Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Berichtdoor benefietdiner » 11 jun 2014 07:26

rotterdam schreef:Ik begrijp ook niet waarom mijn beschrijving van drie maskers weerstand oproept.
Anderen komen met water-ijs-damp. (dezelfde oorsprong - drie vormen).

Er zijn er ook die de vergelijking wortel, stam en kruin gebruiken.
Het woord persoon (één in wezen maar drie in persoon) roep verwarring op.
Zoals mealybug zei:

Code: Selecteer alles

Maar dat het 3 individuele Personen zijn, nee.
Eerder ''Lichaam, ziel en geest'' verhoudingen, die 1 zijn.
Het lijkt me erg onlogisch om een persoon Geest te noemen of andersom.
Een persoon ziet men, een Geest niet, dus is het geen persoon maar een geest en daarom heet het ook een geest en niet een persoon,
Is dat niet logisch?
Bij het woord persoon krijg je een mens op je netvlies met een bepaalde persoonlijkheid en niet de persoon die bedoeld wordt in de drie-eenheid.
Encyclo.nl geeft 18 definities op voor het woord persoon.

Tijd voor een ander betere omschrijving lijkt mij... maar hoe?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jun 2014 07:37

benefietdiner schreef:Er zijn er ook die de vergelijking wortel, stam en kruin gebruiken.
Het woord persoon (één in wezen maar drie in persoon) roep verwarring op.
Zoals mealybug zei:

Code: Selecteer alles

Maar dat het 3 individuele Personen zijn, nee.
Eerder ''Lichaam, ziel en geest'' verhoudingen, die 1 zijn.
Het lijkt me erg onlogisch om een persoon Geest te noemen of andersom.
Een persoon ziet men, een Geest niet, dus is het geen persoon maar een geest en daarom heet het ook een geest en niet een persoon,
Is dat niet logisch?
Bij het woord persoon krijg je een mens op je netvlies met een bepaalde persoonlijkheid en niet de persoon die bedoeld wordt in de drie-eenheid.
Encyclo.nl geeft 18 definities op voor het woord persoon.

Tijd voor een ander betere omschrijving lijkt mij... maar hoe?

Klopt, ook MB heeft gelijk, het zijn geen 3 personen, dat lijkt me onmogelijk.
Daarom vind ik de term "personae" zo goed gevonden. Verschijningsvormen dus.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jun 2014 10:22

rotterdam schreef:"benefietdiner": Tijd voor een ander betere omschrijving lijkt mij... maar hoe?

Klopt, ook MB heeft gelijk, het zijn geen 3 personen, dat lijkt me onmogelijk.
Daarom vind ik de term "personae" zo goed gevonden. Verschijningsvormen dus.
De technische term is het griekse woord hypostasis, o.a. te vinden in Hebr. 1:3. Daarom spreken de kerkvaders over drie hypostases in 1 Ousia.
Het woord personae is in het grieks inderdaad niet hetzelfde als ons woord persoon, maar is wel een bredere term die de betekenis van het woord persoon omvat (en dus niet uitsluit!). Verschijningsvorm dekt de lading dus niet. Daar geeft de Bijbel ons trouwens ook geen aanleiding toe. De bijbelteksten geven ons aanleiding om te spreken over de Vader als Persoon, de Zoon als Persoon en de Heilige Geest als Persoon. Dat komt het dichtst in de buurt van hoe de Bijbel erover spreekt. Als we lezen dat de Heilige Geest iets beveelt, iets wil, enz. dan is dat iets wat zegt over een persoonlijke eigenschap, iets wat alleen een persoon kan: alleen een persoon kan iets willen, bevelen, uitleggen, zenden enzovoorts. Dus als de Zoon bidt tot de Vader (bijv. in Joh. 17) dan is het onzin om te zeggen dat God tot zichzelf bidt, maar dan moeten we de Zoon als zelfstandig zien ten opzichte van de Vader zonder dat dit in mindering komt op de eenheid tussen Vader en Zoon.
het zijn geen 3 personen, dat lijkt me onmogelijk.
Ik zou God en "onmogelijk" maar niet zo snel met elkaar verbinden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 jun 2014 10:24

rotterdam schreef:Ik begrijp ook niet waarom mijn beschrijving van drie maskers weerstand oproept.
Anderen komen met water-ijs-damp. (dezelfde oorsprong - drie vormen).

