Is het een probleem voor de zondvloed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Is het een probleem voor de zondvloed

Berichtdoor hettys » 24 jun 2014 18:41

antoon schreef:NWV
Daniël 4:5 Ten slotte ontving ik Daniël, die de naam van mijn god Beltesassar draagt en in wie de geest van de heilige goden woont. En ik vertelde hem mijn droom: 6 ‘Beltesassar, eerste onder de magiërs, ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat u elk mysterie kunt ontraadselen.

Groot Nieuws Bijbel 1996
6 Ik zei: Beltesassar, jij staat aan het hoofd van de waarzeggers. Ik weet dat de geest van de heilige goden in je woont. Jij kunt ieder geheim ontraadselen. Vertel me de betekenis van alles wat ik in mijn droom gezien heb

Willibrordvertaling 1995
6 ‘Beltesassar, hoofd van de wichelaars! Ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat geen enkel geheim u in verlegenheid kan brengen. Geef mij de verklaring van wat ik in mijn droom gezien heb.

De Nieuwe Bijbelvertaling
6 ‘Beltesassar, eerste onder de magiërs, ik weet dat de geest van de heilige goden in u woont en dat u elk mysterie kunt ontraadselen. Zeg mij wat de visioenen betekenen die ik in mijn droom

NBG-vertaling 1951
8 Doch ten laatste kwam tot mij Daniël, naar de naam van mijn god Beltesassar genoemd, in wie de geest der heilige goden woont, en ik vertelde hem de droom:

Ik heb geen idee of je weet wat de grondtekst van deze teksten is, maar er staat gewoon 'god' Gods geest woont in Daniel volgens de teksten.
Is dat niet waar, volgens jou?

(Aramaic) corresponding to ''elowahh' (433); God:--God, god.

http://www.htmlbible.com/sacrednamebibl ... 4.htm#S426

Daniel 2: 47
De koning zei tegen Daniël: ‘Het is waar, uw God is de God der goden en de Heer der koningen. Hij onthult mysteries en daardoor hebt u dit mysterie kunnen onthullen.’

Zomaar een aantal teksten waaruit op te maken is dat Daniël een positie had te vergelijken met Josef/ Imhotep
noch Josef noch Daniël verruilden de aanbidding van de God van de bijbel in voor valse Goden, natuurlijk niet maar de machthebbers zagen het zo, vergeet niet dat Josef een vrouw kreeg dochter van een hogepriester van Egyptische Goden.
Het punt is dat zij zichzelf bleven. en zijn zonen Mana̱sse EN Efraïm heeft hij zeker onderricht gegeven van de ware God.

dus was Imhoteph iemand die alleen thuis bij z'n kinderen zichzelf was ? volgens mij is er weinig bekend over evt. kinderen van Imhoteph. laat staan dat we weten of ie kinders had. Je vult gewoon in. Er is werkelijk geen enkele aanwijzing dat de Jozef die het beheer had over de graanschuren en de verdeling ervan, ook architect was en hogepriester en arts.

Hou jij je nu maar aan de bijbel ipv allerlei wilde speculaties aan te nemen. Dat is namelijk onbijbels.

als Jozef Imhotep was geweest had hij geen Egyptische religieuze symbolen verwerkt in zijn piramide.

Genesis 41:45 Daarna gaf Farao Jo̱zef de naam Za̱fnath Paäneach en gaf hem Asnath, de dochter van Potifera,de priester van On, tot vrouw. Toen trok Jozef uit over het land Egypte

Ook hier weer het gaat erom wat mensen om hem heen doen,

Dus de vrouw van Jozef was eigenlijk de architect die religieuze ornamenten maakte? Hoe bedoel je dat nou? Was de priesters van van On ook een priesteres van de goden waarvoor Imhotep prieste was? Welk punt wil je maken?

Josefs gebeente is nooit gevonden
want het werd naar het beloofde land vervoerd, het geeft dan ook geen verwondering dat men het gebeente van Imhotep niet vind. en het graf dat aan Imhotep/Josef toebehoorde, tenminste wat men denkt was leeg, het is dan conform de gang van zaken in de bijbel, eerst in een graf gedaan en later met de uittocht meegenomen.

