judea moesten uitgewist worden, dus werden nieuwe namen bedacht.

Het zijn christelijke schrijvers geweest die de naam 'Palestina' aanhielden voor het Land Israël. Zelfs in de tijd dat het gebied allang niet meer die naam droeg.

Terug naar “[Religie] - Open forum”