Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Waar komt de donkere huidskleur vandaan?

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 09:02

Lock&Stock schreef:Ik gok dat rotterdam doelt op het goed praten van Apartheid door de Boeren dmv de Bijbel..

Het zal allemaal wel.

Als je het vergelijkt met hoeveel bloed er gevloeid is in Amerika en Australie, voordat deze landen goed en wel gevestigd waren volgens huidig concept, (het waren trouwens ook al die engelsen die concentratiekampen hadden uitgevonden, waar boeren-vrouwen en kinderen hier in werden gezet)
dan is het onrecht hier jegens de zwarten nog redelijk onschuldig te noemen, alhoewel totaal verkeerd, natuurlijk.
Maar ze werden in geen geval systematisch uitgemoord zoals de negelsen plachten te doen met de indianen in US en abo's in AUS
Maar goed, dan komt het aloude cultuur-excuus weer: ''het waren kinderen van hun tijd''.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 10 jun 2014 09:35

mealybug schreef:Als je het vergelijkt met hoeveel bloed er gevloeid is in Amerika en Australie, voordat deze landen goed en wel gevestigd waren volgens huidig concept, (het waren trouwens ook al die engelsen die concentratiekampen hadden uitgevonden, waar boeren-vrouwen en kinderen hier in werden gezet)
dan is het onrecht hier jegens de zwarten nog redelijk onschuldig te noemen, alhoewel totaal verkeerd, natuurlijk.
Maar ze werden in geen geval systematisch uitgemoord zoals de negelsen plachten te doen met de indianen in US en abo's in AUS
Maar goed, dan komt het aloude cultuur-excuus weer: ''het waren kinderen van hun tijd''.

Vreemde reactie, omdat het op andere plekken er nog erger aan toe ging én omdat er niet systematisch wed gemoord lijkt het alsof je het allemaal wel "mee vind vallen" wat er in Z-Afrika is gebeurt. Het ging in deze discussie volgens mij oa over huidskleur in relatie tot de Bijbel. Je kan niet ontkennen dat tot niet zo heel erg lang geleden de Hervormde Kerk in Z-Afrika met de Bijbel in de hand de Apartheid ondersteunde, dat er in andere landen nog ergere dingen voorkwamen doet daar niets aan af.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 10 jun 2014 09:52

Altijd wel bijzonder dat zij die de wetenschap zo erg verafschuwen als vijand van het geloof, diezelfde wetenschap toepassen om hun Bijbelse wereldbeeld te onderbouwen. De Bijbel is niet geschreven om een moeilijk raadseltje te zijn waarmee we de werkelijkheid kunnen verklaren met onze moderne bril.

Laat je als gelovige niet zo vastpinnen op 6000 jaar zoals door theologen met een "wetenschappelijke" benadering is vastgesteld. Er is geen enkel bewijs dat dergelijke schattingen kloppen. Het is enkel een getal welke uit de Bijbel geschud wordt door er vele aannames van allerlei formaat op toe te passen. Nergens wordt de leeftijd van de aarde expliciet genoemd, en dat zou toch als mogelijke hint kunnen gelden.

En precies hetzelfde geldt voor waar de donkere huidskleur vandaan komt. Uit de Bijbel kunnen we het niet opmaken, en dat moeten we ook niet willen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 10:09

alexander91 schreef:En precies hetzelfde geldt voor waar de donkere huidskleur vandaan komt. Uit de Bijbel kunnen we het niet opmaken, en dat moeten we ook niet willen.
De Kushieten waren toch wel behoorlijk zwart, en volgens de Bijbel kinderen van Cham. Alhoewel, allemaal zwart waren ze niet zo te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 10:10

Lock&Stock schreef:
Vreemde reactie, omdat het op andere plekken er nog erger aan toe ging én omdat er niet systematisch werd gemoord lijkt het alsof je het allemaal wel "mee vind vallen" wat er in Z-Afrika is gebeurt. Het ging in deze discussie volgens mij oa over huidskleur in relatie tot de Bijbel. Je kan niet ontkennen dat tot niet zo heel erg lang geleden de Hervormde Kerk in Z-Afrika met de Bijbel in de hand de Apartheid ondersteunde, dat er in andere landen nog ergere dingen voorkwamen doet daar niets aan af.