Waarom is dat nooit gevonden dan? als het duidelijk een geografische plaats heeft gekregen, bijbels gezien?
Liggen de botten van Jozef in Sichem?
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 29 jun 2014 12:18

Ik heb geen idee of je weet wat de grondtekst van deze teksten is, maar er staat gewoon 'god' Gods geest woont in Daniel volgens de teksten.
Is dat niet waar, volgens jou?

schreef hettys
Je begrijpt het niet, ik leg uit dat machthebbers Daniel zo bezagen als een link tussen hun Goden, Daniel hield zich aan de bijbelse God.
Dat Josef/Imhotep ook zo bezien werd daar kon hij niets aan doen, en misschien had zijn vrouw of mensen om hem heen daaraan meegewerkt.

Waarom is dat nooit gevonden dan? als het duidelijk een geografische plaats heeft gekregen, bijbels gezien?
Liggen de botten van Jozef in Sichem?

Je begrijpt het niet helemaal, ik bedoel
als werkelijk Josef ook Imhotep is dan is het logisch dat zij het graf van Imhotep niet vinden, althans niet zijn overblijfselen, want die zijn in het beloofde land.

Hoezo, Imhotep ? Hij werd toch Zafnath Paäneach (צָֽפְנַת פַּעְנֵחַ) genoemd? Het lijkt niet eens op elkaar..

schreef van jvanvSlooten
In het oude Egypte hadden belangrijke mensen verschillende namen

Weet je dat ze een uitdrukking hebben voor wat jij doet? Het heet "wishful thinking".

volgens Frank b

ik laat veel argumenten meespreken

Imhotep heeft waarschijnlijk 4 Farao,s gediend

http://www.egypte-info-site.nl/imhotep.html
Dit ga ik in de volgende post uitwerken

antoon

Berichtdoor antoon » 05 jul 2014 15:19

Afbeelding

Flavius Josephus schreef dat Mozes als baby de kroon van het hoofd van farao opzette en vertrapte, Jan steen heeft het uitgebeeld, maar hiermee is de kous natuurlijk niet af.
het sluit namelijk ook aan op mijn constructie en op het punt dat Josef onder 4 heersers gediend heeft.

Het is of wordt een onderwerp dat ik aan ga snijden, nu even nog niet, ik heb historisch achtergrond materiaal dat ik eerst nog moet ordenen, maar ik kom eraan

antoon

Berichtdoor antoon » 06 jul 2014 09:21

Er worden weleens faraos aangehaald die meerdere namen hadden en dardoor dubbel genoteerd werden.
Neferoesobek en Nikotris zouden daar een voorbeeld van kunnen zijn, ik heb matches, chronologie EN artefacten die met weinig problemen een samenloop tonen.
Eerder heb ik al laten zien dat er duidelijke aanwijzingen zijn dat Neferoesobek de pleegmoeder van Mozes is, zij zou dezelfde kunnen zijn als Nikotris.
Ik begin met enkele matches

Neferoesobek of Neferusobek, ook Sobekneferoe of Sobeknofru was de laatste farao van de 12e dynastie. Haar naam betekent: "Sobek is de schoonheid van Ra".
Ze was de dochter van de farao Amenemhat III. Ze was gehuwd met haar broer Amenemhat IV, maar deze stierf al vlug een kinderloze dood.
Manetho vermeldt haar onder de naam Semiophris. Haar naam Sobek verwijst naar de god Sobek en vermoedelijk had ze een sterke band met de Fajoem.
Koningin Sobeknoferoe heeft volgens de Turijnse Papyrus 3 jaar, 10 maanden en 24 dagen geregeerd.
Volgens Manetho heeft ze 5 jaar geregeerd. Er zijn verschillende bewijzen van haar regering onder andere op een Nilometer in Nubië uit haar 3e jaar.
Ze heeft ook een begin gemaakt met een piramide maar deze is nooit voltooid, ook niet onder haar opvolger.
Verkorte versie van Wikipedia

