Loket Boeddhisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Loket Boeddhisme

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2014 21:00

Bartje schreef:dit schoot mij te binnen, welke boeddha leer trekt jou aan?
en hoe staat de verhouding met de plaatselijke bevolking en de monniken/kloosters?

Wat bedoel je daar precies mee? Welke stelling of welke traditie of nog wat anders? Zen resoneert sterk met wat ik zelf ervaar, dus als ik moet kiezen, zou het waarschijnlijk dat zijn.

Het tweede deel van je vraag begrijp ik ook niet goed. In Ierland zijn er nou niet bepaald veel Boeddhistische kloosters te vinden :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 jun 2014 19:59

Mortlach schreef:Wat leuk dat er meteen al vragen zijn. Ik zal mijn best doen zaken op te helderen.

Het Boeddhisme gaat er niet van uit dat de mens onherroepelijk onvolmaakt is. Binnen het Boeddhisme is de gedachte dat de mens 'slaapt'; de term Boeddha betekent dan ook de Ontwaakte. De mens 'slaapt' en ziet de verbanden tussen lijden en verlangen niet, de banden tussen al wat leeft niet en ervaart de illusie van dualiteit.

Maar elk mens heeft een zogenaamde 'Boeddha-aard', als je een equivalent zou moeten kiezen, zou dat de ziel zijn. De beoefening van Boeddhisme is bedoeld om die Boeddha-aard meer ruimte te geven.

De Boeddha heeft inderdaad het pad naar Verlichting/Ontwaking beschreven en bewandeld, het zogenaamde achtvoudige pad. Daarover ongetwijfeld later meer. Het bewandelen van dat pad gaat, zoals alles, met vallen en opstaan.

Hoewel ik voor mezelf kan zeggen dat er inderdaad graduele verbeteringen optreden bij het consequent volgen van dat pad, durf ik niet veel te zeggen over het daadwerkelijke moment van Verlichting. Zo ver ben ik zelf nog niet :-)

Traditioneel werkt het Boeddhisme met reïncarnaties: je doet wat je kunt tijdens je leven, en als je geen verlichting bereikt, probeer je het gewoon weer opnieuw in je volgende leven, verbetering in kleine stapjes. Maar ik heb het idee dat die gedachte in de Westerse variant meer wordt losgelaten. Dat maakt de noodzaak wat accuter en sluit beter aan bij de westerse tradities rond leven en dood.

@Mortlach: Mooi antwoord. Het doet me denken aan het boek ''siddharta" van Herman Hesse wat ik ooit eens gelezen heb. Absoluut een aanrader :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2014 06:17

Goed idee Mortlach :)
Zelf heb ik afgelopen maanden een meditatiecursus gevolgd bij zen.nl (heel leerzaam) en er wat omheen gelezen over het Boeddhisme. Je kunt het best wel aansluiten op het christendom. Ik ken ook iemand die zichzelf zowel christen als Boeddhist noemt.

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar dat ga ik binnenkort wel doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2014 10:18

Fijn dat je zo'n goede ervaring hebt gehad. Meditatie en mindfulness is inderdaad bijzonder wat je moeiteloos kunt integreren in je christelijke praktijk. Sterker nog, ik meen dat de nadruk die op meditatie ligt binnen het boeddhisme erg behulpzaam kan zijn voor christenen.

Dat gezegd wil ik niet net doen alsof het om systemen gaat die elkaar nergens bijten. De diepere theologie van het lijden en verlossing binnen het boeddhisme en het christendom zijn pertinent verschillend.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2014 16:26

Dat klopt, maar het viel me op dat het elkaar minder bijt dan ik had verwacht. Waarschijnlijk maakt het ook nogal uit wie je spreekt... ik zag al dat je had aangegeven dat er in het Boeddhisme net als in het christendom diverse stromingen zijn.

Christelijke meditatie bestaat ook, al eeuwen zelfs. In gewone kerkdiensten mis ik de stilte: het wordt vaak helemaal volgepropt met woorden en muziek. Gelukkig is er binnen de christelijke kerk ook weer meer aandacht voor, bijvoorbeeld bij de groepen van Vacare van de PKN: http://www.pkn.nl/werkvelden/geestelijkevorming/Vacare-meditatief-leven/Paginas/default.aspx

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2014 17:36

Lalage schreef:Dat klopt, maar het viel me op dat het elkaar minder bijt dan ik had verwacht. Waarschijnlijk maakt het ook nogal uit wie je spreekt...

Inderdaad. Er zijn altijd wel elementen waar de ene geloofstraditie meer nadruk op legt dan de andere, en waar tradities van elkaar kunnen leren. Binnen het Boeddhisme is dat bijvoorbeeld meditatie en binnen het christendom is het sociaal-activisme.

