ben db bd schreef:nou vooruit maar, laat ik mij nog maar eens even in de (niet steeds even frisse, vind ik) strijd werpen:
Vooraf nog weer even: macro-evolutie bestaat niet en micro-evolutie is een misleidende term, omdat het geen evolutie is maar mutatie; er komen dus geen genen bij, maar er veranderen bestaande genen, wat doorgaans (niet altijd dus) nog onder degeneratie valt te rangschikken ook.
Ik begrijp ook wel dat creationisten het woord evolutie liever mijden als het over de natuur gaat. Maar dat wil niet zeggen dat je de betekenis van een woord gewoon kunt wijzigen/beperken. evolutie betekent gewoon verandering, ontwikkeling. Elke fokker probeert bepaalde eigenschappen te ontwikkelen die gunstig zijn voor het doel die zo'n fokker voor ogen heeft.
Als je dat persé geen evolutie wil noemen vindt ik dat prima, maar het zegt meer iets over de creationistische aversie voor het woord evolutie, dan over de normale betekenis van een woord.
Maar ik wil wat anders aansleuren: voorbije vrijdag zag ik op de EO een film "leven onder het bladerdak". Dat ging over apen in het oerwoud welke door mensen 'bestudeerd' werden.
Wel ging het meer over de mensen dan over de apen, doch vooruit maar.
Echter wat mij daarbij steeds zo opviel is het gemak waarmee op een christelijke omroep de evolutieleer wordt uitgedragen zonder corrigerend commentaar, tot zelfs de bewering dat staartloze apen eigenlijk bij ons horen qua afkomst toe.
Tja, er is ook wel es een rel geweest over een film waarbij de EO bepaalde teksten gewoon wegliet. Inmiddels zijn ze misschien wat wijzer. De kijkers kunnen zelf ook nog wel bedenken wat ze voor waar willen houden. Bovendien wordt het lastig om dan nog natuurfilms uit te zenden, want evolutie komt in elke natuurfilm veel voor, als ik zie wat NatGeo wild allemaal uitzendt.
Komt er bijvoorbeeld een capibara voorbij, dan is het vermelden waard dat dit gewoon een grote cavia-achtige is, net zoals de Patagonische haas, en dwergcavia's die allemaal uit zuid-amerika komen en zich daar hebben ontwikkeld.. (=geëvolueerd)
Niet dat ik daarvan wakker blijf, want op Visionair.nl werd mij ook eens reeds bijgebracht dat wij een groen tot groengeel buisje, kokertje (zag foto) tot voorouder hebben, verder terug in de evolutie.
We worden toch steeds geloviger,is mijn conclusie, welke ik even met u delen wilde. vr. gr., ben
Gelukkig hoeft niemand dat allemaal te geloven...