Reformatorische mannen moeten hun baard laten staan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: Reformatorische mannen moeten hun baard laten staan

Berichtdoor Teus » 11 jun 2014 20:08

noah schreef:Volgens mij is de baard binnen de kerken pas afgekeurd in de jaren 70, de tijd van de hippies. Toen stond de baard vooral teken voor het doorbreken van alle bestaande normen en waarden. Ik geloof niet dat het tegenwoordig nog een verbod is toch?

Al veel eerder maar inderdaad de dogma is, wereld-gelijkvormigheid.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2014 21:28

Dat sommige mannen geen- of nauwelijks baardgroei hebben lijkt me nou typisch een grapje van God om te spotten met zulke door mensen bedachte regeltjes.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jun 2014 21:53

mohamed schreef:Dat sommige mannen geen- of nauwelijks baardgroei hebben lijkt me nou typisch een grapje van God om te spotten met zulke door mensen bedachte regeltjes.

Zo ook de hermafrodiet?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2014 22:07

mohamed schreef:Dat sommige mannen geen- of nauwelijks baardgroei hebben lijkt me nou typisch een grapje van God om te spotten met zulke door mensen bedachte regeltjes.

meribel schreef:Zo ook de hermafrodiet?

Misschien wel.

> Oude Godsdiensten vertellen dat Adam zijn leven begon als hermafrodiet. Hij werd door God in twee personen gesplitst, een man en een vrouw.
> Volgens Plato waren er zelfs ooit drie geslachten: mannelijk, vrouwelijk en hermafrodiet.

-bron-

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 11 jun 2014 22:17

Ja ik bedoel meer...mag die nog trouwen en met wie dan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2014 22:25

meribel schreef:Ja ik bedoel meer...mag die nog trouwen en met wie dan?

Met Eva dus! TE laat! :shock:

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 12 jun 2014 07:24

noah schreef:Volgens mij is de baard binnen de kerken pas afgekeurd in de jaren 70, de tijd van de hippies. Toen stond de baard vooral teken voor het doorbreken van alle bestaande normen en waarden. Ik geloof niet dat het tegenwoordig nog een verbod is toch?

Misschien geen verbod, maar wel ten stelligste afgeraden in een heel rijtje kerken hoor.
Ik ken een situatie waar een organist moest stoppen omdat hij zijn baard liet staan, dat was vorig jaar meende ik.
Of een citaat wat ik in de vragenrubriek las dat iemand met een baard aanging aan het avondmaal die "met het gelaat van de wereld" aanging, of met het ten doop houden van een kind verzocht wordt baard en snor af te scheren en ik kan nog wel veel meer noemen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jun 2014 08:16

janneke7337 schreef:Misschien geen verbod, maar wel ten stelligste afgeraden in een heel rijtje kerken hoor.
Ik ken een situatie waar een organist moest stoppen omdat hij zijn baard liet staan, dat was vorig jaar meende ik.
Of een citaat wat ik in de vragenrubriek las dat iemand met een baard aanging aan het avondmaal die "met het gelaat van de wereld" aanging, of met het ten doop houden van een kind verzocht wordt baard en snor af te scheren en ik kan nog wel veel meer noemen.

Klopt, was nog in het nieuws.
Ik zou dus niet eens toegelaten worden in zo'n kerk. :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 jun 2014 09:47

mealybug schreef:
Klopt, was nog in het nieuws.

Dat interesseert jou toch helemaal niets, neem ik aan. :mrgreen:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 jun 2014 10:14

janneke7337 schreef:Misschien geen verbod, maar wel ten stelligste afgeraden in een heel rijtje kerken hoor.

Ik bezoek best regelmatig kerken aan de uiterst rechter flank van het reformatorische wereldje, en ben diverse keren aangesproken op de kleur van mijn kleding en zelfs op de kleur van mijn auto(!), maar nog nooit op de baard (bescheiden ringbaardje) die ik draag.
Ik krijg dus het idee dat deze regel, zo het al een regel is, niet heel strikt nageleefd wordt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 jun 2014 10:28

StillAwake schreef: ben diverse keren aangesproken op de kleur van mijn kleding en zelfs op de kleur van mijn auto(!), maar nog nooit op de baard (bescheiden ringbaardje) die ik draag.
Ik krijg dus het idee dat deze regel, zo het al een regel is, niet heel strikt nageleefd wordt.

Wat voor kostuum draag je dan ? Paars met gele balletjes ?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 jun 2014 10:36

rotterdam schreef:Wat voor kostuum draag je dan ? Paars met gele balletjes ?

Zou me niet staan vermoed ik zo... ;-)
Ik droeg een net pak, maar met een rood overhemd...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2014 10:39

mealybug schreef:Klopt, was nog in het nieuws.

rotterdam schreef:Dat interesseert jou toch helemaal niets, neem ik aan. :mrgreen:

Dat het zo gesteld is met kerken en er mensen geweerd worden om iets waar ze zelf geen keus in hebben is niet lollig maar triest. Het siert je nog enigszins dat je twijfelt of het hem interesseert, maar wat denk je zelf als je in zijn situatie zat. Zou het jou boeien?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 jun 2014 10:46

mohamed schreef:Het siert je nog enigszins dat je twijfelt of het hem interesseert, maar wat denk je zelf als je in zijn situatie zat. Zou het jou boeien?

Nee hoor vriend, het zou mij ook niet boeien, geef wat dit betreft MB helemaal gelijk.

Overigens moet je om al dat kerkelijk geneuzel lachen of huilen ? ik heb gekozen voor lachen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 12 jun 2014 11:33

mohamed schreef:Het siert je nog enigszins dat je twijfelt of het hem interesseert, maar wat denk je zelf als je in zijn situatie zat. Zou het jou boeien?

rotterdam schreef:
Overigens moet je om al dat kerkelijk geneuzel lachen of huilen ? ik heb gekozen voor lachen.

Ik vind het diep triest.
Allemaal listen van satan om de mensen van God af te houden. Hij lacht zich 3x rondte en ze trappen er gewoon in. Laten we bidden of God er Zich over wil ontfermen, dat ze opzien naar de dingen die van boven zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Terug naar “Archief”