Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Veel herkenning voor mij. Met name "de bezoeker is is geen evangelisatie-object", want zo voelt het vaak wel. Ook dat er geen geduld is; de bezoeker moet alles aannemen en het liefst zich per direct laten dopen, lijkt het soms wel.
Puntje 3 is ook iets waar aan mag worden gewerkt.
3. Iedereen zijn eigen ontdekkingstocht
Niemand is hetzelfde, wat betreft afkomst, opvoeding, cultuur, omgang, vrienden en ervaringen en karakter. Er is dus ook niet één juiste weg om door het leven te gaan. Ook niet één juiste manier om op zoek te gaan naar God
"Ja, maar," zegt iemand dan, "Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, etc, etc." (oftewel, WIJ hebben gelijk en de rest niet, I-K's voorgaande reactie is een goed voorbeeld). Daar jaag je mensen wel mee weg, ja. Het idee dat er mensen zijn die God in een andere vorm vinden, is ondenkbaar. Die exclusiviteit is een 'hard sell' en dat gaat dan ook vaak verkeerd.
mealybug schreef:[Niemand laat zich iets gezeggen.
ineke-kitty schreef:faramir
Dit is weer een volstrekt misplaatste vergelijking, maar goed, ik had ook niet anders verwacht.
mealybug schreef:Je zit hier al jaren en bent nog geen centimeter minder atheistisch, ondanks dat sommigen geheel belangeloos meebetaalden aan de rolstoel voor je vriendin.![]()
ineke-kitty schreef:Mortlach
Wel, ja joh, neem mij maar weer als voorbeeld hoe het niet zou moeten.
Mensen die "weggejaagd" worden door de prediking van het Evangelie, zijn sowieso nooit op zoek geweest naar de Waarheid, en IK kan het weten na 40 jaar van evangeliseren.
Tante Pollewop schreef:Dit vind ik dan weer niet kunnen.
Mortlach schreef:Ik probeer niet eens te evangeliseren, en toch breng ik mensen zo nu en dan in contact met de beginselen van het Boeddhisme.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten