Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Moet een vrouw een hoed op tijdens de kerkdienst?

Berichtdoor JeeWee » 22 jun 2014 12:04

en als de dienst saai wordt, neem je gewoon je eigen dingetjes mee

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 jun 2014 12:20

EenVasteBurcht schreef:Oude Nederlandse vrouwen dragen heus nog wel eens een soort kapje of doek achtig iets, dat lijkt er ook op. Maar volgens mij verdwijnt dit meer en meer.

Mijn overgrootmoeder droeg nog gewoon Zeeuwse klederdracht tot diep in de jaren 80 dus dat zat wel goed ;)

Als traditie de maatstaf is, ''zit het wel goed''?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 22 jun 2014 12:23

JeeWee schreef:en als de dienst saai wordt, neem je gewoon je eigen dingetjes mee

Afbeelding

Je bedoelt, als de dienst saai wordt, gaan we gewoon carnaval vieren.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 22 jun 2014 19:38

mealybug schreef:Als traditie de maatstaf is, ''zit het wel goed''?

Aangezien herrieschoppen de enige reden lijkt te zijn van jouw postings zie ik weinig reden om hier inhoudelijk op in te gaan

Nathan

Berichtdoor Nathan » 24 jun 2014 16:29

Natuurlijk moet de vrouw tijdens de eredienst haar hoofd bedekken.
Zij verschijnt net als alle andere gelovigen voor God's aanbiddelijk aangezicht.
Paulus benadrukt deze verplichting in de eerste brief aan de Corinthiërs hoofdstuk 14.

Christus is het Hoofd van iedere man, en de man het hoofd van de vrouw’.
Een zekere orde werd bij de schepping al ingesteld, doordat Adam eerst geschapen
werd en daarna Eva.
Op de scheppingsorde wordt ook in de verzen 8 en 9 van dit hoofdstuk gewezen.
Eva deelde zijn plaats en zijn waardigheid, maar zelfs in de tijd van onschuld
in het paradijs was de leiding aan Adam opgedragen.
De zonde heeft dit leiderschap niet gewijzigd, en de in Christus verschenen genade van God ook niet. Zo is Christus dus het Hoofd van de man, en wel van iedere man.
En het hoofd van de vrouw is de man.

Verder staat er in 1 Kor. 14: 34 en volgend, dat het de vrouw niet vergund is te spreken, maar dat zij moet zwijgen. Dus vrouwelijke voorgangers zijn niet volgens de orde van God.
Citaat:
34 Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. 35 En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. 36 Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt?
Vrouwen mogen uitsluitend tijdens de eredienst spreken wanneer zij profeteert.
De gave van profetie (zie 1Kor. 12) wordt zowel aan mannen als aan vrouwen gegeven.
Citaat:
Indien er in tongen spreken, laten het er twee, ten hoogste drie zijn, ieder op zijn beurt, en laat één uitleg geven. 28 Is er echter geen uitlegger, dan moet men zwijgen in de gemeente, maar tot zichzelf en tot God spreken. 29 Wat de profeten betreft, twee of drie mogen het woord voeren, en de anderen moeten het beoordelen. 30 Maar indien aan een ander, die daar gezeten is, een openbaring ten deel valt, moet de eerste zwijgen. 31 Want gij kunt allen één voor één profeteren, opdat allen lering en allen opwekking erdoor ontvangen. 32 En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen, 33 want God is geen God van wanorde, maar van vrede.

Ook in Efeziërs 5 vanaf vers 22 lezen wij:

22 Vrouwen, weest aan uw man onderdanig als aan de Here, 23 want de man is het hoofd van zijn vrouw, evenals Christus het hoofd is zijner gemeente; Hij is het, die zijn lichaam in stand houdt. 24 Welnu, gelijk de gemeente onderdanig is aan Christus, zo ook de vrouw aan haar man, in alles.

25 Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, 26 om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, 27 en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zó dat zij heilig is en onbesmet. 28 Zo zijn [ook] de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; 29 want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het, zoals Christus de gemeente, 30 omdat wij leden zijn van zijn lichaam. 31 Daarom zal een man [zijn] vader en [zijn] moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot één vlees zijn. 32 Dit geheimenis is groot, doch ik spreek met het oog op Christus en [op] de gemeente. 33 Intussen ook gij, laat ieder voor zich zijn eigen vrouw zó liefhebben als zichzelf en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

De Bijbel is duidelijk over de hoofdbedekking en het zwijgen voor de vrouw.

