Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2014 11:09

Faramir schreef:Dat zal het dan zijn. Reflecteer vooral niet op je eigen schrijven.
Sluit ik mezelf uit? O wacht, ik had het er niet speciaal bij gezegd en dan schijnt het niet duidelijk te zijn.
Ik geef meestal een lik op stuk reactie, dus maak ik me er inderdaad ook schuldig aan.

Ik kan best omgaan met theologische verschillen hoor, veel meer moeite heb ik met de manier waarop één en ander gebracht wordt plus de dingen er erbij gesleept worden en er niets mee te maken hebben.
Zie bijv. de manier waarop Rotterdam hier steeds opduikt, inhoudelijk niks te vertellen en gespitst op een vormfout van de 'tegenpartij'.
En dan huilie-huilie doen over de kerkelijke verdeeldheid, k-netter zeg :!: Alsof je kerken kunt lijmen met met sarcasme, negativisme en al dat fraais meer.
Dan heb je niet eens een theologisch verschil nodig voor nog een afscheiding.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 jun 2014 11:48

naamloos schreef:Sluit ik mezelf uit? O wacht, ik had het er niet speciaal bij gezegd en dan schijnt het niet duidelijk te zijn.
Ik geef meestal een lik op stuk reactie, dus maak ik me er inderdaad ook schuldig aan.

Ik kan best omgaan met theologische verschillen hoor, veel meer moeite heb ik met de manier waarop één en ander gebracht wordt plus de dingen er erbij gesleept worden en er niets mee te maken hebben.
Zie bijv. de manier waarop Rotterdam hier steeds opduikt, inhoudelijk niks te vertellen en gespitst op een vormfout van de 'tegenpartij'.
En dan huilie-huilie doen over de kerkelijke verdeeldheid, k-netter zeg :!: Alsof je kerken kunt lijmen met met sarcasme, negativisme en al dat fraais meer.
Dan heb je niet eens een theologisch verschil nodig voor nog een afscheiding.

Dat he je nog eens prachtig en correct omschreven.!
Complimenten!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2014 12:43

naamloos schreef:Dus Naamloos ? wat nu ? afwijzend ?
Zei ik alle kinderdopers :?: :?: :?: Dus Rotjeknor, wat is daarop uw antwoord :?:[/quote]

Antwoord van Rotjeknor ; Heb jij ook de bereidheid die de P.K.N. hier toont om de kinderdoop te accepteren ? M.a.w. kunnen ouders in Baptisten kerken NU ook hun kinderen laten dopen ?

Dus naamloos, wat is daarop uw antwoord :?:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2014 12:46

naamloos schreef:Zie bijv. de manier waarop Rotterdam hier steeds opduikt, inhoudelijk niks te vertellen en gespitst op een vormfout van de 'tegenpartij'.

Ik zal maar niet op dezelfde manier reageren dat vind ik onfatsoenlijk.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 29 jun 2014 14:45

Ik heb het broederlijke debat gezien kunnen we nog wat van leren hier op refoweb.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kor+13&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2014 16:36

rotterdam schreef:Heb jij ook de bereidheid die de P.K.N. hier toont om de kinderdoop te accepteren ? M.a.w. kunnen ouders in Baptisten kerken NU ook hun kinderen laten dopen ?

Dus naamloos, wat is daarop uw antwoord
Wat mij betreft dikke prima. (dat had je kunnen weten want dat had ik al eerder gezegd in een antwoord aan jou, maar ja lezen hé ...!)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jun 2014 16:47

naamloos schreef:Wat mij betreft dikke prima. (dat had je kunnen weten want dat had ik al eerder gezegd in een antwoord aan jou, maar ja lezen hé ...!)

Fijn dat jij het geen probleem vindt. Dat geeft echter nog geen antwoord op de vraag. Kunnen baby's gedoopt worden in een baptisten gemeente?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 29 jun 2014 17:15

Faramir schreef:Fijn dat jij het geen probleem vindt. Dat geeft echter nog geen antwoord op de vraag. Kunnen baby's gedoopt worden in een baptisten gemeente?
Weet ik veel. Wel in de kerken van de Nazareners, die doen het beide als ik goed ben ingelicht.

Voor -in dit geval de P.K.N.- ligt het natuurlijk wel makkelijker dan andersom.
Niemand vind het verkeerd om kinderen op te dragen-zegenen, maar overtuigde geloofdopers, zoals ik, zullen nooit zelf een baby dopen.
In onze beleving gaan we dan rechtstreeks tegen de bijbel in, en dat is andersom niet zo.
Als het zover komt dat er baby's in evangelische gemeenten gedoopt gaan worden, dan zal dat door iemand moeten gebeuren die er zelf achter kan staan.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 07:15

naamloos schreef:Voor -in dit geval de P.K.N.- ligt het natuurlijk wel makkelijker dan andersom.

Waarom makkelijker ?
Het opdragen of zegenen van baby's i.p.v. de doop gaat in tegen "de leer" van de P.K.N.

