Christen niet naar het leger?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Christen niet naar het leger?

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 mar 2004 13:41

Kan dat: christenen en defensie?

Af en toe hoor je het in je omgeving. Die en die gaan in militaire dienst. Het gaat dan over christelijke jongeren die netjes iedere zondag in de kerk zitten en opeens laten weten dat zij het burgerbestaan willen verwisselen met het harde en goddeloze leven in het groene vlekkenpak. Kan dat? Zijn er bijbelse gronden voor dat christenen kunnen en mogen participeren in de huidige Nederlandse militaire organisaties? De conclusie is 'nee, onmogelijk'.

De eerste reden dat een christen niet binnen Defensie zou mogen werken, gaat over het eedzweren. Iedere militair moet getrouwheid zweren of beloven aan de grondwet. Alleen al het feit dat er ruimte is om niet te zweren maar te beloven is al verwerpelijk, omdat 'de belofte' het bestaan van de Drie-enige God loochent. Daarnaast is het een kwalijke zaak dat er getrouwheid gezworen moet worden aan de grondwet. De grondwet staat vrijheid van godsdienst toe, dus vrijheid voor Islam, Hindoeïsme en andere afgodendiensten en daarmee loochent de grondwet Christus' Koningschap over het land. Getrouwheid zweren aan de grondwet is dan niets anders dan het plegen van indirecte afgoderij. Dit zweren is dus voor een christen een grove zonde.

Daarnaast is het voor een christen onmogelijk om godvruchtig te leven binnen Defensie. Binnen Defensie wordt men aangespoord tot een slecht, goddeloos en losbandig leven. Er zijn geen godvruchtige officieren die ervoor zorgen dat de soldaten christelijk kunnen leven. De militairen worden ook niet aangespoord tot bekering. Nee, eerder wordt men aangespoord om al het slechte en goddeloze te doen dat de duivel heeft uitgevonden, zoals hoererij, dronkenschap, kaarten, dobbelen, vloeken, filmbezoek, corruptie en drugsgebruik.

Bron: www.keesvandenhoven.tk

Wat vinden jullie van deze mening?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 13:47

Verlang je van ons dat we hier serieus op ingaan of volstaat een kort en krachtig: BULLSHIT!

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 16 mar 2004 13:47

Waarom zou je hier niet serieus over kunnen discussieren?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 13:53

Ik wil er best serieus over discussieren, maar ik vind dit een beetje een onzinnig betoog eigenlijk...

Maar goed, daar gaan we dan:

"Het harde en goddeloze leven in het groene vlekkenpak". Misschien is dat leven hard, maar daar lijkt mij niets mis mee. Goddeloos? Dat is helemaal afhankelijk van je eigen opstelling hoor. Je bepaalt toch zelf of je daarin meegaat of niet? En zijn alle militairen veel grotere beesten dan andere mensen? Denk het niet, misscien uiten ze het iets directer, maar verder lijkt er mij geen wezenlijk verschil te zijn.

Militairen zouden niet worden opgeroepen tot bekering. Is het de plicht van defensie om dat wel te doen dan? Moet de SG opt ministerie ook al zijn ambtenaren oproepen tot bekering? Als dat het criterium is kunnen we nergens meer werken...
Het lijkt mij ook een volledig ongegronde opmerking dat er geen godvruchtige officieren zouden zijn, en al helemaal dat die allemaal zouden aanzetten tot goddeloosheid enz...

jullie eerst maar weer...

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 16 mar 2004 16:51

Ik zeg stel....er komt oorlog...en er is niemand om het land te verdedigen omdat het niet christelijk zou zijn om in het leger te gaan?

..dat is toch op zijn zachts gezegd erg vervelend :mrgreen:

Het is toch onze plicht om de overheid te dienen?

Als soldaat deel je toch zelf je vrijetijd in en dat doe je buiten het leger om ook dus daar zie ik nou geen echt probleem in..Dan kan je toch zelf beslissen over dat kan wel en dat niet?

En tijdens de diensturen dan heb je bevelen op te volgen, het lijkt me sterk dat een bevel zal zijn zuip je maar lek...of gok er flink op los...

Nee vroeger zeiden ze toch als je in dienst bent geweest dan ben je pas een vent...waarom? omdat je dicipline en bevelen leerde en het harde bestaan overleefde.
Dat zal nu wel wat minder zijn dan vroeger.

Ik denk dat je als christen best je volk kan dienen door in het leger te gaan, maar niet zonder gebed voor bewaring.

Dit is een persoonlijke mening voel je niet aangevallen want dat is niet mijn bedoeling.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 16 mar 2004 19:14

Hm, ik vind ook dat een christen niet in het leger kan. Maar niet om de hier genoemde redenen (de eedzwering en losbandigheid). Ik denk dat je als christen vrede uit moet dragen. Dit kan niet in het leger.
Tegenargument kan zijn dat een leger nodig is om vrede te handhaven. Dat is waar, maar dan redeneer je vanaf de verkeerde kant. Je moet vrede niet door geweld herstellen. Vrede kan pas als de bron gezuiverd is, dit kan eigenlijk niet dmv een leger gebeuren.

Er komt nooit vrede, als anti-vredesgebeurtenissen neergeslagen worden. Er komt vrede als er recht is. En recht komt niet door een leger. Een leger kan voor recht zorgen, maar altijd zal onrecht terug komen. Ook voor recht moet je naar wortels zoeken.

Een leger heeft dus eigenlijk helemaal niet zo veel nut als misschien lijkt.

