Loket Boeddhisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Loket Boeddhisme

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2014 19:21

Omdat ik merk dat er toch wat interesse voor is, wil ik hier in navolging van Diak2b en zijn Loket RKK -topic eenzelfde topic openen voor Boeddhisme.

Het is bedoeld ter informatie, om vragen te beantwoorden en eventuele vooroordelen weg te nemen. Het is nadrukkelijk niet bedoeld om het als geloof te promoten.

Dat gezegd wil ik beginnen met stellen dat Boeddhisme een intern consistent geloof is, net als het christendom en andere geloven. Wat ik daarmee bedoel is dat Boeddhisme prima te verklaren is vanuit het Boeddhistisch kader. Natuurlijk mag je op alles wat ik zeg reageren met "ja, maar in de Bijbel staat dat..." om het Boeddhisme te ontkrachten, maar ik weet niet of dat erg leerzaam zal zijn. Het gaat er mij om om het Boeddhistische kader toe te lichten en vragen over de leer, de geschiedenis, de tradities, de praktijk, de 'liturgie', etc, te bespreken.

Ik ben uiteraard geen expert, en misschien zijn er zaken waar we samen zullen moeten zoeken en samen uitzoeken hoe het zit. Ik kan vertellen wat ik meen te weten en hoe ik zaken ervaar.

Hopelijk draagt het bij aan het algemene begrip en kennis en respect voor elkaar.

Namaste :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Loket Boeddhisme

Berichtdoor Jozo » 22 jun 2014 19:40

Dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:
Ik zie 1 overeenkomst en tegelijkertijd ook 1 groot verschil tussen het christendom en het boeddhisme:
Het lijden (de overeenkomst)

En het verschil: Bij het christendom komt verlossing van buitenaf: Van God/Jezus
Bij het boeddhisme wordt het pad van de verlossing beschreven. Dit pad bewandel je (voorzover ik weet) zelf en daardoor kun je verlichting bereiken.

Maar wat als je, als onvolmaakt mens, dit pad zelf niet kunt bewandelen: Als je telkens weer faalt? Bereik je dan nooit de verlichting? Of gaat het meer om een soort graduele verbetering?
Of gaan boeddhisten helemaal niet uit van de onvolmaaktheid in een mens?

De hoeveelheid vraagtekens geeft wel aan dat ik niet al teveel van het boeddhisme weet ;)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Faramir

Berichtdoor Faramir » 22 jun 2014 19:49

Mortlach schreef:Hopelijk draagt het bij aan het algemene begrip en kennis en respect voor elkaar.

Hulde dat je dit topic hebt willen openen en dat je het loket wil bemannen. Succes!

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 22 jun 2014 22:23

Waar kan ik loket RKK vinden? Want ik sta nu voor het verkeerde loket.
Graag de verwijzingslink. alvast bedankt!
Een refoforum met een rkk-loket, ik ga gelijk de regiodeken bellen! :D
(mss is die nog wel wakker op dit tijdstip)
Voor ingewijden: Deken A. van der Helm - Den Haag
Laatst gewijzigd door moderngelovige op 23 jun 2014 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 jun 2014 09:28

Hoe belangrijk is de Dhammapada voor boeddhisten? Ik ben namelijk verschillende boeddhisten tegengekomen die het geschrift niet eens kennen.

Volgens westerse(?) boeddhisten is het Boeddhisme een manier van leven en geen religie maar onze Nepalese gids (reis India/Nepal, 2 maanden geleden) had het voortdurend over 'Lord Bhuddha'.
Zo zag ik in Lumbini, de geboorteplaats van Siddharta Gautama (Boeddha) dat mensen totaal in vervoering raakten bij zijn 'eerste voetstap'.

Verlicht mij.... :)
Laatst gewijzigd door Cathy op 23 jun 2014 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2014 09:54

Jozo schreef:Dan ben ik wel benieuwd naar het volgende:
Ik zie 1 overeenkomst en tegelijkertijd ook 1 groot verschil tussen het christendom en het boeddhisme:
Het lijden (de overeenkomst)

En het verschil: Bij het christendom komt verlossing van buitenaf: Van God/Jezus
Bij het boeddhisme wordt het pad van de verlossing beschreven. Dit pad bewandel je (voorzover ik weet) zelf en daardoor kun je verlichting bereiken.

Maar wat als je, als onvolmaakt mens, dit pad zelf niet kunt bewandelen: Als je telkens weer faalt? Bereik je dan nooit de verlichting? Of gaat het meer om een soort graduele verbetering?
Of gaan boeddhisten helemaal niet uit van de onvolmaaktheid in een mens?

De hoeveelheid vraagtekens geeft wel aan dat ik niet al teveel van het boeddhisme weet ;)

Wat leuk dat er meteen al vragen zijn. Ik zal mijn best doen zaken op te helderen.

