Christenen jagen zinzoekers weg

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor JeeWee » 20 jun 2014 12:59

Ineke-Kitty: jij 'evangeliseert' als een drammerig kind: jij hebt gelijk en jouw waarheid is wat anderen moeten slikken. Je foetert, dreigt, maakt bang. Je bent vet overtuigd van je eigen gelijk want je doet het al 40 jaar zo.

Dat herken ik van zo veel mensen die Petrus wel heel letterlijk nemen: "Dwing ze om in te gaan".

Op mij en op heel veel anderen heeft dat een totaal averechts effect.

En dat is ook wat tot uiting komt in het ND artikel uit de openingspost. 'Wij christenen' weten het allemaal zo goed. Elke voorzichtige zoeker zal daarop afhaken.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 13:01

tante pollewop: "als je je 'vragenlijstje' op deze manier afwerkt zijn de zinzoekers volgens mij ook snel gevlogen...."

Ja, dat zal best, maar men is uiteraard niet verplicht om antwoord te geven op de vraag die gesteld wordt.

Net zomin als een christen aan een zinzoeker de vraag zou stellen of hij/zij de Here Jezus Christus al aangenomen heeft als zijn/haar Verlosser.
Toch zinloos nietwaar, om zo'n vraag te stellen? Want de zinzoeker zoekt immers niet werkelijk naar de Waarheid, maar "zoekt" het in alternatieve hoeken, behalve bij Christus Jezus, Die de Waarheid IS.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 13:03

JeeWee

Inderdaad. Ik ben het volkomen eens met de apostel Petrus.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 jun 2014 13:04

Ik vind het een goed artikel :D en ik hoop dat we ervan zullen leren, bewustwording is de eerste stap.
Maar misschien moeten christenen eerst eens leren om elkaar te accepteren met al hun verschillen i.p.v. elkaar te bestrijden.
Dat komt ook zo idioot over op de niet-christenen, en terrecht :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 jun 2014 13:06

Faramir schreef:Juist. Gewoon jezelf zijn en vanuit je eigen overtuiging leven en mensen met interesse zullen je vanzelf vragen stellen.

We kunnen hier op dit forum wel eens een boeddhisme topic openen waarbij mensen neutrale vragen kunnen stellen (ontdaan van hatelijke meningen bedoel ik dan) en waar een passend antwoord te vinden is. Ik ben wel nieuwsgierig in ieder geval en leren kan nooit kwaad.

hard bidden en diep buigen, misschien krijg je antwoord:

http://www.marktplaats.nl/z/tuin-en-ter ... oryId=1861
Laatst gewijzigd door mealybug op 20 jun 2014 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jun 2014 13:07

ineke-kitty schreef:Net zomin als een christen aan een zinzoeker de vraag zou stellen of hij/zij de Here Jezus Christus al aangenomen heeft als zijn/haar Verlosser.
Toch zinloos nietwaar, om zo'n vraag te stellen?

Dat is inderdaad TOTAAL zinloos! Je begrijpt het echt niet he?!
Je gaat mensen een examen afnemen: Heb je Jezus al aangenomen?
Je legt ze langs jouw meetlatje...

Vertel mensen wie Jezus voor jou is, wat we voor wonderlijke God is en dat er ruimte bij Hem is voor iedereen. Vertel ze hoe Hij jouw leven zin geeft, je draagt, je uitzicht geeft.

Maar kom niet met je betweterige vragen aan.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 13:14

JeeWee: " maar kom niet met je betweterige vragen aan"

Wel, na 25 jaar "gekerkt" te hebben in een geref.kerk, werd mij exact die vraag gesteld door een familielid .
2 jaar later ben ik zelf tot bekering gekomen, door wel degelijk over deze vraag na te denken.
Ach.... de wonderen zijn de wereld nog niet uit gelukkig.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 jun 2014 13:19

ineke-kitty schreef:Inderdaad. Ik ben het volkomen eens met de apostel Petrus.

Dat geldt in het algemeen ook voor mij, al zijn er ook een aantal onderwerpen waarover ik met hem van mening verschil.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 13:25

JeeWee: " vertel ze hoe Hij jouw leven zin geeft....."

Aha. Een soort van persoonlijk getuigenis dus.

Nee, ik vertel ze dat ze EERST het Koninkrijk moeten zoeken, en dat hen daarna alles bovendien geschonken zal worden.