Neferoesobek samenvatting:
Bewijzen van bestaan
Albasten reliëf in het museum van Berlijn waar haar nesoet-bity naam op staat
Turijnse koningspapyrus
koningslijst van Saqqara
lijst van Manetho
archeologische sporen over heel Egypte
Argumenten dat Nitokris en Neferoesobek dezelfde zijn
1 een vrouw..
2 farao aan het einde van een Dynastie
3 korte regeer periode van enkele jaren.
4 na haar begint een zeer woelige periode
5 Haar vader laat na zijn dood geen opvolger na
6 Ze was gehuwd met haar broer Amenemhat IV

Nitokris (Oudgrieks Νίτωκρις) of Neit-Ikeret (Oudegyptisch nt-ỉkrt) was de laatste Vroeg-dynastieke farao/koningin van de 6e Dynastie van het Egypte. Nitokris wordt genoemd in de Historiën van Herodotus en in het werk van Manetho, in het laatste geval ook onder de naam Netikreti.
Ondanks dat haar naam op de Koningslijst van Turijn voorkomt is er geen enkel archeologisch bewijs voor het bestaan van deze koningin. Haar naam komt niet voor in Egyptische inscripties.
Pepi II <haar vader> wordt doorgaans een buitengewoon lange regeerperiode aangegeven (ca. 90 jaar), die gekenmerkt werd door langzame degradatie van de binnenlandse situatie.
Bij zijn overlijden zonder een opvolger te hebben nagelaten namen de ongeregeldheden toe in de periode die Egyptologen gemakshalve "De eerste tussenperiode" hebben genoemd.
In die erg bewogen tijd volgden verschillende kleine heersers elkaar op en bleven slechts korte tijd op de troon, wat aangeeft dat het niet zo best ging in Egypte toen.
Na de 6e Dynastie is er voor een lange periode geen centraal gezag meer.
Verkorte versie van Wikipedia

Nitokris
Bewijzen van bestaan
Historiën van Herodotus
Koningslijst van Turijn
lijst van Manetho
1 een vrouw ,(al is niet iedereen het er over eens)
2 farao aan het einde van een Dynastie
3 korte regeer periode van enkele jaren.
4 na haar begint een zeer woelige periode
5 Haar vader laat na zijn dood geen opvolger na
6 Men claimt dat Nitokris de vrouw en zus was van farao Merenre II, haar broer

wordt vervolgd

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 07 jul 2014 10:13

je gaat maar door met wishful thinking.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

antoon

Berichtdoor antoon » 07 jul 2014 16:29

1e Dynastie
01 __ 3150 3032 __ 2188 __ 118 __ Narmer
02 __ 3032 3000 __ 2070 __ 32 __ Hor-Aha
03 __ 3000 2952 __ 2038 __ 48 __ Djer
04 __ 2952 2939 __ 1990 __ 13 __ Djet
05 __ 2939 2892 __ 1977 __ 47 __ Den
06 __ 2892 2886 __ 1930 __ 06 __ Anedjib
07 __ 2886 2878 __ 1924 __ 08 __ Semerchet
08 __ 2878 2853 __ 1916 __ 25 __ Qaä

2e Dynastie
01 __ 2853 2825 __ 1891 __ 28 __ Hotepsechemoey
02 __ 2825 2810 __ 1863 __ 15 __ Raneb
03 __ 2810 2767 __ 1848 __ 43 __ Nynetjer
04 __ 2767 2760 __ 1805 __ 07 __ Weneg
05 __ 2760 2760 __ 1798 __ 00 __ Sened
06 __ 2760 2749 __ 1798 __ 11 __ Seth-Peribsen
07 __ 2749 2744 __ 1787 __ 05 __ Neferkare
08 __ 2744 2736 __ 1782 __ 08 __ Neferkasokar
09 __ 2736 2734 __ 1774 __ 02 __ Hoedjefa
10 __ 2734 2707 __ 1772 __ 27 __ Chasechemoey

3e Dynastie
01 __ 2707 2690 __ 1745 __ 17 __ Sanacht
02 __ 2690 2670 __ 1728 __ 20 __ Djoser
03 __ 2670 2663 __ 1708 __ 07 __ Sechemchet
04 __ 2663 2657 __ 1701 __ 06 __ Chaba
05 __ 2657 2639 __ 1695 __ 18 __ Hoeni

je gaat maar door met wishful thinking.

