elbert schreef:De bijbelteksten geven ons aanleiding om te spreken over de Vader als Persoon, de Zoon als Persoon en de Heilige Geest als Persoon. Dat komt het dichtst in de buurt van hoe de Bijbel erover spreekt. Als we lezen dat de Heilige Geest iets beveelt, iets wil, enz. dan is dat iets wat zegt over een persoonlijke eigenschap, iets wat alleen een persoon kan: alleen een persoon kan iets willen, bevelen, uitleggen, zenden enzovoorts. Dus als de Zoon bidt tot de Vader (bijv. in Joh. 17) dan is het onzin om te zeggen dat God tot zichzelf bidt, maar dan moeten we de Zoon als zelfstandig zien ten opzichte van de Vader zonder dat dit in mindering komt op de eenheid tussen Vader en Zoon.
Beste elbert en Jvslooten,
Terecht sprak Jvslooten over beelddenken.
Dat doen wij allen, we kunnen niet anders.
Ik geef uitsluitend aan wat voor mij, in de loop der jaren, het beste beeld is waarin ik de Drie-enige God in kan herkennen.
Geef graag toe dat dit niet volmaakt is maar ook alle andere beelden gaan m.i. mank.
Zolang we het maar eens zijn over de kern.
una substantia - tres personae.
Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt.
Dan vinden we elkaar - hoop ik ?