Het Boeddhisme gaat er niet van uit dat de mens onherroepelijk onvolmaakt is. Binnen het Boeddhisme is de gedachte dat de mens 'slaapt'; de term Boeddha betekent dan ook de Ontwaakte. De mens 'slaapt' en ziet de verbanden tussen lijden en verlangen niet, de banden tussen al wat leeft niet en ervaart de illusie van dualiteit.

Maar elk mens heeft een zogenaamde 'Boeddha-aard', als je een equivalent zou moeten kiezen, zou dat de ziel zijn. De beoefening van Boeddhisme is bedoeld om die Boeddha-aard meer ruimte te geven.

De Boeddha heeft inderdaad het pad naar Verlichting/Ontwaking beschreven en bewandeld, het zogenaamde achtvoudige pad. Daarover ongetwijfeld later meer. Het bewandelen van dat pad gaat, zoals alles, met vallen en opstaan.

Hoewel ik voor mezelf kan zeggen dat er inderdaad graduele verbeteringen optreden bij het consequent volgen van dat pad, durf ik niet veel te zeggen over het daadwerkelijke moment van Verlichting. Zo ver ben ik zelf nog niet :-)

Traditioneel werkt het Boeddhisme met reïncarnaties: je doet wat je kunt tijdens je leven, en als je geen verlichting bereikt, probeer je het gewoon weer opnieuw in je volgende leven, verbetering in kleine stapjes. Maar ik heb het idee dat die gedachte in de Westerse variant meer wordt losgelaten. Dat maakt de noodzaak wat accuter en sluit beter aan bij de westerse tradities rond leven en dood.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 jun 2014 10:10

Mortlach schreef:Traditioneel werkt het Boeddhisme met reïncarnaties: je doet wat je kunt tijdens je leven, en als je geen verlichting bereikt, probeer je het gewoon weer opnieuw in je volgende leven, verbetering in kleine stapjes. Maar ik heb het idee dat die gedachte in de Westerse variant meer wordt losgelaten. Dat maakt de noodzaak wat accuter en sluit beter aan bij de westerse tradities rond leven en dood.

Geloof je hier persoonlijk in?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2014 10:10

Cathy schreef:Hoe belangrijk is de Dhammapada voor boeddhisten? Ik ben namelijk verschillende boeddhisten tegengekomen die het geschrift niet eens kennen.

Het Boeddhisme is intern net zo opgesplitst als het christendom, met allerlei hoofd- en bijstromingen. Hoe belangrijk de literatuur is, zal per stroming verschillen. Het is in ieder geval niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Bijbel, die echt een onmisbare kern van het christelijke geloof vormt. Binnen het boeddhisme ligt de nadruk meer op meditatie hoewel ongetwijfeld binnen de kloosters de schriften ook besproken zullen worden.

Uit de Dhammapada:

Al reciteert hij zelden de heilige teksten:
Een volger van Dhamma handelt ernaar.
Met begeerte, haat, waanideeën verlaten,
Van juist begrip, het hart bevrijd,
Niet hechtend aan hier of het hiernamaals:
Hij heeft deel aan het monniksschap.

Daden nemen een belangrijkere plaats in dan woorden.

Volgens westerse(?) boeddhisten is het Boeddhisme een manier van leven, maar onze Nepalese gids (reis India/Nepal, 2 maanden geleden) had het voortdurend over 'Lord Bhuddha'.
Zo zag ik in Lumbini, de geboorteplaats van Siddharta Gautama (Boeddha) dat mensen totaal in vervoering raakten bij zijn 'eerste voetstap'.

Achter westerse hoeft geen vraagteken, hoor. De invoering naar het westen heeft een ontzettende ontwikkeling in gang gezet om het geloof relevant te maken voor de westerse cultuur en manier van denken. Het kan dus best zo zijn dat ik dingen vertel die jij anders hebt ervaren in India en Nepal. Ik vind het zelf het mooie aan Boeddhisme, dat het zich aanpast aan de omstandigheden, zonder de kern van de leer aan te tasten.

Ook de 'Ering/Verering' van de historische Boeddha verschilt per traditie en locatie. Dat 'Lord' lijkt mij in dit geval niet meer dan een eretitel, zoals ik mensen ook 'meneer' kan noemen, zonder dat ik erken dat ze mijn heer(ser) zijn.

Verlicht mij.... :)

Dat kun je alleen zelf :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2014 10:14

Lock&Stock schreef:Geloof je hier persoonlijk in?

Ik weet nog niet zo goed wat ik hier mee aanmoet, als ik eerlijk ben. Voor velen in de Oosterse traditie is het een praktijk en de Boeddha zelf zei ook dat hij zich al zijn vorige levens kon herinneren. Ik wijs het dus niet direct af, maar omdat ik het niet zo ervaar en het in het westerse denken beperkte ruimte heeft, omarm ik het ook niet. Wat dat betreft ben ik reïncarnatie-agnost. :wink:

Het gevaar lijkt me dan ook dat je zaken voor je uitschuift; dat je het zware geestelijke werk niet wilt doen onder het mom: dat komt volgend leven wel. Dat lijkt me niet juist.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 jun 2014 10:18

moderngelovige schreef:Waar kan ik loket RKK vinden? Want ik sta nu voor het verkeerde loket.
Graag de verwijzingslink. alvast bedankt!

viewtopic.php?f=33&t=17181

Inmiddels gesloten. Maar er vallen wel nuttige antwoorden uit te halen als je verder kijkt dan alle meningen verpakt in vragen en andere onzin.