De Waarheid als een masker.. sorry hoor, maar dat is een beeld wat er bij mij niet in gaat. Water-Ijs-Damp kan ik iets beter plaatsen, maar ook dat vind ik een gebrekkige omschrijving. Jezus bijvoorbeeld, is van eeuwigheid de Zoon van de Vader, niet een vaag 'iets' wat naar believen van vorm kan veranderen. En hoe zie je dat dan voor je, als Jezus bijvoorbeeld tot de Vader bid, zoals in de Evangeliën?

Ik vind de beschrijving van benefider dan beter; wortel-stam-kruin. Ik begrijp alleen niet wat je probleem is met drie onderscheidende Personen. Zo schrijft de Schrift immers overal over God, en wat mij betreft mag je dat gewoon letterlijk nemen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 11 jun 2014 11:41

elbert schreef:De bijbelteksten geven ons aanleiding om te spreken over de Vader als Persoon, de Zoon als Persoon en de Heilige Geest als Persoon. Dat komt het dichtst in de buurt van hoe de Bijbel erover spreekt. Als we lezen dat de Heilige Geest iets beveelt, iets wil, enz. dan is dat iets wat zegt over een persoonlijke eigenschap, iets wat alleen een persoon kan: alleen een persoon kan iets willen, bevelen, uitleggen, zenden enzovoorts. Dus als de Zoon bidt tot de Vader (bijv. in Joh. 17) dan is het onzin om te zeggen dat God tot zichzelf bidt, maar dan moeten we de Zoon als zelfstandig zien ten opzichte van de Vader zonder dat dit in mindering komt op de eenheid tussen Vader en Zoon.

Beste elbert en Jvslooten,

Terecht sprak Jvslooten over beelddenken.
Dat doen wij allen, we kunnen niet anders.
Ik geef uitsluitend aan wat voor mij, in de loop der jaren, het beste beeld is waarin ik de Drie-enige God in kan herkennen.
Geef graag toe dat dit niet volmaakt is maar ook alle andere beelden gaan m.i. mank.
Zolang we het maar eens zijn over de kern.

una substantia - tres personae.

Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt.

Dan vinden we elkaar - hoop ik ?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 jun 2014 12:10

13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 11 jun 2014 12:24

mealybug schreef:13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren.

Het onderstreepte betekend dat de Geest niet zonder de Vader en Christus zal spreken maar in drie-eenheid.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jun 2014 08:38

Faramir schreef:Paus, Peres en Abbas bidden samen voor vrede

Paus Franciscus, de Israëlische president Shimon Peres, de Palestijnse president Mahmoud Abbas en de orthodoxe patriarch Bartholomeüs hebben zondagavond in de Vaticaanse Tuinen samen gebeden voor vrede in het Midden-Oosten. Voor het gebed kwam het tot een "historische omhelzing" tussen Peres en Abbas, aldus het Italiaanse persbureau ANSA.

Rest; http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27287

Terug naar de realteit maar weer.

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... l_1_833995

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 jun 2014 08:54

mealybug schreef:Terug naar de realteit maar weer.

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... l_1_833995

Wat wil je hiermee zeggen ?

1) God heeft de gebeden niet verhoord ?

2) President Abbas is de schuldige als extremisten raketten afschieten vanuit Gaza op Israël.

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeKerstSlang » 20 jun 2014 22:44

tijd om je geld weg te gooien dan want die had Jezus niet.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 23:04

DeKerstSlang schreef:tijd om je geld weg te gooien dan want die had Jezus niet.

Wil je even via een PB laten weten waar en wanneer je je geld weg gaat gooien? BVD.

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeKerstSlang » 20 jun 2014 23:10

Wil je even via een PB laten weten waar en wanneer je je geld weg gaat gooien? BVD.[/quote]

Ik heb niet veel om weg te gooien...Soms gooi ik wel is 5 cent tot een euro op straat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”