Is toch niet zo vreemd?
Ik heb niets te maken met calvinisme, hervormde of gereformeerde handvesten etc etc.
Ik ontken ook geenszins dat wat er gebeurd is zo fout is als het maar zijn kan, maar aangezien ik me actief heb laten uitschrijven van het genootschap wat daarmee verbonden was, kan ik gewoon objectief zijn
En dus zeggen dat wat er in USA en AUS is gebeurd vele malen ernstiger was.
De blanken hebben natuurlijk ook goede dingen gedaan.
Zo kan menige blanke een voorbeeld nemen aan hoe sommige andere rassen hun relatie met Jezus vormgeven.

Maar goed, terug on topic maar weer.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 jun 2014 11:41

mealybug schreef:Het zal allemaal wel.

Als je het vergelijkt met hoeveel bloed er gevloeid is in Amerika en Australie, voordat deze landen goed en wel gevestigd waren volgens huidig concept, (het waren trouwens ook al die engelsen die concentratiekampen hadden uitgevonden, waar boeren-vrouwen en kinderen hier in werden gezet)

Het heeft geen zin om geweld te vergelijke met geweld. Het heeft ook niet zoveel zin om nog met vingers te wijzen. Wat wel zin heeft om te constateren wat er fout ging, en dat in de toekomst proberen te voorkomen.

Volgens mij helpt het dat we nu de waarheid kennen over onze eigen afstamming in het verre verleden, en dat we allemaal genetisch vrijwel gelijk zijn: Homo Sapiens.

De mysteriën rond de afkomst van de mens zijn ontrafeld. Ons eigen DNA wijst uit dat onze herkomst in Afrika ligt. Daar leefden de genetische Adam en Eva die via verre reizen uiteindelijk de hele wereld bevolkten.

http://www.kennislink.nl/publicaties/va ... in-amerika
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2014 11:53

hettys schreef:[i]De mysteriën rond de afkomst van de mens zijn ontrafeld. Ons eigen DNA wijst uit dat onze herkomst in Afrika ligt. Daar leefden de genetische Adam en Eva

Alleen niet tegelijk :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 jun 2014 15:33

Mortlach schreef:Alleen niet tegelijk :-)

En ze waren ook niet met z'n tweeën...

Door mitochondriale Eva te noemen naar Eva uit het (Hebreeuws-)Bijbelse scheppingsverhaal in de (Hebreeuwse) Bijbel zijn er bij het grote publiek nogal wat misverstanden ontstaan. Een veelgehoorde misvatting is dat ze de enige toen levende vrouw was. Dat was ze zeker niet, want dan was de mens waarschijnlijk al lang uitgestorven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondriale_Eva
Ook gif is geschapen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 16:13

Lock&Stock schreef:
Ik gok dat rotterdam doelt op het goed praten van Apartheid door de Boeren dmv de Bijbel..

Hopla in een keer raak =D> =D> =D> =D> =D>

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 16:15

mealybug schreef:De blanken hebben natuurlijk ook goede dingen gedaan.

Wat ????????? ](*,) MB gaat relativeren :mrgreen: Is dat even schrikken :shock:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2014 16:35

rotterdam schreef:Wat ????????? ](*,) MB gaat relativeren :mrgreen: Is dat even schrikken :shock:

Dan past het waarschijnlijk beter in zijn eigen straatje. Dat zien we in het Zuid-Afrika topic overduidelijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 18:15

Met een verwachtingspatroon als dat van deze laatste 2, ga ik daar mijn energie natuurlijk niet insteken.. :lol:
Zou ook niet nodig hoeven zijn eigenlijk, als jullie een beetje degelijk onderwijs hebben genoten...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 18:32

mealybug schreef:Zou ook niet nodig hoeven zijn eigenlijk, als jullie een beetje degelijk onderwijs hebben genoten...

een lachwekkend antwoord

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 jun 2014 19:46

mealybug schreef:Met een verwachtingspatroon als dat van deze laatste 2, ga ik daar mijn energie natuurlijk niet insteken.. :lol:
Zou ook niet nodig hoeven zijn eigenlijk, als jullie een beetje degelijk onderwijs hebben genoten...

Waar komt volgens jou de huidskleur vandaan?
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 19:59

hettys schreef:
Waar komt volgens jou de huidskleur vandaan?

Extra hoeveelheid pigment, bescherming tegen de zon.
8) 8) 8) 8)

Terug naar “[Religie] - Open forum”