Het doopformulier zegt n.l. "daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te wezen".

Dat sommige P.K.N. kerken deze ruimte bieden heeft niets te maken met "makkelijker".
Het is het gevolg van een keuze, wat is belangrijker ?
Je eigen theologische opvattingen of acceptatie en respect voor afwijkende meningen binnen de kerk.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2014 08:41

rotterdam schreef:Waarom makkelijker ?
Het opdragen of zegenen van baby's i.p.v. de doop gaat in tegen "de leer" van de P.K.N.

Het doopformulier zegt n.l. "daarom als leden van Zijn gemeente behoren gedoopt te wezen".

Dat sommige P.K.N. kerken deze ruimte bieden heeft niets te maken met "makkelijker".
Het is het gevolg van een keuze, wat is belangrijker ?
Je eigen theologische opvattingen of acceptatie en respect voor afwijkende meningen binnen de kerk.
Het is best een verschil of iets in gaat tegen de bijbel of tegen een formulier. Die formulieren zijn niet algemeen aanvaard.

Het opdragen en zegenen van baby's kan iedereen van harte doen, inhoudelijk komt niemand daar mee in de knoop bijbels gezien. Dat is anders met dopen.
Babydopers vinden opdragen niet verkeerd, maar niet voldoende.
Zij hoeven niet iets te doen waarin zij -naar hun opvatting- tegen de bijbel ingaan. Ze moeten alleen iets nalaten wat in hun ogen bijbels is.
Geloofdopers zouden iets moeten doen wat in onze ogen tegen de bijbel ingaat.
Als je als babydoper niet doopt dan draag je daar geen enkele verantwoording voor, want dat is je eigen keuze niet.
Doop je als geloofsdoper wel, dan ben je medeverantwoordelijk voor iets waarvan je overtuigt bent dat het tegen de bijbel ingaat.
Respect en acceptatie voor een afwijkende mening is mij best zei ik al, maar dan moet het wel uitgevoerd worden door iemand die er inhoudelijk achter kan staan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 jun 2014 09:11

rotterdam schreef:Het opdragen of zegenen van baby's i.p.v. de doop gaat in tegen "de leer" van de P.K.N.

Wanneer en wie heeft die bijbelse gewoonte dan afgeschaft, en op wiens authoriteit?
m.a.w. waar in de Bijbel vind ik dat dat niet meer hoeft of veranderd is?
Of is ook dat allemaal ''te joods'' bevonden, sinds Nicea?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 30 jun 2014 09:23

mealybug schreef:Wanneer en wie heeft die bijbelse gewoonte dan afgeschaft, en op wiens authoriteit?
Vertel eens wat meer over de "bijbelse gewoonte" van opdragen. Ik ben nl. benieuwd naar de bijbelse onderbouwing ervan.
Of, laat ik maar meteen eerlijk zijn, de manier waarop in baptistische/evangelische gemeenten kinderen worden opgedragen, heeft mijns inziens niets te maken met de "bijbelse gewoonte" waar je naar verwijst.
Ik zie dat eerder als verlegenheidsargument voor de verlegenheidshandeling die opdragen is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 30 jun 2014 09:45

Byte schreef:Ik heb het broederlijke debat gezien kunnen we nog wat van leren hier op refoweb.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kor+13&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10

Was je erbij? Ik heb het thuis geprobeerd te kijken maar de stream was gewoon vreselijk! Weet je misschien of het ergens terug te kijken is?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 09:58

naamloos schreef:Het is best een verschil of iets in gaat tegen de bijbel of tegen een formulier. Die formulieren zijn niet algemeen aanvaard.

De leer van de volwassendoop is zeker niet algemeen aanvaard.

[/quote]Het opdragen en zegenen van baby's kan iedereen van harte doen, inhoudelijk komt niemand daar mee in de knoop bijbels gezien. Dat is anders met dopen.
Babydopers vinden opdragen niet verkeerd, maar niet voldoende. [/quote]

Wellicht hebben wij een andere mening over het woord "verkeerd".
Overigens is het woord "van harte" niet juist, ik betreur de keuze van betreffende ouders om het kind niet te laten dopen.

[/quote]Geloofdopers zouden iets moeten doen wat in onze ogen tegen de bijbel ingaat.
Als je als babydoper niet doopt dan draag je daar geen enkele verantwoording voor, want dat is je eigen keuze niet.
Doop je als geloofsdoper wel, dan ben je medeverantwoordelijk voor iets waarvan je overtuigt bent dat het tegen de bijbel ingaat.[/quote]

Nogmaals, binnen onze optiek is de kinderdoop 100% Bijbels.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2014 10:00

mealybug schreef:Wanneer en wie heeft die bijbelse gewoonte dan afgeschaft, en op wiens authoriteit?

Ik heb het idee dat deze vragen al ontelbare keren zijn beantwoord.

Terug naar “Archief”