Christenen jagen zinzoekers weg

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: Christenen jagen zinzoekers weg

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 11:57

Mortlach

Wel, ja joh, neem mij maar weer als voorbeeld hoe het niet zou moeten.
Mensen die "weggejaagd" worden door de prediking van het Evangelie, zijn sowieso nooit op zoek geweest naar de Waarheid, en IK kan het weten na 40 jaar van evangeliseren.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 11:58

Ik fiets al jaren en jaren naar mijn werk en weer terug. Dus vertel mij niet hoe de Tour de France te rijden want ik weet er alles van.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 20 jun 2014 12:03

Mortlach schreef:Veel herkenning voor mij. Met name "de bezoeker is is geen evangelisatie-object", want zo voelt het vaak wel. Ook dat er geen geduld is; de bezoeker moet alles aannemen en het liefst zich per direct laten dopen, lijkt het soms wel.

Puntje 3 is ook iets waar aan mag worden gewerkt.

3. Iedereen zijn eigen ontdekkingstocht

Niemand is hetzelfde, wat betreft afkomst, opvoeding, cultuur, omgang, vrienden en ervaringen en karakter. Er is dus ook niet één juiste weg om door het leven te gaan. Ook niet één juiste manier om op zoek te gaan naar God

"Ja, maar," zegt iemand dan, "Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, etc, etc." (oftewel, WIJ hebben gelijk en de rest niet, I-K's voorgaande reactie is een goed voorbeeld). Daar jaag je mensen wel mee weg, ja. Het idee dat er mensen zijn die God in een andere vorm vinden, is ondenkbaar. Die exclusiviteit is een 'hard sell' en dat gaat dan ook vaak verkeerd.

Ook veel herkenning.
Je zit hier al jaren en bent nog geen centimeter minder atheistisch, ondanks dat sommigen geheel belangeloos meebetaalden aan de rolstoel voor je vriendin. :wink:
Dus of het nu middels woorden of handelen wordt geprobeerd, je wil er niet aan.
Daar gaat ook een verbetering van puntje 3 niets aan bijdragen ,toch?
Niet dat ook maar iemand de illusie hier volgens mij heeft, dat iemand zijn verharding en ego laat varen, want ook een roomse wordt niet protestants of andersom.
Niemand laat zich iets gezeggen.
Maar goed, zo was het 2000 jaar geleden ook al.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 12:04

faramir

Dit is weer een volstrekt misplaatste vergelijking, maar goed, ik had ook niet anders verwacht.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jun 2014 12:07

mealybug schreef:[Niemand laat zich iets gezeggen.

Deze zin is m.i. de kern: veel 'christenen' willen het anderen gezeggen, er in proppen!
Fout!
Door de wet is nog nooit iemand tot geloof gekomen. Alleen wie een sprankje van de liefde van Christus ziet, gaat om.

Als je lekker zit te eten, moet je dat aan je gezicht kunnen zien. Dan willen anderen het misschien ook proberen. En niet: dit MOET je eten, want dat IS lekker en vervolgens de zoooi met bakken vol naar binnen stouwen bij die ander.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 12:08

ineke-kitty schreef:faramir

Dit is weer een volstrekt misplaatste vergelijking, maar goed, ik had ook niet anders verwacht.

Want jij weet het allemaal al wel. Of wacht, je zag het al in je glazen profetische bol waar je de rest van je onzin ook uit trekt. Mortlach had zo ontzettend gelijk om jou even aan te halen, het prototype van hoe het niet moet wat mij betreft.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 jun 2014 12:11

mealybug schreef:Je zit hier al jaren en bent nog geen centimeter minder atheistisch, ondanks dat sommigen geheel belangeloos meebetaalden aan de rolstoel voor je vriendin. :wink:

Dit vind ik dan weer niet kunnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2014 12:20

ineke-kitty schreef:Mortlach

Wel, ja joh, neem mij maar weer als voorbeeld hoe het niet zou moeten.

Ik kan er toch echt niets anders van maken. Jij schrijft je eigen posts; ik geef slechts aan hoe die op mij overkomen,

Mensen die "weggejaagd" worden door de prediking van het Evangelie, zijn sowieso nooit op zoek geweest naar de Waarheid, en IK kan het weten na 40 jaar van evangeliseren.

Waarmee je dus precies mijn punt onderstreept. Zeg eens, hoeveel mensen heb je in die 40 jaar ook daadwerkelijk bereikt? Ik probeer niet eens te evangeliseren, en toch breng ik mensen zo nu en dan in contact met de beginselen van het Boeddhisme.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 20 jun 2014 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 12:21

faramir

tja, als we niet meer inhoudelijk kunnen reageren, gaan we maar weer op de "man spelen" .
Ook typisch iets van bepaalde christenen, waardoor "zinzoekers" afhaken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2014 12:23

Tante Pollewop schreef:Dit vind ik dan weer niet kunnen.

Ach, de reactie is dan wel weer typisch. Wat Mealybug allemaal vindt heb ik al lang geleden afgeschreven. Ik probeer er mijn beeld van christenen in het algemeen niet al te veel onder te laten lijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 jun 2014 12:23

Volgens mij heeft de schrijver van dat ND artikel een punt. 8)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 12:24

Mortlach

En, heb jij de Waarheid inmiddels gevonden, na al die jaren die je op dit forum "meedraait"?
Wat zoek je eigenlijk?

Dit is dus een " vraag" die christenen volgens het artikel dan, zouden moeten stellen aan de "zinzoekers".

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 20 jun 2014 12:36

Mortlach: " ik probeer niet eens te evangeliseren, en toch breng ik mensen zo nu en dan in contact met de beginselen van het Boeddisme"

Ah... dus jij "zoekt" het in het Boeddisme.
Wat MIJ betreft de verkeerde hoek waarin je zoekt.
Mag ik vragen waar die "beginselen" uiteindelijk dan op uitlopen?

Ik moet, volgens het artikel dan, immers eerst vragen stellen, alvorens het Evangelie te verkondigen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 jun 2014 12:38

Als je je 'vragenlijstje' op deze manier afwerkt zijn de zinzoekers volgens mij ook snel gevlogen... :arrow:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2014 12:49

Mortlach schreef:Ik probeer niet eens te evangeliseren, en toch breng ik mensen zo nu en dan in contact met de beginselen van het Boeddhisme.

Juist. Gewoon jezelf zijn en vanuit je eigen overtuiging leven en mensen met interesse zullen je vanzelf vragen stellen.

We kunnen hier op dit forum wel eens een boeddhisme topic openen waarbij mensen neutrale vragen kunnen stellen (ontdaan van hatelijke meningen bedoel ik dan) en waar een passend antwoord te vinden is. Ik ben wel nieuwsgierig in ieder geval en leren kan nooit kwaad.

Terug naar “[Religie] - Open forum”