EdW
Mineur
Mineur

Berichtdoor EdW » 20 jun 2014 13:27

Momenteel lijkt het in dit topic wel een wedstrijdje 'wat is de beste evangelisatie-methode' :mrgreen:
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jun 2014 13:28

mealybug schreef:Sorry, maar in de eerste regel staat al zo'n grof scheldwoord...

Inderdaad nogal vreemd taalgebruik. Onchristelijk taalgebruik, wat mij betreft, en dat ook nog eens door een christen. Blijkbaar iemand die bezinning heel hard nodig heeft.

ND schreef:Er is een categorie die in het jargon wordt aangeduid met reli-gekkies, mensen die bevangen lijken door een godsdienstwaan.

Zo'n beeld van gelovigen moet je inderdaad zien te voorkomen, als het even kan.

ND schreef:Maar dan reageert er opeens een tante Truus van de biblebelt met de mededeling: als je je nu niet bekeert, ga je voor eeuwig verloren’

Dat is inderdaad wel heel erg van het type: 'You're gonna burn in hell if you don't convert NOW!' Is zo iemand te laat als de bekering op dat moment nog twee jaar duurt?

ND schreef:Het is nog beter te luisteren naar de vraag achter de vraag, vult Van der Toorn aan.

Dat is een hele goeie, maar het lijkt me wel een kunst om dat goed aan te voelen, wat de ander nou precies drijft.

ND schreef:Zo kom je bij het hart van evangelisatie: je gaat naast mensen staan en ziet ze niet als een evangelisatieobject.

Dat is ook een goeie. Tunnelvisie heet die omschreven fout ook wel. Heb je niet alleen bij evangelisatie, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van relaties. Als een relatieobject benaderd worden is ook niet fijn. Het is veel fijner als de ander je ziet staan als mens, en ontspannen met je om kan gaan.

ND schreef:Elke christen moet eens nagaan hoeveel ongelovige vrienden hij heeft, daagt de Agapè-medewerker uit. ‘Weinig vermoed ik. Veel christenen zitten op een christelijke school, hebben christelijke vrienden, vieren christelijke feestjes en gaan op een christelijke vakantie. Zo kom je niet in contact met gewone mensen.’

Beetje discutabele verwoording, die laatste zin. Gewone mensen, dat zijn de ongelovigen, met uitsluiting van de gelovigen? De seculiere mens is de norm?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 13:31

EdW : "momenteel lijkt het in dit topic wel een wedstrijdje 'wat is de beste evangelisatie-methode' "

Wel, die van MIJ wordt in elk geval eenparig afgewezen.
Ik had ook niets anders verwacht eigenlijk. TE radicaal.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 20 jun 2014 13:37

naamloos schreef:Maar misschien moeten christenen eerst eens leren om elkaar te accepteren met al hun verschillen i.p.v. elkaar te bestrijden.
Dat komt ook zo idioot over op de niet-christenen, en terrecht :!:

Idioot zou ik niet meteen zeggen... maar de enorme verdeeldheid op dit forum komt op mij in ieder geval héél erg relativerend over. Hoe harder ik hier iemand hoor gillen dat hij of zij gelijk heeft en dat alle anderen het bij het foute eind hebben, hoe minder ik geneigd ben daar iets van te geloven.

Het is aan sommigen blijkbaar niet gegeven om hun mening op een genuanceerde manier onder woorden te kunnen brengen, en vooral: om deze te presenteren als een MENING, geen feit of absolute waarheid.

Sommigen kunnen dat wél, en zij zorgen dan weer voor de bijdragen die me het meest aanspreken (of het minst afstoten, ook al betreft het dan soms een mening die ik absoluut niet deel).

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jun 2014 13:51

ineke-kitty schreef:JeeWee: " vertel ze hoe Hij jouw leven zin geeft....."

Aha. Een soort van persoonlijk getuigenis dus.

Nee, ik vertel ze dat ze EERST het Koninkrijk moeten zoeken, en dat hen daarna alles bovendien geschonken zal worden.

Inderdaad: je begrijpt het echt niet...
Wie gaat er nu iets zoeken waar ze de zin en het fraais niet van in zien?

Ik was altijd jaloers op mijn ouders: die leefden me voor en vertelden me hoe goed en ruim God was...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 14:00

JeeWee: " inderdaad, je begrijpt het echt niet...."

Wel, IK begrijp toch echt dat het een Bijbelse opdracht is om het evangelie te verkondigen zonder allerlei omweggetjes te bewandelen.

Maar zoals al gesuggereerd werd, ik ga geen "wedstrijdje" houden op welke wijze men dit zou moeten doen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”