Wat ik laat zien zijn vaak zo goed als bewijzen
hoe verklaar jij dat de bijbelse data voor Josef precies bij Djoser 3e Dynastie uit komt 1728bc.
Als dat alles is heb je een heel klein beetje gelijk, maar ik heb al zoveel argumenten gegeven dat Josef diende onder Djoser. als een symfonie past alles bij elkaar, rond 1728 stond Josef bij de farao
Hierbij ga ik uit van Manasses die vermeldde dat de Egyptische chronologie in 2188bc begon en alles komt op zijn plaats, of wil jij het toeval noemen, dan moet je wel heel veel fantasie hebben

Verder even uitleggen hoe de berekening is
Eerst volgorde daarna van tot volgens reguliere chronologie met-vanaf 2188bc trek ik steeds de regeringsduur van iedere farao af

antoon

Berichtdoor antoon » 31 mei 2015 15:23

Ik haal dit topic even boven water, Hetty begon al in een ander recent topic over ons aller Egypte
In mijn chronologie -die ik deels te danken heb aan onderzoekers die sorteer en uitzoek werk voor mij gedaan hebben- is de Egyptische geschiedenis begonnen met de 1e 2e en 12e dynastie,
3e 4e en 6e dynastie zijn contemporain aan de 12 e dynastie, dan is het niet onwaarschijnlijk dat er overeenkomsten zijn.
Misschien zijn Sesostris I van de 12e dynastie en Menkaura van de 4e dynastie matches
Het kan zijn dat Sesostris I die 10 jaar co-regentschap had met zijn vader daarna in een ander deel van Egypte onder een andere naam als heerser verdergegaan.

Afbeelding

Afbeelding
Er vallen een paar dingen op, de afzakkende schouders zijn identhiek
de neusvorming lijkt ook sterk op elkaar
de mannelijke borsten puilen iets naar voren
Sesostris I en dan Menkaura meer dan 10 jaar later, het zouden dezelfde personen kunnen zijn.

Imhotep/Josef kan trouwens ook onder Sesostris I gediend hebben onder de naam Mentuhotep

Afbeelding

De volgende image die ik gemaakt heb is erg groot voor dit forum, probeer te linken

http://blogimages.bloggen.be/chronologi ... 33fa39.png

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 mei 2015 20:33

Echt Antoon. Ik waardeer je inspanningen. Maar je gaat echt voor een verloren zaak. De beelden lijken in de verste verte niet op elkaar Mannelijke borsten puilen altijd uit. Dat heb je met mannelijke (gespierde) borsten. De gezichten zijn totaal anders.

Het slaat echt nergens op.

je allereerste posting in dit topic bewijst dat je er naast zit en zoveel andere bewijzen die je schijnt te negeren. zoals die pygmeeën.... zoals de prehistorie...
Maar ik praat met iemand die een Egyptische priester aanziet voor Jozef..

We hebben het er uitgebreid genoeg over gehad. al jaren.
Ook gif is geschapen.

antoon

Berichtdoor antoon » 01 jun 2015 13:46

leg eens een foto van je van 20 jaar geleden naast een recente foto, dan zie je ook verschil, maar ook herkenningspunten, als het alleen de images zijn waardoor ze iets op elkaar lijken zou ik zwak staan, maar het is niet het enigste, ze passen in een chronologie.