Christelijke meditatie bestaat ook, al eeuwen zelfs. In gewone kerkdiensten mis ik de stilte: het wordt vaak helemaal volgepropt met woorden en muziek. Gelukkig is er binnen de christelijke kerk ook weer meer aandacht voor, bijvoorbeeld bij de groepen van Vacare van de PKN: http://www.pkn.nl/werkvelden/geestelijkevorming/Vacare-meditatief-leven/Paginas/default.aspx

Hehe, zoals je waarschijnlijk zelf ook wel hebt gemerkt, moet je stil zitten oefenen. Als de voorganger op zondag ineens besluit 15 minuten stilte te willen oefenen, ben ik benieuwd naar het resultaat :-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2014 20:21

Mortlach schreef:Hehe, zoals je waarschijnlijk zelf ook wel hebt gemerkt, moet je stil zitten oefenen. Als de voorganger op zondag ineens besluit 15 minuten stilte te willen oefenen, ben ik benieuwd naar het resultaat :-)

Na een paar jaar lobby'en bij de dominee mochten we eindelijk in een ochtenddienst een Taizé-viering houden mét 8 minuten stilte. Als je daar wat uitleg bij geeft, gaat het prima! De reacties waren overwegend positief :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 jul 2014 20:27

Hehe, sommigen beginnen na 2 minuten al te wiebelen :-) Ook leuk is als een groep meer geoefende mediteerders ineens in plaats van 30 minuten, 32 minuten 'moeten' mediteren, omdat de voorganger besluit de groep te laten ervaren hoe ze daarop reageren :-)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 11:15

Oke, dan stel ik mijn vraag in dit topic:

Van het boeddhisme heb ik begrepen dat dit in feite geen "godsdienst" is, boeddhisten geloven niet in een god. De boeddhistische leer bestaat onder andere uit de vier edele waarheden en het achtvoudig pad.

Begrijp ik het goed dat wanneer je het achtvoudig pad hebt bewandeld, je dan tot het nirwana gekomen bent? En als je nirwana hebt bereikt, ben je dan "klaar"?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 11:28

Spreeuw schreef:Oke, dan stel ik mijn vraag in dit topic:

Van het boeddhisme heb ik begrepen dat dit in feite geen "godsdienst" is, boeddhisten geloven niet in een god. De boeddhistische leer bestaat onder andere uit de vier edele waarheden en het achtvoudig pad.

Boeddhisten aanbidden inderdaad geen goden, dus in die zin is het geen godsdienst maar een religie/wijsheidstraditie. De vier edele waarheden en het achtvoudige pad (wat in zichzelf de vierde edele waarheid is) zijn het fundament van het Boeddhisme.

Begrijp ik het goed dat wanneer je het achtvoudig pad hebt bewandeld, je dan tot het nirwana gekomen bent? En als je nirwana hebt bereikt, ben je dan "klaar"?

Het achtvoudige pad bewandelen is iets dat je elke dag moet oefenen, met vallen en opstaan.
Even voor de duidelijkheid: het achtvoudige pad bestaat uit:

De juiste begrip
De juiste gedachten
Het juiste spreken
Het juiste handelen
Het juiste werk/levensonderhoud
De juiste inspanning
De juiste meditatie
De juiste concentratie

Je laatste vraag is lastiger dan hij lijkt. Want ik weet niet wat je met 'klaar' bedoelt, maar de grootste moeilijkheid zit voor mij in het woordje 'je'. Nirvana is niet te beschrijven. De Boeddha zelf wist dat het vastleggen van wat Nirvana is niet behulpzaam is om het daadwerkelijk te bereiken. Het enige wat ik erover durf te zeggen, is dat het het einde van lijden inhoudt. Of je dat kunt zien als 'klaar zijn', dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Ikzelf ben van mening dat je niet 'klaar' bent totdat ieder levend wezen is bevrijd van het lijden.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 12:27

Mortlach schreef: Het achtvoudige pad bewandelen is iets dat je elke dag moet oefenen, met vallen en opstaan.
Even voor de duidelijkheid: het achtvoudige pad bestaat uit:

De juiste begrip
De juiste gedachten
Het juiste spreken
Het juiste handelen
Het juiste werk/levensonderhoud
De juiste inspanning
De juiste meditatie
De juiste concentratie

Je laatste vraag is lastiger dan hij lijkt. Want ik weet niet wat je met 'klaar' bedoelt, maar de grootste moeilijkheid zit voor mij in het woordje 'je'. Nirvana is niet te beschrijven. De Boeddha zelf wist dat het vastleggen van wat Nirvana is niet behulpzaam is om het daadwerkelijk te bereiken. Het enige wat ik erover durf te zeggen, is dat het het einde van lijden inhoudt. Of je dat kunt zien als 'klaar zijn', dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Ikzelf ben van mening dat je niet 'klaar' bent totdat ieder levend wezen is bevrijd van het lijden.