Nathan

Berichtdoor Nathan » 24 jun 2014 19:23

Bambi schreef:[-(

Graag een inhoudelijke reactie.
Een smiley is zo nietszeggend.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 jun 2014 20:33

Wij zwijgen Nathan, zoals t betaamd 8)

maar je hebt natuurlijk gelijk als ik t zo even kort mag samenvatten.. :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2014 20:34

jamillah schreef:Wij zwijgen Nathan, zoals t betaamd 8)

:lol: :lol:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jun 2014 21:39

Nathan schreef:................ De Bijbel is duidelijk over de hoofdbedekking en het zwijgen voor de vrouw.
Laat ik het dan (nogmaals) met de woorden van deze meneer zeggen: http://www.youtube.com/watch?v=jDEpi_C_nxM
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nathan

Berichtdoor Nathan » 24 jun 2014 22:27

Beste Naamloos.
Ik heb met verbazing naar het YouTube filmpje gekeken.
Het wemelt van de onjuistheden.
De goede man spreekt over vermoedens en veronderstellingen maar citeert GEEN ENKELE Bijbeltekst.
Ook "vermoedt" hij dat de vrouwen een bepaald kledingstuk of sjaal moesten dragen van Paulus en geen hoed. Waar staat dat in de Bijbel?
Ook vergelijkt hij het met de heidense profetessen, maar opnieuw: waar zegt Paulus dit?

Vrouwen mogen niet hardop bidden of profeteren?????
Jawel hoor!
In bijvoorbeeld een bidstonde is het zowel de man als de vrouw toegestaan hardop te bidden in de gemeente.
Profeteren wordt niet uitsluitend door mannen gedaan, maar ook door vrouwen.
Want profeteren is één der gaven van de Heilige Geest.

Reeds beschreven door de profeet Joel in het Oude Testament.
Ik citeer Joel 2 vanaf vers 28:

28 Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten.

Kortom de zevenvoudige gaven van de Heilige Geest zijn toegankelijk voor mannen, vrouwen, zonen, dochters, knechten en dienstmaagden.

De man in het You Tube filmpje spreekt vanuit redenatie, niet middels feiten uit de Heilige Schrift.
Zo werkt satan, gewoon iets anders vertellen en het liefst zo redelijk mogelijk klinkend.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 jun 2014 23:19

Nathan schreef:Beste Naamloos.
Ik heb met verbazing naar het YouTube filmpje gekeken.
Het wemelt van de onjuistheden.
De goede man spreekt over vermoedens en veronderstellingen maar citeert GEEN ENKELE Bijbeltekst.
Ook "vermoedt" hij dat de vrouwen een bepaald kledingstuk of sjaal moesten dragen van Paulus en geen hoed. Waar staat dat in de Bijbel?
Ook vergelijkt hij het met de heidense profetessen, maar opnieuw: waar zegt Paulus dit?
Beste Nathan, de goede man citeert geen bijbeltekst, maar hij legt hem uit :D
Ook heeft de goede man (pr. dr.dr.dr.) de hele bijbel in de grondtaal gelezen, plus de historische context.
Ik hecht dus een pietsie meer waarde aan zijn inzicht dan aan het jouwe als je het niet erg vind.
Nathan schreef:De man in het You Tube filmpje spreekt vanuit redenatie, niet middels feiten uit de Heilige Schrift.
Zo werkt satan, gewoon iets anders vertellen en het liefst zo redelijk mogelijk klinkend.
Toe maar, haal satan er maar bij. Ik ken ook een maniertje van em: wetticisme :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nathan

Berichtdoor Nathan » 25 jun 2014 12:40

Misschien kan iemand mij duidelijk maken wat wetticisme inhoudt.
En mij uitleggen wat dit met dit onderwerp te maken heeft.

Ten aanzien van die zeer geleerde heer die in het YouTube filmpje te zien is wil ik opmerken dat geleerdheid niets zegt over het kunnen begrijpen van de Bijbel.
Denk aan de farizeeërs en schrijftgeleerden die niet een Jezus herkenden als de Zoon van God, terwijl gewone mensen zoals vissers dit wel begrepen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jun 2014 12:46

Nathan schreef:Misschien kan iemand mij duidelijk maken wat wetticisme inhoudt.
En mij uitleggen wat dit met dit onderwerp te maken heeft.

Ik vat wetticisme op als: het volgen en naleven van wetten en regels, maar zonder werkelijke overtuiging van die noodzaak hiervoor.
Dus voor de één kan het opzetten van een hoed een puur wettische regel zijn, omdat:
* haar moeder het ook altijd deed
* haar (schoon)zusters het nog steeds doen
* de kerk dit vraagt.

maar voor de ander is het naleven van de regels die de Bijbel geeft, nl. dat het met onbedekt hoofd bidden van een vrouw, als zij in de tempel verkeert, zondig is.

Er wordt nergens zoveel onterecht gesmeten met dat woord als op een forum. In het dagelijks leven hoor ik dit woord veel minder.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jun 2014 13:22

Nathan schreef:Misschien kan iemand mij duidelijk maken wat wetticisme inhoudt.

Wetticisme is de ernstige dwaling dat je door het houden van de Wet ook maar iets dichter bij je redding, behoudenis zou komen.
Want wie ook maar denkt dat hierdoor de schuld vergeven wordt, valt af van God's genade.
(Paulus tegen de Galaten)

Terug naar “Archief”