Pfieuw schreef:
Het probleem is mijns inziens dat het verschil teveel wordt vergroot. Bij beide is het niet gelijk alles of niets. Het lastige bij onderzoek naar zaken uit het verleden is dat de verifieerbaarheid minder groot wordt. Tanderosie bijvoorbeeld kan ik prima onderzoeken want dat gebeurt nu nog. Dat is een proces dat zich herhaalt in een ander persoon. Verschillende voorbeelden leiden tot hetzelfde resultaat. Dat is ook een veel simpeler en korter durend proces dan dat van de evolutietheorie. Logischerwijs is er dan ook minder op af te dingen. Ik zeg trouwens helemaal niet dat wetenschap een scheldwoord is, alleen dat ik het niet eens met alle conclusies die getrokken worden.
Ik vind dat toch een typisch argument dat uitsluitend door creationisten wordt gebruikt. geologen kunnen wel degelijk in het verleden terugkijken hoe het allemaal is gegaan. Elke korrel zand is geërodeerd materiaal van één of andere berg. al dat zand maakt weer nieuwe aardlagen, die weer nieuw gesteente en nieuwe bergen vormen. Dat is allemaal zichtbaar en meetbaar.
In die aardlagen komen fossielen voor. In de ene aardlaag zit dit en in de ander dat, afhankelijk van het soort gesteente en in welke tijd het gevormd is. Dat soort processen zien we heden ten dage gewoon geburen.
Wie in Nederland fossielen wil zoeken, moet precies weten waar. En dat is net zo bekend als tanderosie.
http://www.geologievannederland.nl/fossielen
Het is gewoon bekend welke fossielen je uit welke tijd waar kunt vinden.
hettys schreef:Welke uitkomsten? Welke andere theorieën?
Ik kan soms ook weinig met uitkomsten over onderzoeken van kanker. Voortschrijdend onderzoek is ook daarbij van belang.
Ja. dat denk ik ook wel es. Maar daar ging het helemaal niet over.
Dit is natuurlijk een discussie die eindeloos is. Als we gaan beginnen over interpretaties...
Nee hoor. een wetenschapper kan zelf aangeven wat hij bedoeld. Bewust weglaten of toevoegen van woorden...
Dat was ooit wel anders. In de bijbel staat dat de zon stilstond boven Gilboa, en nog wat teksten over de zonnewijzer bij Hiskia. Galileo werd ervoor verband. dus dat was een paar honderd jaar het emotionele punt in de wetenschap tussen kerk en wetenschap, wat we nu zien tussen evolutie en creationisme.
Tegenwoordig staat dat vast en wordt elke dag door telescopen en ik weet niet wat bevestigt.
Tja, dat vind ik niet echt vreemd, dat laatste. Je referentiepunt is continue hetzelfde.
Wat bedoel je? Over 50 jaar is het hele creationisme de wereld uit, net zoals het geocentrisme heden ten dega. . Alhoewel. Als je bedenkt dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat de zon om de aarde draait, alleen omdat het in de bijbel staat...
Z
over ik het hier met je eens ben, bewijs je alleen maar dat de theorie bevestigd wordt. Nogmaals, 150 jaar zegt echt niks. In het verleden zijn er ook theorieën geweest die volledig onderuit geschoffeld zijn ondertussen die het erg lang volhielden.
Welke theorieën zijn volledig onderuit gehaald na 150 jaar? (Of na een lange tijd? ) Daar ben ik wel benieuwd naar.
Inmiddels weten we beter. Er zijn dingen op de wereld die uitsluitend verklaarbaar zijn door evolutie. zoals genetische verwantschap enzovoorts. fossielen precies in de verwachte aardlagen. En ach wie weet, er komt wel een andere theorie: Onzin.