Groet in Vrede,
VJ
If you want world peace, fight for justice.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 16 mar 2004 19:27

Vrouwe Justitia schreef:Hm, ik vind ook dat een christen niet in het leger kan. Maar niet om de hier genoemde redenen (de eedzwering en losbandigheid). Ik denk dat je als christen vrede uit moet dragen. Dit kan niet in het leger.
Tegenargument kan zijn dat een leger nodig is om vrede te handhaven. Dat is waar, maar dan redeneer je vanaf de verkeerde kant. Je moet vrede niet door geweld herstellen. Vrede kan pas als de bron gezuiverd is, dit kan eigenlijk niet dmv een leger gebeuren.

Er komt nooit vrede, als anti-vredesgebeurtenissen neergeslagen worden. Er komt vrede als er recht is. En recht komt niet door een leger. Een leger kan voor recht zorgen, maar altijd zal onrecht terug komen. Ook voor recht moet je naar wortels zoeken.

Groet in Vrede,
VJ

Even naar de praktische toepassing:
Hoe zou je in de situatie in Irak ten tijde van Hussein hebben ingegrepen? Zou je niet hebben ingegrepen? Hoe zou je het recht hebben hersteld? Door veel te betogen? Hoe zou je je verdedigd hebben tegen agressie van die zijde? Door de agressors te wijzen op de wortels van het recht?
Een loffelijk streven, maar een beetje naïef. Je zal wel vanaf de verkeerde kant moéten redeneren. Om je te verdedigen tegen mede-wereldbewoners die een minder nobele inborst hebben en weinig boodschap hebben aan 'herstel van het recht' en 'zuiveren van de bron'.
De theorie is mooi, de praktijk weerbarstig.

P.S. ik stel voor dat we over de bijdrage van Vrouwe Justitia verder discussiëren, dan krijgt zelfs een Rudolf Meuser-topic nog inhoud...
The proof of the pudding is in the eating.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 16 mar 2004 19:34

Wat je zegt klopt wel. Het is ook zo dat recht zonder geweld tegenwoordig inderdaad niet mogelijk lijkt.
Maar volgens mij komt dat voor een groot deel doordat iedereen uitgaat van zinloosheid van legeropheffing. Idealen lijken vaak naief, omdat idealen lijken in te gaan tegen realiteit.
Maar idealen kunnen heel goed realiteit worden als iedereen durft te geloven in idealen. Eigenlijk is het gewoon zo, dat men er van uitgaat, dat vrede simpelweg onmogelijk is geworden. Het leger is ook geen weg tot vrede meer. Daar zit nu juist de fout. Als het leger nu gebruikt werd als vredemiddel, zou de tijd dat vrede zonder leger mogelijk is, zeker snel komen.
Maar het hoeft niet eens per se langs die weg. Zodra uitgegaan wordt van de mogelijkheid van vrede, is die vrede ook mogelijk. Alleen moet dat niet individueel gebeuren, er zal misschien een opleving in de massa moeten komen.

Volgens mij wordt onrecht de kop ingedrukt door er geen onrecht tegenover te stellen. Vuur zonder brandstof dooft. Ik denk dat er veel voorkomen had kunnen worden door geen leger in te schakelen. Oorlog is hooguit een schijn-oplossing.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 mar 2004 20:48

Rudolf, ik ben het wel met je eens. De zesde van de tien geboden is "gij zult niet doden" en ik denk ook dat je als echt Christen dienst moet weigeren (Jehovas doen dat)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 16 mar 2004 22:45

Mariamagdalena schreef:Rudolf, ik ben het wel met je eens. De zesde van de tien geboden is "gij zult niet doden" en ik denk ook dat je als echt Christen dienst moet weigeren (Jehovas doen dat)

Het gebod: gij zult niet doden gold ook voor de Israelieten in de tijd van Mozes. Toch kreeg David de opdracht om te vechten en te strijden.
Dat gebod is dus niet van toepassing op het leger.
Lekker flauw om anderen te laten vechten en zelf lekker dienst te weigeren.... zouden wij nu allemaal Duits spreken en geen Nederland heten, als het gebod 'gij zult niet doden' ook doorgetrokken moet worden naar militaire dienst.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 16 mar 2004 22:50

Ehm... als dat gebod doorgetrokken zou worden, zou dat niet pas begonnen zijn bij WOII...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 23:16

Vrouwe Justitia schreef:Hm, ik vind ook dat een christen niet in het leger kan. Maar niet om de hier genoemde redenen (de eedzwering en losbandigheid). Ik denk dat je als christen vrede uit moet dragen. Dit kan niet in het leger.

Groet in Vrede,
VJ

*bekijkt achter z´n oor krabbend het onderschrift van vrouwe justitia nog eens...*

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 08:32

Hehe... had zo'n reactie wel verwacht... Maar is dienen in het leger vechten voor recht..??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 09:51

Ik heb eigenlijk meer respect voor sommige terroristen (ETA IRA en die meug) dan voor bijvoorbeeld het amerikaanse leger...

Amerika doet het alleen om hun eigenboeltje droog te houden en is het niet zo dat God de wrake toekomt?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 mar 2004 11:29

Vrouwe Justitia schreef:Ehm... als dat gebod doorgetrokken zou worden, zou dat niet pas begonnen zijn bij WOII...

Precies, dan had Hitler nooit een kans gehad, en Napoleon ook niet, en dan waren er geen oorlogen geweest.
Ik ben gewoon tegen het leger, ondanks dat mijn ene opa beroepsmilitair was, en een van mijn neven is dat ook................

Terug naar “Archief”