Faramir schreef:Het lijkt me duidelijk dat in bijbelse tijden men boog voor hoogstaande personen. Iemand die dusdanig gerechtvaardigd is dat hij/zij bij God in de hemel mag vertoeven lijkt mij hoogstaand.
Ayla schreef:Ja absoluut boog men voor hoogstaande personen, dat zie je door de hele bijbel heen, dat klopt. Maar dat waren levende mensen (of zo je wil, mensen die niet ontslapen waren en fysiek aangeraakt konden worden). Nergens in de bijbel lees ik echter over het buigen voor hoogstaande personen die ontslapen zijn. (hoe levendig ze in de hemel ook mogen zijn) Ik vraag je ook niet om teksten waarin gebogen wordt voor hoogstaande personen, maar waarin dat wordt gedaan voor een beeld van ontslapen mensen om ze te eren.
Je moet even erbij weten dat de RKK niet het sola scriptura hanteert, zoals jij wel doet. De RKK is van mening dat de Bijbel en andere geschriften moeten worden geïnterpreteerd in de apostolische traditie en het gezag van de Kerk. Protestanten zijn van mening dat de Bijbel voor zichzelf spreekt en kan spreken. Een RKK-er zal daardoor eerder geneigd zijn te zeggen: het staat niet in de Bijbel, dus het mag vast. Een Protestant zal juist andersom geneigd zijn: het staat niet in de Bijbel, dus het mag vast niet.
Zo zit het dus ook met die beelden: het is een manier van respect uiten, een manier om heiligen te presenteren aan het volk, een soort bemoediging voor de gelovigen. RKK-ers zien dat het niet in de Bijbel staat dat het niet mag, dus waarom dan ook niet?
Het punt van 'gij zult geen gesneden beeld maken' is hier niet van op toepassing, omdat RKK-ers de beelden of de personen daarachter niet aanbidden. Dat verbod was een reactie op de goden die overal te vinden waren in de omringende culturen. Maria is geen god en hoeft ook niet aanbeden te worden. Dan kan er dus gerust een beeld van gemaakt worden, toch?
Ayla schreef:De bijbel is heel duidelijk dat niets toegevoegd of afgedaan mag worden aan de bijbel, met dit soort praktijken gebeurt dat wel.
Dat staat in Openbaringen en als je de tekst goed leest zie je dat er niet staat 'bijbel' maar 'deze profetie' of 'dit boek' (niet: deze boeken, want als dat er had gestaan had het wel de Bijbel geweest kunnen zijn. (Bijbel komt immers van het Griekse woord βιβλιος,
boeken.)). Oftewel: niemand mag iets toevoegen aan het boek Openbaringen. Er staat nergens in de Bijbel dat er iets aan hetgeen wij Bijbel noemen toegevoegd of van weggenomen mag worden. Faramir vertelt er ook wel zinnige dingen over: het samenstelling van het NT die wij nu hebben is pas rond 425, meen ik, vastgesteld.
Interessant is bijvoorbeeld dat het boek
Herder van Hermas hoge autoriteit genoot in de eerste drie eeuwen van christendom; en dat het in de eerste versies van 'de' Bijbel was opgenomen en er later toch weer uit verwijderd is.
Faramir schreef:Mariadevotie is grotendeels onderdeel van het volksgeloof. Binnen de officiële liturgie is daar weinig plaats voor ingeruimd.
Jvslooten schreef:Maar waarom ageert de Katholieke Kerk daar dan niet tegen? Of heeft dat met dat en/en of/of te maken?
Dat gebeurt ook wel, maar alleen als de devotie buiten de perken treedt.
Ayla schreef:Dat er verschillende opvattingen zijn is overduidelijk natuurlijk, maar de bijbel op zichzelf verandert daar niet mee, dat is bij mondelinge traditie anders.
Er is niet één Bijbel, er zijn heel veel verschillende composities van de Bijbel. Zie
hier. De mondelinge tradities zijn later natuurlijk wel opgeschreven.
Ayla schreef:Ik heb zelf helemaal geen christelijke achtergrond, dus ik heb geen visie of traditie waarmee ik naar het christendom kijk (behalve die van de islam dan, maar dat is een ander verhaal.
Dan kan ik jouw reacties op het beeldengebruik en het vereren van overledenen in de RKK des te beter snappen.

In de Islam is het een doodzonde, toch? . Heet dat niet Sjirk?
Ayla schreef:Op basis waarvan stel je dat mondelinge en schriftelijke traditie op één niveau staan?
Daar wil ik je wel wat over uitleggen, maar dat gaat me wat meer tijd kosten dus dat wil later wel voor je doen, okee?
Ayla schreef:Wat zou je missen als je niet zou buigen voor beelden?
Niets. Ik heb er zelf ook niets mee. Maar anderen kunnen daar hun kracht uit putten. Een soort sociale steun of geloofsmotor.
Ineke-Kitty schreef:Alles staat en valt met het aanvaarden van "sola scriptura" , dus ik vrees dat je Bijbelse argumenten niet veel zullen helpen, aangezien het katholicisme dit niet erkent.
Ach, wat een onzin. Sola scriptura wordt niet eens verdedigd in de Bijbel zelf en het standpunt dat alles staat of valt met sola scriptura is al helemaal nergens op gefundeerd. Het was slechts een
overkill reactie van Protestanten die het gezag van de Kerk zat waren en leeft nu al 500 jaar voort omdat mensen met een bepaald kader worden opgevoed.
mealybug schreef:''De mens kan niet zonder sacramenten''...het woord sacrament komt niet eens in de Bijbel voor !!!
Nee, hèhè, omdat het woord 'sacrament' Latijn is en de Bijbel niet in het Latijn is geschreven.
Cathy schreef:Kun je dat Bijbels onderbouwen? Staat dat ergens, dat Gods Woord onfeilbaar is?
Dat wordt meestal gebaseerd op
2 Timoteüs 3:16.