Bedankt voor het antwoord.
Ja, dat bedoelde ik met "klaar" zijn.
Wanneer is ieder levend wezen bevrijd van het lijden?
En het lijkt me een behoorlijke klus, dat achtvoudig pad. Wat betekent overigens "juist" in die acht begrippen? Het klinkt wat suggestief.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 12:58

Spreeuw schreef:Bedankt voor het antwoord.
Ja, dat bedoelde ik met "klaar" zijn.
Wanneer is ieder levend wezen bevrijd van het lijden?

Als ieder levend wezen Nirvana heeft bereikt. Het is eerder iets om oprecht naar te streven dan iets wat gauw zal worden verwezenlijkt.

En het lijkt me een behoorlijke klus, dat achtvoudig pad.

Tja, daarom moeten we dat ook allemaal (be)oefenen. In mijn ogen is het niet lastiger dan het naleven van de christelijke moraal.

Wat betekent overigens "juist" in die acht begrippen? Het klinkt wat suggestief.

Uiteraard, ik gaf slechts een simpele opsomming zodat mensen die er niets van weten enigszins een idee hebben. Maar er zijn uiteraard bibliotheken vol te schrijven over wat elke stap precies inhoudt. 'Juist' kan inderdaad allerlei kanten op, maar over het algemeen denk ik aan juist als zijnde 'zonder verstorende illusies', 'niet-dualistisch', dingen zien zoals ze zijn zonder het filter van je ego.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 15 jul 2014 21:30

Ho effe,

Hoe moet ik dan boedha zien? Word die niet aanbeden?

die gozer staat tegenwoordig zelfs bij Intratuin tussen de kerstspullen.
Moderne kerst is dus: een paarse kerstboom, een tafel van 10 x 10 m. met kersthuisjes, 100 stinkkaarsen, Rudolph the rednose-rendier, Santa Claus en Boedha,
Wat die koekwaus hier heeft te zoeken begrijp ik dan weer niet.
Moest toch al bijna 3000 Euro aftikken, dus ik heb hem lekker laten staan.

Maar ook in het voorjaar struikel ik iedere keer over de boedha-beelden, nu weer voor in de tuin.
Nou bij mij komt 'ie de tuin niet in! Hij kleurt niet bij de parasol en de geraniums.
Bovendien heeft deze rare snijboon slechte invloed op mijn sperciebonen is mijn gevoel.
Wat een neprage, weg er mee!!!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2014 08:37

moderngelovige schreef:Ho effe,

Hoe moet ik dan boedha zien? Word die niet aanbeden?

Nee. Boeddhisten zijn dankbaar voor wat Boeddha voor ons allemaal heeft gedaan, maar hij wordt niet aanbeden. Men verwacht niet dat de Boeddha ingrijpt in je leven, dat hij op verzoek voorspoed brengt, of dat je na je dood verantwoording aan hem moet afleggen.

die gozer staat tegenwoordig zelfs bij Intratuin tussen de kerstspullen.
Moderne kerst is dus: een paarse kerstboom, een tafel van 10 x 10 m. met kersthuisjes, 100 stinkkaarsen, Rudolph the rednose-rendier, Santa Claus en Boedha,
Wat die koekwaus hier heeft te zoeken begrijp ik dan weer niet.

Waarom je het nodig acht de term koekwaus te gebruiken, begrijp ik dan weer niet. Het klinkt alsof je er aardig boos over bent. Waarom is dat?

Moest toch al bijna 3000 Euro aftikken, dus ik heb hem lekker laten staan.

Dat is je goed recht. Ik vind de tuinbeelden over het algemeen ook spuuglelijk.

Maar ook in het voorjaar struikel ik iedere keer over de boedha-beelden, nu weer voor in de tuin.
Nou bij mij komt 'ie de tuin niet in! Hij kleurt niet bij de parasol en de geraniums.
Bovendien heeft deze rare snijboon slechte invloed op mijn sperciebonen is mijn gevoel.
Wat een neprage, weg er mee!!!

Zie je nu zelf wat je doet? Je reduceert een wereldreligie die ouder is dan het christendom tot een rage-fenomeen dat de afgelopen paar jaar de kop heeft opgestoken. Dat is hetzelfde als het totale christendom beoordelen op basis van een Madonna-concert. Je ziet toch zelf ook wel in dat Boeddhisme iets meer inhoud heeft dan wat commerciële beeldjes? Maar gelukkig heb je je snijboongrapje kunnen maken, dat is ook weer gewonnen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 16 jul 2014 08:48

Beste Mortlach,

Natuurlijk chargeerde ik het antwoord, ik heb ook geen 3000 Euro aan kerstspullen uitgegeven.
Vind ik het echter in NL wel verworden tot een commercieele rage van Intratuin tot Hornbach, incl. Blokker enz. Allemaal een boedha-graantje meepikken?

Dat wilde ik er mee uitdrukken.
Voor echte boedhisten heb ik bewondering, voor de leefwijze.
Gaan we dat vermengen met commercie en zweverig gedoe dan mis je de essentie en echte betekenis.
Mss kun je daar nader op ingaan.

Terug naar “[Religie] - Open forum”