Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2014 19:21

mealybug schreef:Dat zegt ze toch net?

We kunnen het woord kerk wel overzetten naar het gebouw, maar het origineel betekent iets anders, dat weet je.
Bovendien staat er talloze keren wat Bambi ook al zegt: God's huis is nu een huis van geestelijke stenen, een tempel niet met handen gebouwd.

Ach ja, dat Bambi een andere, legitieme! reden heeft dan jij, sla jij even over.
Jij verkiest zelf om thuis te blijven!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jun 2014 19:43

meribel schreef:
maar nu leg je dus toch zelf weer de link tussen hoe graag je naar de kerk gaat en de hemel.

Nee hoor, die leg jij!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jun 2014 19:52

Jvslooten schreef:Hee Mealybug! :D

De Christelijke ´Ekklesia´ heeft verschillende betekenissen.. het wordt in de schrift gebruikt als aanduiding van een eredienst, van een kerkelijke gemeente, als aanduiding van de wereldwijde gemeenschap der heiligen, of als de eenheid die er is tussen de strijdende en de triomferende Kerk, de bruid of het Lichaam van Christus.

ho ho ho... triomferend?
Ons is ellende, vervolging en haat voorzegd!
En de eredienstheeft ook een andere toepassing gekregen:
''Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.
En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormd door de vernieuwing van uw denken, opdat gij moogt erkennen wat de wil van God is, het goede, welgevallige en volkomene.

(Rom. 12: 1- 2)

Wat vind de neofundamentalist daarvan? :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 jun 2014 20:08

mealybug schreef:ho ho ho... triomferend?
Ons is ellende, vervolging en haat voorzegd!
Je bent er duidelijk veelste lang tussen uit..
Heb je geen gereformeerd woordenboek ergens staan, toevallig? Dan kun je opzoeken wat de Triomferende Kerk is. :wink:
En de eredienstheeft ook een andere toepassing gekregen:
''Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

(Rom. 12: 1- 2)

Wat vind de neofundamentalist daarvan? :wink:
Offers horen in de tempel thuis. :wink: Ik twijfel er trouwens niet aan dat je vast wel weet wat de Heilige Apostel zegt over het ongeoorloofd onttrekken van de samenkomsten, maar dat terzijde.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 jun 2014 20:18

Ik ga t liefst doordeweeks ook nog een keer naar de kerk, geestelijk voedsel halen. Ik ben t halverwege de maandag al weer half kwijt, word zo opgeslokt door de dagelijkse dingen :( De preken worden korter en de weken langer, zo lijkt het ;-)

Ik snap niet waarom dat op een refoforum haast gek gevonden word :)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 jun 2014 20:39

Jvslooten schreef:Offers horen in de tempel thuis. :wink: Ik twijfel er trouwens niet aan dat je vast wel weet wat de Heilige Apostel zegt over het ongeoorloofd onttrekken van de samenkomsten, maar dat terzijde.

Dat is helemaal niet ''terzijde'', maar proberen gelijk te krijgen.
Nu ik thuis een bijbel, God's Woord in mijn eigen taal heb, en op allerlei manieren het Woord kan beluisteren en lezen, en al helemaal geen verantwoording hoef af te leggen aan een ander, peins ik er inderdaad niet over, om een predikant eenrichtingsverkeer in communicatie op me los te laten, waarbij nu zelfs het zgn. ''Niceno Constantinopolitanum'' al grondtekst wordt genoemd!

Constantinopolitaum :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: de schoft vermoorde zijn tweede vrouw, oudste zoon, aanbad de zon en liet zich op zijn sterfbed pas dopen door een ariaanse priester. :^o

Uit de vragen rubriek, onderwerp de Shack:
'' Daarbij nog iets ter overweging: de Heilige Geest wordt in ónze Belijdenis van Nicéa (het zgn. Niceno Constantinopolitanum) uitgetekend als “..., Die Heere is en levend maakt”. Het aanwijzend voornaamwoord “Die”, dat hier gebruikt wordt, is in de grondtekst vrouwelijk! Heel opmerkelijk.

Ds. M. F. van Binnendijk''
Ga dat maar eens uitvogelen :-)
Laatst gewijzigd door mealybug op 24 jun 2014 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 jun 2014 20:50

Toch wel weer grappig en opvallend: Stond daarnet onder de douche en de duvel sprong weer aan alle kanten op mijn nek, al vloekend.
Ik dacht: "Waar is dit nu weer voor?"
Want meestal gebeurt dat als ik weer iets erg Christelijks tegen mensen heb gezegd, dan word ik teruggepakt.
Tot ik dit topic ging lezen, toen begreep ik het.

Ik heb maar 1 antwoord op al die vragen, eigenlijk meer een wedervraag:
Hoe kan het dat niemand die relatie met God herkend, als de Heilige Geest in een gelovige komt wonen?
Dat is nu net HET kenmerk van een Nieuw-Testamentische Christen:
Vervuld worden met de Heilige Geest.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 24 jun 2014 20:59

Hoe kan het dat niemand die relatie met God herkend, als de Heilige Geest in een gelovige komt wonen?

Misschien word die relatie wel herkend maar is men wat schuchterder dan jij om het ook zo te omschrijven? Wellicht is de 1 wat opener daarover dan de ander? Ik heb er voor gekozen om bepaalde dingen niet zo met nadruk uit te schrijven, gewoon omdat ik me daar niet goed bij voel. Hier en daar misschien een uitschieter daargelaten.

Als je geloofd dat de kerk Gods huis is, dan lijkt het me logisch dat je daar juist graag naar toe gaat om Hem daar te ontmoeten.. Dat hoeft dus niet perse in de kerk te zijn maar dat is wel de plek bij uitstek voor mij. Ik ben er graag :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2014 21:00

@ Bambi, de duivel sprong op je nek? Eh, wordt het misschien tijd voor je pilletje?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 jun 2014 21:05

mohamed schreef:@ Bambi, de duivel sprong op je nek? Eh, wordt het misschien tijd voor je pilletje?

Nee hoor, zo noem ik dat als ik weer aan alle kanten door hem aangevallen wordt.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 24 jun 2014 21:11

Een duivelse aanval in de douche?
Ik wil het echt niet in het belachelijke trekken maar wat heeft het in ](*,) met dit topic te maken?
Ik zie iig het verband niet, waarom open je er geen nieuw topic over?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 24 jun 2014 21:16

moderngelovige schreef:Een duivelse aanval in de douche?
Ik wil het echt niet in het belachelijke trekken maar wat heeft het in ](*,) met dit topic te maken?
Ik zie iig het verband niet, waarom open je er geen nieuw topic over?

Waarom zou ik?
Dat is ook iets wat bij het leven van een Christen hoort: Aanvallen van de duvel.
Ook al niet herkenbaar? #-o #-o #-o

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 jun 2014 21:25

Zou je eens een beschrijving in detail kunnen geven van zo'n aanval.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 jun 2014 21:27

Nee duivelse aanvallen heb ik gelukkig geen last van, onder de douche noch op het droge. Echter kan dat ook wel kloppen want hij zit dus bij jou. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door mohamed op 24 jun 2014 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 24 jun 2014 21:28

Dat ben ik met je eens....maar waarom moet dit plompverloren in dit topic gemeld worden?
Ik wil wel vragen, als je dat tenminste met ons wil delen, hoe de duivel je aanviel.

Voor het gemak heb ik maar even het nieuwe topic: duivelse aanvallen geopend.

Terug naar “Archief”