Manetho geeft in de meeste gevallen enkele tot 10 tallen jaren meer voor een farao dan wat er op een steen staat, het is te verklaren, Manetho kreeg waarschijnlijk het totaal aantal jaren van de heerser, in die jaren kan hij onder een andere naam ergens anders als farao begonnen zijn, de plaatselijke steen geeft waarschijnlijk alleen de jaren die hij daar terplaatse farao was. Het lijkt mij plausibel.
Om nu met deze duiteenlopende data een chronologie vast te stellen is onmogelijk, niet helemaal onmogelijk als je verankerd aan bijbelse gebeurtenissen, je komt steeds herkenningspunten tegen, daarom heb ik nog geen seconde het gevoel dat ik met een verloren zaak bezig ben.

Echter ik zal nog meer images geven ook van nakomelingen er moet herkenning zijn als Sesostris I en Menkaura deselfe persoon zijn

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 jun 2015 21:18

antoon schreef:leg eens een foto van je van 20 jaar geleden naast een recente foto, dan zie je ook verschil, maar ook herkenningspunten, als het alleen de images zijn waardoor ze iets op elkaar lijken zou ik zwak staan, maar het is niet het enigste, ze passen in een chronologie.

Manetho geeft in de meeste gevallen enkele tot 10 tallen jaren meer voor een farao dan wat er op een steen staat, het is te verklaren, Manetho kreeg waarschijnlijk het totaal aantal jaren van de heerser, in die jaren kan hij onder een andere naam ergens anders als farao begonnen zijn, de plaatselijke steen geeft waarschijnlijk alleen de jaren die hij daar terplaatse farao was. Het lijkt mij plausibel.
Om nu met deze duiteenlopende data een chronologie vast te stellen is onmogelijk, niet helemaal onmogelijk als je verankerd aan bijbelse gebeurtenissen, je komt steeds herkenningspunten tegen, daarom heb ik nog geen seconde het gevoel dat ik met een verloren zaak bezig ben.

Echter ik zal nog meer images geven ook van nakomelingen er moet herkenning zijn als Sesostris I en Menkaura deselfe persoon zijn

\
als ik een foto van mezelf van 20 jaar geleden zie ben ik nog herkenbaar. Sesostris I en Menkaura zijn heel zeker niet dezelfde persoon. Al wil jij dat nog zo graag.
Ook gif is geschapen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 jun 2015 09:45

Antoon, ik denk ook dat je veel te ver gaat wanneer je conclusies wilt trekken over personen uit beeldhouwwerken.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2015 10:31

Cathy schreef:Antoon, ik denk ook dat je veel te ver gaat wanneer je conclusies wilt trekken over personen uit beeldhouwwerken.

Het idee dat in die tijd beelden waarheidsgetrouw werden gemaakt, is dan ook een misvatting. Het zijn geen selfies. :lol:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 02 jun 2015 10:42

Ik kan moeilijk beoordelen of Antoon gelijk heeft. Maar dat de gangbare chronologie van Egyptische heersers stinkt, dat is zeker. Want de chronologie wordt gebaseerd op Egyptische bronnen, die allerminst betrouwbaar zijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Dummy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dummy » 02 jun 2015 11:50

Mortlach schreef:
Het idee dat in die tijd beelden waarheidsgetrouw werden gemaakt, is dan ook een misvatting. Het zijn geen selfies. :lol:

Ik vind de conclusie die Antoon trekt erg vergaand, maar ik geloof er ook niet in dat niet werd geprobeerd om beelden waarheidsgetrouw te maken qua gezicht. Daarvoor vind ik het te gedetailleerd. Maar goed, echt goede argumenten voor vind ik ook erg lastig...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2015 11:59

Arco schreef:Ik kan moeilijk beoordelen of Antoon gelijk heeft. Maar dat de gangbare chronologie van Egyptische heersers stinkt, dat is zeker. Want de chronologie wordt gebaseerd op Egyptische bronnen, die allerminst betrouwbaar zijn.

Maar dat weten de Egyptologen toch ook wel en daar compenseren ze toch wel voor? Er wordt vanalles kruiseling met elkaar geverifieerd, qua schrift, ja, maar ook algemenere archeologische bronnen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”