Zelfmoord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Zelfmoord

Berichtdoor mealybug » 21 jun 2014 10:30

schelpje3 schreef:Zelfdoding is geen keuze!

Tuurlijk wel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 jun 2014 10:32

echter een zware depressie of een psychose die de mens ertoe drijft niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 jun 2014 10:46

meribel schreef:echter een zware depressie of een psychose die de mens ertoe drijft niet.

Depressies krijg je door zaken te serieus te nemen, en erop te fixeren.
Ook hebben mensen met depressies te weinig zuurstof in hun bloed

Geen suiker consumeren!!

Kapitein
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kapitein » 21 jun 2014 10:55

meribel schreef:echter een zware depressie of een psychose die de mens ertoe drijft niet.

mealybug schreef:Depressies krijg je door zaken te serieus te nemen, en erop te fixeren.
Ook hebben mensen met depressies te weinig zuurstof in hun bloed

Geen suiker consumeren!!

Dat is nu echt de reinste onzin!
Niet iedereen is zo 'sterk' als jij blijkbaar bent.
Daar kunnen zij ook weinig aan doen.
En misschien moet je God gewoon danken dat jij niet dingen meemaakt die anderen moeten doormaken.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 jun 2014 11:03

Kapitein schreef:
Dat is nu echt de reinste onzin!
Niet iedereen is zo 'sterk' als jij blijkbaar bent.
Daar kunnen zij ook weinig aan doen.
En misschien moet je God gewoon danken dat jij niet dingen meemaakt die anderen moeten doormaken.

Te weinig zonlicht schijnt ook bij te dragen aan depressies.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 21 jun 2014 20:07

Teveel zonlicht kun je zonnesteek van krijgen.
Ga je rare praat doen. [-X

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 21 jun 2014 20:38

Minder suiker consumeren word je wel een stuk gezonder van, maar enige relatie met depressie heb ik nog nooit aangetoond gezien.
Because there are rules does not mean the game is fair.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 21 jun 2014 20:55

Marloes1g schreef:Teveel zonlicht kun je zonnesteek van krijgen.

Nee hoor, de meeste zelfmoorden vinden plaats in Scandinavie waar de winters het langst en donkerst zijn .
En van het zonlicht kruijg je geen zonnesteek hoor, misschien van de warmte in combbinatie met te weinig drinken, maar het licht is alleen maar positief.
Dus niks ''rare praat''.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 21 jun 2014 21:15

Marloes1g schreef:Teveel zonlicht kun je zonnesteek van krijgen.

Nee, MB heeft gelijk. Wie veel in duisternis zit/leeft en in depressie komt. (Geen goede balans in daglicht en donkerte). Is de kans groter op gevoelens van suicide. Het lichaam kan een grote bijdrage leveren op emoties en gevoelens waardoor alles uit balans raakt en dat een mens de hand aan zichzelf slaat.

Uiteindelijk kan een chronische depressiviteit ook tot de dood leiden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 21 jun 2014 22:26

Natuurlijk kan dat een van de oorzaken zijn.
Maar te stellen: Geen suiker eten en hup naar de zon is al te simpel.
Was het maar zo'n feest! :mrgreen:

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 28 jul 2014 13:09

mohamed schreef:Precies, volgens mij is ie een trol.

Helemaal niet, zelfmoord is strafbaar. "Gij zult niet doodslaan". Zelfmoord is het doodslaan van jezelf.

Duidelijk?

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jul 2014 13:20

Ik hoop dat je nooit, maar dan ook nooit, ermee te maken krijgt in je familie of vrienden. Zelden heb iemand gezien die zo meedogenloos kan schrijven over een mens die het leven aan zijn Schepper heeft teruggeven, omdat hij/zij het niet meer aankon. Misschien door een ernstige psychische aandoening, misschien door wat hem/haar is aangedaan of overkomen.
Bid voor de nabestaanden maar (ver)oordeel niet...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 jul 2014 13:22

Spreeuw schreef:

Helemaal niet, zelfmoord is strafbaar. "Gij zult niet doodslaan". Zelfmoord is het doodslaan van jezelf.

Duidelijk?

Sprak hij vol erbarmen

tandem
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor tandem » 28 jul 2014 15:22

Riska schreef:Ik hoop dat je nooit, maar dan ook nooit, ermee te maken krijgt in je familie of vrienden. Zelden heb iemand gezien die zo meedogenloos kan schrijven over een mens die het leven aan zijn Schepper heeft teruggeven, omdat hij/zij het niet meer aankon. Misschien door een ernstige psychische aandoening, misschien door wat hem/haar is aangedaan of overkomen.
Bid voor de nabestaanden maar (ver)oordeel niet...
Vond dit er nog over, misschien zjn er verbanden te leggen
Filosofie

Volgens absurdisten proberen mensen sinds mensenheugenis de betekenis van het heelal te ontrafelen en logica in haar bestaan te ontdekken, maar is ieder onderzoek ernaar tevergeefs. De wereld is immers irrationeel en niet vatbaar voor menselijke logica. Het onderzoek naar de essentiële (existentiële) vragen van het bestaan leidt traditioneel tot twee mogelijke uitkomsten: de conclusie is dat het leven geen betekenis heeft, of men probeert op een kunstmatige manier (zoals via godsdienst) het vacuüm op te vullen. Mensen die tot dit besef komen staan voor een zware filosofische vraag: „Moeten we het leven serieus nemen, of zouden we net zo goed zelfmoord kunnen plegen?“

http://nl.wikipedia.org/wiki/Absurdisme

maaarten

Berichtdoor maaarten » 28 jul 2014 15:23

Riska schreef:een mens die het leven aan zijn Schepper heeft teruggeven, omdat hij/zij het niet meer aankon.

Dat is wel heel eufemistisch uitgedrukt. Ik vind het tamelijk onbeschoft om het geschenk van het leven aan God terug te geven. Zo van, 'nee hoef ik niet, geef mijn portie maar aan fikkie'.

Als we het toch met moord vergelijken trouwens, dan zou je wel in geval van ernstige psychoses o.i.d. iemand voor 'ontoerekeningsvatbaar' kunnen houden, net als bij andere misdaden gebeurt. Dus mijns inziens zou je zelfs als je het binnen een afstandelijk juridisch paradigma blijft bekijken, het toch moeten nuanceren. Sommige misdadigers stoppen we ook niet in de gevangenis maar in een kliniek, bij bepaalde psychische problemen (of ze krijgen allebei opgelegd). Iemand die door ernstige psychische problemen ertoe aangezet wordt om een poging te doen zichzelf te vermoorden, zou je dan ook naar de gepaste hulp moeten brengen en niet gewoon straffen alsof hij bij zijn volle verstand een poging tot moord heeft begaan. Want hoewel ik het met Spreeuw eens ben dat zelfmoord moord is en ik een hekel heb aan de neiging in onze maatschappij om voor alle gruwelijke dingen eufemismen te verzinnen, moeten we toch op zijn minst erkennen, lijkt me, dat het nagenoeg nooit 'gewoon' moord of doodslag is, gezien die psychische problemen die er in onze context nagenoeg altijd een rol zullen spelen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”