Een refoforum met een rkk-loket, ik ga gelijk de regiodeken bellen! :D

Degene die het loket bemande (Diak2b) was toen hij het opende een diaken in opleiding. Inmiddels is hij al enkele jaren diaken.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 jun 2014 12:26

Hoe is de gemeenschap met andere boeddhisten? ik heb het idee dat het een zeer individualistische levenswijze/religie is. Klopt dat?
In Nepal zag ik veel mensen rondjes lopen om de verschillende stupa's. Een soort bedevaartsoorden.
In Nederland is er ook een in Friesland. Heeft dat voor jou betekenis? Zijn er ook stupa's in Ierland?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 23 jun 2014 12:59

Mortlach schreef:Ik weet nog niet zo goed wat ik hier mee aanmoet, als ik eerlijk ben. Voor velen in de Oosterse traditie is het een praktijk en de Boeddha zelf zei ook dat hij zich al zijn vorige levens kon herinneren. Ik wijs het dus niet direct af, maar omdat ik het niet zo ervaar en het in het westerse denken beperkte ruimte heeft, omarm ik het ook niet. Wat dat betreft ben ik reïncarnatie-agnost. :wink:

Het gevaar lijkt me dan ook dat je zaken voor je uitschuift; dat je het zware geestelijke werk niet wilt doen onder het mom: dat komt volgend leven wel. Dat lijkt me niet juist.

Duidelijk, thanks! Het lijkt mij ook een "logistiek"-probleem, aangezien er steeds meer mensen zijn. En wat te doen wanneer we een massa-uitsterving hebben (meteoriet inslag bijvoorbeeld).

Al sluit ik een vorm van reïncarnatie overigens niet helemaal uit (ben tenslotte agnost ;) ), je bent een keer geboren, wie zegt dat dit niet nog een keer kan gebeuren?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2014 16:12

Cathy schreef:Hoe is de gemeenschap met andere boeddhisten? ik heb het idee dat het een zeer individualistische levenswijze/religie is. Klopt dat?

De drie zuilen die het fundament vormen van het Boeddhisme zijn de Boeddha, de Dharma (de leer) en de Sangha (de gemeenschap). De gemeenschap is dus belangrijk, maar wat je precies onder gemeenschap bestaat (je mede-gelovigen of de hele wereld) verschilt nogal.

Het meditatieve gedeelte kan inderdaad individualistisch zijn - al hoeft dat niet - maar om de leer om te zetten in daden, heb je toch anderen nodig. Daarbij is het wereldbeeld van het Boeddhisme in de kern niet-dualistisch: er is geen grens tussen mijzelf 'hierbinnen' en de rest van de wereld 'daarbuiten'. Dat leidt automatisch tot een groot gevoel van verbondenheid.

In Nepal zag ik veel mensen rondjes lopen om de verschillende stupa's. Een soort bedevaartsoorden.
In Nederland is er ook een in Friesland. Heeft dat voor jou betekenis? Zijn er ook stupa's in Ierland?

Voor mij heeft dat weinig tot geen betekenis, maar ik heb daar geen ervaring mee. Mocht ik er ooit een bezoeken, dan verandert dat misschien. Maar het hele concept bedevaart doet mij an sich weining.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 jun 2014 16:16

Lock&Stock schreef:Duidelijk, thanks! Het lijkt mij ook een "logistiek"-probleem, aangezien er steeds meer mensen zijn. En wat te doen wanneer we een massa-uitsterving hebben (meteoriet inslag bijvoorbeeld).

Al sluit ik een vorm van reïncarnatie overigens niet helemaal uit (ben tenslotte agnost ;) ), je bent een keer geboren, wie zegt dat dit niet nog een keer kan gebeuren?

Tja, voor zover ik weet zijn er haast geen 'orthodoxe' boeddhisten die in die mate gefascineerd zijn door getalletjes. Het hoeft wetenschappelijk niet allemaal kwantitatief te kloppen. Dat is eerder een Westers trekje :-)

Dat gezegd kun je ook reincarneren als grasspriet, of als berg (duurt wel even voordat die 'sterft' door erosie :-) ) of als god. Het belangrijkste punt is dat binnen het Boeddhisme alles tijdelijk is (behalve Nirvana) en dat alles met elkaar verbonden is.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 23 jun 2014 20:50

dit schoot mij te binnen, welke boeddha leer trekt jou aan?
en hoe staat de verhouding met de plaatselijke bevolking en de monniken/kloosters?
Haast u langzaam.

Terug naar “[Religie] - Open forum”