mealybug schreef:Sorry, maar in de eerste regel staat al zo'n grof scheldwoord...
Inderdaad nogal vreemd taalgebruik. Onchristelijk taalgebruik, wat mij betreft, en dat ook nog eens door een christen. Blijkbaar iemand die bezinning heel hard nodig heeft.
ND schreef:Er is een categorie die in het jargon wordt aangeduid met reli-gekkies, mensen die bevangen lijken door een godsdienstwaan.
Zo'n beeld van gelovigen moet je inderdaad zien te voorkomen, als het even kan.
ND schreef:Maar dan reageert er opeens een tante Truus van de biblebelt met de mededeling: als je je nu niet bekeert, ga je voor eeuwig verloren’
Dat is inderdaad wel heel erg van het type: 'You're gonna burn in hell if you don't convert NOW!' Is zo iemand te laat als de bekering op dat moment nog twee jaar duurt?
ND schreef:Het is nog beter te luisteren naar de vraag achter de vraag, vult Van der Toorn aan.
Dat is een hele goeie, maar het lijkt me wel een kunst om dat goed aan te voelen, wat de ander nou precies drijft.
ND schreef:Zo kom je bij het hart van evangelisatie: je gaat naast mensen staan en ziet ze niet als een evangelisatieobject.
Dat is ook een goeie. Tunnelvisie heet die omschreven fout ook wel. Heb je niet alleen bij evangelisatie, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van relaties. Als een relatieobject benaderd worden is ook niet fijn. Het is veel fijner als de ander je ziet staan als mens, en ontspannen met je om kan gaan.
ND schreef:Elke christen moet eens nagaan hoeveel ongelovige vrienden hij heeft, daagt de Agapè-medewerker uit. ‘Weinig vermoed ik. Veel christenen zitten op een christelijke school, hebben christelijke vrienden, vieren christelijke feestjes en gaan op een christelijke vakantie. Zo kom je niet in contact met gewone mensen.’
Beetje discutabele verwoording, die laatste zin. Gewone mensen, dat zijn de ongelovigen, met uitsluiting van de gelovigen? De seculiere mens is de norm?