Pfieuw schreef:
Ik zeg alleen maar dat ik wetenschap niet zo hoog aanschrijf als veel mensen (in ieder geval hier!) doen. Dat is heel wat anders dan wat jij schrijft. Dat is een conclusie halen uit iets wat ik niet gezegd heb.
Oké, maar ik denk echt niet dat mensen hier de wetenschap zo hoog aanschrijven als jij denkt. En wetenschappers onderling al helemaal niet, men probeert elkaar daar tot op het bot te falsificeren. dus als ik mijn wekelijkse portie scientias heb gelezen, dan denk ik ook vaak, jaja, eerst maar es zien.
Waar het veel om gaat is, in dit topic, is dat dingen die heel gewoon bewezen zijn, zoals: 'tanderosie' bestaat, Of: zeewater tast de huid aan'
zouden kunnen worden ontkent omdat wetenschap niet zo hoog aangeschreven wordt.
gewoon simpele dingen, waar de meeste mensen absoluut niet over twijfelen worden in dit topic betwijfeld.
Zodra het over de ouderdom van de aarde gaat, of evolutie, dat kunnen we niets meer geloven en is wetenschap een scheldwoord.
hettys schreef:Dan schep je voor jezelf de ruimte om wetenschappelijke studies en de uitkomsten selectief af te wijzen. Terwijl er zat sluitende bewijzen zijn.
Je zegt 'wetenschap an sich' maar je bedoeld gewoon wetenschap die tegen je overtuiging ingaat. Als het gaat om zwaartekracht, of seizoenen ben je vast minder kritisch.
Pfieuw schreef:O ja? Hoe weet jij dat? Waar haal je dat vandaan?
sorry als ik verkeerde conclusies heb getrokken.
Pfieuw schreef:Waar haal je trouwens vandaan dat ik volledig tegen de evolutietheorie ben? Ik ben het niet eens met bepaalde uitkomsten van de theorie, maar dat ben ik ook niet met uitkomsten van andere theorieën.
Welke uitkomsten? Welke andere theorieën?
Pfieuw schreef:
Ik ben het met je eens dat dat een punt is bij sommige creationisten. Het andere punt is dat het mensen totaal niet lijkt te interesseren als andere delen van de wetenschap worden aangevallen, maar vooral de delen die binnen de evolutietheorie te vinden zijn. Dus dat maakt de polarisering wel groter uiteraard.
Dat komt omdat creationisten zoveel liegen, en alles wat maar enigszins riekt naar evolutie belasteren. Er is zelfs een site waarop je uitspraken van evolutionistische wetenschappers, in artikelen, kunt lezen, die uit de context zijn getrokken in het voordeel van creationisten.
Dus je hebt als wetenschapper je punt gemaakt, denk je, en dan zie je quote terug op een crea site alsof je iets heeeel anders bedoelde... (quote-mining)
De aarde draait om de zon. Ook dat staat al heel lang vast. Daar hoor je bijna niemand meer over.
Pfieuw schreef:Daar wordt ook erg weinig onderzoek naar gedaan op dit moment. Bovendien liggen er maar weinig mensen wakker van als het ineens andersom zou blijken te zijn. Emotioneel gezien een veel minder interessant gebied.
Dat was ooit wel anders. In de bijbel staat dat de zon stilstond boven Gilboa, en nog wat teksten over de zonnewijzer bij Hiskia. Galileo werd ervoor verband. dus dat was een paar honderd jaar het emotionele punt in de wetenschap tussen kerk en wetenschap, wat we nu zien tussen evolutie en creationisme.
Tegenwoordig staat dat vast en wordt elke dag door telescopen en ik weet niet wat bevestigt.
Pfieuw schreef:Maakt de lengte van het bestaan van een theorie iets uit voor de geldigheid daarvan? Als er morgen één simpel tegenbewijs zou worden gevonden (wat ik helemaal niet verwacht) dan zeggen 150 jaar niets.
Natuurlijk maakt het hoelang een theorie het uithoudt. elk nieuw onderzoek ondersteund die theorie en dat stapelt zich op natuurlijk.
en een bewijs dat morgen gevonden word geldt vandaag niet
en dat verwachten we inderdaad niet. Er wordt onderzoek gedaan naar alle fossielen die precies gevonden waar verwacht volgens de evolutie-theorie, dus als elk onderzoek al 150 jaar de theorie bevestigt, dan maakt tijd best wel uit.
Pfieuw schreef:Wie zegt bovendien dat de omwenteling heel groot moet zijn? Het is echt niet zo moeilijk om een overgangstheorie te bedenken bijvoorbeeld. Ik accepteer het allemaal als waarnemingen en ook als bewijs, maar ik zie bewijs binnen bijvoorbeeld deze theorie als: het zou kunnen dat het zo gegaan is, maar het hoeft helemaal niet.
Het is me niet duidelijk wat je bedoeld en wat voor theorie dat zou moeten zijn. Ik vindt het extreem moeilijk om een 'overgangstheorie' te bedenken. Natuurlijk hebben we het oude-aarde- creationisme, maar die wijzen macro-evolutie ook af. What else?
Pfieuw schreef:Die zijn niet eens zo heel moeilijk te bedenken:
- de zichtbare (maar dus uiterst langzame) verandering van een soort in een ander soort in de natuur.
Die zijn allang gedocumenteerd en bewezen. Wordt altijd afgewezen. Ik heb je al een link gestuurd van al die buideldieren. Je zei dat je dat bewijs vond.
Ook gif is geschapen.